Muusikoiden.net
11.12.2017
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muusikin maisteriksi opiskeleville/valmistuneille
1
Klara
12.01.2008 14:07:24 (muokattu 12.01.2008 14:08:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heips!
 
Eli,olen 17vee klarinetisti ja minua kiinnostaisi saada harrastuksestani myös ammatti. Tähtäimessä olis Siba ja mahdollisesti (mikäli sibiksen ovet ei heti aukea) myös Stadia. Kuinka kova taso Suomessa on tällä hetkellä klarinetisteilla ja minkälaiset olivat pääsykokeet kyseisiin laitoksiin? esim. mitä kappaleita soititte pääsykokeessa?
 
Teen D-kurssin tänä vuonna ja kiinnostaisi tietää,mihin todella kannattaa panostaa:)
KIITOS JO ETUKÄTEEN!!
PS.PAHOITTELEN VIRHEELLISTÄ OTSIKKOA:D
 
Sfp
13.01.2008 16:16:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi juuri Helsinkiin? Suomi on pullollaan hyviä kouluja :) paitsi jos Stadiassa ja Akatemiassa ei ole juuri sitä opettajaa tai muuta vastaavaa erikoisuutta mitä juuri olet etsimässä.
 
Doom all over the world.
DJ Mambo
13.01.2008 17:49:14 (muokattu 14.01.2008 01:48:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hehee... sori, mäkään en osaa vastata kysymykseesi, koska siba on jäänyt kokematta. Mut toi Helsingin kouluihin kohdistuva epäluuloisuus on musta vähän kyseenalaista. On muuallakin toki hyviä kouluja, eikä Helsingissä aina ole sen parempia opettajia, kuin muuallakaan... Silti, siba on aint paikka, mistä saa musiikin maisterin paperit, joten jos otsikossakin kysellään maisteriopintoihin liittyviä asioita, ei kannata lähteä tarjoamaan mitään muuallakinvoiopiskellashittiä.
 
Sibasta en voi sanoa muuta, kuin että pääsykokeesta pitäisi saada hyvä palaute, ja että hakea kannattaa, ennen kuin opiskelee liikaa/kehittää omaa tyyliään sellaisen opettajan johdolla, jonka tyyli ei jostakin syystä miellytä akatemian raatia. Tsemppiä koitoksiin!
 
EDIT: Klarinetistien tasosta en osaa sanoa, mutta muusikoiden taso Suomessa on kova, joten kannattaa treenata parhaansa mukaan. Tämä ei ole mitään väheksymistä ikäsi perusteella, mutta jos olet nyt 17, tulet todennäköisesti vielä näkemään ja kokemaan sellaisia suomalaisia muusikoita, jotka hämmästyttävtä sinua jollakin osaamisen osa-alueella. Siitäkin huolimatta, että sattuisit olemaan Suomen parhaita klarinetisteja, on jollain aina jotain talenttia, joka hämmästyttää. Siinä on juuri se musiikin opiskelun hienous, ja juuri sen takia siba voi olla hyvä paikka, koska sinne saattaa kerääntyä suurempi otanta hyvin lahjakkaita musiikin opiskelijoita, kuin pienen paikkakunnan konsalle, tai ammattikorkeaan. Tämä ei tarkoita, etteikö se Suomen paras klaran soittaja voisi löytyä akatemian ulkopuolelta, mutta sibassa on suuremmalla todennäköisyydellä suurempi joukko huippuja, ja se on se juttu, miksi sinne kannattaa hakeutua.
 
Voisi olla hyvä tietää, kenen oppilaita siba on suosinut viime vuosina. Siltä kannattaisi ottaa tunteja:) Tätä ei tapahdu missään nimessä kaikissa instrumenteissa, eikä kyse ole mistään suosimisesta/salaliitosta, mutta raati koostuu ihmisistä, joilla on inhimillinen ajattelukyky ja omaan käsitykseensä perustuvat kriteerit lahjakkuudesta, sopivuudesta ja kehittämiskelpoisuudesta. Sitä ei sovi unohtaa.
 
Niin ja vielä Stadiasta... Siellä opettajilla on VARMASTI joku vastaus yllä mainitsemaani ilmiöön. Onhan stadian klasaripuoli monessa mielessä täynnä muusikoita, joiden ykkösmaali on ollut akatemia. Sitten siellä puhallellaan hampaat irvessä torveen kandipapereiden toivossa ja mennään vaihto-opiskelun myötä ulkomaille hakemaan maisteripätevyyttä. Katkeruus (tässä tapauksessa hyvin aiheellinenkin) synnyttää keskustelua, joten jos ei akatemian ovet heti aukea, ja jos päädyt stadialle, sieltä kuulet varmasti ihan yllin kyllin näitä juttuja.
 
Sitten kannattaa vielä miettiä vaihtoehtoja: Siban kansanmusalinja KAMU (saa hyvin instrumenttiopetusta siban huippuopeilta) sekä MUKA, musiikkikasvatus (sama juttu, joskaan ei niin paljoa ja vapaasti, kuin KAMUlta - tässä voin olla väärässä) Molemmista on siirrytty jopa JAZZ -osastolle ajan kanssa, johon otetaan maks 1 / instrumentti / vuosi, joten ehkäpä siirtyminen klasaripuolellakin solistiselle on mahdollista. Liikaa ei kuitenkaan siirtymisten varaan kande laskea, mutta näin vaihtoehtoina...
 
Riittikö:) ?
 
Postaa tätä ketjua myös klasaripalstalle/puhaltimet (muistaakseni jotain sellaisia on olemassa), niin saatat saada lisää näkökantoja jopa sellaisilta, joita on akatemialle päätynyt. Tää voi olla huono alue tähän keskusteluun loppujen lopuksi...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti