Aihe: Toisen asteen musiikkikoulutus | |
---|
|
jortsu: Soittokokemusta on laajalti eli musiikkigenreistä. Rokkia,poppia,reggaeta,death metallia,progea. Melkeen mitä vaan. Kysyvät varmaan soittonäytteitä muistakin genreistä, tai ainaki äkkiseltään luulisi, elikkäs tanssimusajutut hanskaan. En oo kylläkään rumpali. |
Epämuusikko 20.01.2010 14:09:40 (muokattu 20.01.2010 14:12:52) | |
|
jortsu: Soittokokemusta on laajalti eli musiikkigenreistä. Rokkia,poppia,reggaeta,death metallia,progea. Melkeen mitä vaan. Ikää on 23v. Nuo on kaikki "pop-rockin" alalajeja konservatorio-rillien läpi katseltuna. Vielä on aikaa hieman haistella salsan tuoksua, jazzin löyhkää ja humpan jo hieman dekantoitunutta kusta, pullossa, puolet juotu. + aivan varmana tenttaavat jonkin verran rudimentteja ja nuotinlukua. Rudimentti on hyvä osata soittaa johonkin tempoon ja sujuvasti, eli pelkkä käsijärjestyksen muistaminen ei vielä riitä (nimim. kokemusta on). Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen. |
Epämuusikko 27.01.2010 22:34:26 (muokattu 28.01.2010 11:53:17) | |
|
It's so quiet. Meillä alkaa olla tämä keskustelujen vaientaminen aika hyvin hallussa. High five! Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen. |
|
Epämuusikko: It's so quiet. Meillä alkaa olla tämä keskustelujen vaientaminen aika hyvin hallussa. |
|
Wahi: Laulu tai hyräily nuoteista. Ja todennäkösesti joku pöytääntaputtelu rytmijuttu. minkähänlainen tää pöytääntaputtelu rytmijuttu sit on? tyyliin yhel kädel jotain taa titi taa taa -meininkii vai jotain septoleita ja kvintoleita vuorotellen kaksin käsin mielettömäs tempos? |
tarmo 28.01.2010 14:41:29 (muokattu 28.01.2010 14:45:53) | |
|
Sergei Fallinen: minkähänlainen tää pöytääntaputtelu rytmijuttu sit on? tyyliin yhel kädel jotain taa titi taa taa -meininkii vai jotain septoleita ja kvintoleita vuorotellen kaksin käsin mielettömäs tempos? Enemmän sellanen tiititaa... ehkä muutama synkooppi, trioli ja tauko seassa. Mitäpä sitä muita rytmejä nuoteista opiskelemaan. Rumpalit sitten erikseen. Vittumaisin testi, jonka olen joskus joutunut tekemään oli ensin sointujen kuunteleminen pohjalta enemmän kuin nelisointu (eli sointujen arvaaminen), siihen päälle melodioita pianosta eteen ja hyräillen perään ja loppuun vielä rytmin muistamista silleen, että piti naputella pöytään asteen verran liian pitkiä rytmejä. Meni jauhot suuhun, kun ei osannut varautua :) Ehdottomasti treenaamisen arvoista tuokin, joskaan ei mittaa primavistaa. "kentillä tavataan, veljet". Hihhii... |
|
En jaksa lukea koko topikkia läpi ja uuden tekeminen olisi turhaa, joten kysynpä sitten täällä. Eli, olen ajatellut jatkavani opiskelujani yläasteen jälkeen Turun konservatoriossa. Oppilaitoksen pääsyvaatimukset ovat seuraavat : Pääsyvaatimuksina ovat vähintään 15 vuoden ikä ja peruskoulun päästötodistus sekä taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän musiikin perustason oppimäärä (3/3) tai vastaavat tiedot ja taidot. Opiskelemaan pääsy edellyttää siis vahvaa musiikillista harrastuspohjaa, sekä soitto- tai laulutaitoa että musiikin luku- ja kirjoitustaitoa. Eli mitä sisältää taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän musiikin perustason oppimäärä tai vastaavat tiedot ja taidot? Mitä siis pitää tietää ja taitaa? Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin. |
|
onko muuten mahdollista valita joku noista tyylilajeista minkä ottaa? Vai onko sillai et kaikkia niitä? ku iitteeni ei kiinnosta pop/jazz. |
|
deanman: onko muuten mahdollista valita joku noista tyylilajeista minkä ottaa? Vai onko sillai et kaikkia niitä? ku iitteeni ei kiinnosta pop/jazz. Jos pop/jazz ei kiinnosta niin kannattaa suomen kevyen musiikin koulutus kiertää hyvinkin kaukaa. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
deanman: onko muuten mahdollista valita joku noista tyylilajeista minkä ottaa? Vai onko sillai et kaikkia niitä? ku iitteeni ei kiinnosta pop/jazz. "Pop/jazz" tarkoittaa musaoppilaitoksissa käytännössä kaikkea muuta, paitsi klassista ja suomalaista kansanmusaa. Mm. Jyväskylän konservatoriolla pari vuotta sitten kaveri teki päättötyönään Opeth -tribuutin. Viime vuonna olin soittamassa toisen kaverin Faith No More -konsertissa, joka oli myös hänen päättökonserttinsa. Tosin, aivan kaikenlaista pitää soittaa: poppia, rokkia, iskelmähumppaa, jazzia jne. Jos sulle muun kuin oman lempparimusan soittaminen tuntuu tosi ikävältä puuhalta, niin musaoppilaitokseen tai ylipäätään musa-alalle ei kannata pyrkiä. |
|
kimurantti1: Mm. Jyväskylän konservatoriolla pari vuotta sitten kaveri teki päättötyönään Opeth -tribuutin. Saahan sitä päättötyössään soittaa vaikka moottorisahaa, mutta keskitytäänkö opetuksessa siihen...? Kyllä se taitaa enemmänkin siihen "pop-jazziin" keskittyä. |
kimurantti1 28.09.2011 01:50:12 (muokattu 28.09.2011 04:38:12) | |
|
tarmo: Saahan sitä päättötyössään soittaa vaikka moottorisahaa, mutta keskitytäänkö opetuksessa siihen...? Kyllä se taitaa enemmänkin siihen "pop-jazziin" keskittyä. Mun pointti oli se, että termi "pop/jazz" todellakin pitää allaan kaiken muun paitsi klassisen ja etnon. Kun joku sanoo ettei pop/jazz-musa kiinnosta, niin tulee vaikutelma, ettei sanoja ehkä ymmärrä kuinka laajalle termi tässä yhteydessä ulottuu, ja että sillä ei todellakaan tarkoiteta pelkästään Nylon Beatia ja kummelidiibadaabaa. Opeth- ja FNM-prokkikset oli vaan käytännön esimerkkinä siitä, ettei noissa laitoksissa ihan niin umpimielisiä olla kuten jotkut ehkä kuvittelee. Jokaisesta sisään päässeestä ei yritetä tehdä jatsivirtuoosia tai soulpoppidiivaa, vaan mm. hevimusa (jota parin muun valtavirtatyylin ohella ei tässä maassa vielä kymmenenkään vuotta sitten oikein noteerattu tarpeellisena tai sopivana osana ammattimuusikoiden koulutusta) on ihan oikeasti huomioitu. Ainakin täällä Jykylässä on noissa workshopeissa jonkin verran valinnan varaa, niin että esim. syventäviin jazz- ja maailmanmusa-workshopeihin ei tarvitse ilmoittautua jos ei sellainen musa nappaa, mm. hevi ja konemusa on ihan hyvin edustettuna. Tietenkin jos ainoastaan Metallica nappaa, missä ei tietenkään ole mitään vikaa, niin ihan turha hakeutua opiskelemaan musaa ammatikseen. Ja ettei totuus unohtuisi, niin itsehän se soittotaito on edelleenkin hankittava. Toisinaan käy niin hyvä mäihä, että laitoksessa sattuu opettamaan maikka, joka on erikoistunut juuri siihen tyyliin jota itse haluaisi vetää. Jos se tyyli on joku muu kuin jazz, niin ei kannata pidättää hengitystään. Workshopeissa ehtii suurinpiirtein tutustua tietyn tyyliseen musaan, ei niissä sitä ihan oikeasti opita soittamaan. Laitoksissa ylipäänsä tutustutaan ihmisiin, soitetaan niiden kanssa, otetaan instrumenttitunteja ja nostetaan opintotukea (joka jättää paskaduunilta enemmän aikaa treenaamiseen) - IMO tässä tärkeysjärjestyksessä. |
|
kimurantti1: Mun pointti oli se, että termi "pop/jazz" todellakin pitää allaan kaiken muun paitsi klassisen ja etnon. Tätä ei ole syytä kiistää, mutta opetus ei ole yhtä laajaa kuin pop/jazz käsitteenä voisi antaa ymmärtää. Kuten Epämuusikko totesi, jos ei popjazz nappaa, kannattaa suomalainen kevyen musiikin koulutus kiertää kaukaa. Ja tähän saa mielestäni soveltaa ihan suppeaa näkemystä pop ja jazz-musasta. |
|
ite opiskelen Helsingin Pop & Jazz konservatoriolla ekaa vuotta ja todennut että ei toi iskelmien soittelu oo mun juttu, mutta todennut toisaalta kans sen että ei niistä haittaakaa oo. Ja ku rupee sen tyylilajin soitto kulkemaan ni kappas ku tulee mukava olo.. sanon vaan että ei kannata ennakkoluulojen takia jättää hakematta toisen asteen musiikkikoulutukseen tai ainakaan epäröidä noitten vähemmän miellyttävien kurssien takia. Toinen suuri pointti mitä olen huomannu on noi treenitilat, aivan loistavat tilat harjoittelemiseen. ja koulussa opiskelee monenlaista porukkaa joten eiköhän sieltä löydy ihan kanssasoittajia siihen omaan mielimusiikkiin. Jokaisen muusikon sisällä piilee basisti.. |
|
tarmo: Tätä ei ole syytä kiistää, mutta opetus ei ole yhtä laajaa kuin pop/jazz käsitteenä voisi antaa ymmärtää. Kuten Epämuusikko totesi, jos ei popjazz nappaa, kannattaa suomalainen kevyen musiikin koulutus kiertää kaukaa. Ja tähän saa mielestäni soveltaa ihan suppeaa näkemystä pop ja jazz-musasta. No, ainahan siellä voi käväistä vuoden verran hakemassa kontaktit ja sen jälkeen sitten lähteä lätkimään, jos kurssitarjonnasta ei löydy muuta kuin Nylon Beatia, diipadaapaa ja marssitangoa. :-) |
|
Fromi: ite opiskelen Helsingin Pop & Jazz konservatoriolla ekaa vuotta ja todennut että ei toi iskelmien soittelu oo mun juttu, mutta todennut toisaalta kans sen että ei niistä haittaakaa oo. Ja ku rupee sen tyylilajin soitto kulkemaan ni kappas ku tulee mukava olo.. sanon vaan että ei kannata ennakkoluulojen takia jättää hakematta toisen asteen musiikkikoulutukseen tai ainakaan epäröidä noitten vähemmän miellyttävien kurssien takia. Toinen suuri pointti mitä olen huomannu on noi treenitilat, aivan loistavat tilat harjoittelemiseen. ja koulussa opiskelee monenlaista porukkaa joten eiköhän sieltä löydy ihan kanssasoittajia siihen omaan mielimusiikkiin. Nämäkin on niitä asennekysymyksiä. Plussaa! "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Pystyisikö joku hieman aukaisemaan, mitä nämä 1-3/3 tasosuoritukset pitävät sisällään (kitara/basso, laulu, teoria)? Onko esim, 1/3 vielä melko perusjuttuja? 3/3 on varmasti jo vaativa, mutta mistä arvosteluasteikko alkaa? yykaakoonee |
kimurantti1 20.10.2011 15:13:09 (muokattu 20.10.2011 15:13:27) | |
|
EikkaKuikka: Pystyisikö joku hieman aukaisemaan, mitä nämä 1-3/3 tasosuoritukset pitävät sisällään (kitara/basso, laulu, teoria)? Onko esim, 1/3 vielä melko perusjuttuja? 3/3 on varmasti jo vaativa, mutta mistä arvosteluasteikko alkaa? Pystytkö sä plokkaamaan levyltä yksinkertaisia sointukiertoja ilman soitinta? Pystytkö plokkaamaan rytmejä ja nuotintamaan niitä? Tiedätkö mitä on asteikot, miten niistä muodostetaan sointuja ja mistä tulee sointujen lisäsävelet? 3/3 on vaikeustasoltaan ala-astematikkaa, kun ottaa asiakseen ne jutut vaan kolata. Mun neuvoni on, että älä ressaa mistään arvosteluasteikoista tai suorituksista. Opiskele teoriaa niin paljon ja hyvin kun vaan jaksat ja pystyt, ja ennen kaikkea plokkaa musiikkia levyltä. |
|
EikkaKuikka: Pystyisikö joku hieman aukaisemaan, mitä nämä 1-3/3 tasosuoritukset pitävät sisällään (kitara/basso, laulu, teoria)? Onko esim, 1/3 vielä melko perusjuttuja? 3/3 on varmasti jo vaativa, mutta mistä arvosteluasteikko alkaa? Mä viime popjazzleirillä vajaan kahden viikon aikana istuin kiltisti teoriatunneilla, en häiriköinyt, tein kiltisti kotitehtävät ja viittasin aina kun kysyttiin ja yllätyksekseni sain leirin päätteeksi 3/3 todistuksen vaikka en mitään ollut yrittänyt suorittaa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
viimeisimmän kerran: Arvosanojen tuijottaminen on yhtä tyhjän kanssa jos kurssisisällöt eivät aukene eivätkä integroidu omaan musiikilliseen maailman- ja minäkuvaan sekä käytännön tekemiseen. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|