Muusikoiden.net
04.12.2016

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Taustamusiikilla tienaaminen
1
hanhisuanto
13.09.2007 21:00:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.

Tässä kutkuttanut pitkän aikaa mielessä kirjoittaa aiheesta tänne muusikoiden.nettiin.

Muutama tyhmä kysymys..

Tarkoitus olisi lähinnä kartoittaa lainopillisia kysymyksiä taustamusiikin myymisestä. Lähinnä kiinnostaisi, miten verottaja suhtautuu ? Tarviiko perustaa esim. yritys, että voin lainopillisesti oikein pyytää rahaa taustamusiikista ?

Jos jollain kokemusta taustamuusikkoudesta mainoksiin, peleihin yms. ja tienaa vielä siitä rahaa, niin toivoisin, että kertoisit hiukan kokemuksistasi.

Ei sillä, että tavoittelisin miljoonan taalan bisnestä, vaan lähinnä haluaisin kartoittaa aluetta, kuulla kokemuksista, jne.

Kiitos

JoKo
14.09.2007 09:59:59

Eipä siinä mitään ihmeellistä ole, verokortilla tai sitten firma pystyyn ja laskulla.

Kun on päätetty millaista musaa haetaan, niin nopeesti vaan hahmotelmia biiseistä tuottajalle tai vastaavalle, ilman mitään hieromista, kunnes löytyy se mihin kaikki ovat tyytyväisiä. Ettei käy niin olet ensin tehnyt hirveen duunin johonkin biisiin, ja sitten tulee kommentteja tyyliin "Ei tää nyt ole ihan sitä mitä haluttiin" ja homman pitäis olla valmis jo.

Menace99
07.04.2008 10:03:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus olisi lähinnä kartoittaa lainopillisia kysymyksiä taustamusiikin myymisestä. Lähinnä kiinnostaisi, miten verottaja suhtautuu ? Tarviiko perustaa esim. yritys, että voin lainopillisesti oikein pyytää rahaa taustamusiikista ?

Itse olen myynyt nyt pari vuotta taustamusiikkia kaikenlaisille artisteille ja yhteen elokuvaan myös. Tietääkseni siitä peritään veroa vasta sitten kuin tienaa sen tietyn määrän rahaa kuukaudessa. En tiedä itsekkään noista asioista paljoa joten joku voi valaista tietenkin enemmän.
Ite oon aloitellut vaan silleen että oon pistänyt mikseri.nettiin kappaleita ja sitten olen antanut ilmaiseksi artisteille koska taso ei silloin ollut niin päätä huimaava että olisin rahaa voinut pyytää. Siitä sitten pikku hiljaa hinnat nousee ja nousee ja näin ainakin itsellä käynyt. Jos on aivan aloittelija niin ei tietenkään kannata mitään älyttömiä summia pyytää, niitä näkee kyllä turhan paljon nykyään ainakin mikserissä.

En tienaa vielä mitään tuhansia kuukaudessa mutta kyllä sitä aina kun hyvä kausi on päällä niin ihan mukavasti taskun pohjalle tulee. Tulevaisuudessa itsellä varmaankin on yrityksen perustaminen edessä, pitää katsella sitä sitten myöhemmin.

Jos sulla on lisää kysymyksiä mulle nii pistä vaan viestiä, vieläkin vähä aamutokkurassa joten selitykset on aika hajamielisiä :D

pieterska
26.04.2011 14:56:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten tota musaa tarjotaan artisteille? Hakevatko he sitä jotenkin, vai pitääkö vaan tyrkyttää tuottajille tms? Itseä kiinnoistais kokeilla ihan sivutoimena. Riittääköhän noihin ihan rupinen demolaatu kunhan saa hyvin selvää biisistä?

K
Kalmo
08.05.2011 23:22:59

Menace99: Itse olen myynyt nyt pari vuotta taustamusiikkia kaikenlaisille artisteille ja yhteen elokuvaan myös. Tietääkseni siitä peritään veroa vasta sitten kuin tienaa sen tietyn määrän rahaa kuukaudessa. En tiedä itsekkään noista asioista paljoa joten joku voi valaista tietenkin enemmän.
:D

En ole veroneuvoja, mutta jos olet töissä tai saat työttömyyskorvausta, niin kyllä ne musasta tulevat tulot ovat veronalaisia ihan summasta riippumatta. Verottomana saa normaaliduunari tienata vuodessa yhteensä kaikista ansiolähteistään jonkun tonnin, en muista tarkkaan, paljonko.

Ei niistä varmaan helpolla kiinni jää, mutta jos puulaaki, joka sinulle maksaa, laittaa nimesi omaan veroilmoitukseensa, niin kiinnijäännin riski kasvaa. Samoin jos nimesi alkaa näkyä jossain, eli tulee julkisuutta.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti