Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten jatkan tästä tilanteesta kohti uraa musiikin alalla?
1
suvanto-
26.09.2009 19:13:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näitäkin topicceja mahtaa olla monia mutta en oikein löytänyt sitä mitä etsin. Eli, olen soittanut kitaraa n. 2,5 v, soittotaito ei ole siis hääppöinen, teoriaa osaan jonkin verran ja nuotteja en osaa lukea oikestaan ollenkaan, tiedän niistä kuitenkin jotakin. Opiskelen nyt viimeistä vuotta lukiossa ja olen miettinyt että mihin lähtisin jatkamaan ja musiikki on yksi suurimmista kiinnostukseni kohteista. Olen kuitenkin noita topicceja lukiessani huomannut että minulla ei ole mitään mahdollisuuksia päästä konservatorioon suorittamaan toisen asteen tutkintoa (eikös se ollut juuri se ammatillinen perustutkinto?). Olisiko antaa neuvoja ja ohjeita miten minun tulisi jatkaa, että joskus pääsisin sinne konsoon ja kohti uraa musiikin saralla?
 
SnowCrow
26.09.2009 19:39:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten olisi että pyrit konsalle ihan perusopetukseen (ellet ole jo?) ja rupeat käymään teoriatunneilla. Jos vaikka pidät lukion jälkeen välivuoden ja reenaat ihan perkeleesti soittoa ja teoriaa ja musiikkia muutenkin, ja sitten haet seuraavana vuonna konsalle.
Vai puskeeko intti heti päälle kun lukiosta pääset?
 
Pieni rumpalipoika
26.09.2009 21:36:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oriveden opisto tai joku vastaava paikka jossa tahkoat pää märkänä vuoden soittoa, teoriaa, säveltapailua ja kaikkea muuta vastaavaa, niin konsan ovien aukeaminen jostain päin Suomea alkaa olemaan jo paljon lähempänä.
 
Tuossa on sekin hyvä puoli, että jos et jaksa tuota vuotta panostaa täysillä, et varmasti jaksa panostaa konsalla kolmea ja siitä eteenpäin kolmea vuosikymmentä. Sekin pointti tuollaisessa vuoden sisäoppilaitoshommassa on hyvä, että ohjattu opetus on toki oppimisen kannalta tärkeää, mutta sieltä saa myös eväät jatkoa ajatellen itseopiskeluun. Eli mitä ja miten kannattaa treenata mitäkin, että tulosta syntyy.
 
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
Mesa/Boogie
27.09.2009 00:09:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensin otat ihan päivän ja mietit mitä oikeesti haluat. Jos haluat nähdä helvetisti suomalaista metsää MB609:n ikkunasta ja olet valmis soittamaan kaikenlaista musaa (humppaa) riippumatta siitä onko se sun mielestä hyvää, etkä oo kiinnostunut sellaisista asioista, kuten vakaa toimeentulo, asuntolaina ja perhe, niin jatka ihmeessä ponnisteluja musiikillisen koulutuksen saralla.
 
Jos tulee sellainen fiilis, että olis kiva keskittyä johonkin tiettyyn omaan juttuun ja tehdä "hyvää" musaa joutumatta miettimään syökö ensi viikon makaroonia vai kynsiään, niin hanki itelles ensin oikea ammatti. Ei tartte lääkäriksi lukea, mutta joku varma tulonlähde on yllättävän kova juttu, kun ikää karttuu vähän enemmän. Siinä ohessa voit sit keskittyä hyvällä mielellä myös musan tekemiseen ja treenaamiseen.
 
Kaikki se tieto mitä konsalla on jaossa on saatavilla myös muualta. Musaa oppii kuuntelemalla sitä. Ja yksityistunnit on ihan hyvä vaihtoehto. Treenaaminen on paljon kivempaa silloin, kun se on vakava harrastus. Arvaa miten paljon kiinnostaa tarttua kitaraan maanantaina, kun on viikonloppuna ajanut 1000+ km ja soittanut kymmenen settiä humppaa? Ja jos keikoilla meinaa oikeesti elää, niin keskiviikkona yleensä viimeistään joutuu taas lähtemään.
 
Sorry hieman kyyninen kirjoitus, mutta been there, done that...
 
Sun lähtökohdat ei oo parhaat mahdolliset ton aloitusviestin perusteella ja Suomessa on kuitenkin todella paljon helvetin kovia soittajia, joten kilpailu on kovaa. Sattumallakin on kaiken lisäksi sormensa pelissä.
 
Pointtini on siis se, että ota ensin selvää mitä ammatikseen soittavat ihmiset tekee ja mieti, että kestääkö sun pää sellaista elämää. Takahikiän pizzerian nurkassa vetää yllättävän kovia soittajia. Niilläkin oli joskus unelmia...
 
suvanto-
27.09.2009 11:18:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset Mesa/Boogielle loistavasta kertomuksesta, sai ajattelemaan asiaa. En ole tosiaan mitään kouluja/soittotunteja käynyt eli olen ihan itse opiskellut, joten tuo konsan perustaso kiinnostaisi (jonka SnowCrow mainitsi). Millainen se perustaso sitten on? Mistä siellä lähdetään liikkeelle? Onko se ihan koulun tyyppinen eli siellä opiskellaan päivittäin vai käydäänkö siellä soittotuntien tapaan aina tietyin väliajoin (kerran viikossa esim.)? Kun ei ole minkäänlaista kokemusta näistä musiikin opiskelu mahdolisuuksista....
 
Mesa/Boogie
27.09.2009 12:44:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

suvanto-: Kiitokset Mesa/Boogielle loistavasta kertomuksesta, sai ajattelemaan asiaa. En ole tosiaan mitään kouluja/soittotunteja käynyt eli olen ihan itse opiskellut, joten tuo konsan perustaso kiinnostaisi (jonka SnowCrow mainitsi). Millainen se perustaso sitten on? Mistä siellä lähdetään liikkeelle? Onko se ihan koulun tyyppinen eli siellä opiskellaan päivittäin vai käydäänkö siellä soittotuntien tapaan aina tietyin väliajoin (kerran viikossa esim.)? Kun ei ole minkäänlaista kokemusta näistä musiikin opiskelu mahdolisuuksista....
 
Perusopetuksen puolella pystyy mun käsittääkseni ainakin oman instrumentin kohdalla suorittamaan sen saman D-kurssin, joka suoritetaan myös ammatillisella puolella. Kaikki on itsestä kiinni. Perusopetuksen joutuu varmaan tosin maksamaan itse. Tukintobändin kokoaminen saattaa tietysti olla vähän hankalampaa, ellei omassa kaveripiirissä oo sopivia soittajia.
 
Muista sit, että sieltä konsalta pyritään kasvattamaan sellaisia jokapaikanhöyliä, joilla olis mahdollisimman laajat työllistymismahdollisuudet kentällä. Eli jos ei Perfiadian B-osan soinnut kiinnosta tippaakaan, niin kannattaa miettiä, että josko keskittyis siihen omaan juttuun ja hankkis siihen erikoistuneen yksityisopettajan. Oppiminen on kuitenkin kiinni omasta kiinnostuksesta ja treenin määrästä.
 
SnowCrow
07.10.2009 20:10:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Öö tarkotin kyllä siis ihan perus soittotunteja konsalla. Eli kerran viikossa käydään tunneilla jne, alotetaan ihan alusta jos tarvii. Sitten käydään perustasokurssitutkinnot 1-3 jne.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «