Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Taskurahaa opettamalla?
1 2
aaro
21.02.2007 15:50:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kellään kokemusta esim. kesätyön tyyliin soitonopetuksesta tai teoriaopetuksesta. Minkähän laisia markkinoita pätevälle soittajalle mutta vähän "epäpätevälle" opettajalle olisi. Epäpätevällä siis tarkoitan että ei ole koulutusta. "Markkinoita" haen lähinnä kantahämeen ja Hämeenlinna-Helsinki motarin alueelta..
 
Minkähän laisia liksoja noista hommita voisi saada?
 
Olen vaan alkanut harkita kyseistä tapaa tienata vähän rahoja musiikkiharrastukseen, mikäs sen parempi tapa kuin musiikki..
 
Sinap
21.02.2007 16:01:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

15-20€/tunti..kyllä ne vanhemmat sen maksaa, varsinkin jos itse liikut, eikä vanhempien tarvi liikutella.
 
"Siinähän se tuubi on."
Ukko
21.02.2007 16:12:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kellään kokemusta esim. kesätyön tyyliin soitonopetuksesta tai teoriaopetuksesta. Minkähän laisia markkinoita pätevälle soittajalle mutta vähän "epäpätevälle" opettajalle olisi. Epäpätevällä siis tarkoitan että ei ole koulutusta. "Markkinoita" haen lähinnä kantahämeen ja Hämeenlinna-Helsinki motarin alueelta...
 
Osaatko myös opettaa oppilaillesi oikeat soittotekniikat. Se on meinaan aika v..maista jos opetat ne väärin ja oppilasparat joutuvat ne myöhemmin hammasta kiristellen opettelemaan uusiksi. Sama koskee myös teoria puolta.
 
aaro
21.02.2007 22:03:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota soittotekniikkapuolta mietinkin että mitenköhän se luonnistuisi. Toisaalta voisin ottaa kohderyhmäksi vähän edistyneemmät kosketinsoittajat niin säästyisi pahimmalta mutta opetusta tarvitsevien ryhmä vähentyisi huomattavasti, vai mitäs mieltä olette?
 
Sinap
21.02.2007 23:42:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota soittotekniikkapuolta mietinkin että mitenköhän se luonnistuisi. Toisaalta voisin ottaa kohderyhmäksi vähän edistyneemmät kosketinsoittajat niin säästyisi pahimmalta mutta opetusta tarvitsevien ryhmä vähentyisi huomattavasti, vai mitäs mieltä olette?
 
Vaikea sanoa taidoistasi...itseluottamusta pitäs ainakin olla sen verran, että oppilas kunnioittaa sanojasi. Ja moraaliselta puolelta nimenomaan tuo tekninen puoli. Mulla oli yks nuori 0-oppilas klasarikitarassa..puoli vuotta opetin perustekniikkaa harjotteilla ja loppuvaiheessa jollaa tosi yksinkertaisella biisillä. Siinä tosiaan punnitaan oppilaan motivaatio. Ite en lähteny harppoo eteenpäin vaan menetin asiakkaan.
 
"Siinähän se tuubi on."
Ukko
22.02.2007 21:30:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota soittotekniikkapuolta mietinkin että mitenköhän se luonnistuisi. Toisaalta voisin ottaa kohderyhmäksi vähän edistyneemmät kosketinsoittajat niin säästyisi pahimmalta mutta opetusta tarvitsevien ryhmä vähentyisi huomattavasti, vai mitäs mieltä olette?
 
Jos on kohdaltasi epäilys siitä osaatko opettaa niin kannattaa miettiä kaksikin kertaa sitä pistääkö mahd. tuleva opettaja nimi kuraan. Kyllähän meikäkin voisi opettaa kakruilleen PERIAATTEESSA soittamista mutta koska jo kättelyssä pilaisin niiden tekniikan niin sen takia annan ammattilaisen hoitaa koko opettamisprosessin.
 
aaro
24.02.2007 10:41:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä voi kyllä olla järkevämpää jättää hanke kun en ole ennen paljon mitään opettanut..
 
Seuraava askel kesällä tai joskus on hakea itselle kitaratunteja ;)
 
wavelength
24.02.2007 11:58:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse antanut soittotunteja lapsille (kymmenen ikävuoden molemmin puolin) tammikuusta lähtien. Yllättävän hauskaa ja haastavaa puuhaa! Varsinaista opettajan pätevyyttä minulla ei ole, mutta opettamisen opettelussa auttaa omien opettajien opetustekniikoiden muistelu ja varsinkin oman soiton analysointi. Parhaimmillaan opettaminen tarjoaa tuoreita näkökulmia ja oivalluksia omasta soittotavasta ja lähestymistavasta musiikkiin. Soittotekniikan pitää olla hyvä ja oikeaoppinen, ettei tule opettaneeksi uhreilleen ihan päin mäntyä. Siispä opettajalla tulisi itselläänkin olla (ollut) hyvä opettaja... :)
 
Netissä (esim. YouTube) on paljon tarjolla opetusvideoita instrumentille kuin instrumentille. Kannattaa tsekata mahdollisimman paljon materiaalia ja huomioida opetustavat jotka toimivat ja varsinkin ne jotka eivät toimi. Tarkasta myös paikallisen kirjaston musiikki-DVD-valikoima; ainakin isommista pitäisi löytyä soitonoppaita.
 
Tarkkaile, miten teet jonkun asian ja mieti, miten tämän opettaisit kuvitteelliselle oppilaalle. Harvoin tulee pohtineeksi asioita, jotka ovat itselle itsestäänselvyyksiä. Pyri aina yksinkertaistamaan ja pilkkomaan pienempiin osiin. Tämäkin avaa uusia yhteyksiä tai sukulaisuussuhteita näennäisesti erilaisten asioiden välille: yhden asian opettelu on aina tie moniin uusiin ja monimutkaisempiin juttuihin.
Apricot
26.03.2007 01:58:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kellään kokemusta esim. kesätyön tyyliin soitonopetuksesta tai teoriaopetuksesta.
 
Kesällä on vähän hankala saada opetushommaa, kun asiakaskuntakin on kesälomalla.
 
Minkähän laisia markkinoita pätevälle soittajalle mutta vähän "epäpätevälle" opettajalle olisi. Epäpätevällä siis tarkoitan että ei ole koulutusta.
 
Kannattaa laittaa ilmoituksia soitinliikkeiden ovenpieliin, joissa mainitsee omat lähtökohtansa opettajaksi. Eli vaikka että "pitkän linjan harrastaja antaa soittotunteja", tms. Silloin asiakaskin tietää heti että minkä tason opettajasta on suunnilleen kysymys.
 
Minkähän laisia liksoja noista hommita voisi saada?
 
Jos ei ole koskaan opettanut muita kuin joskus omia kavereita, niin kannattaa lähteä aika nöyrästi liikkeelle. Itsellä oli eka liksa kympin / 45 min., sitten nostin 15 egeen kun aloitin ammattiopiskelut, ja nykyään otan 20 e. Mutta pyytäähän saa mitä haluaa, ja asiakas harvemmin osaa tällä alalla arvioida hinta / laatu -suhdetta, joten...
 
"I got the Pieksämäki railway station blues."
Chade Fallstar
08.04.2007 19:50:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmonen tuli neuvona mieleen että jos aikoo itte opettaa soittoa, kannattaa käydä itte jollain todella hyvällä opettajalla vaikka siitä joutuu jotain maksaakin, ja tarkkailla sen tyyliä opettaa.
Samoin tuntien ottamista kannattaa jatkaa sitten kun itelläkin on oppilaita.
 
Itellä oli vähän aikaa laulunopettajana ainakin kotimaan mittakaavassa isompiakin juttuja tehnyt oopperalaulaja. En kadu.
 
Imre
11.10.2007 22:51:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse antanut soittotunteja lapsille (kymmenen ikävuoden molemmin puolin) tammikuusta lähtien. Yllättävän hauskaa ja haastavaa puuhaa! Varsinaista opettajan pätevyyttä minulla ei ole, mutta opettamisen opettelussa auttaa omien opettajien opetustekniikoiden muistelu ja varsinkin oman soiton analysointi. Parhaimmillaan opettaminen tarjoaa tuoreita näkökulmia ja oivalluksia omasta soittotavasta ja lähestymistavasta musiikkiin.
 
Tässä muuten eräs ongelma jonka itse olen huomannut. Haluaisin hyvin mielelläni opettaa kitaransoittoa juuri n. kymmenvuotiaille oppilaille mutta ilmoituksiini (musaopistolla ja m.netissä) on vastannut vain 17-21 vuotiaat opiskelijat. En sillä ettei tuokin olisi mielekästä opettamista mutta miten löytää nämä lasten vanhemmat ja sitä kautta myös lapset opetettaviksi?
 
sudenmorsian
12.10.2007 03:20:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja moraaliselta puolelta nimenomaan tuo tekninen puoli. Mulla oli yks nuori 0-oppilas klasarikitarassa..puoli vuotta opetin perustekniikkaa harjotteilla ja loppuvaiheessa jollaa tosi yksinkertaisella biisillä. Siinä tosiaan punnitaan oppilaan motivaatio. Ite en lähteny harppoo eteenpäin vaan menetin asiakkaan.
 
Vastaavaa kokemusta löytyy.
 
noin 40-vuotias nainen aloitti opetuksessani 0-tasolla bassotunnit. Kertaakaan hän ei tuntien välissä ollut "ehtinyt" ottaa bassoa edes pussista pois. Saati että olisi muistanut
YHTÄÄN asiaa, mitä edellisellä kerralla oli läpikäyty. Näin homma ei puolessa vuodessa edennyt alkua pidemmälle ja kys. rouva sitten vähin erin yllättäen feidasi koko "hyvin" alkaneen harrastuksen.
 
Isäni kertoi vastaavasta tapauksesta, joka oli käynyt hänen tunneillaan. Muutaman kuukauden tunneilla käytyään nainen oli tullut tunnille ja kertoi että hänen miehensä oli hoksannut miksi taidot ei kartu. (Oikeaakätinen)Nainen kun oli pitänyt bassoa väärinpäin! Tämän Mies oli näin päätellyt Paul Mccartneyn kuvasta!:-)
 
masterhat
15.10.2007 00:22:36 (muokattu 15.10.2007 00:23:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja muista että sä oot tekemässä bisnestä. Ole mukava ja anna asiakkaan vaikuttaa mahdollisesti musatyyleihin joita jankkailette muun opetuksen ohessa. Tuo aikahan on hujaus, ja pääasia että se tykkää susta ja kokee oppivansa edes jotain. Ole myös kannustava ja jotain. Älä kuitenkaan ihan paskaa puhu, ainakaan koko aikaa
 
Snails against humanity
ope16
26.10.2007 00:51:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bisnestä ei sitten saa tehdä kenenkään "elämän" kustannuksella. Pahinta tässä työssä on väärin opetettu oppilas, jonka soittoasennot ovat ihan sieltä peestä ja jonka sitten joutuu palauttamaan lähtöviivoille juuri silloin, kun oppilasparka tosissaan luulee olevansa hyvä. Ryhdy mielummin lehdenjakajaksi. Sorry nyt kamalasti kun sanon, mutta ihan aikuisten oikeesti...
 
masterhat
16.11.2007 13:59:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bisnestä ei sitten saa tehdä kenenkään "elämän" kustannuksella. Pahinta tässä työssä on väärin opetettu oppilas, jonka soittoasennot ovat ihan sieltä peestä ja jonka sitten joutuu palauttamaan lähtöviivoille juuri silloin, kun oppilasparka tosissaan luulee olevansa hyvä. Ryhdy mielummin lehdenjakajaksi. Sorry nyt kamalasti kun sanon, mutta ihan aikuisten oikeesti...
 
bissnestähän saa tehä ihan millä haluaa. Se on asiakkaan ongelma
 
Snails against humanity
kivi
16.11.2007 15:03:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bissnestähän saa tehä ihan millä haluaa. Se on asiakkaan ongelma
 
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Kyllä myytävän tuotteen (tässä tapauksessa opetuksen) on täytettävä sille asetetut vaatimukset, jos ei lain, niin ainakin yleisen oikeustajun mukaan.
 
Laki on siinä mielessä turvallisempi haastaja kuin yleinen oikeustaju, että lain rikkomisesta selviää lain määräämällä rangaistuksella, yleisen oikeustajun loukkaamisesta on usein luvassa laittomat seuraamukset ja hampaiden keräily.
;-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Da Make
16.11.2007 15:36:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse annoin joskus parivuotta sitten muutamalle naapuruston innokkaalle muusikonalulle erityisesti tekniikkaan ja "analyyttiseen soittamiseen" keskittyviä tunteja. Ilmaiseksi.
Halusin siis kokeilla miten homma luonnistuu. Jäi oikein kiva mieli ja joskus tuota voisi tehdä maksuakin vastaan.
 
"Mut mä näin videolta että sillä on plekukäden sormet auki..."
 
Analyyttinen soittaminen tarkoittaa tässä sellaista lähestymistapaa, jossa plokkailu ja levyjen kuunteleminen ja "ihmettely" on isossa osassa. "Mitenköhän se kuulostaa juuri tuolta, mietitäänpä."
 
Harjoituksia printtailin guitarprolla ja uskomatonta kyllä, niitä oli yleensä myös katsottu kotona.
 
Joskus kuulee sellaisista opettajista jotka lykkäävät kokonaisen biisin tabulatuurit nenän eteen ja niitä sitten pitäisi alkaa kahlaamaan läpi. No joo, itse en jotenkin lämpene ajatukselle.
Soittamisen taito on muutakin kuin toisten kappaleiden tabeista opettelua.
Joskus oppilas kysyi vinkkiä tiettyyn kuulemaansa "makeeseen" riffiin ja silloin saattoi tabulatuuri olla avuksi.
 
Katso omat plussasi täältä! "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
Enya
17.11.2007 21:14:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Analyyttinen soittaminen tarkoittaa tässä sellaista lähestymistapaa, jossa plokkailu ja levyjen kuunteleminen ja "ihmettely" on isossa osassa. "Mitenköhän se kuulostaa juuri tuolta, mietitäänpä"
 
Analyyttistä, teoriapainotteista opetusta kannatan täysin sydämin. Se, että ruikataan tabit käteen, ei auta ketään eikä mitään. En ymmärrä mitä opettaja tekee opettajan hommissa, jos turvautuu tabulatuureihin.. Syy, miksi nyt tulin tänne suutani aukomaan on se, että näin kerrankin sauman päästä kehumaan omaa maikkaani =)
 
Ja olen ollut erittäin tyytyväinen; vaikka maksan ehkä vähän enemmän, voin olla varma siitä että saan rahoille vastinetta ja näin totesi maikkakin, että vertailla saa. Itsevarma asenne jo kertoi siitä että kaveri osaa asiansa, enkä pettynyt! Vaikka itselläni ei ehkä aina ole aikaa tehdä kaikkea mitä pitäisi, tai ehkä en ymmärrä heti kerrasta kaikkea, teen sen minkä pystyn. Tunnille mennessä tiedän kuitenkin että maikka ei etene ennenkuin homma on käyty läpi niin, että minäkin sen osaan. Ja no, oli itsekin kiva huomata, että alkuinnostuksen jälkeen on yhä intoa edetä, joten opetus on ollut motivoivaa ts olen huomannut jotain jo tarttuneenkin sieltä ja moni asia on selvinnyt vuosien itsepähkäilyn jälkeen ihan eri tavalla (toisaalta maikkani voi olla tässä kohtaa ehkä eri mieltä =).
 
Normiharrastus kun on yleensä se, että se alkaa syksyllä, kestää sen kuukauden ja sitten jää, sitä kyllästyy ja niin edelleen - tästä minulla vasta kokemusta onkin, luoja yksin tietää miten monen eri harrastuksen osalta. Jännä homma, että tämä harrastus (kitara) silti yhä jatkuu: se tarkoittaa vain sitä että maikka on osannut hoitaa hommat kotiinpäin =) Toisaalta se vaatii sen, että myös oppilaalla olisi sitä motivaatiota! Paras palkinto on se, kun maikka iloitsee että "Hei, sähän olet osannut tän" - mikä käsittääkseni ilahduttaa maikkaa yhtä lailla; hän kokee onnistuneensa opetuksessa ja oppilas taas oppimisessaan..
 
Minulla on ollut opettajia niin pianossa kuin syntikoissa, on saksofonissa ja zampoñassakin, mutta myös kitarassa joskus vuosia sitten. Kaikki nämä lässähtivät siksi, että kyllästyin: en koskaan ymmärtänyt mitä maikka selosti - sitä mentiin eteenpäin kuin kiire olisi isompikin ja koskaan ei palattu entisiin tunteihin, että mitä sitä oli käyty läpi. Pianomaikka oli pahin: näytti kertaalleen, että "tää soitetaan näin" - soitti sen tosiaan itse ja odotti, että seuraavaan kertaan mennessä osaisin asian itse. Teoriasta ei puhettakaan tai siitä, että miksi hän soitti sen juuri noin kuin soitti...
 
Ja tuossa ei todellakaan ollut siitä kyse, etteikö olisi ollut motivaatiota tai sitä kuuluisaa musikaalisuutta. Olen myös sitä mieltä, että henkilökemioillakin on tässä suuri vaikutus ja se on aika tuurikauppaa, että kohdalle osuu juuri se maikka, joka itselle ja oman oppimisen kannalta olisi se paras. Olen erittäin tyytyväinen nykyiseeni ja ehdoitta voisin suositella kenelle vain! Asiasta jaksaisi jauhaa vaikka kuinka, mutta olkoon.. teksti venähti jo taasen.
 
Siispä: mikset voisi kokeilla opettamista, ei kai sitä kukaan voi sinun puolestasi päättää, mutta tunne vastuusi - se on ainoa mitä osaan sanoa, sillä enhän minä soiton opetuksesta mitään tiedä. Muunlaisesta opetuksesta nautin itse valtavasti ja sen parasta antia onkin huomata, että se oppi on mennyt perille. Lykkyä, mitä ikinä sitten asian suhteen päätätkin - toivottavasti saat osallesi monta tyytyväistä oppilasta =)
 
"Nauti omin käsin tekemisestä ja iloitse onnistuneesta lopputuloksesta!"
ope16
24.11.2007 01:41:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietenkään hullu ei ole se, joka pyytää vaan se, joka maksaa. Juuri tämän takia moraalinen vastuu on erittäin tärkeä juttu. Hyvä pedagogi ei jätä oppilastaan pulaan, vaan opettaa aina niin, että oppilas ennemmin tai myöhemmin ymmärtää, mistä on kyse. Itse suorastaan pelkän amatöörejä, jotka päättävät olla kykeneviä opettamaan.
 
Janus
26.11.2007 11:12:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse suorastaan pelkän amatöörejä, jotka päättävät olla kykeneviä opettamaan.
 
http://www.youtube.com/watch?v=mTETRNlJ8J8
 
?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «