Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloittelijan kätisyydestä
1 2 3 4 5 6 7 8
Epämuusikko
25.05.2012 13:38:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mihin kaikkeen olisitte tämänkin ajan voineet käyttää?
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Speedy
25.05.2012 16:35:54 (muokattu 25.05.2012 16:36:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Mihin kaikkeen olisitte tämänkin ajan voineet käyttää?
 
No sasse.. =) Vaikka itse olen ihan oikeastikkin tätä vähän tutkinut opinnäytetyöhön, tosin senkin ajan mitä täällä sössöttää vois käyttää paremmin..=)
 
Ihminen 90/10. Siis oikea/vasenkätiset.
 
Paremmin ehkä 85/10/5, oikea/vasen/molempi.. Sikäli mikäli tuo on vaan mutua, koska ei sitä ole tilastoitu.. Monessa kulttuurissa/uskonnossa vasentakättä pidetään likaisena, joten vasenkätiset "pakottuu" oikeakätisiksi.. Eriasia on että lasketaanko niitä vasenkätisiksi jos ovat lapsesta asti eläneen oikeakätisenä.. Herääkin kysymys että onko kätisyys loppupelein aivoissa vai lihaksissa?
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
velipesonen
25.05.2012 17:37:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tässä ole kyse siitä, kuinka helppo tai vaikea molempikätisyyttä on harjoitella tai mikä mahdollisesti on oikea- ja vasenkätisen välinen ero, vaan pikemminkin siitä, että vaihtaessaan johtokättä ihminen ajattelee aina juuri sen käden "suunnasta", kannalta, näkökulmasta, EIVÄTKÄ NÄMÄ KAKSI MAHDOLLISTA NÄKÖKULMAA OLE TASA-ARVOISET vaan toinen on tuomittu olemaan parempi.
 
Jos henkilö väkisin hankkiutuu em. katsannossa tasa-arvoiseksi, se voi tapahtua vain paremman puoliskon kustannuksella, eikä sellaisessa voi olla mitään järkeä vaan se on pelleilyä.
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
eleeton
25.05.2012 17:57:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Jos henkilö väkisin hankkiutuu em. katsannossa tasa-arvoiseksi, se voi tapahtua vain paremman puoliskon kustannuksella, eikä sellaisessa voi olla mitään järkeä vaan se on pelleilyä.
 
Mitä jos ei välitä siitä että jokin asia on pelleilyä? Eli haluaa pelleillä.
 
velipesonen
25.05.2012 17:58:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eleeton: Mitä jos ei välitä siitä että jokin asia on pelleilyä? Eli haluaa pelleillä.
 
Sitähän minä tässä koetan vastustaa kun se on niin pirun yleistä.
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
rintapek
25.05.2012 18:29:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Sitähän minä tässä koetan vastustaa kun se on niin pirun yleistä.
 
No mä olen oikeakätinen ja keskijalkainen.
En ole aikeissa muuttaa asiantilaa miksikään.
 
Sitäpaitti mä olen hemmetin huano runpali.
 
One kind of music only - the good kind
mukis
25.05.2012 18:40:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en tajua, edes oikealla kädellä, mikä tuossa velipesosen ajatuksessa on vaikeaa ymmärtää.. Kyse on laadusta, musikaalisuudesta ja taiteesta, eli täsmälleen siitä, mistä molemmin käsin pakottautumisessa ei ole.
 
"Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre
tomboarmageddon
25.05.2012 19:02:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku en nyt kyllä heti muista kuka(Cobham?) selitti, että siksi soittaa välillä"väärinpäin" koska sillon soittaa eri tavalla ja eri juttuja luonnostaan. Saa erillaisia sävyjä soittoon ja toinen käsi soittaa erillaisia fraaseja ja painotuksia. Vähän niinku vaihtas rumpalia lennosta...?
Pointtina ei ilmeisesti ollut hällä treenata samat jutut myös toisin päin vaan opetella soittamaan myös toisin päin antaen toiselle kädelle ns. toisen persoonan.
Simon phillipsillä taitaa olla enemmän show kikkailubrassailu tuossa.
 
velipesonen
25.05.2012 19:19:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomboarmageddon: Joku en nyt kyllä heti muista kuka(Cobham?) selitti, että siksi soittaa välillä"väärinpäin" koska sillon soittaa eri tavalla ja eri juttuja luonnostaan. Saa erillaisia sävyjä soittoon ja toinen käsi soittaa erillaisia fraaseja ja painotuksia. Vähän niinku vaihtas rumpalia lennosta...?
Pointtina ei ilmeisesti ollut hällä treenata samat jutut myös toisin päin vaan opetella soittamaan myös toisin päin antaen toiselle kädelle ns. toisen persoonan.
Simon phillipsillä taitaa olla enemmän show kikkailubrassailu tuossa.

 
No, mulla on vaan sellanen erittäin vakaa näkemys että nämä kaksi erilaista tapaa soittaa on mahdollista laittaa paremmuusjärjestykseen.
 
Cobhamin vika on soittimeen sitoutuva egoismi, hyvin yleinen sairaus, jossa "musiikki on sitä mitä soittimesta saa irti". Se on vähän niin kuin lasten läträilyä, anna niille muovailuvahaa ja syntyy yhtä jännää ja anna niille vahaliidut niin syntyy toista jännää. Minusta kuitenkin musiikki pitää tulkita ja tulkitsemiseen kuuluu ajatus musiikillisesta ajatuksesta, joka siirretään kuultavaan muotoon todenmukaisesti, niin että se on emotionaalisesti tosi ja täyteinen. Ehkä hieman harhaanjohtavasti tästä voisi käyttää myös ilmaisua "esittää musiikki parhaalla mahdollisella tavalla".
 
Jos ja kun oikean ja vasemman kesken vallitsee soittajilla laatueroja, on paras mahdollinen tulkinta mahdollinen vain paremmin päin soitettuna. Jos Simon Phillipsin molempikätisyys on vain showkikkailua, se on jopa rehellisempi vaihtoehto kuin Cobhamin muka-musiikillinen asenne, koska se on aidosti tyhjänpäiväistä ja aidosti tyhjänpäiväiset asiat ovat aina jollain lailla - hyvin rajoitetusti - mielenkiintoisia.
 
Soittajan egoismi on nykyisin yleinen ja täysin hyväksytty vika. Mitäpä muuta on sekään mielipide, että musiikin tehtävä on tuottaa lähinnä nautintoja? Jos musiikin tehtävä on kerran tuottaa vain nautintoja niin juuri silloin pääsevät kaikenkarvaiset tempuntekijät vauhtiin. Tämä on mm. klassisen nykymusiikin vallitseva formaatti EIKÄ VOIS VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA.
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
tomboarmageddon
25.05.2012 19:36:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikeaa väitellä ihmisen kanssa joka on aina"oikeassa". Onkohan tälle syndroomalle joku nimi;)
 
rintapek
25.05.2012 19:38:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: No, mulla on vaan sellanen erittäin vakaa näkemys ...
 
No, sulla ny ei o mitään muuta kuin vakaa näkemys siitä, mikä sun mielestä on aitoa taidetta.
 
Jos mä lyön vasaralla naulan seinään, niin sulla ei ole mitään mahdollisuutta jälkikäteen huomata, et löinkö oikealla vai vasemmalla kädellä.
 
Ongelma sulla on siinä, et jos kädessäsi on vasara, niin kaikki näyttää naulalta.
 
One kind of music only - the good kind
Speedy
25.05.2012 19:41:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomboarmageddon: Joku en nyt kyllä heti muista kuka(Cobham?) selitti, että siksi soittaa välillä"väärinpäin" koska sillon soittaa eri tavalla ja eri juttuja luonnostaan. Saa erillaisia sävyjä soittoon ja toinen käsi soittaa erillaisia fraaseja ja painotuksia. Vähän niinku vaihtas rumpalia lennosta...?
Pointtina ei ilmeisesti ollut hällä treenata samat jutut myös toisin päin vaan opetella soittamaan myös toisin päin antaen toiselle kädelle ns. toisen persoonan.
Simon phillipsillä taitaa olla enemmän show kikkailubrassailu tuossa.

 
Niinikosken Risto kertoi joskus, että kun haluaa komppiin semmosta Ringo tai Remu -maista vetoa, soittaa hän haikkaa vasurilla koska vasen käsi on paskempi kun oikea.. Jos olis parempi niin sitten haettas colaiutaa tai jotain.. Viimenen lause ei liittynyt Ristoon, vaan oli näkemykseni aiheesta.. Koska Risto groovaa kun 10 colaiutaa..
 
Eikai molempikätisten olekkaan tarkoitus (tai kenenkään muunkaan) pyrkiä identtisyyteen molemmilla käsillä.. Voi tekniikka silti olla hyvä molemmilla käsillä..
 
En nyt sanois että Phillipsillä on showbrassailu mielessä. Enemmän sysäisin sitä hommaa esim. Manginin suuntaan.. Jos on yhtään Phillipsiä kuunnellu niin tietää että setti on aika iso ja vaatii motoriikkaa ja tekniikkaa jolla sitä ajetaan. Ja MUN mielestä käyttää settiä todella hyvin hyödykseen.. kaikki mitä on on harkittua eikä mitään tule turhaa..
 
Tiedän että moni ei tykkää Phillipsistä mutta ei se minun tykkäämistä vähennä.. Kuunnelkaapa Pete Townshendin Face to face biisi, sanokaa kummalla kädellä vetää ja kokeilkaa itse.. Mulla tekee tiukkaa jo oikeallakin kädellä puolessa välissä biisiä..=I
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
velipesonen
25.05.2012 19:50:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: Niinikosken Risto kertoi joskus, että kun haluaa komppiin semmosta Ringo tai Remu -maista vetoa, soittaa hän haikkaa vasurilla koska vasen käsi on paskempi kun oikea.. Jos olis parempi niin sitten haettas colaiutaa tai jotain.. Viimenen lause ei liittynyt Ristoon, vaan oli näkemykseni aiheesta.. Koska Risto groovaa kun 10 colaiutaa..
 
Jossain on vikaa jos ei osaa paremmalla kädellään soittaa samalla tavalla kuin Ringo.
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
rintapek
25.05.2012 19:56:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Jossain on vikaa jos ei osaa paremmalla kädellään soittaa samalla tavalla kuin Ringo.
 
Joo mut se on just se Ringon käsiala.
Mä en tohon pysty, mut et pysty sinäkään.
 
One kind of music only - the good kind
Speedy
25.05.2012 20:14:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen:
Soittajan egoismi on nykyisin yleinen ja täysin hyväksytty vika.

 
No se on kyllä totta..
 
Mitäpä muuta on sekään mielipide, että musiikin tehtävä on tuottaa lähinnä nautintoja?
 
No mikäs on musiikin tehtävä tuottaa? Rahaa?
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
eleeton
25.05.2012 20:16:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mukis: Mä en tajua, edes oikealla kädellä, mikä tuossa velipesosen ajatuksessa on vaikeaa ymmärtää.. Kyse on laadusta, musikaalisuudesta ja taiteesta, eli täsmälleen siitä, mistä molemmin käsin pakottautumisessa ei ole.
 
P***aa se on kaikki kuitenkin, ketä te yritätte huijata?
 
velipesonen
25.05.2012 20:25:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: No mikäs on musiikin tehtävä tuottaa? Rahaa?
 
Musiikin tehtävä on olla todenmukainen emotionaalinen kuva maailmasta. Tällöin se tuottaa tyydytystä. Nautinnon antiteesi ei ole tuska vaan elämän mielekkyys.
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
mukis
25.05.2012 20:25:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: No, mulla on vaan sellanen erittäin vakaa näkemys että nämä kaksi erilaista tapaa soittaa on mahdollista laittaa paremmuusjärjestykseen.
 
Cobhamin vika on soittimeen sitoutuva egoismi, hyvin yleinen sairaus, jossa "musiikki on sitä mitä soittimesta saa irti".

 
Tämä on helppo ymmärtää yhtye- / yhteissoitossa, mutta, mielenkiinnosta kyselen, voitko tarkentaa mitä tarkoitat kommentilla "musiikki on sitä mitä soittimesta saa irti" yhden soittimen kohdalla?
 
"Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre
velipesonen
25.05.2012 20:28:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mukis: Tämä on helppo ymmärtää yhtye- / yhteissoitossa, mutta, mielenkiinnosta kyselen, voitko tarkentaa mitä tarkoitat kommentilla "musiikki on sitä mitä soittimesta saa irti" yhden soittimen kohdalla?
 
Musiikki on pintatasoltaan tietenkin soivaa naturaa, eikä ole musiikkia ilman soivaa naturaa. Mutta jos musiikin tekeminen on pelkkää naturan sekoittelua, tuo soittaja osaa tehdä tuollaisen erikoisuuden ja tuo taasen tuollaisen, ja minä osaan rykäistä lystikkäästi, niin se todellinen pointti mikä on toisaalta musiikin mieli ja toisaalta motivaatio musan tekemiseen, katoaa vääjäämättä.
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
mukis
25.05.2012 20:30:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomboarmageddon: Vaikeaa väitellä ihmisen kanssa joka on aina"oikeassa". Onkohan tälle syndroomalle joku nimi;)
 
Tää tais olla sillä heikommalla kädellä kirjoitettu?
 
"Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «