Aihe: Kingston Wall Fire intro - paljas totuus? | |
---|
|
RllRllrrLRllOllOllrrLRllOllBRLRL En kyllä käsitä miksei tota voi soittaa vaan ilman tupla/triplaiskuja Miten muuten ajattelit sen soittaa? Singleillä? Kyllä se on helpoin soittaa tuolla käsijärjestyksellä, eihän se ole ku 6-stroke rollin muunnos. ODOMANKOMA BOO ADZEE
OBOO KYEREMA |
|
Nyt kun tää pomppas tänne, niin ehkä tän voisi siirtää tuonne soittopuolelle. |
Starless 01.04.2008 21:23:53 (muokattu 01.04.2008 21:27:10) | |
|
Haitsut on musta vaan helpoin saada peesiin singleillä taikka eka rr--->rl ja siitä sitte etiäppäin noin. Mutta kukin tavallaan. |
|
Tässä testailin Sibelius nuotinnusohjelmaa, ja mietin mikä olisi sopivaa tykinruokaa transkriptioksi. No Firehan se ekaksi tuli mieleen. En ole koskaan oikein tarkkaan kuunnellutkaan mitä sinä oikein on menossa. Tuumein, että se on vain asenteella vedetty vääntö ja alun "hikkakohta" on vain sutaistu paikoilleen. Korjatkaahan toki, jos olen väärässä. On se melkoinen suunnittelupläjäys ollut Kuoppikselta tuon intron teko! Liekö ameriikanreissulla tullut enemmänkin opiskeltua tuota metristä modulaatiota? Ensinnäkin pitää antaa kiitosta siitä, että olet jaksanut olla opiskelematta tenttiin. Tämän tyyliset hommat nimittäin piristävät palstaa. Toisekseen, mun muistikuvien mukaan Kuoppis ei ollut Ameriikkaa nähnytkään ennen tuota levytystä. Vielä kommentoisin, että Ameriikan reissuistaan huolimatta kaveri ainakin vielä joitakin vuosia sitten puhui tönkömpää englantia kuin Tommi Mäkinen (puusilmien ja puuseppien ikoni) ja Paavo Petäjä yhteensä (Lahden MM-kisat-ikoni). Sinänsä sivuseikka, mutta mä kun olin siinä uskossa että nimenomaan muusikoille tarttuu helpommin esim. kielien ääntämys. Tosin Kuoppishan onkin rumpali ;D Rummut nurin ja nussimaan! |
|
Haitsut on musta vaan helpoin saada peesiin singleillä taikka eka rr--->rl ja siitä sitte etiäppäin noin. Mutta kukin tavallaan. En ymmärrä mitä tarkoitat. Eikös puhe ollu tuosta alkufillistä? ODOMANKOMA BOO ADZEE
OBOO KYEREMA |
Starless 01.04.2008 22:49:13 (muokattu 01.04.2008 22:54:30) | |
|
En ymmärrä mitä tarkoitat. Eikös puhe ollu tuosta alkufillistä? Nimenomaan! alun voi soittaa ilman haitsua pitämässä rotia tai sitte voi soittaa haitsun kanssa joka tuntuu paljon helpommalta kun soittaa tuon RlrLrlrlRLrlRlrL.... |
|
Toisekseen, mun muistikuvien mukaan Kuoppis ei ollut Ameriikkaa nähnytkään ennen tuota levytystä. Oli se ekan kerran nähnynnä. |
|
Oli se ekan kerran nähnynnä. Oukkidoukki. Rummut nurin ja nussimaan! |
|
Jos kyseessä on Kuoppis, niin 6-stroke-rollin käsijärjestyksellä, kiitos! Sikälimikäli hänen soittofilosofiaansa vähänkään ymmärrän :) "Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir.
Bustard #1 |
|
Eikös nuo enemmänkin ole paradidlen käännöksiä, käsittääkseni kuoppiksella on myös käännökset hallussa 8) Groove on niin kovalla, että muut soittimet ei kuulu. |
|
Eikös nuo enemmänkin ole paradidlen käännöksiä, käsittääkseni kuoppiksella on myös käännökset hallussa 8) Tässä puhuttiin siitä alkufillistä. Se komppi mikä siitä lähtee sitten on paradiddle-hässäkkää. ODOMANKOMA BOO ADZEE
OBOO KYEREMA |
|
Ei se noin vaikea ole! ÄH It is all crimson. |
Koplinki 04.04.2008 13:32:05 (muokattu 04.04.2008 14:28:16) | |
|
OvvOvvooVOvvOvvOvvooVOvvOvvBOVOB 1......2.....3.....4......1.....2.....3.....4 En tiijä, sattuuko aivan paikalleen, itse soitan sen tuolla käsijärjestyksellä. Isot kirjaimet aksentteja ja kaikki 16 osia. Haikkaa neljäsosille. Ensimmäinen kaksi oikeaa ja VO kirveliin, toiset kaksi oikeaa pikkutomiin ja VO virveliin, seuraava oikea tomiin ja basari-virveli-tomi-tomi-basari... Joku saattoi kyllä tuolla ylempänä sanoa tämän yksinkertaisemmin, mutta aloin heti kirjottamaan kun joku ihmetteli käsijärjestystä. Mun mielestä Kuoppis soittaa ton melko "pyöreästi", josta johtunee se, että hyvin moni (itseni mukaan lukien) aluksi saattaa luulla noita sekstoleiksi, tuli vain joskus tarkastettua asia, kun ei kuulostanut kovin järkevältä.. EDIT: no ei satu aivan paikalleen, mutta ei se mitään... EDIT2: heheeee joku oli kerenny ensin, ei sekään mitään! |
|
Simbe: Tässä testailin Sibelius nuotinnusohjelmaa, ja mietin mikä olisi sopivaa tykinruokaa transkriptioksi. No Firehan se ekaksi tuli mieleen. En ole koskaan oikein tarkkaan kuunnellutkaan mitä sinä oikein on menossa. Tuumein, että se on vain asenteella vedetty vääntö ja alun "hikkakohta" on vain sutaistu paikoilleen. Aloin kuuntelemaan ja yhtäkkiä korviini pisti haitsu? Mitä hittoa, ei sitä ennen ole kuulunut? No se piirteli kivoja 4 yli kolmen kuvioita ja sattui osumaan juuri kohdalleen sille ensimmäiselle pelliniskulle. Olenko kuullut väärin tämän aina? Tein nyt nuotinnoksen siitä, miten se sen haitsun mukaan menee justiinsa samaan tempoon koko biisin kanssa. Kyseessä onkin metrinen modulaatio (meniköhän termi oikein?), millä huijataan kuulija uskomaan, että biisi lähtee hitaammassa tempossa ja yhtäkkiä tempaisee pari pykälää lisää kierroksia. Vaikea olisikin ollut nuotintaa sitä, miten ensin sen kuulin. Sibelius-ohjelma ei ainakaan olisi osannut sitä piirtää oikein. (seli seli) Tässä kuva nuotista, kannattaa suurentaa. Alempaan lisäsin vielä alun siitä kuulemastani harhasta. Otin vapauden lisätä mielestäni sopivan käsijärjestyksen tuohon. Korjatkaahan toki, jos olen väärässä. On se melkoinen suunnittelupläjäys ollut Kuoppikselta tuon intron teko! Liekö ameriikanreissulla tullut enemmänkin opiskeltua tuota metristä modulaatiota? Linkki: http://www.students.tut.fi/~simola3/kuvat/Fire1.gif EDIT: tähänkin vielä käsijärjestykseltään toimivampi versio, ja korjattu lattiatomi lopussa. http://www.students.tut.fi/~simola3/kuvat/Fire2.gif
Vanha topic näköjään, mutta voisiko noi linkit päivittää toimiviksi? |
pata 25.08.2009 13:00:43 | |
|
Tuota noinniin. Sepä on mun mielestä samalla 16-osa triolitreenin periaatteella, mistä vaahtosin tuossa aikaisemmassa "rollitreeni" -kirjoituksessa. Korjaamaan väitettäni sitten vaan, mutta sillä meiningillä minä sitä oon tehnyt... Zap |
|
http://www.students.tut.fi/~simola3/kuvat/Fire2.gif Tossa se on, Jumalan sana, älkööt siitä poiketko! |
|
Sen verran haluan vanhaa kommenttia tähdentää, että itse ymmärrän nuo helpommin 6-stroke-roll-pohjalta kuin paradiddle-pohjalta. Nuo alun RllRll:thän ovat silkkaa 6-stroke-roll-huttua (keskeltä poikki ja alusta). Mutta näistä on sinänsä turha väitellä. "Greetings from Niger". Kesy animaali #1 |
kimkorho 25.08.2009 20:11:32 (muokattu 25.08.2009 20:54:15) | |
|
Epämuusikko: Sen verran haluan vanhaa kommenttia tähdentää, että itse ymmärrän nuo helpommin 6-stroke-roll-pohjalta kuin paradiddle-pohjalta. Nuo alun RllRll:thän ovat silkkaa 6-stroke-roll-huttua (keskeltä poikki ja alusta). Mutta näistä on sinänsä turha väitellä. Niin, aika vähän tuossa kai on lopulta väittelemistä. Se, mitä tässä tapauksessa tarkoitetaan six-stroke-rollilla, on nimittäin nimenomaan paradiddle-pohjaista asiaa. RllrrL (tai LrrllR) on single paradiddle-diddlen (Rlrrll) variaatio. Tunnustan, että ko. levyä ei minulta löydy, mutta mikäli tuo nuotinnos on täsmällinen, lienee jalalla soitetun hi-hatin myötä selviö, että Kuoppamäki on tuon soittaessaan ollut kiinni biisin oikeassa tempossa eli ajatellut jutun 16-osanuotteina. Kuvio vaan on sellainen, että kuulijan korvassa se kääntyy triolipohjaiseksi. Toinen keskustelun aihe sitten on se, että alunperin six-stroke-roll ei mielestäni ole ollut yhtenevä paradiddle-kuvioiden kanssa, vaan sillä on käsittääkseni viitattu rytmirakenteseen, jossa tuplaiskut ovat tuplaten nopeampia kuin singlet. (Tyyliin: r-ll-rr-l eli: taa-ti-ti-ti-ti-taa.) Paradiddle-kuvioissa nuotit ovat taas aina kestoltaan samanmittaisia. Tämä on mielestäni perinteisessä rudimenttiopissa aina erottanut kaikkia double-stroke-rolleja ja paradiddlejä toisistaan, mutta jostain syystä asia on aika laajalti ainakin netissä käytävissä keskusteluissa päässyt unholaan. Tästä näkökulmasta katsottuna tuon introfillin kutsuminen six-stroke-rolliksi olisi siis virheellinen ilmaisu. www.theindigo.fi |
|
Totta tuo nuottien alkuperäinen erimittaisuus. Mutta käsijärjestykset on käsijärjestyksiä, ja se on aivan sama mitä nimiä niillä on, kunhan kulkee. Tai siis: sitten kun niitä on tarpeeksi kelannut, niin ei tarvi ottaa mukamas jotain rudimenttia ja mennä sillä, vaan pystyy ihan itse päättämään mikä rumpu soi ja milloin. Tällöin mies vie käsijärjestystä, eikä toisinpäin. Siihen pyrin :) "Greetings from Niger". Kesy animaali #1 |
|
Epämuusikko: Totta tuo nuottien alkuperäinen erimittaisuus. Mutta käsijärjestykset on käsijärjestyksiä, ja se on aivan sama mitä nimiä niillä on, kunhan kulkee. Tai siis: sitten kun niitä on tarpeeksi kelannut, niin ei tarvi ottaa mukamas jotain rudimenttia ja mennä sillä, vaan pystyy ihan itse päättämään mikä rumpu soi ja milloin. Tällöin mies vie käsijärjestystä, eikä toisinpäin. Siihen pyrin :) No, jos niistä käsijärjestyksistä yleensä halutaan keskustella, on varsin perusteltua pyrkiä käyttämään käytännöllisiä ja yhteneviä nimiä. Jos taas halutaan soittaa, nimillä ei ole tuhannenkaan turkasen väliä, ja uskoisin, että jokainen vähänkään kypsyneempi muusikko haluaa pystyä ilmaisemaan itseään mahdollisimman esteettä. Oman soiton monipuolistamisen lisäksi myös toisen rumpalin (vaikkapa jonkun esikuvansa) soittoa tutkiessa on varsin kätevää ymmärtää sitä rummun soiton kieltä, jossa myös käsijärjestykset (voisi varmaan sanoa myös rudimentit) ovat yksi tärkeä osa. Niiden tuntemuksen kautta on paljon helpompi havaita toisen rumpalin soitosta loogisia kuvioita ja päästä käsiksi siihen, millaisista osista hänen "lickinsä" koostuvat. Ja tästähän tässä aiheessa oli kyse. Siitä, mitä Kuoppis tuossa biisin introssa tekee, miten tekee, ja millaisista paloista juttu rakentuu. Ja tosiaan: tuo six-stroke-roll -termi tuntuu olevan nykyään kovin monessa paikassa synonyymi tuolle Kuoppiksenkin käyttämälle paradiddlediddle-variaatiolle. www.theindigo.fi |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|