Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soitinrakennus?
1
tommiot
22.02.2007 11:53:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päätin lopettaa lukion kesken. Oli väärä paikka mulle.
 
Soitinrakennus olisi varmasti mielenkiintoinen ala, mutta minkähänlainen työllisyystilanne siinä sitten on.. Tai siis yrittäjäksihän siinä täytyy ruveta, mutta tienaako sillä leipänsä?
 
Entä kouluttautuminen?
 
pardy
22.02.2007 14:07:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitinrakennus olisi varmasti mielenkiintoinen ala, mutta minkähänlainen työllisyystilanne siinä sitten on.. Tai siis yrittäjäksihän siinä täytyy ruveta, mutta tienaako sillä leipänsä?
 
Riippuu miten hyvä olet ja mille alueelle meinaat puljun pystyttää. Pääkaupunkiseutu samoin kuin suurin osa muista isoista kaupungeista on jo valmiiks niin kovan kilpailun alla että turha yrittää. Myös se, että miten hyvät kontaktit saat luotua "kentällä" ihmisiin vaikuttaa paljon. Puskaradio on tärkeä tapa tuolla alalla saada lisää asiakkaita.
 
Mutta soitinrakentajan koulutuksella on turha pistellä työhakemuksia mihinkään, ellet sitten työharjoittelujakson aikana saa solmittua vaikkapa juuri siihen firmaan jossa oot töissä niin hyviä suhteita, että ne haluaa ottaa sut koulun jälkeen täysipäiväseks.
 
Entä kouluttautuminen?
 
Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos, kielisoitinrakennuslinja. Sieltä saa valmiudet sijoittautua töihin alalle, sekä suurimman osan tiedoista ja taidoista joita alalla tarvitsee. Kokemus on se, joka ajan myötä tuo sen lopullisen tiedon ja taidon mutta jos ala kiinnostaa, niin ko. kouluun kannattaa hakea. Seuraava haku on tosin vasta keväällä 2008 ja seuraava ryhmä aloittaa saman vuoden syksynä. Eli jos olit esim. tokaa vuotta nyt lukiossa menossa, niin suosittelen että käyt nyt samalla joutessas sen lukion loppuun. Saat korvattua lukio-opinnoilla tuon koulun kaikki perusaineiden opinnot, jotka joudut käymään jos et ole niitä aiemmin opiskellut. Eli kaikki ruotsit, matikat, äidinkielet sun muut joudut käymään jos et ole niitä aiemmin lukenut jo jossakin muussa ammattikoulussa tai lukiossa.
 
Pääsykokeet linjalle on. Lähinnä niiden tarkoituksena on karsia ihme hiipparit ja muuten vain kepillä jäätä kokeilevat niistä, joilla oikeasti on motivoituneisuutta ja kiinnostusta alaa kohtaan.
 
Siinä nyt mitä näin alkuun tuli mieleen.
 
tommiot
22.02.2007 14:53:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos!
 
Kuulostaa aika pahalta... Ehkä mä yritän päästä sitä liveä tekemään oppisopimuksella... Tai sitten syksyn yhteishakuun amikseen johonkin "perusammattiin".
 
nekronaut
26.02.2007 17:07:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kenelläkään tietoa millaiset nuo ikaalisen pääsykokeet ovat? Tarkoitus olisi hakea sinne 2008...
 
empty
23.03.2007 09:47:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikatahan järjestää noita kesäkursseja, sellaselle kannattas varmaan ensin mennä. Etenkin jos ei ole kokemusta niin sieltähän sitä sais. Ja käsityöalalle ei kannata sen takia mennä että haluaa tehdä itselleen, pitää olla valmis tekemään muille ja osattava kuunnella toiveita. Ja yrittäjäksi täytyy useimmiten ruveta.
 
empty
23.03.2007 09:48:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos!
 
Kuulostaa aika pahalta... Ehkä mä yritän päästä sitä liveä tekemään oppisopimuksella... Tai sitten syksyn yhteishakuun amikseen johonkin "perusammattiin".

 
Oppisopimukselle ei ilman kokemusta kannata mennä. Ja kannattaa miettiä sitä asiaa työnantajankin kannalta, tuotko sä yritykselle voittoa?
 
tommiot
24.03.2007 02:58:26 (muokattu 24.03.2007 02:58:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oppisopimukselle ei ilman kokemusta kannata mennä. Ja kannattaa miettiä sitä asiaa työnantajankin kannalta, tuotko sä yritykselle voittoa?
 
Kyllä mulla livehommien perusteet on hallussa, kokemusta kerään kokoajan, äsken kävin Vernissassa miksaamassa keikan ja ajattelin sinne yrittää päästä oppisopimuksella.
 
empty
24.03.2007 08:27:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mulla livehommien perusteet on hallussa, kokemusta kerään kokoajan, äsken kävin Vernissassa miksaamassa keikan ja ajattelin sinne yrittää päästä oppisopimuksella.
Hyvä juttu, siinä tapauksessa toivotan onnea. Toivottavasti pääset.
 
empty
24.03.2007 09:21:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noista käsityökoulujen pääsykokeista vielä. Yhdessä olen ollut ja siihen sisältyi piirtämis tehtävä, kaks muuta tehtävää joissa muotoiltiin ja haastattelu. Tuolla piirtämistehtävänä oli piirtää avattu munakenno kolmiulotteisena, eli vaatii erittäin hyvää piirtämistaitoa ja hahmottamista. Toisena tehtävänä oli muotoilla jostakin massasta annetun kuvan mukanen kappale ja se oli hankalaa kun sitä kuvaa ei meinannu alkuun hahmottaa. Kolmantena tehtävänä oli muotoilla teräs- tai kuparilangasta (tai molemista, enkä nyt ole varma materiaaleista) henkari ja kynttilänjalka. Haastattelussa kysyttiin ihan perusjuttuja ja tietenkin halusivat tietää että miksi haluaa sille alalle. Tonne paikkaan ei ollu ennakkotehtävää, mutta muihin on. Se on siis tehtävä joka tehdään kotona ja viedään sitten paikan päälle.
Omalta osalta toi koe meni erittäin huonosti kun olin niin saakelin hermostunu enkä saanu kahtena edeltävänä yönä nukuttua hyvin. Ja pisteitä tuli 1/6 , säälistä taisivat tuon yhden antaa. Ja nyt kyllä tajuan pysyä poissa tuolta käsityöpuolelta, se ei ole helppoa. Vähän aika sitten vielä mietin toista käsityöalaa, mutta luovuin siitäkin kun olin työharjottelussa kyseisen alan firmalla.
Ja siis sepän valintakoe Lounaissuomen käsi&taideteollisessa oli toi jota selitin. Hain myös Pirkanmaan taitokeskukseen ja kutsu tuli sinnekin. Sinne ennakkotehtävänä oli tehdä laatikkoon itsensä näkönen nukke ja tuoli (käyttäen ainakin 3 materiaalia) ja laittaa vielä 3 itselleen tärkeätä asiaa. Ja siis 1:10 mittakaavassa. Sitten se piti vielä piirtää. Tehtäviä tuolla oli 3 tai 4 ja haastattelu. Eipä nyt taida olla muuta mainittavaa noista pääsykokeista, lisään sitten myöhemmin jos tulee jotain mieleen ja toki saa kysellä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «