Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Asiakas ei maksa
1 2
rintapek
20.02.2011 18:06:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: muistuttaa että Tarmo on tässäkin nyt oikeassa -
Pieni, mutta oleellinen korjaus. ;-)
 
Yhden privatunnin hinta on ehkäpä parikymppiä. Miehestä, tai siis maikasta kii. Jos se eka tunti tai ehkäpä toinenkin jää maksamatta, ni eihän se o kiva, mut on noit tunteja viidenkympin kustannuksilla itsekukin haaskannut vaik baaritiskillä maailmaa parantaessa. Ei o perinnän tai oikeustoimien arvoinen asia semmoinen.
 
Toinen juttu taas on just toi, et osaava on eri asia ko hyvä opettaja. Ei kaikki vaan aina mee niinkuin Strömssöössä.
 
One kind of music only - the good kind
pekka montin
27.03.2011 17:50:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo: Tää voi mennä vähän aiheen vierestä, mutta kun noita wanted-ilmoituksia lueskelee, kannattaa tätäkin näkökulmaa valaista...
 
Vaikka opettaminen ei vaatisikaan ammattipätevyyttä, kannattaa kuitenkin miettiä oman opetuksen rakenne hyvin kuntoon ennen tuntien pitämistä. Jos asiakas jättää maksamatta heti ensimmäisen oppitunnin jälkeen, saattaa joskus olla aiheellista myös katsahtaa peiliin ja miettiä seuraavia kysymyksiä.
 
Oliko tunti sitä, mitä on mainostettu, onko oppilaita "haalittu" palstoilla hieman epämääräisesti, onko oma tieto-taito ja oppilaan kiinnostuksen kohteet kohdanneet, yms. ?
 
Jokaisella kiistalla on aina kaksi puolta, ja kun noita wanted-palstan ilmoituksia lukee, väittäisin, että joissakin tapauksissa asiakaskin saattaa olla oikeassa. Voisin hyvin kuvitella, että jokunen konsan/AMK:n kasvatti jättäisi suurista puheista ja lupauksista huolimatta vain luun käteen, jos allekirjoittanut ostaisi myyntipuheet ja astelisi yksityistunnille. Tämä ei tietysti päde tapauksiin, joissa oppitunteja on pidetty säännöllisesti ja opetussuunnitelmaa noudattaen, silloin tavoitteet on selvillä molemminpuoleisesti.
 
Itse olen välttänyt opetushommia, koska en niistä mitään ymmärrä. Joskus satunnaisesti olen pitänyt muutamia oppilaita heidän omasta pyynnöstään ja tunneilla ollaan käyty läpi soundiasioita, yksittäisiä tyylejä, hiottu näkökulmia bändibiiseihin, eli kaikkea sellaista, jota monipuolisen ja kohtuu pitkän keikkakokemuksen pohjalta kehtaa aloittelevalle keikkamuusikolle opettaa. Pari kertaa olen kuitenkin ollut itse sitä mieltä, että oppilas tulisi ohjata toisenlaiselle opettajalle, koska genre on vaan yksinkertaisesti aivan "väärä". Jos mulla ei ole ollut tarjota järkevää opetussuunnitelmaa, josta oppilas olisi voinut saada tiedon tuntien sisällöstä ja painotuksista sekä mun kyvyistä (kyvyttömyydestä) toimia esimerkiksi hevikiipparoinnin opastajana, mä olen jättänyt ihan hyvillä mielin laskuttamatta.
 
Tässäkin on yksi mietinnän paikka.

 
Kyllä se niin menee että siinä vaiheessa jos ihmisellä on useasta instrumentista tutkintoja alla ja hän opiskelee musiikkia ammatikseen eri osa alueissa, ei kyse ole enään siitä että tuola on joku trubaduuri joka opettaa jengille barreotteet ja tarjoaa siitä maksullista yksityisopetusta. Hinta on sitten se, joka ei voi olla ammattilaiseksi opiskelevalla ja ammattilaisella sama. Ammattilaiset voi pyytää hesassa jopa 70 euroa tunti, kun taas pitkällä olevat ammattilaiseksi opiskelevat voivat pyytää 10-20 euroa tunti, ja itsehän pyydän mahdollisimman vähän, eli 10 euroa tunti joka sisältää kaiken mitä oppilas haluaa minulta, kuin myös tulostamisen ja ilmaiseksi olen antanut siihen päälle vielä nuottikirjoja jne jne. En myöskään opettaisi jos en tietäisi että en osaisi, ja tiedän myös mitä osaan opettaa ja mitä en.
 
Välkky oppilas tajuaa asioita. Tyhmä oppilas on sellainen joka ei jaksa tehdä duunia ja olettaa että opettaja on se joka tekee sen duunin sen puolesta ja sitten kun sen ekan tunnin jälkeen lähdetäänkin pää pyörällä pois ja huomataankin että ei tullutkaan Dickinsoa 60 minuutissa niin onkin ihan paska ope.
 
Kaikkea kohtuudella, mutta jos ihminen tarjoaa omaa osaamistaan+materiaalia 10-20 euroon tunti, ja osaa hommansa keskivertopulliaista paremmin, on mielestäni silloin kannattava diili.
 
Mua itteeni opetti aikanaan opettaja jolla ei ollut minkäänlaista kokemusta opettamista, mutta se oli silti paras ope kaikista, ja pesi ns. koulutetutkin opettajat. Se tyyppi halusi minun oppivan.
 
Mutta, kyllä sen taas sitten ymmärtää että ekan tunnin voi antaa ilmaiseksi, tai että jos toinen on rahapulassa eikä vain yksinkertaisesti ole varaa maksaa. Sellaset tyypit saa mun puolesta käydä mun tunneilla vaikka ilmaiseksi, koska ymmärrän heitä enemmän kuin hyvin. Nim. Koko elämänsä köyhänä elänyt ihminen.
 
pekka montin
27.03.2011 17:52:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Siitä huolimatta että alkuperäinen kysyjä on pistäytynyt netissä vain jättämässä kysymyksen, eikä oo sen koommin täällä käynytkään, pitää muita vastaavassa tilanteessa olijoita ajatellen muistuttaa että Tarmo on tässä nyt oikeassa - aina ei myöskään tuu vastinetta rahoille ja silloin pitää miettiä onko asiakas saanut jotain mistä pitää maksaa. Eikä yhden tai parin soittotunnin velkaa myöskään kannata lähteä toimistoilla tai moottoripyörämiehillä perimään, pesäpallomailoista puhumattakaan. Varsinkin kun vielä ei selvästi ole edes koitettu kysyä nätisti, kunhan on lähdetty fantasioimaan. Tyypillinen "pitäkää tunkkinne" -tilanne, siis.
 
Täällä ollaan kovin ahkerasti lähdössä perimään rahoja milloin mihinkin suuntaan. Henkistä pääomaa sen sijaan ei arvosta monikaan. Jotenkin tuntuu, että osa porukasta olis enemmän kotonaan jossain "lihanleikkajien.netissä", ikävä sanoa. Musahommissa kun ei raha paljoa liiku, ja pitää siis päältä ymmärtää että paraskin kaveri voi jäädä velkaa, ei pahuuttaan vaan koska raha ei riitä edes ruokaan. Kaikki jotka oikeasti on soittohommia tehneet elääkseen tietää kyllä tän.

 
Joo, ja tähän haluaisin lisätä sen että aivan liian moni leipääntynyt muusikko miettii kaiken vain rahassa, ja tääläkin päin jengi puhuu siitä aivan liikaa. Tuossa vaiheessa jengille voisi heittää sen kuuluisan sloganin:" Mene oikeisiin töihin jos sitä rahaa haluat". Muusikot ovat yleisestiottaen pirun ahneita rahan suhteen, kun on kyse tien päällä kiertävistä pelimanneista, ja tavallaan sen myös ymmärtää.
 
kivi
27.03.2011 19:07:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Muusikot ovat yleisestiottaen pirun ahneita rahan suhteen, kun on kyse tien päällä kiertävistä pelimanneista, ja tavallaan sen myös ymmärtää.
 
Kyllähän sitä rahaa tietysti ajattelee kun ikää kertyy ja edelleen on aina nälkä, puhumattakaan että sais säästettyä jotain sukanvarteen.
:-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
kimurantti1
27.03.2011 19:28:04 (muokattu 27.03.2011 19:28:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Muusikot ovat yleisestiottaen pirun ahneita rahan suhteen, kun on kyse tien päällä kiertävistä pelimanneista, ja tavallaan sen myös ymmärtää.
 
Näistä keikkahommista kato porukka saa niin järjettömät fyrkat, ja mitä enemmän sitä saa niin sitä enemmän tahtoo. Et uskokaan kuinka rikkaita me ollaan!
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
baron
27.03.2011 22:34:34 (muokattu 27.03.2011 22:34:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Muusikot ovat yleisestiottaen pirun ahneita rahan suhteen, kun on kyse tien päällä kiertävistä pelimanneista, ja tavallaan sen myös ymmärtää.
 
Et usko kuinka kivaa on olla keikkamuusikko ja katsoa köyhää kansaa nenänvartta pitkin alaspäin!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
joetail
28.03.2011 22:38:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Ammattilaiset voi pyytää hesassa jopa 70 euroa tunti, kun taas pitkällä olevat ammattilaiseksi opiskelevat voivat pyytää 10-20 euroa tunti, ja itsehän pyydän mahdollisimman vähän, eli 10 euroa tunti joka sisältää kaiken mitä oppilas haluaa minulta, kuin myös tulostamisen ja ilmaiseksi olen antanut siihen päälle vielä nuottikirjoja jne jne. .
 
Voinhan olla ahne muusikko, mutta kuinka paljon 10e/tunti pyytävä opettaja kunnioittaa omaa osaamistaan? Vertailun vuoksi aloittavan siivoojan tuntipalkka on 10e/tunti ja asiakkaalle hinta on toki paljon suurempi verojen ja kulujen takia, veikkaisin, että luokkaa 25-60e/tunti. Hinnalla 10e/tunti viestität siis osaamisesi soitonopettajana olevan selvästi vähemmän arvoinen kuin työuraansa aloittavan kouluttamattoman siivoojan osaaminen omalla alallaan.
 
pekka montin
02.04.2011 13:29:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joetail: Voinhan olla ahne muusikko, mutta kuinka paljon 10e/tunti pyytävä opettaja kunnioittaa omaa osaamistaan? Vertailun vuoksi aloittavan siivoojan tuntipalkka on 10e/tunti ja asiakkaalle hinta on toki paljon suurempi verojen ja kulujen takia, veikkaisin, että luokkaa 25-60e/tunti. Hinnalla 10e/tunti viestität siis osaamisesi soitonopettajana olevan selvästi vähemmän arvoinen kuin työuraansa aloittavan kouluttamattoman siivoojan osaaminen omalla alallaan.
 
!!! : P Se ero nimenomaan on siinä että minä EN ole oikea muusikko, vaan tulossa sellaiseksi. Itse määrittelen oikean muusikkouden TAIDOSSA ja siinä mitä osaa, koska myyntityö on asia erikseen, ja sitä voi harrastaa kuka tahansa ja myös kehittyä siinä. Eli en suhteuta asioita rahassa, vaan taidossa, kun on kyse muusikkoudesta. Huoraksi pääsee myyntityöllä. Hyväksi ja tienaavaksi muusikoksi tarvitsee monipuolisesti taitoa jota nykyään vaaditaan enemmän ja enemmän, ja sellaset kaverit saa jopa valita oman duuninsa, eli se rahan pakko ei ole tuolloin ensisijassa, vaikka toki tienata pitääkin.
 
Ja meni hieman nyt kyllä asian vierestä, tarkoittaen että ei jokainen muusikko kelaa vain rahaa ja että se on kaikki kaikessa, vaan tekee sitä ylipäätään ensisijassa rakkaudesta musiikkia kohtaan, koska raha on vain rahaa, ja siinä vaiheessa jos raha ottaa jonkun "mystisen" roolin ihmisen elämässä, niin siitähän suunta on enään vain alaspäin. Eri asia tietenkin on jos omaa lapsia, jolloin kyse ei ole enään itsestä millään tasolla.
 
Ylipäätään mun mielestä musiikki on kutsumusala, ja jos sitä rahaa nyt haluaa tahkota elämässään mielin määrin niin siinä tapauksessa kannattaa omasta mielestäni vaihtaa samantien alaa, etenkin kun suomessa asutaan.
 
pekka montin
02.04.2011 13:32:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Et usko kuinka kivaa on olla keikkamuusikko ja katsoa köyhää kansaa nenänvartta pitkin alaspäin!
 
Sano tuo hyvin tienaavalle tarjoilijalle, joka sekin tienaa nykypäivänä enemmän kuin perinteinen keikkamuusikko suomessa ;)
 
Sarkasmia.
 
pekka montin
02.04.2011 13:43:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Kyllähän sitä rahaa tietysti ajattelee kun ikää kertyy ja edelleen on aina nälkä, puhumattakaan että sais säästettyä jotain sukanvarteen.
:-D

 
Mutta kyllähän sitä rahaa saa helpollakin tienattua ja miljoonalla eri keinolla jos tarvis, ja toivon mukaan musiikki on edelleen sulle hauskaa ja osaat yhdistää työn ja huvin. Sukanvarteen ei jää mullakaan rahaa mun puoli ilmaisesta opetuksesta, keikkailusta ja tuista. Ylimääräisten asioiden eteen(esim. uudet soittimet) joudun aina myymään vanhaa pois, tai tehdä extra hommia. Itseppä työni hinnan määrään, ja sitten voi vasta pyytää kunnolla rahaa kun taso on huippuammattilaisen. Muussa tapauksessa en kehtaa peiliin katsoa, ja tätä myös kutsutaan itsekriittisyydeksi.
 
Olen valitettavasti nähnyt pahoin leipääntyviä muusikoita, ja en ylipäätään ymmärrä miksi osalle niin käy. Moni heistä edustaa itselleni omia arkielämän esikuvia. Raha on masentava asia jos se vaikuttaa ihmisen olemukseen ja siihen soittoon sekä muuhun ulosantiin sen mukana. Raha on kuitenkin vain rahaa.
 
pekka montin
02.04.2011 14:02:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: !!! : P Se ero nimenomaan on siinä että minä EN ole oikea muusikko, vaan tulossa sellaiseksi. Itse määrittelen oikean muusikkouden TAIDOSSA ja siinä mitä osaa, koska myyntityö on asia erikseen, ja sitä voi harrastaa kuka tahansa ja myös kehittyä siinä. Eli en suhteuta asioita rahassa, vaan taidossa, kun on kyse muusikkoudesta. Huoraksi pääsee myyntityöllä. Hyväksi ja tienaavaksi muusikoksi tarvitsee monipuolisesti taitoa jota nykyään vaaditaan enemmän ja enemmän, ja sellaset kaverit saa jopa valita oman duuninsa, eli se rahan pakko ei ole tuolloin ensisijassa, vaikka toki tienata pitääkin.
 
Ja meni hieman nyt kyllä asian vierestä, tarkoittaen että ei jokainen muusikko kelaa vain rahaa ja että se on kaikki kaikessa, vaan tekee sitä ylipäätään ensisijassa rakkaudesta musiikkia kohtaan, koska raha on vain rahaa, ja siinä vaiheessa jos raha ottaa jonkun "mystisen" roolin ihmisen elämässä, niin siitähän suunta on enään vain alaspäin. Eri asia tietenkin on jos omaa lapsia, jolloin kyse ei ole enään itsestä millään tasolla.
 
Ylipäätään mun mielestä musiikki on kutsumusala, ja jos sitä rahaa nyt haluaa tahkota elämässään mielin määrin niin siinä tapauksessa kannattaa omasta mielestäni vaihtaa samantien alaa, etenkin kun suomessa asutaan.

 
Tarkennukseksi haluan vielä mainita että keikoistahan kuuluu saada rahaa, eli ilmaisjakelua en myöskään minäkään suvaitse. Promokeikat asia erikseen, millä myydään ja kaupataan omaa osaamistaan alkuvaiheessa(omat bändit jne jne). Mutta jos muusikko suhteuttaa kaiken rahassa, eikä muusta puhukaan, ja keikoille mennään ottamaan helppo massi pois... niin no, ei sellaset jampat ainakaan mun arvostusta saa muusikoina, rahantekijöinä kylläkin.
 
Sitten toinen seikka. Oon paljon zekannut suomen yleistä tasoa esim. Bilebändien saralla, ja valitettavan monen taso on amatöörin tasolla. Liksa silti osataan kiskoa ammattilaisen elkein lähestulkoon aina. Mun mielestä se on heti lähtökohtana väärin. Jos pitää saada paljon rahaa, pitää myös osata realistisesti suhteuttaa se oma ulosanti siihen, tajusi yleisö sitä tai ei. Tässä myös syy miksi itse en pyydä tunneistani 10 euroa enempää. Vaikka omaan tietoa ja taitoa, niin se on silti asia erikseen suhteutettavissa ihmiseen jolla on 20 vuoden kokemus ja pitkän linjan paperit alla. Silti, esim. Oma opettajani ei ollut papereiltaan oikea opettaja, ja hän oli kuitenkin paras opettaja joka minulla oli koskaan ollut, eikä ollut edes sieltä kalleimmasta päästä. Hyvän hänestä teki se, että hän oli taiteilija ja rakasti musiikkia.
 
Humppabändeillä taas on taso yleensä hyvä suomessa, ja jos 4-6 setistä jää se 160-200 euroa käteen, niin ei se nyt ainakaan liikaa ole. Tämä siis perus humppabändien suhteen. Starbat toki tienaavat varmasti huomattavasti enemmän, ja ihan syystäkin.
 
Se pointti oli että paljon saa suomessa keikkaa tehdä, jos rikastua haluaa, mutta mielestäni lähtökohtana se raha on kuitenkin huono motiivi keikkailulle, ja se näkyy aina työn tuloksessa, koska kyllähän se hyvä musiikki ja ulosanti syntyy mielestäni ihmisen omasta haluasta ilmaista itseään, kuin siitä rahasta ja sen tarpeesta, vaikka sitäkään ei pidä dissata. Mun mielestä hyvää musiikkia ei voi vain ylläpitää samalla tavalla kuin hyvää siivoamista missä ajatukset voivat olla koko aika jossakin muualla ja harhailla haaveissa.
 
Tietty jollekin raha voi sitten olla niin pyhä ja motivoiva tekijä että jokaisella keikalla soittaa kuin jumala, tietäen että vielä kun sen neljä tuntia jaksaa hymyillä ja tahkota niin on sen 200 euroa rikkaampi.
 
Olen sitten myös nähnyt niitäkin kavereita joille rahantienaaminen musiikissa toimii jonakin peniksen jatkeena itsetunnolle, ja se on ehdoton edellytys sille että voi aamulla katsoa itseään peilistä:" Kyllä se minäkin olen vain kunnon kansalainen ja muusikko kun tienaan tällä leipäni". Tämä ei ole väärin, mutta henk.kohtaisesti en vain ymmärrä muusikoita jotka suhteuttavat kaiken rahassa ja jatkuvasti vain puhuvat siitä. Sellainen on masentavaa, ja se kuuluu myös musiikin ylläpitämisessä ja suorittamisessa.
 
ope16
30.04.2011 02:21:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt ole koko keskustelua lukenut, mutta onhan se vaan niin, että työstä on palkka saatava ja meikäläinen ei muuta teekään työkseen kuin musiikkia, enimmäkseen opettamista mutta myös keikkoja/konsertteja. Tuntitaksani on 25e/45 min plus kulut (esim opetustilan vuokra). Eräällä koululla tämä tekee 31e/45min - suuren väännön jälkeen kunta ei halua tällä hetkellä enempää.
 
Tähän mennessä oppilaani ovat aina maksaneet tuntinsa. Laskun kirjoitan ja pisin aika jonka olen joutunut odottamaan saataviani on ollut 2kk ja sitten sainkin kyseiseltä oppilaalta koko summan kertaheitolla ja seuraavan kuun maksu tuli ihan ajallaan.
 
Sanoisin, että kannattaa todella tehdä selväksi, että tuntien ottaminen maksaa ja että opettaminen on työtä, ei harrastamista. Jos oppilaani joskus ei maksaisi, lopettaisin vain opettamisen ja toteaisin, että " sulla ei ole mun tunneille asiaa, heippa". Jos raha jäisi saamatta, se sitten jäisi. Oma vikani, olin arvioinut tyypin väärin.
 
Teen tätä työtä julkisesti ja verollisena (eikä siihen pienessä mittakaavassa tarvita toiminimeä). Osan työstäni taas teen toisten leivissä. Freelancerinä mun on vain arvioitava ihmiset oikein ja uskallettava yrittää.
 
baron
30.04.2011 02:37:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ope16: En nyt ole koko keskustelua lukenut, mutta onhan se vaan niin, että työstä on palkka saatava
 
Mun kokemus on vain oppilaana mutta mulla on ollut monta opea ja kaikki ovat olleet hyviä joilta olen kokenut saavani sekä hyödyllistä opetusta että tunnit olleet niin hauskoja että suorastaan odottanut niitä.
Ja itsestään selvänä olen pitänyt sitä että vaikka opellakin on vaikuttanut olevan hauskaa, se on sen duunia josta sen pitää saada korvaus.
Jos open ja oppilaan suhde ei toimi, se pitää muulla tavalla tuoda esiin kuin jättämällä liksa maksamatta.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
pekka montin
11.06.2011 23:56:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyhensin viestiäni koska surukseni huomasin taas kerran että sanallinen ulosantini oli virheellistä ja se oli liian pitkä!
 
GOD DAMN!
 
Kalmo
19.07.2011 13:01:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Joo, ja tähän haluaisin lisätä sen että aivan liian moni leipääntynyt muusikko miettii kaiken vain rahassa, ja tääläkin päin jengi puhuu siitä aivan liikaa. Tuossa vaiheessa jengille voisi heittää sen kuuluisan sloganin:" Mene oikeisiin töihin jos sitä rahaa haluat". Muusikot ovat yleisestiottaen pirun ahneita rahan suhteen, kun on kyse tien päällä kiertävistä pelimanneista, ja tavallaan sen myös ymmärtää.
 
En oikein millään jaksa uskoa, että muusikot olisivat erityisen ahneita rahalle. Jos olisivat, niin eihän täällä olisi kuin kymmenen lavabändiä koko maassa :o)
 
Toki he, kuten muutkin, elättelevät toiveita kunnon tuloista, ja siinä toivoessa elää kituuttavat jotenkuten. Jotkut aina pääsevät joksikin aikaa kunnon tienestille, onneksi.
 
Kun verrataan tavallisen palkansaajan eläkekertymiin ja lomaetuihin, niin kyllä esim. toiminimellä keikkaa heittävän muusikon leipä on todella pieninä muruina maailmalla.
 
Minkä hyvänsä ammatin itselleen valitsee, ja hankkii tarvittavan ammattitaidon, niin on ihan luonnollista toivoa, että sillä ammatilla voisi elättää itsensä normaalisti muiden kansalaisten tapaan.
 
Kun vuosikausia tekee nälkäpalkalla, niin jossain vaiheessa voi ihan oikeutetusti ajatella, että jos ei tuon enempää saa niin voin jättää soittamattakin, kun kerran kuitenkin on nälkä. Ei se ole ahneutta, mutta monien on pikku pakko soittaa hinnalla kuin hinnalla.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «