Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Toisen asteen musiikkikoulutus
1 2 3 4 5 6 7 8
Epämuusikko
05.02.2009 23:58:17 (muokattu 05.02.2009 23:58:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehtoota. Olen ajatellut hakevani tuonne Oulun konsaan, tod näk pop/jazz-puolelle.
 
Hae ihmeessä, mutta jos kuvauksesi pitää paikkaansa, niin ei välttämättä ekalla tärppää. Sry.
 
R.I.P Oksanen
Foxt
06.02.2009 01:58:28 (muokattu 06.02.2009 01:59:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten realistista on päästä konservatoriolle ammattikoulutukseen 2 vuoden pianon soittokokemuksella, ja nuoteista soittaminen on erittäin hidasta. Mitään tutkintoja ei ole suoritettuna enkä edes opiskele musiikkiopistolla. Ja melodiadiktaatit eivät onnistu.
 
tarmo
06.02.2009 07:18:19 (muokattu 06.02.2009 07:25:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten realistista on päästä konservatoriolle ammattikoulutukseen 2 vuoden pianon soittokokemuksella, ja nuoteista soittaminen on erittäin hidasta. Mitään tutkintoja ei ole suoritettuna enkä edes opiskele musiikkiopistolla. Ja melodiadiktaatit eivät onnistu.
 
heikko provo ?
 
Kyllä mä sun tilanteessa harkitsisin vielä uudestaan. Jos sulla on toisen asteen paperit kädessä, hae suoraan akatemian jazzille. Ja mitäpä niilä nuoteilla tekee, soita S.Wonderille, se pystyy varmaan johdattamaan sut nuotittoman virtuositeetin maailmaan. Oolrait?
 
Mutta jos joku nyt lukee näitä ihan vakavasti, niin eihän tää mnet ole mikään pääsykoeraati. On täällä niitäkin, jotka istuu joidenkin pääsykokeiden raadeissa, mutta entä sitten? Omat teot ratkaiseen. Jos tulee turpaan jo äänitekarsinnassa, niin voi joko luovuttaa, tai yrittää sata kertaa uudelleen. Pidän omana mielipiteenäni sen, kumpaa suosittelisin...
 
Ihan sama.
Epämuusikko
06.02.2009 08:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä indikaattori on, että jos jotain jää käteen tästä keskustelusta
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=172948
 
, niin toivoa on.
 
R.I.P Oksanen
Foxt
06.02.2009 18:05:49 (muokattu 06.02.2009 18:07:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heikko provo ?
 
Kyllä mä sun tilanteessa harkitsisin vielä uudestaan. Jos sulla on toisen asteen paperit kädessä, hae suoraan akatemian jazzille. Ja mitäpä niilä nuoteilla tekee, soita S.Wonderille, se pystyy varmaan johdattamaan sut nuotittoman virtuositeetin maailmaan. Oolrait?
 
Mutta jos joku nyt lukee näitä ihan vakavasti, niin eihän tää mnet ole mikään pääsykoeraati. On täällä niitäkin, jotka istuu joidenkin pääsykokeiden raadeissa, mutta entä sitten? Omat teot ratkaiseen. Jos tulee turpaan jo äänitekarsinnassa, niin voi joko luovuttaa, tai yrittää sata kertaa uudelleen. Pidän omana mielipiteenäni sen, kumpaa suosittelisin...

 
Kyllä minä ihan tosissani olen sinne hakemassa keväällä.
 
Tosin on käynyt mielessä että kannattaisi ensin musiikkiopistossa suorittaa 3/3 asti. Mutta viime keväänä kun yritin sinne, en päässyt.
 
Ja tässä iässä ei enää todellakaan kannata musiikkiopiston varaan laskea mitään, koska 18 vuotiaana ei kovin helposti sinne pääse.
 
tarmo
06.02.2009 20:28:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minä ihan tosissani olen sinne hakemassa keväällä.
 
Tosin on käynyt mielessä että kannattaisi ensin musiikkiopistossa suorittaa 3/3 asti. Mutta viime keväänä kun yritin sinne, en päässyt.
 
Ja tässä iässä ei enää todellakaan kannata musiikkiopiston varaan laskea mitään, koska 18 vuotiaana ei kovin helposti sinne pääse.

 
No mutta siinä tapauksessa jatkotekstini pätee tähän. Sä menet niillä, mitä sulla on ja jos soitto toimii riittävän hyvin, niin sitten niillä sisään. Treenaa kaikkea mahdollista soitosta teoriaan parhaasi mukaan, niin mahdollisuudet paranee. Muodolliset paperit tms. eivät paina, jos osaat asiasi siitä huolimatta. Kyse on kuitenkin musiikin/soiton opiskelusta, joka poikkeaa aika lailla monista muista ammattitutkinnoista. Kukaan ei opi soittamaan tyhjästä menemällä/pääsemällä ammattiointoihin... Itse miettisin enemmän työllistymistä, kuin ammattitutkintoa.
 
Mutta kuten sanoin, osaaminen ratkaisee, eikä papereilla bändeihin oteta.
 
Ihan sama.
Foxt
06.02.2009 21:25:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rondo alla turcan ensimmäisen osan opettelin aika vaivatta nuoteista, eikä tuo jatkokaan näytä niin mahdottomalta vaikka vaatiikin harjoittelua enemmän.
 
doppelgänger
29.07.2009 21:53:56 (muokattu 30.07.2009 15:37:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt menossa ysille ja pitäisi miettiä lähtisikö sitä johonkin musiikkilukioon. Olen harkinnut Kuopion musiikkilukiota (http://www.koulut.kuopio.fi/~Muslukio/) ja nyt kysyisin kuinka vaikeaa sinne on päästä. Klassisen kitaran soiton ja teorian aloitin vasta viime keväällä, mutta molemmista todennäköisesti kerkeän tehdä 2/3 tutkinnot. Laulu on aika heikkoa, mutta onhan tässä aikaa vielä harjoitella. Lisäksi olen soittanut 3-vuotta bassoa ja sähkökitaraakin pari vuotta (aika vähän tullut soiteltua soitan, enemmän fiilispohjalta kuin määrätietoisesti). Keskiarvo 8,6. Mitäs veikkaatte olisko mahdollisuuksia? Konservatoriosta on varmaan ihan turha unelmoida näillä näytöillä, vai mitä? Ja vaikka olisi mahdollisuuksia konservatorioon niin oliskohan se edes niin järkevä vaihtoehto tulevaisuuden kannalta? Meinaan vaan, että konservatorion jälkeen ei mahda olla paljon vaihtoehtoja musiikin rinnalla, kun taas musiikkilukion jälkeen on vaihtoehtoja mielin määrin.
 
"Never argue with a fool,they only lower you down to their level and beat you with experience" -J.R.R Tolkien
doppelgänger
13.08.2009 16:08:23 (muokattu 15.08.2009 16:15:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostanpa tämän ketjun jos joku vaikka sattuisi yllä olevan viestini huomaamaan.
 
Edit: Entä onko muusiikkiopiston musiikin historia kurssin käymisestä hyötyä musiikkilukioon hakemisen kannalta?
 
"Never argue with a fool,they only lower you down to their level and beat you with experience" -J.R.R Tolkien
SnowCrow
06.09.2009 00:16:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti jr.: Nostanpa tämän ketjun jos joku vaikka sattuisi yllä olevan viestini huomaamaan.
 
Edit: Entä onko muusiikkiopiston musiikin historia kurssin käymisestä hyötyä musiikkilukioon hakemisen kannalta?

 
Moi!
Itsehän olen satun opiskelemaan juuri tuolla Kuopion Musiikkilukiossa, ja voin tässä vähän kertoilla asioita.
 
8,6 keskiarvolla on aika korkeat chancet päästä sisään. Tuo KA nimittäin vaikuttaa aika rutkasti pisteisiin, sillä kun yleensä sisäänpääsyyn tarvitaan noin 12-13 pistettä, niin keskiarvosi ansiosta tarvitset enää noin 6 pistettä, mikä sitten tulee koelaulusta, -soitosta ja haastattelusta. Myös ohjatuista orkestereista ynnä muista bändeistä saa lisäbointseja kunhan hommaa todistukset niistä. Maksimipisteethän siis on 20, enintään 10 keskiarvosta ja 10 muista juduista.
Se haastattelu on myös yksi tärkeä, kannattaa vaan sanoa, että musiikki on sun elämä ja tää on ainoo koulu mihin haluaa etc. niin sisäänpääsy on jo melkein taattu. :) Eniten ne sitä keskiarvoa painottaa siellä, mullakin oli haastatteluun mennessä keskiarvo vasta 7,2, kun raja oli sinä vuonna 7,4 (nykyään vissiin pyörii siinä 7,0-7,2:ssa, vaihtelee aina..), niin rehtori sano että "tänne ei sitten oo mitään asiaa jos et saa tuota keskiarvoas nostettua". No, noushan se sitten 7,6:een. :)
 
Juum, jos soittotaito on edes kohtalaista niin sun pitäis kyllä varmana päästä, on tuolla lukioissa meinaan pari luokattoman paskaa soittajaa/laulajaa, mutta hyvällä keskiarvolla ne on sinne päässy.
 
Tuosta konservatoriosta, ei sulla ehkä vielä sinne oo mahiksii kun niin vähän oot vasta soittanu, eikä ehkä kannattaiskaan mennä, mutta musiikkilukion jälkeen se on ihan luonnollinen jatko.
 
Tuosta musiikinhistorian opiskelusta ei muistaakseni sisäänpääsyn kannalta oo mitään merkitystä, mutta voitpahan sitten lukion musiikkitiedonkursseilla päteä ja saada kovat numerot. ;)
 
Pyri ihmeessä tänne, paras lukio mitä Suomessa löytyy. :)
 
sintsa
26.10.2009 14:42:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moikka! oon nyt 17v tyttö ja aloitin ysin jälkeen lukion joka ei pelkästään innostanut ja kokeilin sit ravintolapuolta (jostain kumman syystä koska kyseinen ala ei todellakaan ole oma) ja tällä hetkellä en opiskele missään! Oon nyt miettiny kaks vuotta mitä haluan ja en tiedä miks en aikasemmin tajunnut että muusikista voi opiskella ammatin itselleen, oli niin kovat paineet mihin oikein hakisi ettei käyny edes mielessä.. :/ No oon soittanu n 10 vuotta pianoa yksityisellä opettajalla. Olen suorittanut pääaineen 1/3-3/3 ja musiikinteorian ja säveltapailun 1/3-2/3, ja 3/3 suoritan keväällä! päätin hakea Tampereen konservatrioon muusikon linjalle enkä tiedä yhtään minkälaisia taitoja oikein tarvitaan että pääsee sisään?? Onko täällä ketään samassa tilanteessa tai ketään kuka voisi vähän valaista minkälaisia taitoja ja tietoja tarvitsee päästäkseen sisään?? kiitosta etukäteen!! :))
 
defic
26.10.2009 20:57:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti jr.: Olen nyt menossa ysille ja pitäisi miettiä lähtisikö sitä johonkin musiikkilukioon. Olen harkinnut Kuopion musiikkilukiota (http://www.koulut.kuopio.fi/~Muslukio/) ja nyt kysyisin kuinka vaikeaa sinne on päästä. Klassisen kitaran soiton ja teorian aloitin vasta viime keväällä, mutta molemmista todennäköisesti kerkeän tehdä 2/3 tutkinnot. Laulu on aika heikkoa, mutta onhan tässä aikaa vielä harjoitella. Lisäksi olen soittanut 3-vuotta bassoa ja sähkökitaraakin pari vuotta (aika vähän tullut soiteltua soitan, enemmän fiilispohjalta kuin määrätietoisesti). Keskiarvo 8,6. Mitäs veikkaatte olisko mahdollisuuksia? Konservatoriosta on varmaan ihan turha unelmoida näillä näytöillä, vai mitä? Ja vaikka olisi mahdollisuuksia konservatorioon niin oliskohan se edes niin järkevä vaihtoehto tulevaisuuden kannalta? Meinaan vaan, että konservatorion jälkeen ei mahda olla paljon vaihtoehtoja musiikin rinnalla, kun taas musiikkilukion jälkeen on vaihtoehtoja mielin määrin.
 
Konservatoriossa voi tietääkseni suorittaa ylioppilastutkinnon musiikkiopintojen ohella. Että kyllä niitä vaihtoehtoja senkin jälkeen riittää.
 
Sillä ei ole väliä mitä soitat, vaan sillä MITEN soitat.
Mr.Crest
27.10.2009 22:28:38 (muokattu 27.10.2009 22:37:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin hakea peruskoulun jälkeen Tampereen konservatorioon, mutta mitkä vaatimukset niissä pääsykokeissa siellä on ja millaista opiskelua siellä olisi?
Ja keskitytäänkö siellä _pelkästään_ klassiseen musiikkiin kun blues ja pop/rock kiinnostaisi..
 
"Sinne voivat hakea peruskoulun käyneet nuoret, jotka ovat suorittaneet vähintään musiikkiopiston perustason oppimäärän tai omaavat muuten vastaavat tiedot ja taidot". Mitä tämä tarkoittaa?
Ja miten tämä eroaa musiikkilukiosta ja onko Tampereella sellaista?
 
Olen soittanut koskettimia noin 5 vuotta ja kitaraa, bassoa ja huuliharppua n. 4 vuotta, mutta en ole käynyt ikinä tunneilla eli olen opetellut kaikki itse. Keskiarvo on nyt 8.7, että onko mahdollisuuksia tuonne?
 
Suurkiitos jos joku osaa vastata.
 
defic
28.10.2009 17:02:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr.Crest: Ajattelin hakea peruskoulun jälkeen Tampereen konservatorioon, mutta mitkä vaatimukset niissä pääsykokeissa siellä on ja millaista opiskelua siellä olisi?
Ja keskitytäänkö siellä _pelkästään_ klassiseen musiikkiin kun blues ja pop/rock kiinnostaisi..
 
"Sinne voivat hakea peruskoulun käyneet nuoret, jotka ovat suorittaneet vähintään musiikkiopiston perustason oppimäärän tai omaavat muuten vastaavat tiedot ja taidot". Mitä tämä tarkoittaa?
Ja miten tämä eroaa musiikkilukiosta ja onko Tampereella sellaista?
 
Olen soittanut koskettimia noin 5 vuotta ja kitaraa, bassoa ja huuliharppua n. 4 vuotta, mutta en ole käynyt ikinä tunneilla eli olen opetellut kaikki itse. Keskiarvo on nyt 8.7, että onko mahdollisuuksia tuonne?
 
Suurkiitos jos joku osaa vastata.

 
En mahdollisuuksista tiedä, mutta mitä lukenut mm. MNetistä ja tutuilta kuullut juttua, niin siellä se pop/jazz on jäänyt aikalailla kokonaan pois. Konsan sivuilla lukee myös näin, että "Tampereen konservatorion muusikkokoulutus keskittyy klassiseen musiikkiin."
 
Ja musiikkiopiston perustason oppimäärillä varmaan tarkoitetaan teoria 1-3/3:sta ja oman instrumentin 1-3/3:sta. Eli tutkintoja, mitkä voi suorittaa esim. musiikkiopistossa. Mutta esimerkiksi Tampereen Konservatorioon ei tarvitse mitään prooffeja tai papereita joissa sanotaan että olet suorittanut nämä opinnot, vaan taidot testataan pääsykokeissa.
 
Sillä ei ole väliä mitä soitat, vaan sillä MITEN soitat.
Sergei Fallinen
22.11.2009 00:13:42 (muokattu 22.11.2009 00:14:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miten tota säveltapailua sit käytännös näis kokeis testataan? pitääkö laulaa vai kirjottaa vai molempia? ja kuinka monimutkasia juttuja se sisältää tolla tasolla mikä vaaditaan?
 
sickboy
22.11.2009 15:20:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää laulaa nuoteista, todennäköisesti joku yksinkertainen duurimelodia. Joku rytmiprimavistakin meillä oli. Näin ainakin Kotkan konsalla 4 vuotta sitten. Millään en tahdo muistaa oliko melodia- tai rytmidiktaattia.
 
Wahi
23.11.2009 21:02:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hibernance: miten tota säveltapailua sit käytännös näis kokeis testataan? pitääkö laulaa vai kirjottaa vai molempia? ja kuinka monimutkasia juttuja se sisältää tolla tasolla mikä vaaditaan?
 
Laulu tai hyräily nuoteista. Ja todennäkösesti joku pöytääntaputtelu rytmijuttu.
 
Shine on you crazy diamond
Sergei Fallinen
26.11.2009 00:02:10 (muokattu 26.11.2009 00:33:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tai ei mitn sitkään
 
Kummiseta
15.01.2010 12:37:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kukaan käynyt tuota Heltechin ÄÄNI puolta? Mitä olitte mieltä ja onko tuo ainoa pk-seudun ahjo jossa sitä voi opiskella. Itse ajattelin hakea kyseiselle linjalle koska pitkällisen surffailun tuloksena en vastaavaa ole muualta löytänyt. Paras vaihtoehtohan olisi lähteä ulkomaille esim. Amerikkaan hakemaan oppi mutta lukukausimaksut on mun tavoittamattomissa.
 
jortsu
19.01.2010 09:33:50 (muokattu 19.01.2010 09:37:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniiiiin.
Eli olis tarkoitus olis hakea tonne helsingin pop & jazz konservatorioon nyt maaliskuussa rumpalina ja ihan semmosta tässä kyselisin, että millasia noi pääsykoe hommat on yleensä ollut siellä, notta mitä ne sisältää? Teoriaa on jonkun verran tankattu ja se on alkeelliseti hallussakin ja soittokokemusta on semmonen 15 vuotta.
Soittokokemusta on laajalti eli musiikkigenreistä. Rokkia,poppia,reggaeta,death metallia,progea. Melkeen mitä vaan. Ikää on 23v.
Sen verran kova itseluottamus on, että en usko, että paljoa muusta voi jäädä kiinni paitsi tosta teoria-osastosta, mutta sekin on hoidossa.
Eli vinkkejä, neuvoja? Kiitos jo etukäteen.
 
Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «