Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko tällä kokemuksella mahdollisuus päästä konservatorioon?
1 2 3
maisukka
27.12.2008 01:50:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä nyt ajaudutaan vähän sivuraiteille... Tältä palstalta ei varmaan saa opintojen ohjausta ammattikouluopintoihin yleisesti. Musa ei sinänsä tee poikkeusta, mutta varsin monella konsalla on entiset opinnot jätetty valintaa tehtäessä omaan arvoonsa. Suurimmalla osalla hkin pop/jazzin toka-asteelaisista on joku II asteen koulu (lukio tai ammatillinen) käytynä. Siksi en ole koskaan oikein osannut yhdistää konsaopintoja "amikseen", vaikka se sitä onkin. En muista koskaan tsekkailleeni mitään yhteishakua / yhteishakupisteitä. Mä hain vaan konsalle, ja 2-vaihtoehtona ei ollut mitään kokkilinjaa (kaikki kunnioitus alalle, mut vähän eri juttu).
 
Yhtä kaikki, musiikin opiskelu AMMATIKSI poikkeaa mun nähdäkseni muista opinnoista siinä, ettei kyse ole soittamaan / laulamaan opettelusta. Sen vuoksi myöskään aiemmat todistukset yms. poppikoulutaustat eivät liikoja paina. Ja vaikka kouluun pääsisikin ja sieltä valmistuu, niin sillä paperilla ei kyllä tee vittujakaan, jos ei osaa vetää.
 
Kannattaa nyt vaan ottaa homma hanskaan mahdollisimman hyvin ja käydä niissä kokeissa. Jos jostain syystä haku valitsemallesi konsalle estyy jonkun keskenjääneen amiksen takia (joka kuulostaa kyllä toooodella erikoiselta), niin hae sitten minne tahansa muualle.
 
Mitä tulee noihin klassisiin opistoihin, niin puolensa kaikessa. Harva siellä oppii poppia laulamaan, ja joskus menee hyvä ääni pilalle. Aika monesti se tuntuu menevän vituiksi "maan huippuoppilaitoksissakin", mutta sehän nyt vaan on tämmöstä kateellista kärinää :)
Ei silti pidä lähteä dissaamaan mitään kuulopuheiden perusteella. Monenlaisista lähtökohdista voi onnistua. Jos oikeasti haluaa kuitenkin tehdä musaa ammatiksi, kannattaa ajatusta hautoa useampaan otteeseen. Järkevään toimentuloon kun ei riitä, että vetää ihan hyvin jotain juttuja. No joo, mut tää on eri juttua jo...
 
Ei muuta kun tsemppiä hakuun! Älä hukkaa energiaasi täällä "kinaamiseen", vaan treenaamiseen. Jos olet omasta mielestäsi tuleva muusikko, niin sitten vaan rohkeasti hakemaan. Tuon postaamasi kokemus on kuitenkin vain muutama rivi tekstiä, joka on varmasti hyvä liittää hakemukseen, mutta jonka perusteella ei kukaan pysty sanomaan, kuinka hyvä muusikko susta tulee. Kouluun pääsy puolestaan riippuu enemmän laulu/soittotaidoista. Luota siihen, että ei ne ainakaan miinusta ole.

 
ei haku konsalle vaan jos en sinne pääse niin en varmaan pääse minnekään. siis jos haen suositellusti muusikkolinjalle ykkösvaihtoehtona.
 
kimurantti1
27.12.2008 02:46:12 (muokattu 27.12.2008 03:21:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jhust joo... olen kuullut itse pelkkää pahaa musiikkiopiston laulutunneista. monta ääntä pilattu. Mä osaan laulupuolella samat jutut teknisesti (ja varsinkin esityksellisesti) kuin musiikkiopiston käyneet, uskallan väittää. teoria vaan on tekemättä.
 
Miksi sitten ylipäätään pyrit konservatorioon? Jos kerran sulla on itse laulu niin tekniikan kuin tulkinnan puolesta hallussa ainakin yhtä hyvin kuin musiikkiopiston käyneillä, niin miksi yrität päästä opiskelemaan asiaa jonka osaat? Ne puuttuvat teoriat on täysin mahdollista opiskella vaikka C-kurssiin asti n. puolessa vuodessa itsekseen, ja mitä tulee työllistymiseen kevyen musiikin puolella, niin sillä muusikon paperilla sinällään voi pyyhkiä perseensä. Ja kyllä, mä olen käynyt opistoja, olen tälläkin hetkellä Jyväskylän konservatorion ammattilinjalla ja lähestulkoon työlistän jo itseni musahommilla.
 
Muuten, pystytkö antamaan nimiä laulajista, joiden äänet opiston laulutunnit ovat pilanneet, vai onko tuo vain kuulopuhetta? Mä nimittäin tiedän sattuneesta syystä aika paljon opistoja käyneitä että käymättömiä laulajia, enkä ole törmännyt yhteenkään tapaukseen, että kenenkään ääni olisi nimenomaan laulutunneilla pilattu. Moinen vaikutelma tulee ehkäpä siitä, että monet laulavat päin honkia tekniikalla ja kuulostavat ihan hyvältä. Sitten mennään laulutunneille ja opettaja käskee ottamaan takapakkia ja opettelemaan ensin laulamaan tervellä perustekniikalla, joka varmistaa sen, että ko. henkilö ylipäätään laulaa vielä 20 vuoden päästäkin, ja vasta sen jälkeen aletaan keskittyä muihin juttuihin. Ainoat tapaukset, joista sellaista "laulajan pilalle menoa" uskallan väittää havainneeni, on, kun yritetään vetää kevyttä musaa klasaritekniikalla ja toisinpäin. Näitäkin tapauksia tiedän oikeastaan vain pari, ja ne todellakin ovat äärimmäisiä poikkeuksia.
 
En nyt tarkoita tätä missään nimessä pahalla, mutta tuosta asenteesta joka kirjoituksistasi huokuu läpi tulee väkisinkin mieleen, ettei konsa välttämättä ole sinun paikkasi. Toisaalta hyvään opinahjoon pääseminen voisi muuttaa asenteita, mutta toisaalta paikan on aika vaikea toimia hyvänä opinahjona, jos oppilaan asenteet ovat tiellä.
 
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
sellisti
29.12.2008 21:06:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jhust joo... olen kuullut itse pelkkää pahaa musiikkiopiston laulutunneista. monta ääntä pilattu.
 
Aika pitkälti Kimurantin linjoilla oon tästä aiheesta. Toivottavasti et nyt usko ihan jokaista huhupuhetta minkä kuulet. Sille on syynsä miksi ammattiopintoihin päästään useammin musiikki- kuin kansalaisopistoista. Tulee vähän sellainen kettu ja pihlajanmarjat -vertaus mieleen. Sulla on varmasti ihan hyvät saumat päästä konsalle, mutta älä anna tuollaisen asenteen tulla tielle.
 
Mä osaan laulupuolella samat jutut teknisesti (ja varsinkin esityksellisesti) kuin musiikkiopiston käyneet, uskallan väittää.
 
Noin sanoessasi varmaan siis tiedät mitä laulun musiikkiopisto-opinnot sisältävät ja mitä vaaditaan D-tutkinnon läpäisemiseen..? Hyvä jos näin on. Jos pääset ammattiopintoihin, niin kannattaa silti varautua siihen, että uudella opettajalla voi olla eri näkemykset asioista, eikä se silti tarkoita että hän ryhtyy pilaamaan ääntäsi.
 
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (Kari Suomalainen)
Borgback
06.01.2009 22:19:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monessa kohtaa on puhuttu teoriasta. Itsessään teorian omaksuminen on mahdollista saavuttaa suhteellisen nopeasti. Kannattaa kuitenkin muistaa, että teoriaan liittyy olennaisesti myös säveltapailu, mikä ainakin pop/jazz -puolella saattaa nousta hidasteeksi monelle. Säveltapailuosaamisen hankkiminen saattaa olla huomattavasti työläämpää kuin teoriapuolen osaamisen.
 
Oman säveltapailu - ja teoriaosaamisen testaamiseen suosittelen seuraavaa konstia:
 
1. Hanki käsiisi Tohtori Toonika-niminen musiikin perustason oppikirja kuuntelumateriaaleineen. Tämän saattaa löytää jopa kirjastosta.
 
2. Kyseinen kirja sisältää keskeisimmät asiat musiikin perustason oppimäärän (1/3-3/3) teoriasta ja säveltapailusta ja on tarkoitettu oppikirjaksi juuri sille tasolle asti jolla sinun odotettaisiin olevan aloittaessasi mahdolliset konservatorio-opinnot. Käy läpi kirjan osa-alueet ja harjoitukset.
- Jos kaikki on selvää ja koet osaavasi asiat sekä säveltapailun että teorian puolelta, mahdollisuutesi päästä sisään ovat näiden osa-alueiden kohdalta kohtuullisen hyvät.
- Jos jossakin tökkii, harjoittele.
- Jos jokin osa-alue vaikuttaa aivan ylitsepääsemättömältä, voisi olla hyvä ottaa näillä osa-alueilla vauhtia osallistumalla opetukseen esim. musiikkiopistossa tai käymällä asioita läpi opettajajohtoisesti jotenkin muuten.
 
Toinen vaikea seikka on omien valmiuksien arviointi pääinstrumentissa, tässä tapauksessa laulussa. Laulu kerää tietysti paikasta riippuen suhteellisen suuren määrän hakijoita konservatorion pääsykokeisiin. Vaikka periaatteessa olisit sen tasoinen, että pärjäisit konservatorio-opinnoissa, näin on todennäköisesti moni muukin hakija, ja paikkoja on kuitenkin rajoitetusti. Tästä johtuen sisäänpääsy ei ole koskaan varmaa, sillä pääsy riippuu siitä montako muuta hyvää hakijaa on pyrkimässä. Musiikkiopisto-opetuksen ulkopuolelta tullessa suurin vaikeus on siinä, että oman itsen sijoittaminen "vertailutaulukkoon" on hankalaa. Parhaassa tapauksessa kuva omasta osaamisesta on realistinen. Pahimmassa tapauksessa kuva omasta osaamisesta on täysin yliarvioitu vertailukohtien puuttuessa.
 
Ratkaisu hakemisesta jää joka tapauksessa sinulle, kukaan ei todennäköisesti pysty ennen pääsykokeita ennustamaan menestystäsi niissä aukottomasti. Jos vain yrittäisit parhaasi ja katsoisit mihin se riittää?
 
ope16
09.01.2009 01:13:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän maisukan hakea kannattaa; realiteetteja hän elämäänsä tarvitsee ja hakuprosessin kautta niitä varmasti myös saa. Laulunopettajaäidiltä kannattaa kuitenkin kysellä, sikäli kun hän oikeasti on ammattilainen.
 
Pieni rumpalipoika
09.01.2009 19:07:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän maisukan hakea kannattaa; realiteetteja hän elämäänsä tarvitsee ja hakuprosessin kautta niitä varmasti myös saa. Laulunopettajaäidiltä kannattaa kuitenkin kysellä, sikäli kun hän oikeasti on ammattilainen.
 
Nimenomaan.
 
Ikävä kyllä näillä "kaksi vuotta kansalaisopistossa" ja "oon tosi lahjakas" henkisillä ihmisillä ei välttämättä ole aivan selvillä se taso, jolla edes musiikkiopistotasolla, puhumattakaan ammattiopinnoista, pyöritään. Idols on täynnä näitä työväenopiston lauluoppilaita, jotka aivan oikeasti kuvittelevat osaavansa aivan helvetisti, kehuihan se opettaja mua. Mutta em. opinahjoissa kun ei ole mitään tulostavoitteita, ei oppilaille eikä opettajille, voi opettaja päästää suustaan aivan mitä tahansa.
 
Jos aloittajan äiti olisi laulunopettaja, tuskin hänen tarvitsisi täällä moisia hommia kysellä. Ne olisivat tulleet tietoon jo äidinmaidossa.
 
Mutta palataan hieman vähemmän synkemmille vesille. Kuten aiemmin on jo mainittu, mikään muodollinen paperi ei ole autuaaksi tekevä asia haettaessa musiikin alan ammattikoulutukseen. Toisaalta. Monesti sitä paperia vähätellään ihan liikaakin. Se on kuitenkin osoitus ja tae, että tietyt asiat on läpi käyty ja ne myös jollain tasolla hallitaan. Se millä tasolla, on toki aivan oppilaasta itsestään kiinni.
 
Summa summarum. Hakea kannattaa aina, mutta jos ei ole "varma" sisäänpääsystään, kuten tämän kyselijän tapauksessa, en kyllä konsan varaan paljon laskisi. Asia vain on niin, että ihminen kyllä ihan oikeasti tietää, kun edellytykset moisiin koulutuksiin hakea on.
 
Esimerkki vitun pitkän ajan takaa:
 
Hieman sellon kanssa jo jäähdytellessäni lukioiässä päätin kuitenkin hakea vielä konsalle (nykyisin siis AMK-hommeleita). Valintani päätyi Lahden konsaan, koska sinne tunnetusti alhaisempien vaatimusten takia oli paremmat saumat päästä sisään. Kävi niin, että pääsin sisään mutta oikeastaan alusta asti oli selvää etten kyseistä paikkaa tule ottamaan vastaan. Päällimmäisinä syinä oli todellisen harjoittelumotivaation puute, sen ajan ikäryhmän kärki oli jo liian kaukana, eikä rivisellistin tai pedagogin ura kiinnostanut. Mutta nyt se pointti. Pääsin käsittääkseni aika heittämällä sisään Lahden konsalle, mutta en olisi ikipäivänä kehdannut niillä resursseilla hakea Akatemian solistiselle.
 
Rummut nurin ja nussimaan!
maisukka
20.01.2009 09:42:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei mun äiti ole mikään laulunopettaja, se vaan on sparrannu mua vähän. ihan tavallinen laulaja se on... Ja mä päätin että yritän yhden kurssin puitteissa käydä kajaanin konsalla tutustumassa ja arvioittamassa ääntäni ja teen sit päätöksen.
 
Mä hyväksyisin musiikkiopistot jos se ei olisi tarkoitettu "eliittiluokalle", siis jos koulutus olisi tarkoitettu myös vähävaraisille. nykyisten hintojen puitteissa esim mulla ei koskaan ollu mahdollisuutta mennä musiikkiopistoon, oli tyytyminen ihan kansalaisopistoon. Ja olen oppinut siellä paljon mut vielä enemmän on ihan omaehtoisen treenauksen ansiota...
 
Ja MÄ EN KELVANNUT IDOLSIIN, EN LAULUTAITONI VAAN MUSIIKKITYYLINI TAKIA. Että näin.
 
kimurantti1
20.01.2009 10:07:17 (muokattu 20.01.2009 10:08:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä hyväksyisin musiikkiopistot jos se ei olisi tarkoitettu "eliittiluokalle", siis jos koulutus olisi tarkoitettu myös vähävaraisille.
 
Täh? Kai ymmärrät, että tilojen vuokrat maksaa ja opettajille pitää maksaa siitä työstä, mitä he musiikkiopistoilla tekevät. Ja ne opettajat on siis ihan enemmänkin musiikkia opiskelleita ja pedagogiset opinnot käyneitä henkilöitä. Kansalaisopistojen opettajille on huomattavasti löysemmät valintakriteerit. Tiesitkö, että kaupunki kustantaa jo nyt puolet musiikkiopiston lukukausimaksusta, jos pääset sisään.
 
Eli, pitäisikö pätevän musiikkikoulutuksen olla ilmaista? Veronmaksajien rahoistako se sun harrastuksesi sitten maksettaisiin?
 
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
enary
20.01.2009 19:41:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä minäkään ollut konsevatoriolla kuin muskarissa pienenä ja silti pärjään tuolla konsan ammatillisella puolella, enemmän se on kiinni asenteesta ja kiinnostuksesta kun aiemmista oppilaitoksista. Myös konservatoriossa opiskelee niitä, jotka on pakotettu viulutunneille ja lopettavat harrastuksen heti kun pääsevät yläasteelta jne.
 
Kuopiossa ainakin haku oli ihan erikseen eli ei yhteishaun kautta, siis tulos ei vaikuttanut yhteishakuun mitenkään pääsi sisälle tai ei. Onko siellä päin jotain koulua jossa olisi sama hakusysteemi?
 
''Jos eduskunta olisi musiikkia, se olisi varmaankin jazzia.'' -Eduskunnan esittelyvideo
enary
20.01.2009 19:49:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä hyväksyisin musiikkiopistot jos se ei olisi tarkoitettu "eliittiluokalle", siis jos koulutus olisi tarkoitettu myös vähävaraisille. nykyisten hintojen puitteissa esim mulla ei koskaan ollu mahdollisuutta mennä musiikkiopistoon, oli tyytyminen ihan kansalaisopistoon. Ja olen oppinut siellä paljon mut vielä enemmän on ihan omaehtoisen treenauksen ansiota...
 
Ja kun musiikkialalle olet hakeutumassa, niin muista että joku päivä saatat itse olla se ''elitistisen musiikkikoulun'' opettaja, joka yrittää leipänsä saada siitä hommasta. Yksityisopetus on aina kallista ja opettajan pätevyys ja koulutus määrää hinnan. Jos ei sitä ymmärrä niin voi alkaa harrastaa vaikka jalkapalloa.
 
''Jos eduskunta olisi musiikkia, se olisi varmaankin jazzia.'' -Eduskunnan esittelyvideo
sellisti
20.01.2009 22:46:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä hyväksyisin musiikkiopistot jos se ei olisi tarkoitettu "eliittiluokalle", siis jos koulutus olisi tarkoitettu myös vähävaraisille.
 
Ai, viimeks sä olit vielä sitä mieltä että musiikkiopistoissa pilataan laulajien äänet. Oli miten oli, ei musiikkiopistoja ole mitenkään lähtökohtaisesti "tarkoitettu eliitille". Laadukkaan koulutuksen tarjoaminen vaan on kallista musiikkiopistoillekin, ja lukukausimaksuilla on pakko kattaa osa kuluista. Ei siinä ole takana mitään "vain rikkaiden lapset saavat käydä meillä" -ideologiaa. Opistojen on tultava toimeen taloudellisesti, ja jos budjetista ruvetaan tinkimään niin sitten laskee opetuksen laatukin.
 
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (Kari Suomalainen)
enary
21.01.2009 21:34:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja onhan yksityisissa musakouluissakin aivan järjettömiä hintoja, jotka selittyvät aivan samalla asialla, eli palkat on maksettava ja tilavuokrat myös. Ja opettajat on mitä on...
 
Joskus vuosia sitten 25min tunti maksoi 15e ja opettaja heitti oppilaat ulos opistosta sitä mukaa kun huomasi, ettei osaa enää opettaa heille enempää asioita :D
 
''Jos eduskunta olisi musiikkia, se olisi varmaankin jazzia.'' -Eduskunnan esittelyvideo
ope16
22.01.2009 00:58:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimenomaan yksityisten musiikkikoulujen opetus on kallista. Ne eivät useinkaan saa valtionapuja, eivät edes kunnan tukea. Tämäkin koulu, missä osan työstäni tätä nykyä teen, on anonut vapautusta vuokrien maksusta isolta kaupungilta. Kyseessä siis peruskoulun luokkatila. Vapautusta on ole myönnetty. Itse saan opettajana huonoa palkkaa, mutta muuten pidän työstäni ja pomostani. Olen myös pätevä ja varsin kokenut opettaja ja osaan jopa itse soittaa. (Jos täällä saisi mainostaa, viskaisisin nyt konserttimainoksen kehiin... Tarjolla upeaa huilumusaa...)
 
ope16
22.01.2009 00:59:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis, vapautusta ei ole myönnetty...
 
oizo
22.01.2009 18:48:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän nyt paistaa liiankin selkeästi hakijan huono asenne koko touhuun. Liikaa ennakkoluuloja ja turhanpäiväistä valittamista. Tietynlaista nöyryyttä ja tilanteisiin sopeutumista tarvitaan musiikin alalla paljon. Ota vaikka muutamia yksityistunteja hyviltä laulunopettajilta ja mieti mahdollisuuksiasi sen kautta. Aina kannattaa kuitenkin yrittää hakea, jos yhtään siltä tuntuu.
 
sattuuhan näitä
Epämuusikko
26.01.2009 13:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän nyt paistaa liiankin selkeästi hakijan huono asenne koko touhuun. Liikaa ennakkoluuloja ja turhanpäiväistä valittamista. Tietynlaista nöyryyttä ja tilanteisiin sopeutumista tarvitaan musiikin alalla paljon. Ota vaikka muutamia yksityistunteja hyviltä laulunopettajilta ja mieti mahdollisuuksiasi sen kautta. Aina kannattaa kuitenkin yrittää hakea, jos yhtään siltä tuntuu.
 
Samaa täällä tulkitsen. Pääsykokeisiin menoa kyllä suosittelen. Siellä totuus lyödään vasten kasvoja. Nimim. kokemusta on.
 
R.I.P Oksanen
wavelength
26.01.2009 15:12:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa täällä tulkitsen. Pääsykokeisiin menoa kyllä suosittelen. Siellä totuus lyödään vasten kasvoja. Nimim. kokemusta on.
 
Höpsis! Huonosti soittamallakin pääsee aika moneen paikkaan. Nimim. kokemusta on.
 
En tiedä mistä puhun. Myytävänä 18" Masterwork Custom China ja 10" Paiste Signature Splash!
maisukka
27.01.2009 15:27:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No voi olla että teidän puheissa on osittain järkeäkin, kyllähän se musiikkiopistoillekin on kallista. Mutta yksinhuoltajaperheissä joissa kuukausitulot saattaa olla 600 € ja siitä maksetaan vuokra ja kaikki muu niin tuskin on varaa laittaa muksujaan 5-vuotiaana johonkin musiikkikouluun missä vuosimaksut roikkuu siellä 500€ tai enemmän paikkeilla.
 
Mä kannattaisin siis stipendijärjestelmää, eli joku taho jakais apurahaa köyhien lasten musiikilliseen koulutukseen lahjojen perusteella.
 
maisukka
27.01.2009 15:29:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja siinäkin on raja mitä pystyn tällä hetkellä maksamaan tunneista....
 
Kävin äänen arvioinnissa konsalla ja laulunopettaja sanoi että kyllä sitä tosiaan löytyy lahjoja. Se vaan että olen hieman liian "iskelmöityny"... =) mut siitä pääsee suht helposti eroon.
 
Johnny Silverfox
27.01.2009 18:20:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa sitten teoriaa vielä treenata, jos haluat konsalle päästä.
 
Manu
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «