Muusikoiden.net
06.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soitinopetus ja verotus?
1
A1mo
26.02.2010 14:32:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjes

Aloitteleva kitaranopettaja pohtii: Jos pitää yksityisesti kitaratunteja, onko lain puitteissa pysyäkseen perustettava toiminimi, vai riittääkö jos tulot merkitsee veroilmoitukseen?

Tarvitseeko minun siis toisin sanoen perustaa työläs firma ja vaarantaa kela-tukeni ymsyms, jos tahdon pitää muutamaa kitaraoppilasta viikossa? Vai toimiiko tämä ala pääosin pimeänä? :D

Wait for the suicide of the world!
aanipaja
28.02.2010 01:12:15

Kyllähän tuossa tilanteessa vaikkapa toiminimi olisi hyvä, sillä alvia pitää laskuttaa/maksaa tuosta toiminnasta.

half
01.03.2010 16:02:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aanipaja: Kyllähän tuossa tilanteessa vaikkapa toiminimi olisi hyvä, sillä alvia pitää laskuttaa/maksaa tuosta toiminnasta.

Alv;n maksamisen alaraja on jotain 8000 e / vuosi liikevaihto. Noille on veroilmoituksessa / -ehdotuksessa ihan oma kohtansakin. Toisaalta taitavat mennä ns. kirpputoritulon piiriin.

COVS jäsen N:o 5
midnight rose
26.03.2010 23:48:01

Voit hommata myös freelance verokortin, verotoimistosta.

ope16
05.04.2010 23:31:59

Minulla on freelancer-kortti, mutta voiko sillä todella maksaa veroa yksityisoppilaista? Ja jos voi, niin mitä pitää tehdä? Yksityisoppilaat ovat aina olleet mielestäni hankala juttu...

kimurantti1
07.04.2010 19:28:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ope16: Minulla on freelancer-kortti, mutta voiko sillä todella maksaa veroa yksityisoppilaista?

Ei voi. Rahat pitää siirtyä virallista reittiä oppiaalta opettajalle, ja yksityishenkilö ei voi laskuttaa ketään. Käytännössä halvin tapa tehdä homma kirjan mukaan on perustaa toiminimi.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
ope16
08.04.2010 00:20:25

No sitä minäkin.

baron
08.04.2010 00:31:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Ei voi. Rahat pitää siirtyä virallista reittiä oppiaalta opettajalle, ja yksityishenkilö ei voi laskuttaa ketään. Käytännössä halvin tapa tehdä homma kirjan mukaan on perustaa toiminimi.

Tyhmä kysymys: Mulla on ollut ihan yksityishenkilönä ilman toiminimeä Y-tunnus, tosin täysin eri alalta kuin soitonopettajana.
Miksi ei yksityishenkilö muka voisi saada Y-tunnusta, jolloin olisi oikeutettu laskuttamaan ketä tahansa?

Silloin tietysti olisi kirjanpitovelvollinen, joutuisi hankkimaan itselleen YEL-vakuutuksen etc.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zammy
19.04.2010 13:56:44

baron: Tyhmä kysymys: Mulla on ollut ihan yksityishenkilönä ilman toiminimeä Y-tunnus, tosin täysin eri alalta kuin soitonopettajana.
Miksi ei yksityishenkilö muka voisi saada Y-tunnusta, jolloin olisi oikeutettu laskuttamaan ketä tahansa?

Silloin tietysti olisi kirjanpitovelvollinen, joutuisi hankkimaan itselleen YEL-vakuutuksen etc.

Niin ja silloin sulla on ollut nimenomaan toiminimi. Ei se edellytä, että siinä nimessä olisi se Toiminimi tai TMI mainittuna, vaan voi se toiminimi olla ihan vaikka "Kalle Pekkanen".

Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
el_hefe
08.07.2010 01:05:08

luin soittonopeus ja verotus ..................

nyt kyllä nousi turhaan.

poistun >>>

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti