Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jatko-opiskelua musaopistoissa?
1 2
Väsykäsi
29.09.2009 20:26:08 (muokattu 29.09.2009 20:27:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Itsellä alkaa olemaan lähitulevaisuudessa (n.2 vuoden päästä) aika valita missä jatko-opiskelen. Ajattelin kysyä teiltä että kannattaako ylipäätänsä (tulla tänne kyselemään) mennä musaopistoon? Mitä niihin pääsyyn vaaditaan? Onko nyt liian myöhäistä alkaa opettelemaan teoriaa, nuotinlukua jamuuta vaadittavaa? Yritin päästä teoriatunneille mutta olin myöhässä ja ryhmä tuli täyteen. Mitä yleensä vaaditaan musaopistoihin pääsyyn tietääkseni niihin vaaditaan: korkeahko keskiarvo, teoria tietämystä, nuotinluvun osaamista ja ainakin jonkinmoinen laulutaito. Voisitteko suositella jotain kirjoja ja nettisivuja mistä lähteä opiskelemaan teoriaa.
 
Edit: Asun Nokialla joten opisto on varmaan Tampereen konservatorio.
 
Edit2: Mitä muita opistoja on Pirkanmaalla?
 
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
ope16
30.09.2009 02:30:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pirkanmaan musiikkiopistolla on pop/jazz-linja. Ehkä ei ihan helppoa päästä sisälle... Itse opetan mm musiikkikoulu Mezzofortessa,jolla teoriaopetusta (klassista) Treen Lielahdessa. Myös kitaraope (klassinen/akustinen) löytyy.
Opistojen esim just pmo avoimia linjoja kannattaa kytätä, mutta ei ole ihan halpaa kuten ei mikään omakustanteinen opiskelu ilman valtionapuja ja kuntien rahoitusosuuksia. Heitän sulle lisää viestiä, jos keksin jotain.
 
ope16
30.09.2009 02:51:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkin näköjään vapaan linjan nimellä ja sinnekin on pääsykoe... siis pmo:lla.
 
defic
30.09.2009 21:21:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkseni aiheen aloittaja tarkoitti siis ihan opinahjoa, jonne mennä opiskelemaan peruskoulun jälkeen? Tyyliin musiikkilukio tms.
 
Käsittääkseni Tampereen Konservatorio, Sibelius Akatemia ja Pop&Jazz Konservatorio ovat tällaisia opinahjoja. Joku muu voi korjata mikäli näin ei ole.
 
Sillä ei ole väliä mitä soitat, vaan sillä MITEN soitat.
calf
01.10.2009 11:04:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tohtori Toonikalla pääset teoriassa hyvin alkuun ja siitä eteenpäin.
 
There are no wrong notes
ope16
01.10.2009 13:24:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin kai tarkoittikin, mutta eipä niihin pääse, jos täytyy opetella nuotinlukua...Ensin siis pitäisi viettää aikaa jossakin taiteiden perusopetuksen paikassa ja tehdä tutkintoja alta pois tai ainakin hankkia se riittävä osaaminen. Teoriaa ehkä voi opetella yksinkin, mutta säveltapailuun tarvitaan kyllä joku jeesaamaan esim soittamaan diktaatteja ja sointuja ja kadensseja kuuluville.
Nokialla työväenopisto järjestää opetusta esim juuri kitaran soitossa ja jotain musiikkipajojakin on perusopetukseen valituille, mutta kuulostavat kovasti muskarityyppisiltä...? Oikaskaa, jos paremmin tiedätte, aihe kiinnostaa.
 
Väsykäsi
01.10.2009 14:05:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille asiallisista vastauksista. Kävin lainaamassa kirjastosta teoriakirjoja mm. tuon Tohtori Toonikan. ja aloin lueskelemaan niitä. Pitäis mennä ensi syksynä muutamille eri tunneille niin teoria kuin kitara ja katsoa että miten on. Ja voihan niihin pääsykokeisiin mennä yrittämään. Kyllä paikka lukiosta aina irtoaa jos ei pääse musaopistoon.
 
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
defic
01.10.2009 18:00:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ope16: Niin kai tarkoittikin, mutta eipä niihin pääse, jos täytyy opetella nuotinlukua...Ensin siis pitäisi viettää aikaa jossakin taiteiden perusopetuksen paikassa ja tehdä tutkintoja alta pois tai ainakin hankkia se riittävä osaaminen. Teoriaa ehkä voi opetella yksinkin, mutta säveltapailuun tarvitaan kyllä joku jeesaamaan esim soittamaan diktaatteja ja sointuja ja kadensseja kuuluville.
Nokialla työväenopisto järjestää opetusta esim juuri kitaran soitossa ja jotain musiikkipajojakin on perusopetukseen valituille, mutta kuulostavat kovasti muskarityyppisiltä...? Oikaskaa, jos paremmin tiedätte, aihe kiinnostaa.

 
Diih, noh, musiikin teoriaa ja SÄVELTAPAILUAKIN voi opiskella Tohtori Toonikan avulla kohtalaisen hyvin. Tunnen pari sälliä jotka eivät ole teoriatunneilla missään vaiheessa käynyt, ja silti opiskelevat Tampereen Konsassa.
 
Tottakai siitä siis hemmetinmoinen apu on jos jossain musiikkiopistossa tms. käy sillä perustasolla ottamassa oman instrumentin tunteja & teoriatunteja. Luulis plussaa saavan siitä hakuvaiheessa.
 
Sillä ei ole väliä mitä soitat, vaan sillä MITEN soitat.
ope16
09.10.2009 02:43:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nokian kaupunki irtisanoo sopimuksensa oppilaspaikoista sekä Tampereen konservatorion että Pirkanmaan musiikkiopiston kanssa ja jättää musiikin taiteiden perusopetuksen järjestämisen ja kaikki vastuukysymykset kokonaan työväenopiostolle. Ammattiopintoihin tämä ei mielestäni voi vaikuttaa, mutta kaikkeen muuhun kyllä. Katsokaa kaupungin sivuilta kulttuurilautakunnan (vai mikä hitto olikaan) kokouksen pöytäkirja. Karua tekstiä on.
 
kimurantti1
09.10.2009 14:31:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ope16: Nokian kaupunki irtisanoo sopimuksensa oppilaspaikoista sekä Tampereen konservatorion että Pirkanmaan musiikkiopiston kanssa ja jättää musiikin taiteiden perusopetuksen järjestämisen ja kaikki vastuukysymykset kokonaan työväenopiostolle.
 
Ja mitä nyt tiedän/muistan Nokian työväenopiston toiminnasta, ei kovin hyviä lupaile. On se hienoa kun kulttuuria tuetaan näinkin avokätisesti.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Väsykäsi
09.10.2009 20:05:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Ja mitä nyt tiedän/muistan Nokian työväenopiston toiminnasta, ei kovin hyviä lupaile. On se hienoa kun kulttuuria tuetaan näinkin avokätisesti.
 
Nokia on Suomen Nigeria.
 
Änd rimember onli alternatiiv pikkin or i vil strankel juu!
Epämuusikko
11.10.2009 12:15:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ope16: Nokian kaupunki irtisanoo sopimuksensa oppilaspaikoista sekä Tampereen konservatorion että Pirkanmaan musiikkiopiston kanssa ja jättää musiikin taiteiden perusopetuksen järjestämisen ja kaikki vastuukysymykset kokonaan työväenopiostolle. Ammattiopintoihin tämä ei mielestäni voi vaikuttaa, mutta kaikkeen muuhun kyllä. Katsokaa kaupungin sivuilta kulttuurilautakunnan (vai mikä hitto olikaan) kokouksen pöytäkirja. Karua tekstiä on.
 
Mitä helvettiä tämä tämmöinen on?
 
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
ope16
12.10.2009 23:58:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käypä lukaisemassa Nokian kaupungin sivuilta pöytäkirjojen joukosta. Kaikki löytyy sieltä. Myös Lempäälä, Pirkkala ja Vesilahti ovat juonessa mukana. Vanhat, jo sisään otetut, opiskelijat saavat jatkaa opintojaan, mutta uusia ei enään oteta eikä anneta enään mahdollisuutta opiskella Pmo:ssa eikä konsalla, jos asut ko kunniassa.
 
ope16
13.10.2009 01:13:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lempäälä vastaavasti sanoo irti sopimuksensa taiteiden perusopetuksesta Etelä-Pirkanmaan musaopiston kanssa, vaikka Lempäälä on näistä kunnista ainoa, jolla on ollut oma opisto, tosin ilman valtionapuja. Kaikki kunnan rahoitus käsittääkseni siirtyy työväenopistolle sielläkin. Työväenopistojen toiminta rahoitetaan n 50% valtion kassasta.
Minulta voi kysyä huilu-ja pianotunteja, olen pätevä ja kokenut ja (uskokaa tai älkää!) pidetty. Lähes kaikki tyylit käyvät, hard rock ei ole ihan mun juttu, mutta popp/jazz pelittää kyllä ja klassinen tietenkin. Ensisijaisesti opetan Nokialla ja Tampereella Lielahdessa. Ja juu, Sastamalassa myös, mutta kunnan opistolle pitää hakea pääsykokeiden kautta. Sastamala-opiston opetusta voinee kysyä taas tammikuussa.
En halua provota tällä tekstillä, mutta kaikki tällainen kunnan toiminta on minulle äärimmäisen vastenmielistä.
 
Epämuusikko
13.10.2009 14:03:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkään mihinkään liittymättä: eikö työväenopetuksen piirissä tapahtuva musisointi ja konservatorio-pohjainen perus- ja ammattiopetus ole kaksi (tai yksi ja yksi+yksi) IHAN eri asiaa?
 
Vihaksi pistää. "Joo se on noiden homma nyt".
 
t: konsan käynyt kansalaisopistomaikka
 
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
kimurantti1
13.10.2009 14:31:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Mitenkään mihinkään liittymättä: eikö työväenopetuksen piirissä tapahtuva musisointi ja konservatorio-pohjainen perus- ja ammattiopetus ole kaksi (tai yksi ja yksi+yksi) IHAN eri asiaa?
 
Nimenomaan.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Väsykäsi
13.10.2009 15:21:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Nimenomaan.
 
Tuttaa olen ollut työv.opiston "kitaratunneilla" siis ihan "kunnon" tunneilla ei millään ryhmätunneilla. Opettaja kysyi että mitä haluaisit oppia, no sanoin että haluaisin tutustua vähän jazz-kitaran soittoon. Mitäs siinä opettaja sanoi että ei tunne jazzia just. No sitten pyysin että haluaisin saada vähän persoonaa tuohon mun improvisointiin alko opettaan mulle kliseisiä duididiidi lickejä. Empä enää niille tunneille mennyt.
 
Änd rimember onli alternatiiv pikkin or i vil strankel juu!
ope16
14.10.2009 00:20:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en nyt tiedä, mitä sanoisin, kun alkaa tuntua liian pahalta. No, opetin pienen hetken Nokian työväenopistossa, itse asiassa perustin/aloitin huilu-ja nokkisryhmät syksyllä 2006. Selkäleikkaus teki pienen viiveen opetuksen aloitukseen, mutta heti sairasloman jälkeen ryhmät pyörähtivät näppärästi käyntiin. Surin kovasti halvatun lyhyttä lukukautta, samoin keväällä. Ryhmäopetus ei sinällään ole minulle ongelma, mutta huomasin kyllä, kuinka aikuisryhmän tunti (päivän viimeinen) venyi. Kai tein työtä liian sydämellä, kun en siitä välittänyt. Kun siirryin yksityispuolelle, moni opiskelija tuli perässä. Osa ei halunnut tulla kalliimpaan opetukseen, mutta osa on yhä kuvioissa mukana. Osa taas on siirtynyt takaisin ko ryhmäopetukseen, kun se on niin halpaa, että "iskä ja äiskä ei suutu, jos on välillä pois tunneilta".
Kovasti olen epäillyt, että kitarapuolella ei opetus ole viimeaikoina ollut läheskään pätevää.
 
ope16
14.10.2009 00:34:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja vielä, minulla on pitkä eletty elämä takana musiikkiopiston (kunnallisen, valtion tukeman) päätoimisena opettajana plus kansalaisopiston huilu-nokkis ja piano-opena + yhteismusisoinnit. Muutimme pois Itä-Suomesta, kun ko opiston toiminta lakkautettiin ja opet irtisanottiin. En jäänyt katsomaan uppoavaa laivaa, kun mieheni sai täältä päin maata paremman paikan. Rikkaita ei olla vieläkään... Metsuri tekee pirun kovasti töitä palkkansa eteen.
Siis, Länsi-Karjalan musaopiston entisten toimintakuntien alueella vaikuttaa nyt Keski-Karjalan musaopisto huomattavasti pienemmillä opetustuntimäärillä. Osa vanhoista opettajista jatkaa yhä ja niillä, joilla oli jo vanhastaan työt hajallaan molempien opistojen tai jopa useamman opiston alueella, menee kaiketi ihan hyvin. Mä vain sain hyvin tunnit täyteen yhden opiston alueella (neljä kuntaa)... Eli, kuntien säästöt (????) ovat aivan liian tuttu juttu.
Anteeksi "that story", tulipahan kerrottua.
 
Epämuusikko
14.10.2009 15:00:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Nimenomaan.
 
Lainatakseni erästä netissä levinnyttä avautumista: "Kuka vittu sinne pittää hommata saatana!?"
 
On Oulussakin tuntimäärät pienentyny kaikilla rintamilla. Kaikissa kouluissa missä oon ollu on kaikesta supistettu, itse olin aika optimaaliseen aikaan liikenteessä "silloin kun opiskelin".
 
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «