Muusikoiden.net
07.12.2016

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tempo
1 2
jarome
06.10.2015 13:01:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykymietteitä asiasta tempo ja sen eläminen?

Jonkun verran löytyi haulla asiaa.
Mutta lähinnä kiinnostaa, että mitä tunnettuja (isosti tunnettuja) biisejä, jossa tempo elää?
Loppua kohten kiihtyminen. Ja miten se teidän mielestä vaikuttaa fiilikseen.

Yksittäistapauksia tietenkin, niinkuin nykyään on tapana sanoa.

Itseä on välillä niin ärsyttänyt joillain keikoilla kuunneltaessa, että bändi vetää ihan todella hienosti ja hyvin yhteen. Ja saundit on kohdallaan.
Mutta silti jotenkin biisi ei vaan herää ja enemmän toivoo sen loppuvan kun jatkuvan, vaikka siinä ei sinällään mitään vikaa olekkaan.

Saako pieni temmon nouseminen fiilistä biisiin?

Mielipiteitä.

decorating time
-Dr.DW-
06.10.2015 13:07:57 (muokattu 06.10.2015 13:11:09)

jarome: Nykymietteitä asiasta tempo ja sen eläminen?

Jonkun verran löytyi haulla asiaa.
Mutta lähinnä kiinnostaa, että mitä tunnettuja (isosti tunnettuja) biisejä, jossa tempo elää?
Loppua kohten kiihtyminen. Ja miten se teidän mielestä vaikuttaa fiilikseen.

Yksittäistapauksia tietenkin, niinkuin nykyään on tapana sanoa.

Itseä on välillä niin ärsyttänyt joillain keikoilla kuunneltaessa, että bändi vetää ihan todella hienosti ja hyvin yhteen. Ja saundit on kohdallaan.
Mutta silti jotenkin biisi ei vaan herää ja enemmän toivoo sen loppuvan kun jatkuvan, vaikka siinä ei sinällään mitään vikaa olekkaan.

Saako pieni temmon nouseminen fiilistä biisiin?

Mielipiteitä.

No totta hemmetissä saa! :D Ainakin esim. Black Sabbathin War pigs kuulostaa paljon paremmalta, kun se kohkautuu loppua kohti! Taih, no ainakin meidän orkesterin tulkitsemana!

E:Just tuommoisessa vanhan liiton hard rockissa toimii, miun mielestä.

I regret that ive fallen short from life.
Epämuusikko
06.10.2015 15:49:31 (muokattu 06.10.2015 15:50:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sais olla tempon keuliminen suoraan verrannollista meininkiin. Pitää ne metronomin / rumpukoneidenkin kanssa soitettavat hommat saada lähtemään lentoon tempon hievahtamatta. Toki on tehty miljoonia biisejä joissa homma ei oo niin justiinsa, mutta lähtökohtaisesti olen tuota mieltä, että.

Ja jos on sovittu että kertissä otetaan eteen hieman tai on mietittyjä temponvaihdoksia niin se on ihan eri asia :D

"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Kailis
06.10.2015 16:28:42

https://www.youtube.com/watch?v=hTWKbfoikeg
https://www.youtube.com/watch?v=3mbBbFH9fAg
https://www.youtube.com/watch?v=wzv7OtPL8S4

TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
hollmi-5
08.10.2015 20:27:27

Pro-tools-rokkimeininki on minusta aika tylsää. Tempon vaihtelut biisin sisällä on ihan ok. Pieni kiilaus nostaa intensiteettiä ja toimii ihan hyvin. Kuitenkin joku 5 bpm on aika vähän, mutta toimii:

https://www.youtube.com/watch?v=0CFuCYNx-1g

Soundit, piuhat ja kajarit.
Epämuusikko
08.10.2015 20:30:16

Alati tahattomasti kiilaavat fillit on vaan niin äh. Nimim. itsekin niitä kovasti harrastaen.

-Dr.DW-
08.10.2015 20:33:44 (muokattu 08.10.2015 20:34:40)

Epämuusikko: Alati tahattomasti kiilaavat fillit on vaan niin äh. Nimim. itsekin niitä kovasti harrastaen.

Ite opin jossakin vaihessa olemaan kiilaamatta... Soittotauon perästä se kiilaus on taas pesiytynyt... Niinku sanoin -diddlejä klikkiin pari vuotta, niin kai se siitä.

Typoja, paljon.

I regret that ive fallen short from life.
hollmi-5
08.10.2015 20:55:16

Epämuusikko: Alati tahattomasti kiilaavat fillit on vaan niin äh. Nimim. itsekin niitä kovasti harrastaen.

Kiilaavat kitaristit ja keulivat solistit. On hemmetin hankalaa vetää suitsia...

Veksi
30.10.2015 11:04:42 (muokattu 30.10.2015 11:05:07)

Miten on, onko rumpalin aina laskettava tempo ja lähtö?

Kyllä näillä humpat hoituu!
Duro
30.10.2015 11:06:30

Veksi: Miten on, onko rumpalin aina laskettava tempo ja lähtö?

Kyllähän se sen voi tehdä, mut jos kipale alkaa jollain muilla kuin rummuilla niin olen ite ainakin antanu esim. kitaristin määrätä temmon.

Vuoden nukkuja: Duro "miten mä tähän päädyin ja kuka potki mua koko yön päähän" - Closure
Kailis
30.10.2015 11:14:22 (muokattu 30.10.2015 11:16:25)

Duro: Kyllähän se sen voi tehdä, mut jos kipale alkaa jollain muilla kuin rummuilla niin olen ite ainakin antanu esim. kitaristin määrätä temmon.

Mua pyydetään aika usein laskemaan tempo vaikka lähden messiin vasta myöhemmin. Mikään ei ole pahempaa kuin korjata alkanut kiilaava/laahaava tempo. Temmon voi laskea huomaamatta vaikka kapulalla jalkaan naputellen.
Tämäkään ei ole sääntö. Jotkut kitaristit handlaa ton homman paremmin ja kun tulee soittokertoja ja varmuutta biisiin tempon sisäistäminen helpottuu.

TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
Duro
30.10.2015 11:15:29

Kailis: Mua pyydetään aika usein laskemaan tempo vaikka lähden messiin vasta myöhemmin. Mikään ei ole pahempaa kuin korjata alkanut kiilaava/laahaava tempo. Temmon voi laskea huomaamatta vaikka kapulalla jalkaan naputellen.

Njuu, totta tämäkin.

Vuoden nukkuja: Duro "miten mä tähän päädyin ja kuka potki mua koko yön päähän" - Closure
Epämuusikko
30.10.2015 16:05:28

Joskus ei käyntiinlaskua tarvitse ollenkaan. Mutta ne on erikoistilanteita ja hyvässä seurassa.

hollmi-5
30.10.2015 16:38:23

Yksi solisti ilmoitti vastaavansa sävellajeista ja temmoista:

"Kultane nuoruus K:sta, nyt."

statistiÖ
30.10.2015 20:39:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämäpä on mielenkiintoista mulle juuri nyt erikoisesti. Yllättävän helppoa kerätä tempo toisen soitosta, mieluusti niin teen. Tutuista mieluisista kappaleista lähtee sopiva tempo, kun alkaa vaan loukuttaa; todella ihmeellistä! Vaikeista tai ei niin itsen mukaisista vähän kankeammin jos ollenkaan. Täysin vieraaseen kappaleeseen on jännää lähteä ekana soittamaan, osuuko. Tauot on minusta vaikeimpia. Tietysti auttaa, kun muistaa laskea tauon aikanakin. Jostain syystä aloittaessani lopetin laskun. Ja tuo tempon korjaaminen muiden soiton kanssa, vaikka siis vain oman, on vaikeaa, mutta kokemus varmasti kehittää..
Omissa soitoissa ja omissa reeneissä (edelleen) kiilaajana olen hämmästellyt rumpalina jarruttamista. Onko tämä joku paniikkireaktio, että alkaa haraamaan vastaan, vaikkei olisi kyse mistään liian nopeista. Vai etsiikö sitä lahnana jotain backbiittiä. On sitä tullut muutaman kerran toisinpäinkin tehtyä ja paljonkin, eipä sillä..
Toinen mitä olen ihmetellyt, kuinka hyvin soitossani säilyy tempo ja kuti ilman metronoomia ja kuinka äkkiä siihen on tottunut, vaikka vuosia soitin vain sen kanssa. Auttaa toki sekin, jos on yksikin soittaja, joka soittaa varmasti timessä. Nyt huomaa välillä yksin vain soittavansa, eikä laskekaan.
Olen mieltä, että rumpalin ensisijainen ja tärkein tehtävä on säilyttää tempo eli aika mahdollisimman samana, vaikka muut soittaisi ilmankin oikein. Se vaan tekee koko soitosta levotonta, jos aikakehys siellä alla liitelee suuntaan tai toiseen ja hankaloittaa muita. Siitä tulee myös helposti paha tapa, sallii itselleen oikeuksia taiteilla-sooloilla. Tietysti kappaleessa oikein soitettuna fiilis vaihtelee, mutta tarviiko rumpalin siihenkään reagoida enempää kuin vaistomaisesti..

¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ olennainen ¤
-Dr.DW-
31.10.2015 03:05:44

statistiÖ: Tämäpä on mielenkiintoista mulle juuri nyt erikoisesti. Yllättävän helppoa kerätä tempo toisen soitosta, mieluusti niin teen. Tutuista mieluisista kappaleista lähtee sopiva tempo, kun alkaa vaan loukuttaa; todella ihmeellistä! Vaikeista tai ei niin itsen mukaisista vähän kankeammin jos ollenkaan. Täysin vieraaseen kappaleeseen on jännää lähteä ekana soittamaan, osuuko. Tauot on minusta vaikeimpia. Tietysti auttaa, kun muistaa laskea tauon aikanakin. Jostain syystä aloittaessani lopetin laskun. Ja tuo tempon korjaaminen muiden soiton kanssa, vaikka siis vain oman, on vaikeaa, mutta kokemus varmasti kehittää..
Omissa soitoissa ja omissa reeneissä (edelleen) kiilaajana olen hämmästellyt rumpalina jarruttamista. Onko tämä joku paniikkireaktio, että alkaa haraamaan vastaan, vaikkei olisi kyse mistään liian nopeista. Vai etsiikö sitä lahnana jotain backbiittiä. On sitä tullut muutaman kerran toisinpäinkin tehtyä ja paljonkin, eipä sillä..
Toinen mitä olen ihmetellyt, kuinka hyvin soitossani säilyy tempo ja kuti ilman metronoomia ja kuinka äkkiä siihen on tottunut, vaikka vuosia soitin vain sen kanssa. Auttaa toki sekin, jos on yksikin soittaja, joka soittaa varmasti timessä. Nyt huomaa välillä yksin vain soittavansa, eikä laskekaan.
Olen mieltä, että rumpalin ensisijainen ja tärkein tehtävä on säilyttää tempo eli aika mahdollisimman samana, vaikka muut soittaisi ilmankin oikein. Se vaan tekee koko soitosta levotonta, jos aikakehys siellä alla liitelee suuntaan tai toiseen ja hankaloittaa muita. Siitä tulee myös helposti paha tapa, sallii itselleen oikeuksia taiteilla-sooloilla. Tietysti kappaleessa oikein soitettuna fiilis vaihtelee, mutta tarviiko rumpalin siihenkään reagoida enempää kuin vaistomaisesti..

Kun soitto todellakin toimii, time on kollektiivinen käsitys.

"Lethal dose is also a lifetime supply"
rockid
10.11.2015 19:42:59

jSaako pieni temmon nouseminen fiilistä biisiin?

Mielipiteitä.

Saa. Paskaa fiilistä. :)

Mielipiteitähän nämä on mutta itse en voi sietää jos tempot ei pysy kurissa.

hollmi-5
10.11.2015 20:28:04

rockid: Saa. Paskaa fiilistä. :)

Tempo saa hiukan nousta. Silloin intensiteettiä tulee ja fiilistä. Jos se alkaa laahaamaan, niin se on ihan no no. Ottakaa joku Stevie Wonderin biisi, jossa ukko itse hoitaa rummut ja muut. Ei huono, vaikka kiihtyy. Bändi on yhdessä vastuussa temmosta.

Kailis
11.11.2015 04:05:25

rockid: :)

Onhan se perseesta jos ei saa vaikuttaa.

Epämuusikko
11.11.2015 09:34:08

rockid: Saa. Paskaa fiilistä. :)

Ainakin omien ja muiden soittamien kiilausfillien kuuntelu on äääääh!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti