Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Biisin pilkkominen tahteihin?
1 2 3 4 5
Olly
29.12.2011 04:01:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esim. Allegro non troppo (Suom. iloinen, ei liian) pitäisi (ehkä onkin) korvattu numeroilla, siis bpm.
Eihän iskujen tarvitse olla kuitenkaan ihan tarkasti kohdallaan vaikka taustalla olisikin klikki. Tilanteen mukaan nojataan.
Jos biisiä palvelee paremmin se, että tempo muuttuu, sitten muutetaan tempoa.
 
Onpa tästä avauksesta tullut iso keskustelu, ja kiitos teille, olen oppinut paljon.
Ja tyypillisesti, löytänyt taas lisää kysymyksiä :D
 
Rumpalina aloitin pohjalta, ja raivasin tieni alaspäin.
moderndrummer88
31.12.2011 15:25:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis:
http://www.youtube.com/watch?v=uRD_gIoVOmY
Hyvin mielenkiintoinen tahtilaji tässäkin joka on varmaan syntynyt ihan biisin ehdoilla.
Jaskan jätin tahallaan mainitsematta koska haluan jaskamiehen kommentin tähän =)

 
Oonko minä jotenkin simppeli ihminen, kun mun korviin toi menee ihan perus 4/4-tahtilajiin? Piano/kitara/laulu operoi välillä vähän hassummilla tahdinosilla kuin yleensä rokissa totuttu kuulemaan, mutta 4/4-tahtilaji kuitenkin tossa vallitsee?
 
Deino
31.12.2011 20:11:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Oonko minä jotenkin simppeli ihminen, kun mun korviin toi menee ihan perus 4/4-tahtilajiin? Piano/kitara/laulu operoi välillä vähän hassummilla tahdinosilla kuin yleensä rokissa totuttu kuulemaan, mutta 4/4-tahtilaji kuitenkin tossa vallitsee?
 
Neljään tuo menee kokoajan, mutta itse kuulin tuon kitarariffin käänteisenä tuossa alussa joka sekoitti pakan ihan kivasti.
 
jazzmies
31.12.2011 21:56:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: Kuten yleensä lattarit kirjoitetaan, esim samba..
 
...paitsi että lattarit ja myös piano-ragtime kirjoitetaan yleensä 2/4-tahtilajiin. Tuollainen merkitsemistapa on ehkä marssimusiikin nuotinnusperinteestä peräisin, mitä käytetään yhä kosolti latinalaisamerikkalaismuusikoiden toimesta. "Modernit" sambat saatetaan nykyisin jo kirjoittaa 4/4-tahtilajiin, mutta alla breve on jazzmuusikoiden tapa kirjoittaa lattarirytmit auki.
 
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
jazzmies
31.12.2011 22:07:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Ajatella vaikka Beatlesiä studiossa jonkun saatanan metronomin orjina... ...Parhaimillaanhan myös klasarin ulkopuolella osataan "hengittää" tempon kanssa. Yksi syy miksi diggaan Keith Moonia on juurikin se elastisuus biitin kanssa...
...Hyvin mielenkiintoinen tahtilaji tässäkin joka on varmaan syntynyt ihan biisin ehdoilla.
Jaskan jätin tahallaan mainitsematta koska haluan jaskamiehen kommentin tähän =)

 
Kiitos huomioinnista, pal!
 
Beatlesin voisin hyvinkin kuvitella metronimin kanssa vedetyksi, mitä nyt nuo She's-so-heavy -tyyppiset, eeppiset temponvaihdoskappaleet. Välillä kiilataan tosin, mutta yleensä erittäin steady time.
 
Keith moon oli myös paljon mainettaan jämäkämpi taimin soittaja muutama viimeinen vuosi poissuljettuna. The Wholla oli "sekvensseri"-taustoja jo 40 vuotta sitten, mikä vaati Moonia varmasti maailman ensimmäisenä rumpalina alistumaan klikin edessä. Sitten asia erikseen on Feel-meet, jossa livenä tarkoituksellisesti nopeutettiin kappaletta. Moonin soitosta tekee mielestäni elastista se, että hänen komppinsa olivat omalaatuisia Ginger Bakerin tavoin.
 
Jazzissa on parhaimmillaan sitten kovin erilaisia time feelejä päällekkäin, tyyliin John Coltrane Quartetin jäsenten osuudet, tai Joe Hendersonin soitto kompin päälle, missä hän tekee mitä lystää suhteessa komppisektion "metronomiseen" pulssiin.
 
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Kefiiri
01.01.2012 08:13:54 (muokattu 01.01.2012 08:19:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Beatlesin voisin hyvinkin kuvitella metronimin kanssa vedetyksi...
 
Menee vähän ohi ketjun aiheen... mutta Dizzy Miss Lizzyn filleistä löytyy amatööriä ilahduttavaa kiilaamista.
 
http://www.youtube.com/watch?v=emKi_AQmhRQ
 
Speedy
02.01.2012 16:40:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta ilmenee hyvin saman kompin erivaihto ehdot muutamassa tahtilajissa... Oikea käsi (melodia) soittaa aika pitkälle kaikki iskut , kun taas vasen (basso) menee 4/osien mukaan
 
http://www.youtube.com/watch?v=3ucmbfrgBPY&feature=related
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «