Muusikoiden.net
05.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Henkilökohtainen vinkkikorneri.
1 2 3 4
Yukimura
11.02.2012 00:25:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moriesta. Ajattelin perustaa tämmösen "Help-me-I'm-fucked" tyylisen vinkkikornerin kannuttelijoille jossa vois kysyä kokeneemmilta ja ammattimaisemmilta muusikoilta suoria vinkkejä ja ongelma-alueista keskustella. Enkä tiedä onko tätä aikasemmin harjotettu mutta jospa tästä jotain irtoisi.
 
Omaan ongelmaan en usko saavani muutakun arveluita että mistä kiikastaa mutta se on seuraavanlainen. Olen kannutellut kuutisen vuotta (omasta mielestä liian epäaktiivisesti) joista pari ekaa ilman tuplia. Nyt kuitenkin kun olen pitemmän aikaa soittanut vähän vauhdikkaampaa mättöä niin alan olla melko kyllästynyt siihen että meikäläisen basari se ei vaan hakkaa niin nopeesti mitä ois tarvis.
 
Soitan siis heel-uppina lähinnä pelkkää nilkkaa käyttäen ja olen huomannut että lyön aivan liikaa jonkin sortin haamulyöntejä, että nuija kyllä heilahtaa mutta se ei sinne kalvoon asti napsahda. Oon päätynyt seuraavanlaiseen johtopäätökseen: joko minulla on A) auttamattoman paska tekniikka tai B) pedaalit on säädetty päin helvettiä. Tiedän kyllä että jousien jäykkyys ja nuijien etäisyys on kaikille yksilöllistä mutta mitkä jäykkyydet ja etäisyydet (tietysti erittäin summittaisia) sopii millekkin soittotyylille.
Soittotekniikoista on kokeiltu:
1) Heeldown, mikä ei todellakaan onnistu meikäläisellä.. lähinnä tuntuu siltä että kidutan omia niveliä.
2) Heel-up, joka on ainut joka on tuottanut jotain tulosta mutta pitäis saada siihen tiettyä rentoutta ja rytmiä. Tosin nykyisellä tyylillä soittaessa meininki kuulostaa hirveältä liian nopeissa tempoissa koska lyön tosiaan niin paljon "huti" että kamalia flammeja ja aksentteja kuuluu läpi.
3) "Puoli heel-up" Katselin jotakin George Kolliaksen rumputuutori pätkää ja spottasin sieltä tyylin jota aattelin kokeilla ja se tuotti hetkellisesti tulosta ja ehkä lähden sille linjalle. Tällä tyylillä soittaessa siis iskut on erittäin voimakkaita ja nuijan liikerata helvetillinen kaari. Eipä tätä ammattilaisille tarvitse erikseen ilmottaa..
 
Erittäin epätodennäköisenä tietysti pidän varusteitten kuntoa, 4 vuotta vanhat huoltamattomat Pearlin TW122 tai mikälie.. "Vaihtamalla paranee!".. liekköhän näin? Siis.. tiedossa on että se tuplabasarin rynkytys ei aukea hetkessä mutta siihen kun en ole mitään varsinaisia tekniikkavinkkejä keltään saanut neljän vuoden aikana niin ajattelin kokeilla hepillä jäätä jos joku osais antaa jotain rakentavaa palautetta..
 
Tiivistettynä: "Huti" lyöntejä, jäykkyyttä ja jännitystä soittaessa. Ainut jollonka jalat rentoutuu ja pääsee polkemaan kunnolla on sillon kun painelen isoo kaarta nilkalla kantapää puoliks maassa. (Silti tuntuu että pedaali tai joku räyhänhenki pistää vastaan)
 
Mapex M series bd22'' tt 8'' tt 12'' tt 13'' tt 16'' Sabian B8 16'' Thin Crash Sabian B8 18'' Thin Crash Sabian B8 20'' Ride Sabian B8 14'' Hihat Sabian XS 18'' China Sabian Mike Portnoy Sign. Splash 11' Pearl TW122 Pedals
markkuliini
11.02.2012 01:13:57 (muokattu 11.02.2012 01:22:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras vinkki mitä tuohon voi antaa, on että sijoitat rahaa pariin rumputuntiin. Nuo tekniikka-asiat kun selviävät parhaiten kun joku katsoo sun soittoa paikanpäällä. Ja nimenomaan voit myös kysyä että saatko opettajan sun luokse niin kamat voidaan samalla tsekata. Se toki maksaa aina lisää, mutta jos yhteen sellaiseen kertaan sijoittaa, niin pitkässä juoksussa siinä voi säästää paljonkin.
Rohkeasti vaan kysymään kuka voisi auttaa, ja hinnatkin ovat Suomessa aika kohtuullisia. Mulle ei ole kukaan koskaan sanonut pahasti jos olen tunteja kysellyt. Pahimmassa tapauksessa on suositeltu jotain muuta, jos ei itse anna tunteja tai ehdi jne.
Sulla tuntuis kuitenkin olevan vilpitön halu oppia ja hyvä asenne, joten tunneille vaan. Parikin auttaa jo pitkälle kun sulla on nimenomaan osa-alue johon haluat opastusta. Silloin opettajankin on helppo toimia kun tietää mitä oppilas haluaa.
 
Edit: Ok, sulla alueena Siilinjärvi. Sinuna ottaisin selvää vaikka kuka opettaa Kuopin konservatoriolla, tai ottaisin selvää ketä muusikoita on Kuopoista kotoisin ja opettavatko he esim. kun ovat käymässä lomilla.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
welho
11.02.2012 01:25:19 (muokattu 11.02.2012 01:26:42)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä jotain vinkkejä:
 
1. tee selkeä treenisuunnitelma ja koita noudattaa sitä. Aseta joku realistinen tavoite vaikka puolenvuoden/vuoden päähän. Yritä saada treeniä vaikkapa 3-6 päivänä viikossa. 1 tai 2 kertaa päivässä. puolesta tunnista kolmeen tuntiin kerralla. Varo kuiteskin särkemästä paikkoja!
 
2. ala treenaamaan kaikki jutut kantapää alhaalla ja kantapää ylhäällä. Keskity enemmän kantapää alhaalla treenaukseen! tuskallista kyllä, mutta niin pitääkin. Varo kuiteskin rasitusvammoja yms.
 
3. keskity kontrolliin ei nopeuteen. tempot aluksi hitaita. Vaikkapa 60bpm jos siltä tuntuu.
 
4. Hyviä treenejä saat vaikkapa perus rudimenteistä tahi syncopation kirjasta
 
5. metronomi mukaan joka treenissä
 
6. Ota rumputunteja joltain joka osaa kertoa/näyttää mitä, miten ja miksi pitää treenata
 
7. Pedaalin säädöt mallia perus. esim. Nuija keskelle kalvoa ja jousi puolikireelle
 
8. treenaa myös kaikkee muuta kuin tuplista.
 
9. Käy ottaas niitä tunteja!
 
10. kyllä! tuplabasarin treenaus muistuttaa urheilu tms. treenausta=)
 
edit: markkuliini tiivistikin tossa kaiken oleellisen..
 
there's no gain without pain
Puzzle
11.02.2012 12:08:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yukimura: Moriesta. Ajattelin perustaa tämmösen "Help-me-I'm-fucked" tyylisen vinkkikornerin kannuttelijoille jossa vois kysyä kokeneemmilta ja ammattimaisemmilta muusikoilta suoria vinkkejä ja ongelma-alueista keskustella.
 
Kokeneemmaksi tai ammattimaisemmaksi muusikoksi mua tuskin voi sanoa, mutta mulle nousi mieleen kysymys, että onko sulla tota samaa poljentaongelmaa myös hitaammilla tempoilla?
 
Jos hitailla tempoilla homma sujuu tiukasti ja sopivan voimakkaasti, niin en usko että tuohon on mitään poppakonsteja. Se nopeushan tulee siitä, että ensin otetaan liikeradat haltuun, ja sen jälkeen se on vain lihastreeniä. Eli kurinalaista jyystöä metronomin kanssa sopivissa tempoissa.
 
Tai näin mä ainakin kuvittelisin.
 
The Final Countdown is now playing in your head.
Speedy
11.02.2012 12:31:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Paras vinkki mitä tuohon voi antaa, on että sijoitat rahaa pariin rumputuntiin. Nuo tekniikka-asiat kun selviävät parhaiten kun joku katsoo sun soittoa paikanpäällä.
 
Nimen omaan olen samoilla linjoilla.. Istuma korkeudella ja asennollakin on vaikutusta ja yhteyttä pedaalin säätöihin.. Kaikkein parhaimman vastauksen saat livenä joltakin.. Mun verkkodiagnoosi äkkiseltään olisi että sulla on pedaali liian tiukalla, ja joudut jännittämään jalkaa liikaa, ettei pedaali heilu holtittomasti - mistä taas seuraa se että se heiluu joltittomasti..=) Jos pedaalissa on hyvät säädöt, niin sitä ei pitäs mennä ronkkimaan, koska sitten niitä ei saa enää takasin, mutta sinuna kokeilisin ensin ihan selkeästi hakea parempia/oikeampia säätöjä.. Vaikka pelkkä penkki, pedaali ja basari ja alat etsimään ja kokeilemaan. Tuosta pedaalista kyllä löytyy mun mielestä kaikki tarvittavat säätömahdollisuudet..
 
Itsehän olen kotoisin Siilinjärveltä, mutta enpä taida olla tulossa sinne päin ennen hiihtolomia.. Mutta voin antaa parin tyypin numeron Kuopiosta, jos kiinnostaapi..;)
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Yukimura
11.02.2012 14:27:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puzzle: Kokeneemmaksi tai ammattimaisemmaksi muusikoksi mua tuskin voi sanoa, mutta mulle nousi mieleen kysymys, että onko sulla tota samaa poljentaongelmaa myös hitaammilla tempoilla?
 
Jos hitailla tempoilla homma sujuu tiukasti ja sopivan voimakkaasti, niin en usko että tuohon on mitään poppakonsteja.

 
Juu no hitaammilla tempoilla homma kyllä onnistuu suhteellisen hyvin ja nopeat pyrähdykset tai jotkut tripletti jutut onnistuu, mutta jos lähdetään ihan RLRL sinkkuja hakkaamaan niin ehdoton raja tulee vastaan siinä vähän ennen 200bpm jonka jälkeen (esim biisiä soittaessa) homma hajoaa vähän käsiin.
 
Mapex M series bd22'' tt 8'' tt 12'' tt 13'' tt 16'' Sabian B8 16'' Thin Crash Sabian B8 18'' Thin Crash Sabian B8 20'' Ride Sabian B8 14'' Hihat Sabian XS 18'' China Sabian Mike Portnoy Sign. Splash 11' Pearl TW122 Pedals
hollmi-5
11.02.2012 21:08:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osa on varmaan pedaalin säätöongelmaakin. Lukaise: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=4734144#p4734144
 
Tänään treeneissä tuli tahattomia tuplalyöntejä. Lisäsin hiukan bassorummun jalkojen pituutta ja ongelma hävisi.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Vallu-Veke
11.02.2012 22:38:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile säätää lyöntikalvon kireyttä myös. Vaikuttaahan se soundiin, mutta erityisesti tatsiin, siinä kuin polkimen säädötkin.
 
welho
11.02.2012 23:27:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yukimura: Juu no hitaammilla tempoilla homma kyllä onnistuu suhteellisen hyvin ja nopeat pyrähdykset tai jotkut tripletti jutut onnistuu, mutta jos lähdetään ihan RLRL sinkkuja hakkaamaan niin ehdoton raja tulee vastaan siinä vähän ennen 200bpm jonka jälkeen (esim biisiä soittaessa) homma hajoaa vähän käsiin.
 
200bpm alkaakin olla jo melkosta haipakkaa!
 
tsekkaa sitä heeldownia! auttaa varmasti. Ja sitten treenaa ns. mukaavuusalueen ulkopuolella. naputat pitkiä pätkiä just siellä nurkilla missä homma alkaa hajoilemaan!
 
mieti tekniikkaa ja käy ottaas tunti/näyttääs jollekkin onko homma kunnossa!
 
Jos tekniikka on kunnossa niin nopeuden treenaus on periaatteessa helppoa! vaatii vaan rutosti aikaa, motivaatiota ja keskittynyttä treenausta!
 
there's no gain without pain
kincy
12.02.2012 10:32:31 (muokattu 12.02.2012 10:35:25)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yukimura: Juu no hitaammilla tempoilla homma kyllä onnistuu suhteellisen hyvin ja nopeat pyrähdykset tai jotkut tripletti jutut onnistuu, mutta jos lähdetään ihan RLRL sinkkuja hakkaamaan niin ehdoton raja tulee vastaan siinä vähän ennen 200bpm jonka jälkeen (esim biisiä soittaessa) homma hajoaa vähän käsiin.
 
200 bpm on jo aika paljon. Ihan normaalia, ettei meinaa sujua, jos olet kuutisen vuotta soitellut epäaktiivisesti. Itse soittanut kymmenisen vuotta ja vasta nyt alkaa jotenkin sujua tasainen tuplabasarisoitto tuolla 200 bpm ja eteenpäin siitä vähän.
 
Eipä oikeastaan muuta, kuin treeniä. Ihan vaan lähet vetämään RL,RL,RL, RRLLRRLL,RRRRLLLL jne jne. Voit myös liidata vasemmalla jalallakin, mutta jos tuntuu alkuun vaikealta, niin keskity ihan oikealla jalalla liidaamiseen. Ja korostan _hitaasti_ ja metronomi mukaan ja kun alkaa sujua, niin nostat tempoa. Säännöllisiä toistoja! Itse oon jokusen kuukauden nyt treenannut nopeutta ja tarkkuutta tuolla tavalla, ja kun tota treeniä tekee viikossa jo pari kolme kertaa vaikkapa tunnin/kahen jaksoissa, niin tuloksia kyllä näkyy. Ja en voi sitä metronomin tärkkeyttä korostaa. Voit ottaa tohon treeniin mukaan myös kädet, jolloin kehität lyöntitekniikkaakiin ja kontrollia siinäs samassa. Jätät vaan kaikki kikkailut pois ja keskityt siihen hommaan. Tympiihän se, mutta kun oikotietä ei ole.
 
Speedy
12.02.2012 11:28:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin teoriassa, ja usein myös käytännössä jos pystyt soittamaan karvan verran vaikeampia juttuja kuin mitä tarvitset, tulee siitä tarvitusta jutusta paljon helpompaa ja kevyempää.. Plus että kehitystä tapahtuu mielestäni enemmän ja moniulotteisemmin..
 
Periaatteessa tarkoitan tällä sitä että esim. samoja tekniikka harjoituksia mitä olet soittanut käsillä voit soittaa myös jaloilla. Kukahan se lie mahtanu sanoa että kaiken minkä pystyt soittamaan käsillä, pitäisi pystyä myös soittamaan jaloilla? Mutta esim. Ted Reedin Syncopationin "lessonin" ja George Lawrense Stonen Stick Control ovat sellaisia kirjoja (jotka pitäisi jo melkein kuulua jokaisen rumpalin kirjastoon) joilla jalkojen kontrollia/nopeutta voi treenata. Ja tietenkin näitä kannattaa soittaa komppiin, eli vaikka 8-beattia päälle - ja metronomin kanssa..
 
Rytmipyramidiä beatin kanssa on myös tehokas treeni saada jalat tottelemaan..;) Joko vasurilla ja oikealla erikseen, tai yhdessä..
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Ronttu
12.02.2012 11:43:48 (muokattu 12.02.2012 11:44:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukahan se lie mahtanu sanoa että kaiken minkä pystyt soittamaan käsillä, pitäisi pystyä myös soittamaan jaloilla?
 
Ainakin Dom Famularo on sanonut että kannattaisi käydä stick control myös jaloilla läpi. Mutta ihan oikeasti, kuka tarvitsee basarilla flämejä? Saati closed rolleja?
 
Soittaminen on vaikeaa
Speedy
12.02.2012 12:03:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronttu: Mutta ihan oikeasti, kuka tarvitsee basarilla flämejä? Saati closed rolleja?
 
No eikai sitä esipuhettakaan tarvitse rummuilla soittaa jos ei tarvitse?
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
JanneO
13.02.2012 08:15:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronttu: Ainakin Dom Famularo on sanonut että kannattaisi käydä stick control myös jaloilla läpi. Mutta ihan oikeasti, kuka tarvitsee basarilla flämejä? Saati closed rolleja?
 
Niillä flameilla haetaan sitä jalkakontrollia.
 
Epämuusikko
13.02.2012 09:09:47 (muokattu 13.02.2012 09:11:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ronttu: Ainakin Dom Famularo on sanonut että kannattaisi käydä stick control myös jaloilla läpi. Mutta ihan oikeasti, kuka tarvitsee basarilla flämejä? Saati closed rolleja?
 
Komp. Joku raja noissakin.
 
Niillä flameilla haetaan sitä jalkakontrollia.
Tasan kaksi tilannetta tulee mieleen joissa jalkaflam oli osana musiikkia. Toisessa asialla oli Billy Ward ja toisessa Ari Hoenig. Mitä tulee kontrolliin niin onhan niitä muitakin menetelmiä tua mettäsä.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
java
16.02.2012 17:13:37 (muokattu 16.02.2012 17:22:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satsaa pedaaleihin ihan oikeasti rahaa, eli osta paremmat kuin hyvät! Tee jaloilla samanlaisia perusharjoituksia kuin käsillä. Alkuun hitaasti ja rennosti. Älä muuta tekniikkaa jatkuvasti. Katso mikä tapa pitää sinut istumassa jakkaralla kunnolla ja jalat polkimilla. Soita aina joka isku kunnolla bassorumpuun. Muista, että heikompi jalka säätää aina tempoa ja sen mukaan voit vasta edetä harjoituksissa. Tosiasia on se, että tähän kuluu vuosia ennen kuin homma sujuu. Niin..ja muista harjoitella JOKA PÄIVÄ:)
 
Laakstr
16.02.2012 21:13:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

java: Satsaa pedaaleihin ihan oikeasti rahaa, eli osta paremmat kuin hyvät!
 
Juuri näin ;) ja näitä parempia ei juuri löydy...
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=595825
 
-Dr.DW-
16.02.2012 21:45:26 (muokattu 16.02.2012 21:45:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laakstr: Juuri näin ;) ja näitä parempia ei juuri löydy...
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=595825

 
No eikai ne nuokaan ihan sieltä paskimmasta päästä olene... Paha sanoa, kun ei ole ollut kunniaa kokeilla moisia.
E: Hinta vaikka suolainen onkin.
 
Viina on viisaiden juoma, vaan nousee se tyhmäänkin päähän! .Ai fakin laav tö rhythym!
Yukimura
14.03.2012 11:20:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on tullu langan aloituksen jälkeen soitettua paljon!
 
Aloteltiin bändihommia kasaamaan ja siinä tulee soitettua vähän joka juttuja neljäkin tuntia putkeen kun tehdään biisejä ja mietitään. Metronomilla totesin että oma mukavuus alue on 140-160bpm josta nyt lähden yrittämään ylöspäin. Kaikilla varmaan ollu se ongelma joskus, että jompikumpi jalka on se kehitysvammainen pikkuveli sille välkylle nopeammalle joten etenen ikäänkuin vasemman jalan ehdoilla, oikea jalka naputtaa sujuvasti 190-200 mutta näillä mennään nyt.. koitan vaan tehdä omanlaisia treenejä sinnikäästi vaan soittamalla koko h**vetin ajan.
 
Mapex M series bd22'' tt 8'' tt 12'' tt 13'' tt 16'' Sabian B8 16'' Thin Crash Sabian B8 18'' Thin Crash Sabian B8 20'' Ride Sabian B8 14'' Hihat Sabian XS 18'' China Sabian Mike Portnoy Sign. Splash 11' Pearl TW122 Pedals
Speedy
14.03.2012 11:44:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yukimura: Metronomilla totesin että oma mukavuus alue on 140-160bpm josta nyt lähden yrittämään ylöspäin.
 
Nopeuttamalla saat treenattua nopeutta ja kestävyyttä, hidastamalla taas tarkkuutta..=I
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti