Muusikoiden.net
17.10.2017

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Unirytmin optimointi ja viikonloppukeikat
1
ekiboy69
03.12.2007 18:48:45 (muokattu 03.12.2007 18:49:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,

Pohdin tällaista: mitenkähän sitä optimoisi parhaiten viikolla säännöllisen kahdeksasta neljään työrytmin ja viikonloppujen ilta- ja yökeikkojen aiheuttamat haasteet?

Ikä alkaa olla lähempänä neljääkymppiä ja nyt alkaa unirytmissä tapahtuva nitkahdus jo häiritä: väsy painaa ja keskittyminen on mitä on. Leipä tulee kuitenkin päivätöistä ja niissä on käytävä. Olisi kuitenkin kiva tehdä keikkaa, mutta en oikein viitsisi tehdä sitä enää perheen kustannuksella. Minusta vaikuttaa siltä, että "väärään" aikaan nukuttu uni ei rentouta lainkaan niin kuin "oikeaan" aikaan nukuttu uni.

Minkälaisia konsteja te muut käytätte tässä asiassa.

Tunnen jonkun verran asian fysiologista puolta - tiedän esim. miten vuorotyöläiset menettelevät ja miten merillä tehdään, mutta se on hieman eri asia - heillä on kyse jatkuvasta tilasta.

jannu
04.12.2007 11:16:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ainakaan mä en ole viimeisen 3 vuoden aikana onnitunut optimoimaan unirytmiäni lainkaan. Joten olen omalta osaltani todennut, että musahommat ja perus päiväduunit eivät miksaa erityisen hyvin.

jotain muuta persoonallista
saastara
04.12.2007 11:46:37

Itse toki hieman eri veneessä olen aloittajan kanssa kun olen vielä "nuori ja vetreä" kolli, raihnaisen kehäketun sijaan.. :p Mutta olen kyllä todennut, että unirytmiä en osaa mitenkään optimoida.

Nytkin tulee töissä raakuttua, eikä unta ole viimeyöltä takana ollenkaan kun ovat keikat venyneet niin pitkiksi viime aikoina, että on vasta aamupäivällä kotia päässyt.. Siitä kun nukkumaan rupeaa, niin illaltahan sitä vasta heräilee ja terveelle rytmille saa sanoa "heihei :'(".. Tulee sitten usein valvottua suoraan aamuvuoroon ja kahvin voimalla sinniteltyä iltaan..

Ongelma ei itsellä ole tietenkään niin suuri kun ei ole perheen tmv kaltaisia velvotteita ja päivätyöt on kolmivuorotöitä (jotka vielä tuolla keikkojen äänitekniikan puolella pyörivät), joten niitä työkeikkoja on hieman vaikea erottaa sitten noista "omista keikoista"..

Eihän tämä vielä liikoja paina kuukausien juoksussa mutta eiköhän sitä pian ole jokin systeemi kehitettävä sillä ei tämmöinen meininki ole ikäihmisen homaa.. :D Pitää painaa vielä kun on nuori.. Tosin onhan tämä selkeää alamäkeä ollut 18 ikävuoden rajan jälkeen.

-This is madness! -Madness? This is m.neeeeeeeeeeeet!!!!!!1
ekiboy69
04.12.2007 13:36:48

Kun tämä näyttää kiinnostavan muitakin, koitan selvitellä asiaa hieman ja kirjoitella tänne, mitä olen löytänyt.

Ei sillä, että tuntisin olon jotenkin erityisen raihnaiseksi. Nyt vasta kun on ollut pidempi työmatka ja työpäivistäkin on tullut matkoineen tuollaisia 11-tuntisia, olen tajunnut että itse asiassa keikat mukaan luettuna työtahtini on aika ajoin melko tiukka.

Locrian
04.12.2007 14:36:43

Tosi vaikeen kysymyksen heitit ja voin sanoa et ei tohon monella mitään ratkaisua ole. Miks muuten keikkailevat muusikot koko ajan puhuis aikasempien soittoaikojen puolesta? Mun omat duunit pyörii koko ajan musiikin ja äänen ympärillä mutta työajat vaihtelee periaatteessa toimistoajoista rundiaikatauluihin eli unirytmin kanssa saa olla varovainen.

Eniten tietenkin vaikuttaa saadun unen määrä mutta seuraavaksi tuleekin jo laatu. Alkoholi on yks sellainen unen laadun tuhoaja joka kannattaa jättää keikka-iltoina kokonaan pois. Parikin olutta liian lähellä nukkumaan menoa huonontaa syväunen laatua tai vähentää sen määrää. Lisäksi miksaajille tiedoksi että parikin bisseä korjaa kuulon ihan vituralleen...

Toinen mulle tärkeä asia on mahdollisuus rauhottua heti keikan jälkeen. Muuten jää niin hirveä draivi päälle ettei uni tuu moneen moneen tuntiin. Autossa nukkumisen voi opetella mutta mulle missä tahansa liikkuvassa välineessä istualtaan nukkuminen tuottaa edelleenkin vaikeuksia. Vielä vaikeempaa se on jos on hirveä täpinä päällä. Eli kannattaa ihan oikeasti keskittyä rauhoittumiseen heti keikan jälkeen. Roudaus on itseasiassa hyvä tapa toiminnan kautta rauhoittua. Eli rauhassa roudaus ja ihan hissuksiin.

Sitte on tietenki tutkittu fakta eli se, että kunhan se kahdeksan tuntia päivässä tulee täyteen niin on ihan sama millon sen nukkuu. Ihan oikeesti tää on tutkittu juttu. Kyse on varmaan myös tottumuksesta ja siitä että suunnittelee sitä nukkumistaan vähän. Väärinä aikoina liikaa nukkuminen sotkee nimittäin rytmin vielä tehokkaammin kuin liika valvominen...

Emmä tiedä. Nää hommat riippuu varmaan kuitenki eniten ihan jokaisen henkilökohtaisista tottumuksista ja taipumuksista...

Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
jannu
05.12.2007 00:32:55

Oikeastaan unirytmin sijasta mua huolettaa eniten yleisesti vähiin jäävä lepo. Vapaapäiviä on hyvin satunnaisesti ja nekin on joutunut nykyään viettämään paikkakuntien väliseen matkustamiseen.

jotain muuta persoonallista
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti