Muusikoiden.net
05.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittoergonomiasta
1
griip
04.02.2014 17:16:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alaselkä, lonkankoukistajat ja oikea pakara on nyt jumittaneet soittaessa joka kerralla, tunnin jaksaa ja sit alkaa kolotus, mikä alkaa vaikuttaa jo huomattavasti rentouteen ja koko soittotatsiin. Nostin penkkiä hitusen, siirsin kaikkea vähän lähemmäksi itseäni, laskin crashia ja pyrin soittamaan selkä suorassa, muttei oikein jeesaa. Venyttelen säännöllisesti ja oon muutenkin ihan hyvässä kondiksessa, mutta istuminen ylipäänsä ei oikein sovi ilmeisesti. Teenkö jotain väärin? Pitäiskö sijoittaa satulamalliseen penkkiin? Nostaa/laskea penkkiä lisää? Muilla samanlaisia ongelmia? Oon soitellut kohta viitisen vuotta ja aika pitkälle löytänyt sen itelle sopivan setupin, tai niin ainakin luulin, mutta nyt on vanhat vaivat taas palanneet..
 
life's a bummer when you're a hummer
Epämuusikko
04.02.2014 18:25:54 (muokattu 04.02.2014 18:26:25)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsekkaile missä asennoissa basarijalkasi viihtyy. Paljonko kerkeää olla "lepotilaa" iskujen välissä, ja missä asennossa kys. tila manifestoituu.
 
Basarin siirtäminen lähemmäs ei välttämättä ole ratkaisu. Itse tekisin päinvastoin.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
griip
04.02.2014 19:41:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, basaria itseasiassa siirsinkin vähän kauemmas. Mun oikea jalkani on hitusen pidempi kuin vasen joten luonnollinen asetelma on siten, että basaripedaali on pikkasen edempänä haikkaan nähden. Jos soitan kantapää alhaalla lonkankoukistajat tahi alaselkä eivät oireile yhtä paljon, mutta soittotatsi kärsii vähän liikaa jos yhtään menevämpää komppia soittaa. Kaipa tässä pitää vaan soitella testaillen eri setuppeja ja kuunnellen omaa kroppaa...
 
life's a bummer when you're a hummer
Strumbali
05.02.2014 08:26:31 (muokattu 05.02.2014 08:33:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla se on vasemman jalan kanssa siitä kiinni, miten suuressa kulmassa se on itseeni nähden. Tähän riittää ihan muutama senttikin sivuttaissuunnassa pedaalin paikassa. Lisäksi jalkojen kanssa on minulla helposti ongelmia, että niitä ei pidä rentona, vaan jännittää silloin kun niitä ei käytä. Erikseen on pitänyt katsoa, että nuija jää kalvosta irti lyöntien jälkeen ja jalka rennoksi. Tuota vasenta jalkaa avasi fysioterapeuttikin viime vuonna, se oli jumissa etureiden ihan yläosasta (lonkasta). Luulin johtuvan juoksusta, mutta saattoi olla myös soittoasento. Vaivat on samankuuloisia, jalka eri. :)
 
Edit: ja tähän ei (minulla) vaikuta penkki. Huonolla/epätukevalla penkillä saa sitten alaselän muuten vaan kipeäksi ja väsyneeksi.
 
Mä en sanonu, että sä sanoit!
Epämuusikko
05.02.2014 08:45:00 (muokattu 05.02.2014 09:01:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen löytänyt itseni tarkkailemasta basaripolven jännitystiloja soittaessa. Turhaa pingottelua, joka vaan jotenkin välillä eksyy soppaan. Pois, pois. Toinen perusmoka on hartioiden epätasapaino. Jos löydätte itsenne jostain "auttaisikohan jos näyttäisin soittaessa samalta kuin Vinnie" -aivopierusta niin kokovartalopeili kauniiseen käteen.
 
Nuo alaselkähommat, tosin... emt. Jos penkki ei horju niin en tiedä. Hahtolla voisi olla jokunen sana painon jakautumiseen perse vs jalat. Ja jos yläkroppa on mutkalla a lá Buddy Rich niin tuskin sekään kivaa on. Tai no, mikäpä olisi jos hänestä puhutaan. Paitsi arrit ja Ernie Watts. Hups, eksyin. Kanttikompeissa ainakin itselläni on ajoittaista taipumusta "fiilisrönöttelyyn", fiilis kiittää mutta kroppa ei. Tähän liittyy myös snaren korkeus ja kulma. Kuvaa kehiin.
 
Tuosta penkinnostamisesta vois myös haluta kuvia niin tietäis ennen-jälkeen-skenaarion. Terveisin, Marcus Baylor http://www.drummerworld.com/pics/dr … /dpa55/marcus-baylorjimmyhaslip.jpg
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Kailis
05.02.2014 11:31:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.drummerworld.com/pics/dr /dpa55/marcus-baylorjimmyhaslip.jpg
 
Luulisi penkin jo painavan pidemmissä rupeamissa takareisien verenkiertoa. Ei mulle.
 
markkuliini: Itse melkein näkisin että tilastollisesti on todennäköisempää saada pornoteollisuudelta moraalisesti puhdastaustaista rahaa kuin musiikkiteollisuudelta. jazzmies: Minua aina ahdistaa arvailu ja spekulointi asioista mitä ei voi kuin arvailla
griip
07.02.2014 19:08:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitääpä koittaa kuvailla soittoa joo. Mä istun tosi reunalla ja penkki on suhteellisen kaukana, soitto tuntuu luontevimmalta näin ja kontrollia löytyy eniten pedaaleihin. Haikkaa oikealla kädellä soittaessa tuntuu välillä vaikealta pitää tatsi rentona, ja olkapää tuppaa väkisinkin hitusen liikahtelemaan etenkin nopeemmissa (140+ bpm) 8-osissa. Kropan kiertoliikkeet oon pyrkinyt minimoimaan, mutta alatomin korkeus vähän askarruttaa; oon tottunut pitämään sitä suunnilleen samalla korkeudella kuin virppaakin, mutta soitto tuntuu joskus vähän väkinäiseltä, etenkin jos sillä tasaisesti komppaa esim. nostatuksen tms. aikana - alemmas vai ylemmäs? Pitäisköhän tässä ottaa ergonomiaan keskittyvä rumputunti... edellisestä onkin jo kohta kolme vuotta aikaa :/
 
life's a bummer when you're a hummer
statistiÖ
11.02.2014 19:27:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omilta verstailta. Mulla tuli haikan puoli jalasta kylkeä myöten kipeäksi, kun 8-osia loukuttelin pitkät ajat oudokseltaan. Olin jo miettinyt, jotain tarvis tehdä, kun oli soitto jotenkin hankalaa. Yksi pielessä, voimankäyttö tekniikan tilalla, läpipolkua. Toinen pielessä, polkimen kulma liian jyrkkä. Kolmas pielessä, poljin liian kaukana, poljinta kannattaa polkea jalan massalla, ei nivelillä ja lihaksilla.
 
Mua rasittaa myös haara-asennon suuri kulma, se pitää saada sellaiseksi mukavan rennoksi, virveli ei väliin mahdu. Rintamasuunta pitää saada eteenpäin, mutta kääntyy hieman oikealle.
 
Basarinpolkimen kanssa oli tässä volaa nostaessa hieman myös jumitusta ja taisi kankussa asti tuntua. Yksi pielessä, voimankäyttö tekniikan tilalla; jännä miten pienellä vaivalla ja rennosti basari paukkaa, kun vähän testailee potkuja. Toinen pielessä, hieman hautaamista. Tuo pienikin basari reboundaa jo sen verran, että jos ei tajua irrottaa nuijaa kalvosta vikkelään, se voima siirtyy jalkaa myöten ylöspäin ja paikat laulaa hoosiannaa. Kolmas pielessä, kalvojen epävire antaa ööveriä resonanssia ja taas paikat laulaa mukana.
 
Istumatyyli. On muuttunut reunalla roikkumisesta noudattamaan samoja ohjeita, mitä annetaan hevosella ratsastukseen: istu oikealla kohdalla, tukevasti, istu alas. Eli tukevasti pyrstö keskelle jakkaraa ja ollaan kuin jauhosäkki vain koivet liikkuu. Polvikulmat on hieman yli 90 astetta. Isompi kulma vie voiman ts. massan hyödynnyksen. Pienempi kulma pakottaa nivelten käyttöön.
 
Paljon hyviä vinkkejä olen kerännyt bongaamalla muista soittajista. Kaikki ei kaikille käy, mutta pitäisi tietää, jos näkee jotain itselleen käyttökelpoista. Kun nuita kokeilee, kannattaa se tehdä hiljaa, hissukseen. Loukutan kaikki soittimet randomisti ja rennosti läpi joka päivä ennen varsinaista reeniä vain tunteakseni ne.
 
¤ RLRR LRLR RLRR LRLR ¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ Egg in my drums ¤
tomboarmageddon
12.02.2014 08:30:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon huomannu ittelläni ja satunnaisilla muilla/oppilailla, että yritetään kannatella jalkoja ikäänkuin ilmassa. Vaikka siis olisivatkin pedaaleilla eivät ole lepotilassa missään välissä.
Kiinnittämällä siihen huomioo treenatessa pitäs auttaa.
Tän huomaa helposti esim tällaisessa, että kun soittaa haikka kiinni haikkaan ja vaihtaa rideen komppauksen ja haitsulla polkee 8osia, niin vaihtuu asento ja bassarin soittotyyli.
 
Otto
12.02.2014 11:00:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös lämmittelyn merkitystä ei voi olla korostamatta liikaa. Jalat ovat iso osa ruumista ja vaativat lämmittelyä. Jos istuu vaikka koko päivän ja sitten illalla pitäisi soittaa, ei ole ihme, että elimistö ja erityisesti jalat ovat ihmeissään. Usein lämmittelyharjoituksissa korostetaan käsiä, ja monet jalkojen lämmittelyharjoitukset kohdistuvat tuplabassarisoittajille. Itse en tuplilla soita koskaan. Olen etsinyt sopivaa lämmittelyharjoitusta ja löytänyt sopivan. Eli soitan singleparadiddleä ja tuplaparadiddleä komppina siten, että oikea jalka soittaa oikean käden kanssa kaikki iskut samaan aikaan. Tällöin kädet ja bassarijalka lämpiävät single- ja tuplaiskuilla. Sopiva tempo on 130-150 bpm. Aluksi esimerkiksi viisi minuuttia tempoon 130 ja sitten viisi minuuttia tempoon 150. Siinä saa paikat kyytiä ja itse asiassa kestävyys ja kontrolli paranevat myös. Välillä voi soittaa osana lämmittelyä Immigrant Songin komppia näillä tempoilla ja kyllä lämpenee. Levytempo on 117.
 
Strumbali
13.02.2014 09:21:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kommentoin ny sen verran, että se virveli ei useimmiten ole kovin lähellä soittajaa. Itselläni siellä polvien tasalla on ehkä 1/4-osa virvelin halkaisijasta. Tämä on vähän henkilökohtainen juttu, mutta yritän siis sanoa, että (ESIMERKIKSI) Vinny Appicella tuossa se virveli on melkeinpä jalkojen edessä: http://www.youtube.com/watch?v=wLe_imX3a7Q
 
Mä en sanonu, että sä sanoit!
Kimd
13.02.2014 11:42:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otto: Myös lämmittelyn merkitystä ei voi olla korostamatta liikaa. Jalat ovat iso osa ruumista ja vaativat lämmittelyä. Jos istuu vaikka koko päivän ja sitten illalla pitäisi soittaa, ei ole ihme, että elimistö ja erityisesti jalat ovat ihmeissään. Usein lämmittelyharjoituksissa korostetaan käsiä, ja monet jalkojen lämmittelyharjoitukset kohdistuvat tuplabassarisoittajille. Itse en tuplilla soita koskaan. Olen etsinyt sopivaa lämmittelyharjoitusta ja löytänyt sopivan. Eli soitan singleparadiddleä ja tuplaparadiddleä komppina siten, että oikea jalka soittaa oikean käden kanssa kaikki iskut samaan aikaan. Tällöin kädet ja bassarijalka lämpiävät single- ja tuplaiskuilla. Sopiva tempo on 130-150 bpm. Aluksi esimerkiksi viisi minuuttia tempoon 130 ja sitten viisi minuuttia tempoon 150. Siinä saa paikat kyytiä ja itse asiassa kestävyys ja kontrolli paranevat myös. Välillä voi soittaa osana lämmittelyä Immigrant Songin komppia näillä tempoilla ja kyllä lämpenee. Levytempo on 117.
 
Entäs vasen jalka? nimim. discokomppi kylmiltään keikalla ei ole hubaa
 
Otto
13.02.2014 11:51:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Usein soitan osan lämmitelystä rideen, jolloin vasen jalka voi polkea neljäs- tai kahdeksasosia.
 
Kimd: Entäs vasen jalka? nimim. discokomppi kylmiltään keikalla ei ole hubaa
 
Kailis
13.02.2014 22:23:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan sellainen pieni kokeilu taas. Istu tuolilla jalat vierekkäin suoraan eteenpäin ja nosta vuorotellen päkiöitä varpaiden varaan (tai jännitä varpaita lattiaa vasten). Yläkroppa heiluu. Kokeile samaa pienessä haara-asennossa.
 
markkuliini: Itse melkein näkisin että tilastollisesti on todennäköisempää saada pornoteollisuudelta moraalisesti puhdastaustaista rahaa kuin musiikkiteollisuudelta. jazzmies: Minua aina ahdistaa arvailu ja spekulointi asioista mitä ei voi kuin arvailla
Kimd
13.02.2014 23:18:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otto: Usein soitan osan lämmitelystä rideen, jolloin vasen jalka voi polkea neljäs- tai kahdeksasosia.
 
Täytyy vielä kysyä että soitatko nuo paradiddlet 16-osina? Mä tarvisin ensin lämmittelyn kyllä :D
 
Otto
13.02.2014 23:45:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhteen 4/4 tahtiin mahtuu kaksi single paradiddlea: RLRRLRLL RLRRLRLL.
 
Tuplaparadiddle on 3/4-aika-arvossa eli yksi tuplaparadiddle mahtuu yhteen 3/4-tahtiin: RLRLRRLRRLL.
 
Kimd: Täytyy vielä kysyä että soitatko nuo paradiddlet 16-osina? Mä tarvisin ensin lämmittelyn kyllä :D
 
griip
15.02.2014 21:51:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä vinkkejä ja ideoita tullut, kiitokset! Eilen naruteltiin demoa kasaan, ja yllättävää kyllä hommat skulasi paljon rennommin kuin aikoihin, vaikka en edes erityisemmin lämmitellyt, mitä nyt käsiä ja ranteita skidisti pyörittelin. Parin tunnin jälkeen tosin iski taas noi vaivat kehiin, hitusen lievempinä vaan. Tuohon Epämuusikon ideaan jalkojen rentoudesta pitäis kyllä keskittyä enemmän, vaan voiko jalka tai jalat olla täysin rentoina iskujen välillä jos soittaa kantapää ilmassa, etenkin nopeammissa kompeissa joissa tulee paljon tuplaiskuja? Mä pidän nuijaa suht. kaukana kalvosta, ja joudun aina "pysäyttämään" sen liikkeen pompun jälkeen. En siis hautaa nuijaa, mutta pyrin siihen ettei se heilahda sinne ihan taka-asentoon iskun jälkeen. Kokeilin joskus pienentää sitä nuijan ja kalvon välistä kulmaa muttei se oikein toiminut, iskuista jäi munakkuus puuttumaan. Stedasin myös istua vähän keskemmällä penkkiä, hitusen oudolta tuntui mutta ehkä aavistuksen rennommalta kuin ihan reunalla missä on tullut keikuttua jo pitkään...
 
life's a bummer when you're a hummer
TAMAS
12.03.2014 21:52:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeiluna myös voit laskea penkin alas ja nostaa vähän muita rumpuja/peltejä. JOS ei nuo hyvät ohjeet auta mitä täällä on ehdoteltu. Itse olen kärsinyt myös todella pahoista selkävaivoista soiton yhteydessä aikoinaan ja näin sain ne kerralla pois. Ei ole pakottanut sen jälkeen. Kaikki ei tietty tykkää istua matalalla. Mutta kokeiluksi jos ei muuta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti