Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Motivaatio harjoitteluun
1 2 3 4
jazzmies
08.07.2012 22:37:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vallu-Veke: Sinusta voisi saada äkkiä kuvan, että kadut käyttämääsi aikaa tekniikoiden yms. muodollisuuksien opetteluun? Toisaalta pidät niitä tärkeinä työkaluina. Mutta jos ajatellaan, että ollaan opetteluvaiheessa, niin miten suosittelisit painotuksia, vaikka ajankäytön suhteen?
 
No voi hitto jos sellaisen kuvan olen antanut. En kadu, en ollenkaan, vaan tekniikan harjoittelu on pakko, jos haluaa saada päässä soivat ja soimattomat asiat ulos soittimellaan. Päässä soivien asioiden esilletulemisessa tekniikka auttaa niiden kultivoimisessa sulavammaksi. Tekniset harjoitukset saattavat myös sattuman kautta tai rytmipotentiaalinsa (kädet alkavat vain vispata jotakin stickingiä) siivittämänä johdattaa soittamista ennalta-arvaamattomaan suuntaansa. Mutta mitä tulee musiikilliseen ilmaisuun, niin lähes poikkeuksetta soittajan tarkoituksellinen valinta soittaa jotakin suunnittellusti musiikillisessa hetkessä asettuu musiikin ja melodian tielle. Eri asia on tietysti sävelletty tai tarkasti sovitettu osuus, missä kirjoittajan tahto on painava, mutta niitäkin tulee väistämättä halu peukaloida, jos kirjoitettu osuus on huono tai sitten soittaja ei saa toimimaan sitä.
 
Itse ankaramman harjoittelun vuosina otin kolmi-nelituntisen harjoittelurutiinini pohjaksi Terry Bozzion kuusituntisen rutiinin, jonka poimin Modern Drummerin vuoden 1989 jutusta. Se koostui seuraavista elementeistä. 1) 45 min tekniikkaa (rudimentteja, Stick Control), 2) 45 min Syncopation-sovelluksia (Jukkiksen nivaska), 3) 45 min tyyliä (Malabe/Weiner, Garibaldi) ja 45 min improvisointia, ja sitten jos aikaa jäi, niin soitin jonkin levyn mukana puolisen tuntia.
 
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Speedy
08.07.2012 23:40:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Päässä soivien asioiden esilletulemisessa tekniikka auttaa niiden kultivoimisessa sulavammaksi.
 
No tätähän minä jo sanoin....=I
 
Mutta tosiasiahan Jazzmies on niin musiikilliselta, tekniseltä, musikaalisuudelta kuin henkiseltäkin tasolta ihan eri sfääreissä kun kukaan muusinetissä tulee koskaan olemaan.. Kuten nerot yleensäkkin ovat vähän pihalla "normaaleista" asioista, ei hänkään aina taida muistaa muiden tasoa..
 
Itselläni ainakin on vielä tekemistä beatin ja paradiddlen kanssa ihan tarpeeksi, joten jaksan motivoitua vielä niistäkin. Kunpa Jazzmessiaskin muistaisi tämän meidän aloittelijoiden kanssa, sillä tosiaan puheista saa sen kuvan että kaikki tekniikka on turhaa jne..=I
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
VeKrio
09.07.2012 00:02:25 (muokattu 09.07.2012 00:03:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: No tätähän minä jo sanoin....=I
 
Mutta tosiasiahan Jazzmies on niin musiikilliselta, tekniseltä, musikaalisuudelta kuin henkiseltäkin tasolta ihan eri sfääreissä kun kukaan muusinetissä tulee koskaan olemaan.. Kuten nerot yleensäkkin ovat vähän pihalla "normaaleista" asioista, ei hänkään aina taida muistaa muiden tasoa..

 
Ihme nillittämistä ja kiusailua. Mikään ei o hyvä. Musta jazzmiehen pointti on aika selvä, vaikkakin aikamoisen sanakrumeluurin takana. Jos olen väärässä, mies itse varmaan korjaa mua. Mä yksinkertaistaisin sen näin:
 
- Treenaa paljon, ja kehitä reenaamiseen joku systeemi, ettei homma mene vain setin takana sitä-sun-tätä pöklöttelyksi.
 
- Unohda tekniikka kun alat soittaa musiikkia. Jos soitto menee liian metsikköön, mieti pikkasen mitä soitat.
 
- Tunne soiton perinne. Asiat on jo tehty hyvin. Mieti miten sä teet ne ja tee.
 
- Nauti ja toteuta itseäsi.
 
- Ydinasia on musiikki ja se että sen pitää välittää tunnetta.
 
"Tuon väristä meillä on." -Kailis
Speedy
09.07.2012 00:23:30 (muokattu 09.07.2012 00:23:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VeKrio: Ihme nillittämistä ja kiusailua. Mikään ei o hyvä. Musta jazzmiehen pointti on aika selvä, vaikkakin aikamoisen sanakrumeluurin takana. Jos olen väärässä, mies itse varmaan korjaa mua. Mä yksinkertaistaisin sen näin:
 
- Treenaa paljon, ja kehitä reenaamiseen joku systeemi, ettei homma mene vain setin takana sitä-sun-tätä pöklöttelyksi.
 
- Unohda tekniikka kun alat soittaa musiikkia. Jos soitto menee liian metsikköön, mieti pikkasen mitä soitat.
 
- Tunne soiton perinne. Asiat on jo tehty hyvin. Mieti miten sä teet ne ja tee.
 
- Nauti ja toteuta itseäsi.
 
- Ydinasia on musiikki ja se että sen pitää välittää tunnetta.

 
En minä nillitä tai kiusaa, mietin vaan että ymmärtääkö ne muut (yhtä kaukaa haetusti ja 15 cm rivivälistä kuin sinä) samaa tekstiä, ne jotka eivät ole rumpujen soitosta yhtä perillä, tai jotka eivät aktiivisesti seuraa kaikkia m.netin keskusteluja..
 
Ja nuo samat asiat on tullu jo moneen kertaan sata kertaa selvemmin sanottuna muiden toimesta, miksi ne pitää sitten vielä vääntää jollekkin avaruustutkijan kielelle jota 10% täällä olijoista tajuaa, tä?
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
VeKrio
09.07.2012 03:15:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: En minä nillitä tai kiusaa, mietin vaan että ymmärtääkö ne muut (yhtä kaukaa haetusti ja 15 cm rivivälistä kuin sinä) samaa tekstiä, ne jotka eivät ole rumpujen soitosta yhtä perillä, tai jotka eivät aktiivisesti seuraa kaikkia m.netin keskusteluja..
 
Ja nuo samat asiat on tullu jo moneen kertaan sata kertaa selvemmin sanottuna muiden toimesta, miksi ne pitää sitten vielä vääntää jollekkin avaruustutkijan kielelle jota 10% täällä olijoista tajuaa, tä?

 
Tulkitsen tän niin, että arvostelet mun tekstiä ja sen muotoilutapaa, ja valitat jazzmiehen kirjoituksia vaikeaselkoiseksi. No... Toivottavasti sua ei kamalasti ja kovin kauaa harmita kun jazzmies kirjoittaa niin vaikeaselkoisesti.
 
"Tuon väristä meillä on." -Kailis
statistiÖ
09.07.2012 07:01:01 (muokattu 09.07.2012 07:08:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Lähestymistapani on todella "melodinen" kaikessa mahdollisessa, eivätkä kompit tai kuviot enää nappaa sitten alkuunkaan.
 
Tuo valaisee sun soittoasi :) nyt tiedän mitä tarkoitat, diipadaapa. Voisitko mun mieliksi säveltää & soittaa yhteen kappaleeseen pelkästään normikomppeja ja kuvioita?
 
Taidekin on ihan jees. Sitähän sinä teet, kun vapautat itsesi normeista.. Soolo?
 
jk. jotta aiheessa pysytään, melodiasta ei kannata hakea motivaatiota harjoitteluun.. ainakaan suoraan.
 
Vallu-Veke
09.07.2012 07:29:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: No voi hitto jos sellaisen kuvan olen antanut.
 
Et ole antanut. Yksittäisistä lauseista, jne. saattaa saada joskus sellaisen kuvan, mutta kokonaisuudet hahmottaen asia on selvä. Ihan vaan varmistelin. Oikeastaan tämän laittamasi jutun takia oli hyvä udellakkin:
 
Itse ankaramman harjoittelun vuosina otin kolmi-nelituntisen harjoittelurutiinini pohjaksi Terry Bozzion kuusituntisen rutiinin, jonka poimin Modern Drummerin vuoden 1989 jutusta. Se koostui seuraavista elementeistä. 1) 45 min tekniikkaa (rudimentteja, Stick Control), 2) 45 min Syncopation-sovelluksia (Jukkiksen nivaska), 3) 45 min tyyliä (Malabe/Weiner, Garibaldi) ja 45 min improvisointia, ja sitten jos aikaa jäi, niin soitin jonkin levyn mukana puolisen tuntia.
 
Tuo oli erittäin kiinnostavaa, mutta samalla masentavaa luettavaa omalta kannalta katsottuna. ===> Täytyy vielä enemmän järkiperäistää tätä omaa metodia, vaikka runko on aikalailla saman suuntainen. En pysty panostamaan ajallisesti tuollaisia määriä harjoitteluun. Mutta kyllä se varmaan on noin, että tuotahan se vaatii, kun soittimesta on kysymys. Pitäishän tuo ideana toimia, vaikka tavoite olis alempanakin.
Periaatteessa tuossa on mielestäni se vastaus kyseiseen motivointi-ongelmaan, jos minulta kysytään. Oppiminen se motivoi, eikä mikään muu. Oppiminen on sitä sun tätä, jos homma ei ole systemaattista ja siihen ei panosta. Rummut ja soittaminen ei ole yhtään sen kummempi juttu kuin mikään muukaan ==> Huipulle ei ole oikotietä.
 
jazzmies
09.07.2012 07:40:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VeKrio: Musta jazzmiehen pointti on aika selvä, vaikkakin aikamoisen sanakrumeluurin takana. Jos olen väärässä, mies itse varmaan korjaa mua. Mä yksinkertaistaisin sen näin:
 
Hyvin olet raakannut ja tiivistänyt ydinasiat kirjoituksistani esiin muutamaksi ranskalaiseksi viivaksi. Koska en ole täällä edustamassa ketään muuta kuin itseäni enkä toimi täällä opettajana, kirjoitan niin kuin parhaaksi näen. Rakastan suomen kieltä kaikkine sanoineen, joten jokainen kirjoituksenikin on jonkinlainen metodeilla manipuloimaton taidekappale.
 
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
mukis
09.07.2012 10:47:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

statistiÖ: Tuo valaisee sun soittoasi :) nyt tiedän mitä tarkoitat, diipadaapa. Voisitko mun mieliksi säveltää & soittaa yhteen kappaleeseen pelkästään normikomppeja ja kuvioita?
 
Taidekin on ihan jees. Sitähän sinä teet, kun vapautat itsesi normeista.. Soolo?
 
jk. jotta aiheessa pysytään, melodiasta ei kannata hakea motivaatiota harjoitteluun.. ainakaan suoraan.

 
Nyt on varmat hitin merkit ilmassa: säveltää sillai miten muut haluaa ja ehdottomasti normikompilla ja kuvioilla.
 
"Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre
Speedy
09.07.2012 11:35:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VeKrio: Tulkitsen tän niin, että arvostelet mun tekstiä ja sen muotoilutapaa, ja valitat jazzmiehen kirjoituksia vaikeaselkoiseksi. No... Toivottavasti sua ei kamalasti ja kovin kauaa harmita kun jazzmies kirjoittaa niin vaikeaselkoisesti.
 
Öö tuota.. En suoranaisesti arvostele kenenkään tekstiä.. Tarkoitin että samoja asioita on kerrottu jo aiemminkin. Sinä taas tulkitsin (suomensit) jazzmiehen tekstin (itse olisin saanut hakea samaa suomennosta aika kaukaa ja jotta olisin huomannut tekstin rivien välistä olisi riviväli oltava vähintään 15cm) tyhmemmillekkin, että samaa asiaa siinä puhutaan..
 
Useimmiten ymmärrän kyllä jazzmiehen tekstin, mutta kuten joku sanoi, yksittäiset lauseet vs. kokonaisuus.. Jazzmies on sinällään jo persoona täällä m.netissä ja jotta häntä ymmärtää niin hänet pitää tuntea henkilökohtaisesti tai olla perillä hänen kirjoittamisestaan ja tavastaan "pilkata tavallisuutta" pilke silmäkulmassa ihan tarkoituksellisesti. Mutta tämä tarkoittaa sitä että samoja "pilkkoja" olisi lukenut monesta topikista ja aiheesta. Ainakaan ketjun aloittaja ei kuulu vakituisiin kirjoittelijoihin täällä, eikä ole tainnut kirjoittaa uudelleen tähänkään ketjuun.. Mutta kuten sanoin, on jazzmies ihan eri levellillä meidän "tavallisten" (tai siis minun) soittajien kanssa.. Mutta jos suurin ilo on se että saa aina jonkun väittely kaverikseen niin eihän siinä mitään pahaa, onhan se pitsinnypläyskin harrastus..;)
 
OT Törmäsin tähän ongelmaan eräällä autofoorumilla (autokortti pöytään=) kun selailin automerkkien tavaratiloista jutusteluja.. Eräässä ketjussu oli aluksi ihan järkevää keskustelua. Suurin osa oli varmasti aktiivi käyttäjiä, noin 5-6, koska he kirjoittelivat koko ajan. Välissä oli muutama satunnainen kommentti, jotka loppujen lopuksi liittyi enemmän aiheeseen kuin aktiivien väittely, dissaaminen, sisäpiiriläppien heittäminen ja toisten autojen mollaaminen.. Jotenkin tuli heti muusinetti mieleen..=) Oli aika rasittavaa tekstiä lukea, mutta luin kuitenkin, koska perimmäinen aihe kiinnosti.. Suurin osa oli ihan diipadaapaa, eikä kaikkeen tullu vastausta.. Oikeastaan en kyllä ilenny sitten edes kysyäkkään, kysymys olisi kuitenkin ollu näiden auto-messiaiden mielestä tyhmä ja olisivat haukkuneet trolliksi ja v*****t takasin..OT
 
Silloin tajusin että tämä m.net on oikeestaan aika ankee paikka.. sori vaan..=(
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Kailis
09.07.2012 12:41:20 (muokattu 09.07.2012 12:42:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silloin tajusin että tämä m.net on oikeestaan aika ankee paikka.. sori vaan..=(
 
Nyt vaan pitäisi tietää keltä pyydät anteeksi? Sähän olet tukevasti osa ongelmaa ja ankeutta, ainakin joidenkin mielestä.
 
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
statistiÖ
09.07.2012 13:46:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vallu-Veke: Rummut ja soittaminen ei ole yhtään sen kummempi juttu kuin mikään muukaan ==> Huipulle ei ole oikotietä.
 
Sulla kun on fyysisen treenamisen tausta, niin johan sä nämä jutut tiedät :)
 
statistiÖ
09.07.2012 13:53:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mukis: Nyt on varmat hitin merkit ilmassa: säveltää sillai miten muut haluaa ja ehdottomasti normikompilla ja kuvioilla.
 
Ööh, itsekkäistä syistä mä sitä pyysinkin :)
 
Mutta korostaahan se muuta ei-normituotantoa. Ja miksi väheksyt norminmukaista, muutkin sillä pärjää hiteissäkin. Ei kaiken tarvi olla vapaata taidetta kovalla veellä. Mielellään näkisin myös, että vapaa taide erotettaisiin selkeästi omakseen. Sillä ei tietysti ole mitään merkitystä, mitä minä haluan tai miten asian näen, kun ei ole oma asia, vaikka mielipiteet onkin..
 
mukis
09.07.2012 14:08:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: ...Silloin tajusin että tämä m.net on oikeestaan aika ankee paikka.. sori vaan..=(
 
En ihan kykene ymmärtämään sun asennetta. Pitäiskö tän "keskustelupalstan" olla sun mielestä verbaalisesti pelkistettyä selkään taputtelua? Mitä keskustelua se sellainen on? Ei ainakaan dialogia. Kököllä analogialla vois sanoa, että kannatat siis valmiita patterneja tunne pohjaisemman reagoinnin sijaan myös keskustelussa?
 
Mun mielestä Jatsari kirjoittaa aivan selkeästi ja ymmärrettävästi ja lisäksi tuo tälle palstalle sellaista pöhinää, että tajuan oikeastaan m.netin olevan parahultaisen mukava paikka.
 
"Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre
Vallu-Veke
09.07.2012 14:09:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkihan täällä on vuorollaan problemchilddejä.
Kenenkään ei kannata ottaa oikeasti pulttia.
Speedy ja jazzmies on kuin vanha aviopari, ei sen kummempaa.
Tylsää kyllä kyllä-hommaa olisi tämäkin keskustelu ilman ko. herroja :)
 
statistiÖ
09.07.2012 14:12:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: Sinä taas tulkitsin (suomensit) jazzmiehen tekstin
 
Tästä sitä mieltä (vaikka syyllistyn joskus samaan), että toisten kirjoitusten "suomentelu" ja kantojen "selvittely", ei toimi. Mm. Jazzmies osaa tämän itse. Parempi keskittyä omaan ulosantiin.
 
Jazzmies on sinällään jo persoona täällä m.netissä
 
Todellakin, varmaan muutenkin. Pitkään yritin muodostaa tähän jotain kaavaa, sitä ei ole -> turha yrittää hallita saati opastaa. Parempi keskittyä omaan persoonaan.
 
"pilkata tavallisuutta" on turhaa toimintaa. Väittely ja keskustelu ei ole turhaa, kun pysyy asiassa, ei henkilöissä (vaikea rajata joskus).
 
Oli aika rasittavaa tekstiä lukea, mutta luin kuitenkin, koska perimmäinen aihe kiinnosti.. Suurin osa oli ihan diipadaapaa, eikä kaikkeen tullu vastausta.. -- Silloin tajusin että tämä m.net on oikeestaan aika ankee paikka.. sori vaan..=(
 
Diipadaapaan (en muuten aiemmin käyttänyt samassa merkityksessä! :) Ulkopuolisen on aina rasittavaa lukea/ kuunnella sisäpiiriä. Heissaks on täällä mukana näkynyt ja vastasi ketjuunkin väliin. Täällä on mun mielestä pohjimmiltaan hyvä henki, ehkä johtuen käyttäjien kiinnostuksista/ ammatista/ lähtökohdista? Hyvin vähän dissaamista ja "tolle en sano mitään" -juttuja, vaikka tilaisuuksia näihin on jatkuvasti. Mielestäni m.net EI OLE ankea paikka.
 
mukis
09.07.2012 14:18:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

statistiÖ: Ööh, itsekkäistä syistä mä sitä pyysinkin :)
 
Mutta korostaahan se muuta ei-normituotantoa. Ja miksi väheksyt norminmukaista, muutkin sillä pärjää hiteissäkin. Ei kaiken tarvi olla vapaata taidetta kovalla veellä. Mielellään näkisin myös, että vapaa taide erotettaisiin selkeästi omakseen. Sillä ei tietysti ole mitään merkitystä, mitä minä haluan tai miten asian näen, kun ei ole oma asia, vaikka mielipiteet onkin..

 
Taidemääritelmiä on pohdiskeltu varmasti paljonkin. Tolstoin mielestä taiteen tunnistaa siitä, että se herättää tunteita. Mitä tunteita normi herättää? Mitä tunteita paradidle herättää, mitä tunnetta peruskomppi välittää?
 
"Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre
EJ84
09.07.2012 14:59:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mukis: Mitä tunteita paradidle herättää, mitä tunnetta peruskomppi välittää?
 
Riippuu siitä kuka kuuntelee ja ehkä vielä enemmän siitä kuka ja miten soittaa.
 
Aiheeseen palatakseni hyvä motivaattori voi olla äänen/kuvan nauhoittaminen, kuten aiemmin sanottu.
Se tosin voi myös syödä motivaatiota, joten itselleen ei pidä olla liian ankara tai pettyä siihen miltä kuulostaa. Huippusoittajatkaan harvoin ovat tyytyväisiä siihen miltä kuulostavat. Kuvan/äänen perusteella valitsee selkeimmän epäkohdan soitossa ja keskittyy siihen ajatuksen kanssa.
Jos ei kuule mitään parannettavaa omassa soitossaan on hyvä aika harkita rumpujen myymistä tai kuuntelun harjoittelua. :)
 
Harjoittelu on hyvä pitää säännöllisenä. Mikään ei ruoki turhautumista niin hyvin kuin kerran viikkoon tai kahteen 10h putkeen treenaaminen toistuvasti ilman kehitystä.
Vaikka 10min päivässä tiedostettua treeniä on parempi...
 
Puzzle
09.07.2012 17:48:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: pääasia on, että soittaa.
 
Tulin tästä hyvälle tuulelle. :)
 
"Viiksivaha ei meinaa lähteä suihkussakaan pois. Saatan käyttää sitä liikaa." -Sakmongkol
arse
09.07.2012 22:05:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäiseen kysymykseen: kuuntele musaa! Mieti mitä itte haluat instrumentillasi sanoa, ja jos et keksi, pidä koko soittamisesta sen pituinen breikki että on ihan pakko palata setin ääreen. Kuulostele miltä soittaminen tuntuu ja mieti miten haluaisit sitä itsellesi helpottaa. Kannattaa hyväksyä että joka päivä fiilis on erilainen. Fiilis myös valehtelee, siksi äänittäminen on fiksua. Vaikka tekniikkaa onkin tavallaan hyvä olla "varastossa", musa edellä kannattaa mennä. Puhtaasti urheilulajina esimerkiksi videopelit tai lenkkeily hakkaavat rumpujensoiton kiinnostavuudessa mennen tullen.
 
molemmat soittaa samaa mutta toinen enemmän oikein kun toinen... sisältä on kuitenkin sama..=I -Speedy
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «