Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloittelijan kätisyydestä
1 2 3 4 5 6 7 8
luuk
22.02.2012 01:37:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Olen uusi foorumilla ja musiikin soittamisenkin parissa. Reilut kymmenen vuotta träkkerimusiikkia tietokoneella säveltäneenä haaveilin aina jonkin oikean instrumentin haltuunotosta ja lopulta nyt 28-vuotiaana toteutin ainakin 18 vuotta kestäneen unelmani sähkörumpujen hankkimisesta. Omin päin opiskelu viehättää, eli rumputunteja tai muuta ulkopuolista oppia en toistaiseksi ole aikeissa ottaa. Yksi asia - kätisyys - tuli kuitenkin mieleeni ja ajattelin siitä kysäistä teiltä viisaammilta.
 
Pohjustan asiaa hieman.
 
Vuosien varrella olen harrastanut todella paljon pöytään/polviin jne naputtelua oikeiden rumpujen puuttuessa ja syystä tai toisesta näin tehdessäni, vaikka olen oikeakätinen, vasurini on kehittynyt leadiksi eli toimittanut "hi-hatin" virkaa oikean edustaessa virveliä. Jalkaa en ole naputellessani käyttänyt ja siksi sen tuominen mukaan onkin haasteellista näin aluksi.. tai niiden, pitäähän avoin haitsukin opetella.
 
Hankkimani setti on Rolandin TD-4KX2, jonka kanssa pääsen parin viikon kanssa kunnolla alkuun, kun muutan uuteen asuntoon, jossa sille on tilaa. Muutamia kertoja olen kuitenkin jo settiä ehtinyt kokeilla ja huomannut, että kädet ristissä soittaminen tuottaa ongelmia. Käytin TD-4 -moduulin metronomitoimintoa ja rytmissä pysyminen tuntui yllättävän hankalalta. Moduuli ilmoitti tarkkuudekseni noin 30%. Kun sitten avasin kädet tottumaani meininkiin, pääsin 80-90% tasolle samantien.
 
Tuskailin asian kanssa jonkin aikaa, olenhan kuitenkin oikeakätinen ja rumpuja "kuuluu" soittaa ristiin. Tai näin kuvittelin. Nyt olen lueskellut netistä kädet avoinna soittamisesta, jota monet gurut tuntuvat jopa suosittelevan! Ilmeisesti siinä, että aloittelijoita opetetaan soittamaan kädet ristissä, onkin kyse vain siitä, että oikea käsi on tyypillisesti vahvempi ja jaksaa paremmin taputtaa haitsua? Olenko ymmärtänyt oikein?
 
Kysymykseni siis kuuluu: voinko huoletta opetella rumpujen soittamista kädet auki, vai jäänkö silloin jostain paitsi?
 
Kiitos vastauksistanne jo etukäteen.
 
Olly
22.02.2012 04:00:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, tervetuloa!
 
Yksinkertainen asiahan tuo on, lyöt vain oikeaa rumpua/symbaalia oikeaan aikaan oikealla kapulan/pedaalin nuijan kulmalla ja voimakkuudella.
 
Onko oikean vai vasemman käden lead parempi? On heppuja (Billy Cobham, Mike Mangini yms.) joille sillä ei ole väliä. Kumminkin, jos kuuntelet oikean kouluttajan oppeja pääset helpommin eteenpäin toteamaan, että ei se ole hurjan helppoa.
 
Rumpalina aloitin pohjalta, ja raivasin tieni alaspäin.
Weetoz
22.02.2012 10:20:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et jää mistään paitsi jos opettelet soittamaan kädet auki. Siitä voi olla jopa hyötyä tietyissä tilanteissa kun virvelikäsi on vapaammin käytettävissä ympäri settiä vaikka pitäisikin haitsun toisella kädellä koko ajan mukana. Jos tämä tyyli osoittautuu kuitenkin jostain syystä hankalaksi, niin onhan mahdollista myös asetella setti vasenkätiseksi, kuten useimmat vasenkätiset taitavat tehdäkin.
 
RlrrLr llRlrr LrllRl rrLrll
Speedy
22.02.2012 10:47:17 (muokattu 22.02.2012 10:50:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luuk:Tuskailin asian kanssa jonkin aikaa, olenhan kuitenkin oikeakätinen ja rumpuja "kuuluu" soittaa ristiin. Tai näin kuvittelin. Nyt olen lueskellut netistä kädet avoinna soittamisesta, jota monet gurut tuntuvat jopa suosittelevan! Ilmeisesti siinä, että aloittelijoita opetetaan soittamaan kädet ristissä, onkin kyse vain siitä, että oikea käsi on tyypillisesti vahvempi ja jaksaa paremmin taputtaa haitsua? Olenko ymmärtänyt oikein?
 
Kysymykseni siis kuuluu: voinko huoletta opetella rumpujen soittamista kädet auki, vai jäänkö silloin jostain paitsi?
 
Kiitos vastauksistanne jo etukäteen.

 
Itselläni on ollut oppilaita, jotka ovat luonnollisesti (1) oikeakätisiä, (2) vasenkätinen joka soittaa käännetyllä setillä, (3) vasenkätinen joka soittaa oikeakätisen setillä, sekä tapaus (4) joka on molempikätinen mutta soittaa oikeankätisen setillä..
 
Jos noista pitäisi valita se "helpoin tie", niin valitsisin kaksi ensimmäistä, ja viimeinen olisi kaikista vaikein.. Jos nyt nopeasti kokoan ajatuksia, jotka tulee ensimmäisenä mieleen:
 
1 & 2: Soittaminen on luonnollista, koska niin "kuuluu" tehdä, suurin osa tekee niin, kaikki oeptusmateriaali on tehty niin, suurin osa esimerkeistä (videot/musiikki) on tehty niin - helppo siis oppiakkin matkimalla. Useimmiten oma opettajakin tekee niin.. Tällä soittotavalla on pisimmät juuret.. Soittimenkin kannaltakin tämä on kaikkein helpoin tapa, mm. Markus Ketola on tätä kaavaa rikkonut ja DW:lle suunnitellut hihat pedaalia jolla voi soittaa jalat oikeinpäin, mutta kädet auki.. Kuitenkin ainakin viime aikoina on näkynyt soittavan "perinteisesti" kädet ristiin.. Itselleni tämä toimii ongelmitta, enkä ole kuullut vielä yksiäkään tarpeeksi hyviä perusteita, miksi tätä kannattaisi muuttaa?
 
Sähkörummut on tässäkin tapauksessa aloittelijalle pieni ansa, koska setin asettelussa ei ole samanlaisia rajoitteita kun akustisella setillä - hihattia voi polkea vasemmalla jalalla mutta itse haitsu voi olla vaikka keittiössä emännän soitettavana..=)
 
3: Monet sekakätiset rumpalit, esim. Cobham tai Phillips soittavat näin, eli auki, mutta oikeakätisen setillä.. Heidän suurin etunsa on juuri tuo molempikätisyys, joka pelkällä vasenkätisellä koituu haasteeksi viimeistään fillien kohdalla, koska luonnollisesti oikea kätisyyden liidaus vahvuus puuttuu.. Koittakaapa itse soittaa oikeakätisenä vasenkätisen setillä oikeakätisesti - kompit onnistuu helpostikkin mutta fillit tuottaa haastetta.. Ei ne mahdottomia ole mutta joutuu ainakin miettimään enemmän.. Toisaalta, jotkin "legendaariset" fillit saattavat tuntua mahdottomilta, ellei käsijärjestystä muuteta "väärinpäin". Jossain määrin siis näistänkin vasenkätisistä rumpaleista pitäisi tulla molempikätisiä..
 
Jalat tuntuvat olevan yleensä helpompi suhteuttaa mukaan, vaikka menevätkin "väärinpäin". Esim. monet oikeakätiset tukutuku-tupla miehet voivat liidata joko vasurilla tai oikealla, vaikka soittaisivatkin normaalisti oikealla jalalla basaria, koulukunta kysymys.. Toisaalta en ole kuullut semmosesta koulukunnasta jossa soitettas 16-osakomppia vuorokäsin haitsuun vasuriliidaten
 
4: Ainakin omalla kohdallani olen kokenut tämän tapauksen kaikista haastavimmaksi. Ei ehkä niinkään opettamisen kannalta, vaan oppilaan itsensä kannalta. Monesti tuntuu menevän kädet sekaisin, eikä välttämättä ole edes käsitystä kummalla kädellä on soittanut ja kumpi teki mitä.. Selkeästi paljon enemmän joutuu tekemään käsijärjestys harjoituksia.. Ilman mitään käsijärjestyksellisiä rajoitteita lähtee hirveetä myllyä, mutta se on aika pitkälle tiedostamatonta ehkä vaan opittua lihasmuistista tulevaa.. mutta sitten kun otetaan jotain "järkeä" siihen, eli käsijärjestyksiä ja niiden mukanaan tuomia rytmisiä ideoita, ollaan ihan pihalla.. Se on ihan normaalia muidenkin kanssa, mutta tällaisessa tapauksessa vielä pahemmin
 
Aluksi jopa vuorolyönnit ympäri settiä oli hankalaa, joka johtui ehkä siitä, että itselle ei ollu täysin varmaa kumpi käsi liidaa.. Toisaalta hänkin soittaa sähkösetillä, jossa on vaan samalta tuntuvia padeja, joista lähtee eri ääni, akustinen setti tarjoaa jokaiselta rummulta erilaisen tuntuman, joka voisi jeesata enemmän..
 
E: niin siis ehdottomasti tämä on kaikkein vapain tapa soittaa, mutta kunhan vaan itse tietää mitä tekee
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
arhipp
21.04.2012 01:12:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kasaa settisi "oikein", eli oikeakätisiä varten. Eli normaalisti. Lyö haitsua vasurilla jos olet siten tottunut.
 
Lähtökohtaisesti kannattaa opetella kaikki jutut molemmilla käsillä liidaten, siihenhän myös alan kirjallisuus pyrkii. Siksi ei pitäsi olla ongelma, kummalla kädellä teet mitä. Kun alusta alkaen alat harjoittelemaan molemmilla käsillä, homma varmasti onnistuu.
 
Harjoittele kompit vasurilla siis haitsuun ja kaikki samat oikealla kädellä komppipeltiin.
 
Maalaisjärjellä kun ajattelee, ei ole mitään syytä, etteikö kompit ja fillit niinkin alkaisi toimimaan.
 
rintapek
22.04.2012 14:40:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luuk: Hei,
Tuskailin asian kanssa jonkin aikaa, olenhan kuitenkin oikeakätinen ja rumpuja "kuuluu" soittaa ristiin. Tai näin kuvittelin..

 
Mikään laki ei setin asemoinnista sano a) yhtään b) mitään.
 
Jotkut asemoinnit sit vaan on ergonomisesti epätoimivia.
 
Itte soitan puhtaasti oikeakätisesti, mut olen asemoinu oman sähkösettini silviisiä, et mulla on haikkapadi bassarin päällä ja ratsu siit ranneliikkeen päässä. "Haikkatelineessä" toki on kakkoshaikka ja kakkoskrässi, et ristiinkapulointikin tarvittaessa onnistuu. Jos tarkkaan kattoo, ni omissa kuvissa on setti kasattuna, vaik kuvien tarkoitus ny oli puhtaasti toi urposuoja.
 
One kind of music only - the good kind
velipesonen
21.05.2012 13:23:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumpalin lopullinen käsiala on kiinni hänen johtavasta kädestään, joten kyse ei ole pelkästään settitekniikasta tai muutenkaan soittoteknisistä seikoista. Jos soitat niin että vasen johtaa niin kouluta vasurista sitten kanssa se johtava käsi joka tuottaa soittoosi viimeisen silauksen.
 
Monet johtokättä vaihtavat rumpalit, molempikätiset, kuulostavat tylsältä siitä yksinkertaisesta syystä ettei heillä ole käsialaa kun ei ole johtavaa kättäkään. On vain erilaisia soittotekniikoita. Tylsältä kuulostavia rumpaleita ei maailmaan tarvita yhtään lisää!
 
Minä olen soittanut settitekniikoilla sekä-että, mutta nykyisin siirtynyt täydellisesti oikealla kädellä johtamiseen luontaisen tylsyyteni minimoimiseksi. Tämä ei tarkoita etteikö itsekseen harjoitellessa pitäisi edelleen kuten aina ennenkin tehdä kaikki molemmin päin; vasta musiikkia tulkitessa käsialaan liittyvät seikat muuttuvat oleellisiksi.
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
Speedy
21.05.2012 22:55:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Monet johtokättä vaihtavat rumpalit, molempikätiset, kuulostavat tylsältä siitä yksinkertaisesta syystä ettei heillä ole käsialaa kun ei ole johtavaa kättäkään. On vain erilaisia soittotekniikoita. Tylsältä kuulostavia rumpaleita ei maailmaan tarvita yhtään lisää!
 
No nyt oli aika paha yleistys.. Esimerkkejä vaaditaan?
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Epämuusikko
21.05.2012 22:56:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: No nyt oli aika paha yleistys.. Esimerkkejä vaaditaan?
 
Kaikki paitsi Gary Husband ja J. Sarikoski.
 
Ja Velipesoselle kiitoksia soittamisaiheisten ketjujen nostamisesta.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
markkuliini
21.05.2012 23:17:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Kaikki paitsi Gary Husband ja J. Sarikoski.
 
Ja Velipesoselle kiitoksia soittamisaiheisten ketjujen nostamisesta.

 
Paitsi J.Sarikoski ei ole johtokättään vaihtanut. Husbandista ei mitään hajua.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
eleeton
21.05.2012 23:22:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittelija on kädetön..
 
Epämuusikko
22.05.2012 01:03:30 (muokattu 22.05.2012 02:31:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Paitsi J.Sarikoski ei ole johtokättään vaihtanut. Husbandista ei mitään hajua.
 
Hups, siis tuossa puhuttiin johtokättä vaihtaneista.
Close enough.
 
Ja eihän tuota kukaan järkevä suosittele mutta tämä on internet.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
statistiÖ
23.05.2012 01:39:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Rumpalin lopullinen käsiala on kiinni hänen johtavasta kädestään
 
Eikö sillä ole merkitystä MITEN lyö, kädestä riippumatta? Jokaisella kuulostaa olevan erilainen tumpsaus, tömpsäys, mäikinä, tms. Sekin erottaa MITÄ lyö. Jotkut rumpalit muistuttaa toisiaan.
 
Vaikka olisi molempikätinen, toinen käsi on vahvempi ja taitavampi. Heikompaa voi harjoittaa ja voimistaa.
 
velipesonen
23.05.2012 08:22:55 (muokattu 23.05.2012 08:27:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

statistiÖ: Eikö sillä ole merkitystä MITEN lyö, kädestä riippumatta? Jokaisella kuulostaa olevan erilainen tumpsaus, tömpsäys, mäikinä, tms. Sekin erottaa MITÄ lyö. Jotkut rumpalit muistuttaa toisiaan.
 
Vaikka olisi molempikätinen, toinen käsi on vahvempi ja taitavampi. Heikompaa voi harjoittaa ja voimistaa.

 
En taida ihan ymmärtää mitä tarkoitat. Minä tuossa tarkoitin lähinnä settisoittoa, jossa toinen käsi komppaa peltiin tms., ja vertasin käsin kirjoittamiseen, jonka jälki voi olla hienostuneinta kalligrafiaa tai jotain tylsempää. Joidenkuiden käsiala on sujuvampaa, ilmeikkäämpää ja miellyttävämpää lukea kuin toisten. Saman henkilön eri käsissä on yleensä erilainen käsiala, joista jompaa kumpaa on yleensä mahdollista sanoa paremmaksi.
 
E: Komppikäden tekemisiä voisi verrata myös taidemaalarin viivaan. Kullakin taidemaalarilla on hänelle itselleen ominainen viiva, ja nämä viivat ovat enemmän tai vähemmän kiinnostavia. Jos maalari vaihtaa kättä, hänen viivansa muuttuu, ja pitäisin vuorenvarmana, että ns. paremmassa kädessään hänellä on parempi so. kiinnostavampi ja ilmeikkäämpi viiva.
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
Speedy
23.05.2012 10:15:43 (muokattu 23.05.2012 10:17:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: En taida ihan ymmärtää mitä tarkoitat. Minä tuossa tarkoitin lähinnä settisoittoa, jossa toinen käsi komppaa peltiin tms., ja vertasin käsin kirjoittamiseen, jonka jälki voi olla hienostuneinta kalligrafiaa tai jotain tylsempää. Joidenkuiden käsiala on sujuvampaa, ilmeikkäämpää ja miellyttävämpää lukea kuin toisten. Saman henkilön eri käsissä on yleensä erilainen käsiala, joista jompaa kumpaa on yleensä mahdollista sanoa paremmaksi.
 
E: Komppikäden tekemisiä voisi verrata myös taidemaalarin viivaan. Kullakin taidemaalarilla on hänelle itselleen ominainen viiva, ja nämä viivat ovat enemmän tai vähemmän kiinnostavia. Jos maalari vaihtaa kättä, hänen viivansa muuttuu, ja pitäisin vuorenvarmana, että ns. paremmassa kädessään hänellä on parempi so. kiinnostavampi ja ilmeikkäämpi viiva.

 
No nyt meni kyllä niin ulapalle aiheesta että ei mittää järkee..=)
 
Minäkin luulin että tarkoitat käsialalla soittamista, tai sen tyyliä, jokaisen omaa tatsia. Mutta tarkoitinkin kirjoittamista.. Kätisyyshän määräytyy jo noin 4-5 vuoden iässä, tarkalleen ei tiedetä miksi. Viime aikoina on kuitenkin löydetty geeni (en muista mikä) jolla uskotaan olevan vaikutusta asiaan. Kätisyys tarkoittaa sitä, että toinen on vahvempi käsi tekemään normaaleja arjen askareita. Kätisyyttä ei periaatteessa pysty vaihtamaan, mutta on teoriassa mahdollista esim. jos käsi katkeaa irtipoikki.. Molempikätisillä on molemmat kädet yhtä vahvoja..
 
MUTTA, jos alat kirjoittamaan koulussa ekalla luokalla vasemmalla (tai kummalla kädellä vaan) kirjoittaen koko sen 9 vuotta mitä peruskoulu kestää. Luonnollisesti sen käden käsiala on parempaa. En tiedä mistä vetäsit sen että molempikätisillä ei ole käsialaa? Todellakin kaikilla on erilainen käsiala, eikä se liity mitenkään rumpujen soittoon.. Käsialan perusteella pystyy tunnistamaan tavankin pölliäinen toisen pölliäisen, mutta asiantuntija varmaan erottaa kummalla kädellä se on kirjoitettu.. Peruslähtökohtaisesti oikealla tai vasemmalla kirjoitettu ei ole huonompaa tai parempaa. Enkä usko että käsialan laadulla on mitään tekemistä soittamisen laadulla, millään soittimella.
 
Jos ihmisen lihakset vaatii 10.000 toistoa että liike on automatisoitunut, toimii se ehkä juuri tuossa käsialassa, tai tehtaan työntekinjän liikkeissä.. Tai kaikessa mikä ei ole millin tarkkaa eksaktia hommaa.. Kuten maalarin siveltimen veto, siinä ei käsittääkseni pyritäkkään saamaan 100.000 samanlaista viivaa (ellei ole taulujen väärentäjä/kopioija). Rumpujen soitossa taas soitto koostuu itse liikkeestä, taimista, voimakkuudesta ja osumatarkkuudestakin. Periaatteessa siis treenata 40.000 kertaa että se tulisi luonnollisesti.. Mutta eihän se nyt käytännössä niin mene.. onneksi..=)
 
Rumpujen soitossa pyritään ihan erilaiseen tarkkuuteen kuin käsialassa tai maalarin viivassa.. Siltikkin jokainen rumpali kuullostaa erilaiselta. Jos rumpali vaihtaa ridekättä, treenaa sillä saman määrän kuin on ikinä treenannut oikealla, voi päästä identtiseen tulokseen (eriasia molempikätisillä). Jos taidemaalari vaihtaa kättä, minun mielestäni siitä viivasta tulee mielenkiintoisempi - enemmän persoonaa. Sitä viivaa ei kenties pysty enää toisintamaan, se on siis uniikki. Sama homma voisi toimia musiikissa, jossa ei ole esim. taimillisia rajoitteita, kuten freejazz. Setin kääntäminen "väärinpäin" voi poistaa kahleita ja tehdä soittamisesta vapautuneempaa ja inspiroivampaa..
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Vallu-Veke
23.05.2012 11:03:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: ... Tämä ei tarkoita etteikö itsekseen harjoitellessa pitäisi edelleen kuten aina ennenkin tehdä kaikki molemmin päin; vasta musiikkia tulkitessa käsialaan liittyvät seikat muuttuvat oleellisiksi.
 
Kiinnostavaa asiaa Veli.
Ok juttua molemmissa tässä ekassa ja siinä sun seuraavassa.
Jäi vaivaamaan tuo yllä lainaamani juttu. Sain kokonaisuudesta muodostettua päässäni kuvan jotenkin silleen, että johtokättä kannattais treenatakkin enemmän, mutta tuo lainaamani juttu kumoaa sen. Eli sitä parempaa puolta.
Olen pitänyt ihan päivän selvänä, että johtokäden ehdoilla treenataan. Kaikki rudimentit, independ..,... tukee vaan kokonaistoimintaa, mutta ehdottomasti treenaamisenkin painopiste siinä paremmassa puolessa.
Mites toimit tässä suhteessa? Tietty jos on jo valmiiksi paljon treenannut, niin se on eri tilanne mihin kannattaa panostaa, kuin kaverilla joka vasta opettelee.
 
Weetoz
23.05.2012 11:29:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko täällä nyt porukka siis sitä mieltä, että kannattaa kasvattaa sitä käsien välistä tasoeroa entisestään? Kukin tyylillään tietty, mutta silti toivon olen ymmärtänyt jotain väärin. Vähän sellasen kuvan noista parista viestistä nyt kuitenkin saa. :)
 
RlrrLr llRlrr LrllRl rrLrll
Vallu-Veke
23.05.2012 12:21:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Weetoz: Onko täällä nyt porukka siis sitä mieltä, että kannattaa kasvattaa sitä käsien välistä tasoeroa entisestään? Kukin tyylillään tietty, mutta silti toivon olen ymmärtänyt jotain väärin. Vähän sellasen kuvan noista parista viestistä nyt kuitenkin saa. :)
 
Tulkintakysymys. En käsittänyt ainakaan itse, että Veli olis tarkoittanut eron kasvattamista, enkä itsekkään tarkoittanut. Enemmän ehkä siitä on kysymys, mihin aikansa kannattaa käyttää tehokkaasti. Molempia käsiä pitää treenata, mutta se parempi täytyy ehkä olla ykkössijalla. Itse käsittäisin ja tarkoitan, että ei ole järkeä väkisin tehdä molemmista käsistä samanveroisia, siihenkö pyrit?
Se ottaa liikaa aikaa ja siitä ei ehkä ole lopulta mitään hyötyä siinä mittakaavassa? Jos olisi kaksi elämää käytössä ajallisesti, niin sitten ehkä. Jostain tällaisesta tuossa on kyse, tai kässäsin itse väärin. Onhan se rumpusettikin yleensä aina samoin päin ja ride oikealla yleensä. Vertaa nyrkkeilijän otteluasento tai judokan. Tekniikat kuuluu osata molemmin päin, mutta ei ottelussa mennä kuin parempi puoli edellä, jos sujuvaa ja kaunista liikehdintää haetaan. Riippuu haluaako päästä ekaa matsia pidemmälle vai suoraan suihkuun. Ihan vertailuna vaan.
 
EJ84
23.05.2012 12:55:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vallu-Veke: Tulkintakysymys. Molempia käsiä pitää treenata, mutta se parempi täytyy ehkä olla ykkössijalla.
 
Ei sen täydy olla. Se vain on, vaikka treenaisi kuinka. Sen miettimiseen ei kannata tuhlata aikaa. Kaikkea kannattaa treenata kumminkin päin ja yhtä kauan/paljon, tai heikompaa kättä (olkapää, käsivarsi, ranne, sormet) jopa enemmän.
 
Kynän jäljestä ajattelen, että se saattaisi parhaimmillaan olla mikroskooppisen pieni tekniikkavirhe, joka luo pienen eron inhimillisen ja täydellisen tekemisen välille tuoden tiettyä luonnollista omaleimaisuutta ja kiinnostavuutta tekemiseen.
 
Täydellisyys on tylsää, ahdistavaa ja turhauttavaa, mutta mitä lähempänä sen saavuttamista moniulotteisesti ollaan, sen paremmalta näyttää tai kuulostaa?
 
Miten tämä vastasi kenenkään kysymykseen?
 
Weetoz
23.05.2012 14:25:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite nään tän asian sillä tavalla, että vahvempi käsi saa joka tapauksessa enemmän treeniä normaalissa settisoitossa, jos siis setti on "normaalisti" aseteltu ja komppaaminen tapahtuu silleen perinteisesti. Tämän lisäksi se käsi on jo lähtökohtaisesti siis vahvempi. Sen takia pyrin tekemään tekniikkaharjoituksista sellasia, että ne ei ainakaan kasvattaisi sitä käsien välistä eroa, mieluummin pyrin tasoittamaan sitä. Absoluuttisen tasavahvoiksi en pyri käsiäni saamaan, enkä tiedä olisiko se edes mahdollista, kun synnynnäisesti olen kuitenkin ihan selkeästi oikeakätinen.
 
Uskon tässä rumpujen soitossa aika vahvasti semmoseen "heikoin lenkki" -filosofiaan. Eli kokonastekniikka on juuri niin hyvä kuin heikompien raajojen tekniikka. Tuossa nyt vähän ehkä mustavalkoistetaan asioita, mutta periaatteessa tolleen se minusta kuitenkin menee. Omat kokemukseni ovat myös vahvasti sen suuntaisia, sillä siinä vaiheessa kun tajusin alkaa treenata eniten niitä asioita missä olen kaikista huonoin, aloin kehittymään selvästi nopeammin. Aika monet tekee sen virheen, että treenaa lähinnä vaan sellasia kivoja juttuja, vaikka ne olisivatkin jo niitä omia vahvuuksia. Silleenkin ehkä kehittyy, mutta se on hitaampaa ja yksipuolisempaa.
 
Tavallaan tässä pitäisi nyt tehdä ehkä vähän eroa myös fillien ja komppien välille, koska fillatessa kädet ovat enemmän samassa roolissa keskenään, kun taas kompeissa molemmilla käsillä on oma roolinsa. Lisäksi sellanen juttu pitää myös muistaa, että loppupelissä suurin osa soittotaidoista on kuitenkin aivoista kiinni, eikä mekaanisesta/teknisestä suorittamisesta.
 
Joka tapauksessa oon sitä mieltä, että siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa jos esim. välillä soittelee heikommalla kädellä vaikka haitsua ja vahvemmalla snarea. Se vahvempi käsi saa kyllä ihan varmasti riittävästi treeniä siihen heikompaan verrattuna, tai jos jollakin ei näin ole, niin sitten kyseessä on jo aikamoinen erityistapaus.
 
Sori jos tää meni pahasti ohi aiheen, en enää rehellisesti sanottuna edes muista ihan tarkalleen mitä aloitusviestissä sanotaan. En myöskään ole siitä ihan varma, että oonko edes kenenkään kanssa mitenkään vahvasti eri mieltä mistään, mutta tulipahan kirjoteltua. :)
 
RlrrLr llRlrr LrllRl rrLrll
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti