Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Työ äänilaitteiden kanssa.
1
-unski-
22.05.2008 20:29:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro kaikille! Sellaista tässä kyselisin, että reilun vuoden päästä pitäisi tämä peruskoulu lopettaa ja miettiä minne jatkaa. Joten, nyt ylä-asteella 7-8 luokalla on tullut säädettyä mikkejä, soittimia ym. mitä vain pystyy kaikenlaisissa tilaisuuksissa kuten musikaalit ja juhlat. Ammattina tämä äänitarkkailija/äänimies kiinnostaisti; ja siis tietenkin musiikin parissa. Homma on hyvin hanskassa ja laitteiden purku, roudaus, kokoaminen, säätö toimii hyvin.
 
Mitä kautta tälle alalle olisi paras päästä? Lukio vai amis yms?
 
Tuon FAQin jo luin, mutta itse en siitä lisää tietoa saanut.
 
Aa....nyt mä tajusin!
tommiot
23.05.2008 01:02:44 (muokattu 23.05.2008 01:04:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro kaikille! Sellaista tässä kyselisin, että reilun vuoden päästä pitäisi tämä peruskoulu lopettaa ja miettiä minne jatkaa. Joten, nyt ylä-asteella 7-8 luokalla on tullut säädettyä mikkejä, soittimia ym. mitä vain pystyy kaikenlaisissa tilaisuuksissa kuten musikaalit ja juhlat. Ammattina tämä äänitarkkailija/äänimies kiinnostaisti; ja siis tietenkin musiikin parissa. Homma on hyvin hanskassa ja laitteiden purku, roudaus, kokoaminen, säätö toimii hyvin.
 
Mitä kautta tälle alalle olisi paras päästä? Lukio vai amis yms?
 
Tuon FAQin jo luin, mutta itse en siitä lisää tietoa saanut.

 
Hommaa joku oikee ammatti ja tee tota hommaa kaikki vapaa-aika. Isompiin firmoihin pääsee aika helpolla apukädeksi. Aluksi työnnät laatikkoa ja pikkuhiljaa sitten parempiinkin hommiin.
ile.pop
23.05.2008 20:09:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro kaikille! Sellaista tässä kyselisin, että reilun vuoden päästä pitäisi tämä peruskoulu lopettaa ja miettiä minne jatkaa. Joten, nyt ylä-asteella 7-8 luokalla on tullut säädettyä mikkejä, soittimia ym. mitä vain pystyy kaikenlaisissa tilaisuuksissa kuten musikaalit ja juhlat. Ammattina tämä äänitarkkailija/äänimies kiinnostaisti; ja siis tietenkin musiikin parissa. Homma on hyvin hanskassa ja laitteiden purku, roudaus, kokoaminen, säätö toimii hyvin.
 
Mitä kautta tälle alalle olisi paras päästä? Lukio vai amis yms?
 
Tuon FAQin jo luin, mutta itse en siitä lisää tietoa saanut.

 
Oikea ammatti on aina hyvä;). Mutta onhan noita kaikennäkösiä kouluja ja yhtenä mahdollisuutena voisi olla myös joku musiikkilukio. Osassa niistä on aika hyvät meiningit ja laitteet harrastamiseen.
 
On guuluu...
pimp
24.05.2008 10:58:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käy elektroniikkalinja amiksessa ja vaikka lukio siinä sivussa. musahommat siinä ohella niin luulisi pääsevän alaan käsiksi.
 
jurpontor
24.05.2008 15:40:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos vaan mahdollista, hommaa ajokorttiin tarpeeks kirjaimia että ainakin kuorma-autoa saat ajaa.
 
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
LHU
03.06.2008 14:34:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaa joku oikee ammatti ja tee tota hommaa kaikki vapaa-aika.
 
Mä oon saanut elantoni äänentoistoalalta yli 20 vuoden ajan, mut ei tää sit vissiin oo mikään "oikea ammatti".
 
Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni tosiaan joku sähkö- tai elektroniikkapuolen peruskoulutus ei ole haitaksi, ja onhan noita oppilaitoksiakin nykyään jotka kouluttavat, medianomeja vai mitä niistä valmistuukaan.
 
Tää onkin mainio juttu, mä voin ryypätä koko ajan ja sit vaan näyttelen selvää. Eipäs oo ennen tullut mieleen.
tommiot
12.06.2008 22:24:45 (muokattu 12.06.2008 22:28:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos vaan mahdollista, hommaa ajokorttiin tarpeeks kirjaimia että ainakin kuorma-autoa saat ajaa.
 
Tai sitten älä tee näin, niin saat tehdä muutakin kuin ajaa kuorkkia ... :)
 
Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni tosiaan joku sähkö- tai elektroniikkapuolen peruskoulutus ei ole haitaksi,
 
Tätä minäkin tarkoitin. Mun mielestä äänihommissa pärjää aika pitkälle sillä että itse perehtyy asioihin ja tekee hommia. Sähköhommien osaamisesta on hyötyä ja jos ei sitten pidemmän päälle äänihommat nappaa, niin on vähän valinnanvaraa kuitenkin.
Einherjar
30.07.2008 00:30:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... joku sähkö- tai elektroniikkapuolen peruskoulutus ei ole haitaksi, ja...
 
Joo. Sähköä tai elektronikkaa opiskelemaan ja samalla sitten puskemaan nimeä firmojen rosteriin roudariksi. Sitten kun on ikää, niin ainakin c-kortti haltuun ja jos tarvetta vielä on, alaa opiskelemaan.
AV-assistentin nimellä mahtaa olla ammattikoulutaso ja medianomeja ovat ilmeisesti amk:ssa.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
duane
30.07.2008 20:22:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AV-assistentin nimellä mahtaa olla ammattikoulutaso ja medianomeja ovat ilmeisesti amk:ssa.
 
Nykyään on toki myös spesifisempi 2. asteen tutkinto, musiikkiteknologi. Tosin ammattitutkinto itsessään ei kyllä kerro yhtikäs mitään todellisista valmiuksista :)
 
katellaan...
Humpe
14.08.2008 09:37:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hommaa sähkö alanpaperit se auttaa ja sitten on oitokummussa yksi linja jonka itse olen käynyt http://www.ammattiopisto.fi/sivut/koul_esitek.htm
 
Roki
29.09.2008 17:42:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alallahan koulutusta tärkeämpi on osaaminen. Jos osaamista ei muuten tunnu olevan riittävästi, niin Outokummussa opetetaan kiinnostuneille. C-kortillisilla hommia on enemmän, mutta vastineeksi joutuu ajamaan milloin mitäkin romua.
 
Been there - done that - don't ask.
kiertueteknikko
21.10.2008 02:51:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa luettua otsikkoon liittyvä keskustelu.
 
Ei ollut kannustavaa kommenttia alalle pyrkivälle, eipä siis ihme että on työvoimapula.
 
Miksaaja, ääniteknikko, roudari on oikea ammatti siinä missä muutkin, joskin hiukan eriskummallinen. Alalle ei ole oikeata koulua, Outokummussa on kuitenkin hyvä yritys siihen suuntaan. Heidän opinto-ohjelmastaan puuttuu vain realismi (palkkaus), psykologia (teknikko on bändin terapeutti) ja dieseltekniikka (bussi hajoo aina). Opettajat ovat kuitenkin alan huippuja.
 
Edellisissä kirjoituksissa mainittua mailapojasta ammattilaiseksi metodia kannattaa kunnioittaa koulunkin jälkeen. Ja se ajokortti on tärkeä, harva pärjää ilman C- ja D-korttia.
 
Sähköalan koulusta on alalla hyötyä, mutta se ei mitenkään valmista alalle. Terve mielenkiinto, halu tehdä ja oppia on avainasemassa, eikä englannin kielestä missään nimessä ole haittaa, kas kun kaikki manuaalit ovat espanjaksi tai englanniksi, joku ehkä japaniksikin.
 
Count
21.10.2008 16:44:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomessa valmistuu joka vuosi yli 500 eritasoista äänialan ammattilaista eri oppilaitoksista. Näistä yksi prosentti työllistyy olemassa oleviin hommiin. Osa sinnittelee freelancereina kirjavissa projekteissa, joten ihmettelen, missä on työvoimapula? En tunne tarpeeksi hyvin työllisyystilannetta ja voihan se olla, että työvoima ja työpaikat eivät vain kohtaa, mutta tuo valmistuneiden määrä on vuositasolla ihan järjetöntä! Yksi syypää tähän on EU, joka suoltaa rahaa kaikille oppilaitoksille sikakalliisiin hankkeisiin ja laitteisiin ja siten tukee näitä laitoksia kouluttamaan ihan liikaa jengiä alalle.
 
SHF
23.10.2008 18:47:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä melkein kannattaa käydä jo nyt kysymässä jotain töitä äänialan firmoista. Varastolla tarvitaan aina porukkaa ja sieltä ei ole pitkä matka keikoille. Moni on just näin aloittanut hommat.
C-kortti on myös välttämätön, ja sähköalan koulutus erittäin hyödyllinen. Media-alan koulutuksella ei välttämättä ole mitään merkitystä jos muuten tietää mitä tekee. Henk.koht voin kertoa että töitä kyllä löytyy siinä määrin että niitä on jo liikaakin tarjolla.
 
Ja todellakin kannattaa pysyä ajan hermoilla ja lukea uusista miksereistä, kaiutinjärjestelmistä, ym. jatkuvasti.
 
Siitä vaan kokeilemaan!!!
Ja zemppiä.
 
http://www.soundhousefinland.com
ahjteam
24.10.2008 10:48:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

C-kortti on myös välttämätön
 
Ei todellakaan pidä paikkansa. Tällä alalla on meinaan kyllä muitakin töitä kuin roudaava autokuski. C-kortti helpottaa varmasti töiden saamista, mutta esimerkiksi itselläni ei ole edes B-korttia ja silti olen itseni työllistänyt liveääni-puolella jo useamman vuoden.
 
eipä siis ihme että on työvoimapula
 
Ei pidä tämäkään paikkansa. Alalla vain ei ole juurikaan vakituisia töitä, mutta osaavalle freelancerille on aina kysyntää. Olen tällä hetkellä opiskelemassa AMK:ssa musiikin markkinointia ja tuottamista täällä keskellä korpea ja on pitänyt aika monesta työtarjouksesta tämän ensimmäisen 2 kuukauden aikana kieltäytyä, kun olisi pitänyt keskellä viikkoa lähteä Helsinkiin/Tampereelle/Turkuun miksaamaan jotain keikkaa.
 
www.keikkapaikka.info
SHF
24.10.2008 14:51:02 (muokattu 24.10.2008 17:42:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei todellakaan pidä paikkansa. Tällä alalla on meinaan kyllä muitakin töitä kuin roudaava autokuski. C-kortti helpottaa varmasti töiden saamista, mutta esimerkiksi itselläni ei ole edes B-korttia ja silti olen itseni työllistänyt liveääni-puolella jo useamman vuoden.
 
Onnea! Sinä olet yksi niistä harvoista.
 
Joo ei ole C-kortti välttämätön. Eikä tietenkään tarvitse tietää noista kamoista mitään koska kyllähän noillä firmoilla on esim. toimiston puolella ihmisiä töissä, eli sinne vaan...
 
Tarkoitin sitä että jos on kaksi kappaletta noin suunnilleen tasavertaisia 18-vuotiaita nassikoita tulossa kyselemään töitä, ja toisella on c-kortti ja toisella ei, niin kummanko luulet että ottavat?
 
Itsekin liveääntä jonkin aikaa tehneenä luulen kyllä suunnilleen tietäväni kuinka ainakin täällä pääkaupunkiseudulla hommat on mennyt tuolta viime vuosituhannen puolelta asti.
 
Mutta kuten sanoin, onnea vaan kaikille uusille nuorille kyvyille.
 
http://www.soundhousefinland.com
stnprkl
05.11.2008 17:55:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mäkin sen ajokortin hommaamisen kannalla olen. Helpommin noi firmat palkkaa kokemattomia jätkiä jos on edes C-kortti. Siitä pikkuhiljaa ratin takaa tiskin taakse. Ei siinä nyt kuitenkaan mitenkään poskettoman monta vuotta mene jos on halua ja intoa oppia uutta. Itsellä on C ja D1 kortit hallussa ja aikanaan olis moni duuni jääny saamatta ilman moisia mystisiä kirjainmerkkejä. Nykyisellään ei enää kauheesti tarvii ajella.
 
Ja mitä tohon työvoimapulaan tulee niin ollaan tässä rundin tiimellyksessä audiokolleegan ihmetelty että missä oikeasti on ne kaikki uudet kyvyt vai eikö niihin vaan itse törmää.
 
Rohkeesti vaan puhelinta käteen ja naamaa tutuks.
Monilla festareilla on tarvetta lavakäsille, jotka jeesaa bändivaihdoissa työntelemällä backlinea edestakaisn jne. jne.
 
Viltsu audiokantaja
LHU
06.11.2008 08:22:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja mitä tohon työvoimapulaan tulee niin ollaan tässä rundin tiimellyksessä audiokolleegan ihmetelty että missä oikeasti on ne kaikki uudet kyvyt vai eikö niihin vaan itse törmää.
 
Vähän kevennystä ja samalla pohdintaa siitä että miksi niitä nuoria kykyjä ei enää ole näkynyt...:)
 
http://menkkarit.vuodatus.net/blog/725279
 
Tää onkin mainio juttu, mä voin ryypätä koko ajan ja sit vaan näyttelen selvää. Eipäs oo ennen tullut mieleen.
SHF
15.11.2008 01:32:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyään tuntuu olevan valloillaan käsitys että kun on kurssit ja koulut käyty niin ei muuta kun tiskin taakse Kornia miksamaan...
 
Totuus kuitenkin on aivan toinen.
Ensin tutustutaan kyseisen firman omiin kamoihin sekä siihen mitä vaaditaan että tietty keikka saadaan toteutettua, eli työnnetään niitä kuutioita ja epämääräisiä trussin paloja sinne auton perään niin paljon kun vaan mahtuu ja vielä muutamat päälle.
Alussa et välttämättä tämän lähemmäs keikkoja pääse(ellei sulla satu olemaan C-korttia), mutta myöhemmin sitten pääsee jo mukaan kasailemaan sitä kalustoa itse keikkapaikalle.
Tarpeeksi monta kertaa kun on nähty kuinka mikäkin setti nousee pystyyn ja kuinka keikoilla yleensä toimitaan, on sitten mahdollisuus päästä virittelemään sitä vehon koeajo-päivän keikka ihan yksin(no highs no lows, must be bose...).
 
Ja näin alkaa tie suurille festareille...
 
Vielä on pakko sanoa seuraava: Alussa ei todellakaan ole varaa valita niitä keikkoja ja töitä joita uusille jannuille annetaan, eli kannattaa ottaa kaikki vastaan mitä annetaan. Näin annat hyvän kuvan itsestäsi ja kartutat OIKEASTI kokemusta. Näitä wannabe-äänimiehiä tässä maassa on jo enemmän kuin laki sallii, eli älkää ihmiset ainakaan valittako ettei töitä ole.
 
Ja kuten aikaisemmin jo sanoin, tsemppiä ja onnea kaikille uusille kyvyille!
 
http://www.soundhousefinland.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «