Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pedaalitekniikka uusiksi
1 2 3 4
-Dr.DW-
13.03.2015 11:22:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juurikin samojen asioiden kanssa painit, mitä minäkin... Yllä mainitusta syystä tosin... Tuplaiskujen liikerata on opeteltava täysin kokonaan uusiksi. Nooh, onpahan tekemistä, kun lentsusta selviää. Sitten voipikin alkaa parantelemaan niitä miljoonia muita heikkouksia, mitä oli ennen koipea.
 
Bombing for peace is like fucking for virginity.
tomboarmageddon
13.03.2015 11:34:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dabster: Itse aloittanut pedallitekniikan kanssa painiskelun tässä nyt viime soittokerroilla. Syyhän tuohon on ollut se, että nuijaa hautaamalla en yksinkertaisesti ehdi kunnolla esim. nopeisiin tuplaiskuihin. Olen treenannut tässä Smells like teen spiritiä ja siinä kompissa on se nopea tuplaisku, joka ei ole tahtonut toimia kunnolla sitten millään!
 
Nyt kun olen treenannut tuota jalan nostoa ja "pompotusta" olen myös onnistunut ajoittamaan tuohon biisiin oikein hyvin sen napakan tuplaiskun heel-toeta hyväksikäyttäen. Ongelma siis oli, etten meinannut kirveelläkään saada ajoitettua tuota nopsaa tuplaiskua, kun nuija oli haudattuna kiinni kalvoon. Ensiksi jalan nosto ylöspäin ja sitten heel-toe, niin monesti oli joko hiukan etukenossa tai sitten tultiin jäljessä. Kovat jätkät tietysti vetää tuollaiset "nopeat" tuplaiskut ilman heel-toetakin, mutta kun ei lähde niin ei lähde.
 
Muuten kun aloin treenaamaan tuota jalan nostoa, niin pedaali alkoi ikäänkuin elämään omaa elämäänsä ja iskut lähti tosi herkästi ja välillä sain tehtyä suht nopeita tupla ja triplaiskujakin ilman heel-toetakin. Ota näistä selvää, mutta reeniä on selkeästi edessä ja paljon ennen kuin voi kunnolla luottaa, että ne iskut tulevat sieltä ajallaan. Tuo soittoergonomia on myös yksi johon pitää keskittyä, olen vissiin istunut liikaa paino jaloilla ja nyt tarvitsee alkaa siirtää painopistettä rankaan ja hanuriin.

Laita klikki tosi hitaalle, liioitellun hitaalle ja jankkaa tota komppia kauan ja useaan otteeseen. Silleen se lähtee sitten lopulta normitempoon ihan rennosti.. Tietty kaikkia muitakin komppeja kandee...
 
Kailis
13.03.2015 15:58:04 (muokattu 13.03.2015 16:03:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon tahkonnut tota biisiä niin kauan että se tuntuu jopa hitaalta, tuplaiskuineen kaikkineen ihan hautaamalla. Oisko arviolta 120 bpm? Ei ookkaan, vaan 116-118 kieppeillä. Ei oo kilkkiin tehty.
 
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
dabster
14.03.2015 19:07:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En epäile yhtään etteikö tuo voisi tuntua hitaalta, koska erityisesti käsillähän tuossa on aikaa vaikka kuinka, eikä tempokaan tosiaan päätä huimaa. Tuo basarin tuplaisku vaan on tuon kompin ydin, että jos se heittää hiukankin, niin koko idea ja lento katoaa samantein. Itsekin tuota reenatessa meinaan pikemminkin innostua liian kovaan tempoon, kun komppi alkaa vihdoin kulkea.
 
Kailis
16.03.2015 15:17:09 (muokattu 16.03.2015 15:17:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä oiva treenibiisi basarin tuplaiskuille;
https://www.youtube.com/watch?v=tdo8eM8OFcw
Chad Smith hautaa.
 
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
tuquoque
21.03.2015 11:23:51 (muokattu 21.03.2015 12:22:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tein pari päivää sitten, kolmisen kuukautta soittaneena, amatöörin havainnon pedaalin säätöjen tärkeydestä. Ihmettelin kun en saanut basarijalkaa kantapää alhaalla toimimaan oikein mitenkään, nilkka oli koko ajan jännittyneenä, potkiminen epätarkkaa ja vahinkotuplaiskuja tuli paljon. Kantapää ylhäällä homma toimi paremmin. Penkki on sopivalla korkeudella, siitä ei ollut kyse.
 
Sitten tulin keksineeksi, että pedaalin ketjua pitäisi saada pidemmäksi. Teille enemmän soittaneille varmaan itsestäänselvyys, mutta itselläni meni jonkin aikaa tajuta tämä. Säädin ketjua yhden pykälän verran pidemmäksi, jolloin pedaali oli lepoasennossa hieman matalammalla. Tuplaiskut hävisivät ja nyt pystyn soittamaan nilkka rentona. Nopeus ja tarkkuus paranivat heti. Pieni säätö, suuri merkitys.
 
m.
dabster
15.04.2015 12:03:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaas kuinka paljon jakkara vaikuttaa pedaalitekniikkaan? Itse olen nyt jollain hinnat-alkaen rutisevalla mapexilla soittanut ja mietin, olisiko esim. satulajakkarasta hyötyä jalkatyölle, vai käykö päinvastoin, kun menettää pyöreän pallin jalalle antaman tuen?
 
Satulajakkara voisi olla ehkä siitä hyvä, että painopiste tulisi väkisinkin taaksepäin, kun ei voi röhnöttää liikaa etukenossa. Samalla ehkä ryhti oikenisi jne. jne.
 
tuquoque
17.04.2015 19:39:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dabster: Kertokaas kuinka paljon jakkara vaikuttaa pedaalitekniikkaan? Itse olen nyt jollain hinnat-alkaen rutisevalla mapexilla soittanut ja mietin, olisiko esim. satulajakkarasta hyötyä jalkatyölle, vai käykö päinvastoin, kun menettää pyöreän pallin jalalle antaman tuen?
 
Satulajakkara voisi olla ehkä siitä hyvä, että painopiste tulisi väkisinkin taaksepäin, kun ei voi röhnöttää liikaa etukenossa. Samalla ehkä ryhti oikenisi jne. jne.

 
Ihan mutuna luulisin, että suurin osa vetää ihan peruspyöreällä jakkaralla. Osa ihan hyviäkin soittajia, että ei kai sillä muodolla nyt ihan hirveesti merkitystä taida olla. Joltain sivulta luin, että tärkein juttu on soittajan jalka, sen lihakset ja niiden kontrolli. Vähän provo toki, mutta jotain perää siinäkin. Ehkä penkin muoto sitten merkitsee, jos kaikki muu on jo viimeisen päälle mietitty ja treenattu.
 
m.
hollmi-5
18.04.2015 20:46:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pedaalitekniikkaan singlellä ei varmastikaan tule tarpeeksi kiinnitettyä huomiota. Ja se pedaalin valinta on minulle todella hankalaa ollut aina.
 
Ja ne säädöt... http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=4734144#p4734144
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
tuquoque
20.04.2015 15:58:40 (muokattu 20.04.2015 15:59:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erityisen hankalaa pedaalin säätäminen on esim. 18" basarissa, jossa on raiseri. Näin ainakin Gretschin Catalinassa. Raiserin takia pedaali jää normaalia kauemmaksi kalvosta ja kosketuspinta on aina yli 90 asteen kulmassa. Itse tappelin pitkään tuon kanssa. Lopulta luovuin raiserista kokonaan. Seurauksena joko varsi täytyy pitää aika lyhyenä (rebound kärsii) tai nuija lyö kauas keskikohdasta (soundi kärsii). Mulle joka tapauksessa parempi ilman.
 
m.
hollmi-5
20.04.2015 16:27:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Erityisen hankalaa pedaalin säätäminen on esim. 18" basarissa, jossa on raiseri. Näin ainakin Gretschin Catalinassa. Raiserin takia pedaali jää normaalia kauemmaksi kalvosta ja kosketuspinta on aina yli 90 asteen kulmassa. Itse tappelin pitkään tuon kanssa. Lopulta luovuin raiserista kokonaan. Seurauksena joko varsi täytyy pitää aika lyhyenä (rebound kärsii) tai nuija lyö kauas keskikohdasta (soundi kärsii). Mulle joka tapauksessa parempi ilman.
 
Nuijan varteen voi viilata suoran osuuden kiinnityskohtaan (jotta nuijan varsi ei pyörähdä) ja taivuttaa nuijan vartta hiukan lähemmäksi.
http://www.drumcenternh.com/media/c … 7136e95/2/1/210q1iwowjl._ss430_.jpg
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
tuquoque
20.04.2015 18:38:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Nuijan varteen voi viilata suoran osuuden kiinnityskohtaan (jotta nuijan varsi ei pyörähdä) ja taivuttaa nuijan vartta hiukan lähemmäksi.
http://www.drumcenternh.com/media/c … 7136e95/2/1/210q1iwowjl._ss430_.jpg

 
Tuohan saattaisi toimiakin, mutta miten ihmeessä vartta voi kotioloissa taivuttaa?
 
m.
Kimd
20.04.2015 21:08:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Tuohan saattaisi toimiakin, mutta miten ihmeessä vartta voi kotioloissa taivuttaa?
 
Vähän voimaa ja joku kahden raudan pieni väli riittää
 
Harrastelija harrastelija rumpali
hollmi-5
20.04.2015 21:40:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Tuohan saattaisi toimiakin, mutta miten ihmeessä vartta voi kotioloissa taivuttaa?
 
Hankalaahan se on. Viilapenkki olisi hyvä apu. Toisena tulee mieleen teräsputki, jonka sisään nuijan varsi työnnetään ja sitten kaksi taivutusta...
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Velli
26.04.2015 14:08:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on pokkaa sahailla, niin ainahan voi pokasahailla vanteesta palasen pois:
 
http://www.drummerworld.com/forums/ … tachmentid=55066&stc=1&d=1362242373
 
dabster
07.05.2015 14:39:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jonkun aikaa nyt treenaillut tuota hautaamatonta soittoa ja kyllä ainakin ehyellä etukalvolla soundi on niin paljon parempi, että haluaisi mahdollisimman paljon soittaa ilman nuijan hautausta. Koko komppi kuulostaa ihan hitosti isommalta, kun bassorumpu antaa kunnon "boomin", eikä vain tumps, tumps. Jalkahan tuossa väsyy normaalia enemmän, mutta muuten kyllä suosittelen kaikkia hautaajia ainakin koittamaan.
 
Kailis
07.05.2015 16:58:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mäkin jätän välillä hautaamatta jos biisin luonne/vola/rakenne sitä vaatii. Yleensä rock/pop hommissa olen kuitenkin sitä mieltä että kiinteämpi ja vähemmän soiva toimii paremmin. Makuasia.
 
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
tomboarmageddon
07.05.2015 18:44:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dabster: Jonkun aikaa nyt treenaillut tuota hautaamatonta soittoa ja kyllä ainakin ehyellä etukalvolla soundi on niin paljon parempi, että haluaisi mahdollisimman paljon soittaa ilman nuijan hautausta. Koko komppi kuulostaa ihan hitosti isommalta, kun bassorumpu antaa kunnon "boomin", eikä vain tumps, tumps. Jalkahan tuossa väsyy normaalia enemmän, mutta muuten kyllä suosittelen kaikkia hautaajia ainakin koittamaan.
 
Jalkaa ei pidä pinnistellä ilmassa vaan kantapää käy välillä boardissa ja ei oo muutenkaan niin ylhäällä kuin tossa hautaustyylissä. Henk koht kesti kauan tajuta tuo, kun kukaan ei sitä varsinaisesti opettanut. Aikaisemmin kun rumputunneilla kävin maikat selitti, että joko haudataan tai sitte soitetaan kantapää maassa jompinkumpin.
Ton ku opettelee voi soittaa kummin haluaa...
 
statistiÖ
08.05.2015 19:26:51 (muokattu 08.05.2015 19:29:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hautaamalla kuluttaa energiaa hukkaan monella tavalla, ajaa resonanssit koipeensa ja nivelet on ryskätessä kovemmalla.
Mulla taas hautaantuu helpommin kantapää alhaalla, koska painopiste siirtyy eteen, jollei huomioi. Sen mitä vieläkään pystyn kantapää ylhäällä soittaa, paljon ilmavampi tatsi on ja hyödyntyy jalan paino. Ja boum, mikä ei mua niin kiinnosta, joskus hassuttelen. Mitä intensiivisemmin soitan, sitä enemmän jalkapuolen asemaan basari jää, autopilotti säädössä, siis dynaamisesti.
 
¤ RLRR LRLR RLRR LRLR ¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ hevi mamma, kevyt musiikki ¤
tomboarmageddon
09.05.2015 16:08:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

statistiÖ: Hautaamalla kuluttaa energiaa hukkaan monella tavalla, ajaa resonanssit koipeensa ja nivelet on ryskätessä kovemmalla.
Mulla taas hautaantuu helpommin kantapää alhaalla, koska painopiste siirtyy eteen, jollei huomioi. Sen mitä vieläkään pystyn kantapää ylhäällä soittaa, paljon ilmavampi tatsi on ja hyödyntyy jalan paino. Ja boum, mikä ei mua niin kiinnosta, joskus hassuttelen. Mitä intensiivisemmin soitan, sitä enemmän jalkapuolen asemaan basari jää, autopilotti säädössä, siis dynaamisesti.

 
Kyllä monet pro:t soittaa hautaamalla. Heti tulee mieleen Anssi Nykänen. Ei kai oo olemassa oikeeta tai väärää. Vaikka onkin helppo puollustella sitä hautaamaatta jättämistä sillä, että sillä tekniikalla voi soittaa millä vaan isollaki bassarilla ja millävaan vireellä.
Sitte kuitenkin jos on esim tilanteita , että monta rumpalia soittaa samalla setillä jossain punkkibileissä ja bassari on laitettu täyteen demppiä ja kalvo löysälle, ni ei semmosella soiteta taas pompauttamalla ja ei viitti virittää ja repiä demppejäkään ku lyhyet vaihtoajat. Sitte mennään hautaamalla. Kait ois paras jos hanskaa kummatki ja vielä kantapäämaassakin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «