Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyviä opetusvideoita?
1
Rockarolla
22.05.2013 08:08:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jonkin sortin itseoppinut multi-instrumentalistiveijari. Kitaraa ja bassoa olen soittanut jo noin parikymmentä vuotta. Minulle virisi motivaatio koettaa ottaa rummutkin haltuun niin hyvin kuin suinkin on mahdollista, jotta voin omin päin kyhäillä heavyrokkia. Niinpä ostin setin ja aloitin aivan yksinkertaisista harjoituksista ja koetin unohtaa, että olen usein bänditreeneissä tuurannutkin rumpalia. Laitoin eilen metronomin tikuttamaan ja soitin klikin mukana puoli tuntia pelkkiä kaseja rideen ja bassorumpua ykköselle. Kärsivällisyyttä on opetella ja harjoitella - mieluummin hitaasti hyvin kuin nopeasti ja huterasti.
 
Keskusteluja seuratessani huomaan, että moni suosittelee jonkin kokeneemman fyysistä läsnäoloa, rumputunteja, kansanopistoa jne. Sellainen ei tapauksessani ole mahdollista välimatkojen takia. Netissä on kuitenkin paljon videoklippejä tarjolla. YouTubesta olen seurannut Jared Falkin ja Sean Langin soittoa ja imitoinut biittejä. Mitä mieltä olette freedrumslessonsin videoista ja ko. pedagogeista? Voisitteko suositella hyviä videoita?
 
Myös muita neuvoja vastaanotan mielelläni.
 
Weetoz
22.05.2013 13:13:30 (muokattu 22.05.2013 13:20:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mike Johnston on mielestäni huomattavasti parempi rumpuopettaja kuin noi Jared Falkit ja kumppanit. Löytyy paljon hyviä treenejä ja ne on selkeästi sekä välillä myös mukavan viihdyttävästi selitetty. Myös esim. Max Sansalonella on hyviä opetusvideoita youtubessa. Suosittelen tsekkaamaan.
 
Edit: Ainiin, sitten oli vielä se GoAndPractice, jolta löytyy myös hyviä juttuja. Ne on tosin enemmän painottunut sellasiin ideoihin mitä voi pölliä omaan työkalupakkiin, eli ei juurikaan soittotekniikkaa tms. Jos taas haluat ihan niitä perustekniikkajuttuja opetella, niin Jojo Mayerin "Secret weapons for the modern drummer" -DVD voisi olla ihan järkevä hankinta. Mikään video ei tosin vastaa hyvää opettajaa.
 
markkuliini
22.05.2013 13:20:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa opetusvideoita perusasioista, esim. peruskompeista jne., niin kannattaa koettaa tsekata mahdollisimman groovaavien rumpalien videoita. Esim. Steve Jordan, Jeff Porcaro jne.
Tuo Sean on ihan outo tyyppi, mutta esim. Jaredin soitto voisi olla tiukempaakin.
Perussoitossa kun on paljon muitakin tasoja kuin se mitä nuotteja soitetaan missäkin kohdassa komppia. Soiton groovaavuudesta on hyvä saada myös kuulokuva jo aikaisessa vaiheessa.
Mutta onhan nuo hyviä lähteitä, ihan siinä mielessä että iissä näytetään miten kompit PERIAATTEESSA menee. Sitten jos ne vielä saa groovaamaan, niin ollaan pitkällä.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Rockarolla
22.05.2013 16:36:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos paljon, ryhdyn seuraamaan noita. Youtube antoi ensimmäiseksi hakusanoilla "drumming technique" juuri nämä mainitsemani.
 
Miten groove opetellaan? Joillakin ihmisillähän on aika hyvä luontainen "svengi" ja tarkka rytmitaju. Vaikka mielestäni minullakin on, huomaan monesti kiilaavani kitaralla - rummuissa taas virveli jää mielellään takakenoiseksi. Kunpa tässä vaiheessa, opettelun alussa, osaisikin kiinnittää huomiota asioihin, joihin aloittelijat kompastuvat. Mitä ne teidän mielestänne ovat? Missä aloittelija varmimmin kompuroi?
 
markkuliini
22.05.2013 17:22:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rockarolla: Kunpa tässä vaiheessa, opettelun alussa, osaisikin kiinnittää huomiota asioihin, joihin aloittelijat kompastuvat. Mitä ne teidän mielestänne ovat? Missä aloittelija varmimmin kompuroi?
 
Itselläni ainakin suurin haaste on ollu oman soiton kuuleminen. Eli oman soiton kuuleminen samalla kuin soittaa niin että kuulisi sen todenmukaisesti. Tähän lääke on ollut systemaattinen oman soiton äänittäminen joka on paljastanut soitosta vaikka mitä, ja yleensä nimenomaan korjattavaa. Pikkuhiljaa olen oppinut kuulemaan soittoani paremmin samalla kuin soitan, ja nykyään tiedän jo melko varmasti toimiiko se vai ei silloin kuin sitä soitan, mutta vieläkin yllätyksiä tulee kun jälkikäteen kuuntelen äänityksiä. Joskus niinkin päin, että toimii vaikka luulit että soitin huonosti. :)
Metodi on armoton ja rankka, koska se ei salli pitää yllä valheellista osaamisen illusiota, ja se paljastaa pienetkin virheet soitossa. Mutta itselleni se on ollut erittäin tehokas motivaattori.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
mukis
22.05.2013 18:12:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rockarolla: Miten groove opetellaan?
 
Nyt ollaan suht lähellä ydintä. Aluks pitäis varmaan miettiä mitä se groove on: tässä ketjussa on pohdiskelua aiheesta:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=52&t=127600
 
Grooven opetteluun komppaan lämpimästi Markkuliinin äänitysneuvoa! Oman soiton kuuleminen on todella tehokas tapa oppia! Tässä muutamia juttuja, joita ite yritän hieroa tällä hetkellä: dynamiikka; kun omaa soittoa kuuntelen, huomaan, et tosi helposti sitä jämähtää tasaiseen tuubaan, ja se ei ainakaan edistä groovea. Olen testannut välillä liioitella dynamiikkaa, silleen, et se tuntuu soittaessa ihan överiltä, ja silti äänitettä kuunnellessa huomaan, et "eihän tää ainakaan paskemmalta kuulosta.."
 
Iskujen määrä: joku sanoi joskus hianosti, et "se juttu on just ne soittamattomat nuotit" Edelleen, kun kuuntelen soittoani huomaan, et varmin keino kuulostaa paskalta on soittaa paljon nuotteja ilman dynamiikkaa, eli just silleen, kun mun luontaisesti keskinkertainen muusikkous tekee ilman kontrollia.
 
Fillien määrä: taas mun perusmoka soittaessa: liikaa fillejä suhteessa komppiin tai grooveen. Tää on just sellainen itsensä kusetus juttu, joka tuntuu hyvältä soittaessa, mut heti, kun kuulee äänitteen, niin kierii tuskasta, joka johtuu paskasta.
 
Time-feel: en tiiä onko sellaista käsitettä kuin timen dynaamisuus, mut jotenkin mua kiehtoo sellainen soitto, jossa time vaihtelee luoden jännitettä. Tokihan tää riippuu paljon musatyylistä, mut mua kiehtoo eniten tosi rento ja takakenoinen soittaminen, ja tää onkin tosi vaikeeta, koska rento ei sais kuitenkaan laahaa.. Sit mä tykkään, jos tempo elää (hallitusti) fiiliksen mukaan. Tässä oon joskus jopa yllättynyt positiivisesti omaa soittoa kuunnellessa; välillä toimii, kun päättää, et nyt vaan tosi härskisti nostan tempoa, tai lasken tempoa.
 
Voikohan muuten jollain olla tosi hyvä groove, mut muuten ihan tunneköyhää? Mä kallistuisin siihen, et loppupeleissä groovekin on tunnesidonnaista, ja mitä enemmän vetää tunteella (mikä tunne se sit onkaan) sen paremmin groovaa omiin taitohinsa suhteutettuna. Omaa soittoa kuunnellessa huomaan kyllä heti, jos ajatus ja tunne harvailee jossain muualla kuin soitossa. Flow-soitto kuulostaa aina parhaalta!
 
Rentous: yritän miettiä sitä joka kerta, kun otan kepit käteen, ja silti meinaa tosi, tosi helposti jäkittää. Pienenkin jäkityksen kuulee narulta!
 
Lopuks iso suositus sille, et kuuntelee tosi paljon niitä, jotka osaa groovaa! Mulle ne on olleet viime aikoina: Keith Carlock, Manu Katche ja Mr. Purdie.
 
Raiskataan kaikkea mikä 70-luvulla oli hyvää.
Rockarolla
23.05.2013 12:43:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä neuvoja, kiitos!
 
Bändissä soittaessani sävelsin musiikin. Ajan kuluessa huomasin itsessäni oivallisen taipumuksen, jota kehitin: kuulen usein jo ideatasolla musiikin ainakin viitteellisenä partituurina päässäni. Rumpali odotti monesti neuvojani, kun selitin komppien dynamiikkaa ja fillien paikkoja, joskus niinkin yksityiskohtaisesti, että niitä käytiin läpi isku iskulta. Tämä siis aikana, jolloin en itse vielä soittanut rumpuja. Se oli hauskaakin - käskeä soittamaan sellaista, mihin omat motoriset taidot eivät alkuunkaan riitä, mutta valmiin tuloksen kuulee jo ennalta. Jos olisin klassisen musiikin ihmisiä, olisin kaiketi hakeutunut opiskelemaan kapellimestariksi. :D Jätkä huitoo, mitä muiden pitää tehdä, kun itse ei osaa soittaa mitään kunnolla...
 
Yritän nauhoittaa. Äänitystekniikka voi kotosalla olla sitä sun tätä, mutta ei kai sillä tässä ole merkitystä.
 
Epäilenpä, että grooven täytyy tulla musiikin käsittämisestä ja elämisestä sisältä käsin joka yhdistyy tiettyyn suvereniteettiin soittimella. Jos soittaminen on ulkokohtaista ja periaatteessa oikein, se saattaa jäädä hengettömäksi ja innottoman kuuloiseksi. Tämä taas ei riipu instrumentista, mutta rumpuja kohtaan se on tietysti erityisen armoton.
 
Tuli mieleeni, että eikö grooven opettelu vaadi siis ensinnä sitä, että osaa soittaa nuotit aika-arvolleen oikein määrätyssä tempossa? Jos osaa soittaa oikein, on periaatteessa mahdollisuus tavoittaa musiikin groove esim. joko etunojalla tai takakenolla, dynamiikan tai tempon muutoksella?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «