Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 5308 309 310 311 312393 394 395 396 397
Epämuusikko
08.10.2016 19:48:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Ei se ote tuossa mitään demppaa. Kapulan peräpää on vain liian lähellä vannetta, jolloin soundiin ei saa botnea
 
tämä, + rumpu jakautuu epätasaisesti ainakin yläkamerakuvan perusteella. Myös taimillisesti napsut vois olla kohdallaan ja koko kanava on muutenkin pienellä.
 
tuota demppiteoriaa en osta ollenkaan. Itse demppaisin enemmän, kämmenellä. Kapulan soinnin en moisessa musassa usko vievän maata merelle tippaakaan :D
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
TheRev
08.10.2016 22:54:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmis surun haaskansyöjä: Soittoon en puutu, mut äänenlaatu/soundit ku ois paremmat(lähinnä selkeemmät), ni kuulostais soittoki smoothimmalta. Tää toki lähinnä vaan mielipide kysymys, mut itelle tärkee seikka. Kappale ite liian kovalla ehkä. Millä videoit nää?
 
No mutta tämähän sai mukavasti keskustelua aikaan :) kiitokset kommenteista, perehdyn vinkkeihin! Kameroina mulla on käytössä gopro hero, joku denverin halpis actionkamera sekä iPhone 6. Ekoissa mixeissä taustanauha/alkuperänen biisi oli hiljemmalla, mut mun mielestä sillon rummut tuli liian kovaa biisiin verrattuna. Koitin löytää hyvän balanssin siihen ja sellasen voimakkuuden rummuille miten ne vois oikeestikin biisissä olla. Mixaajana en myöskään ole mikään ammattilainen, sitä tässä näiden lomassa harjoitellaan koko ajan. Kuten tietysti myös itse soittoa :)
 
markkuliini
08.10.2016 23:06:37 (muokattu 08.10.2016 23:13:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: tämä, + rumpu jakautuu epätasaisesti ainakin yläkamerakuvan perusteella. Myös taimillisesti napsut vois olla kohdallaan ja koko kanava on muutenkin pienellä.
 
tuota demppiteoriaa en osta ollenkaan. Itse demppaisin enemmän, kämmenellä. Kapulan soinnin en moisessa musassa usko vievän maata merelle tippaakaan :D

 
Kummallista että kukaan ei mainitse suurinta tekijää soundin pienuuteen. Kapula on videolla kädessä ns. oikein päin, eli tippi siellä rummun ulkopuolella. Jos kapula on noin päin, sweet spot on saada hyvä rim click on ihan törkeän pieni, ja en ole kuullut oikeastaan kenekään saavan hyvää soundi kapula noin päin. Ihan vain sattumanvaraisia osumia kyllä, mutta en montaa peräkkäistä hyväsoundista iskua.
Kun kapulan kääntää, ja kapulan peräpää on eteenpäin, niin se sweet spot, mistä kohtaa saa hyvän soundin, kasvaa ainakin kymmenkertaiseksi.
 
Vaikka olenkin mahdollisimman rennon kapulaotteen puolestapuhuja, niin rim clickin soitossa en ole huomannut että kapulan puristaminen tai kämmenen demppaava vaikutus vaikuttais asiaan juurikaan, se on mun mielestä tässä epäolennaist. Itse saan hyvän rim click soundin vaikka kuinka puristaisin kapulasta. Sen sijaan, hyvän ja tuhdin soundin saadakseen kapulan täytyy kulkea maksimi matka kalvon päällä, eli mennä rummun keskustan yli, ja tärkein on tämä: kapulan vasemman pään täytyy olla noin 2 sormen leveyden etäisyydellä rimasta. Se sweet spot tuossa kohdassa on aika pieni ja monilla kapula liikkuu soiton aikana kiinni rimaan ja soundi katoaa täysin.
Lisäksi auttaa jos kapula ei ole kauheasti pehemennyt/höttöytynyt liiasta soitosta plus lisänapsua saa jos nasautus osuu rimassa just lugin kohdalle, eikä lugien välille. Jostain syystä tuokin vaikuttaa soundiin, en vain ymmärrä miksi.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kimd
08.10.2016 23:28:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini:
Lisäksi auttaa jos kapula ei ole kauheasti pehemennyt/höttöytynyt liiasta soitosta plus lisänapsua saa jos nasautus osuu rimassa just lugin kohdalle, eikä lugien välille. Jostain syystä tuokin vaikuttaa soundiin, en vain ymmärrä miksi.

 
Johtaisiko lugi paremmin iskun runkoon?
 
Ei irtoa
markkuliini
08.10.2016 23:39:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kimd: Johtaisiko lugi paremmin iskun runkoon?
 
Varmaan jotenkin näin. Soitin itse aiemmin aina sen lugien väliin, koska siihen mä tähtään rimshotitkin (ei löysty vire niin helposti), mutta sitten joku vinkkasi että lugin kohdalta rim click kuulostaa paremmalta. Eka kelasin että just joo, niin varmaan, mutta pakko oli sitten myöntää, että on siinä pieni ero.
Mutta en mä siihen sen kummemmin tähtäile, ero ei ole kuitenkaan niin iso. Jos virvelin asento on niin, että kädellä on mukavampi asento soittaa lugien väliin, niin meen asennon ehdoilla. Sitten jos kapula osuu muutenkin lugin lähelle, niin saatan tähdätkin lugia päin.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
hollmi-5
09.10.2016 09:55:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki vaikuttaa soundiin. Kapulakin ja se, kuinka siitä pitää kiinni. Jos rumpua on dempattu, on eroa vaikeampi huomata. Toisille ero on mitätön ja sitä ei ole tajunnut edes kuunnella.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
markkuliini
09.10.2016 10:18:51 (muokattu 09.10.2016 10:24:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Kaikki vaikuttaa soundiin. Kapulakin ja se, kuinka siitä pitää kiinni. Jos rumpua on dempattu, on eroa vaikeampi huomata. Toisille ero on mitätön ja sitä ei ole tajunnut edes kuunnella.
 
Juu, vaikuttaa, mutta rimclickissä todella vähän. Mä kiinnitin tuossa nyt enemmänkin huomiota siihen, että ainoa neuvo minkä annoit koski kapulaotetta, vaikka tuossa näki monta muuta pielessä olevaa tärkeää asiaa, millä soundin saisi äärettömästi paremmaksi. Kapulaotteen merkitys tässä asiassa on häviävän pieni verrattuna näihin muihin perusasioihin.
Tuntuu vähän samalta kuin hukkuvalle vinkkasi veneen reunan yli, että kroolatessa kannattaa ottaa happea joka kolmannella vedolla.:D
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
hollmi-5
09.10.2016 11:03:22 (muokattu 09.10.2016 11:10:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Juu, vaikuttaa, mutta rimclickissä todella vähän. Mä kiinnitin tuossa nyt enemmänkin huomiota siihen, että ainoa neuvo minkä annoit koski kapulaotetta, vaikka tuossa näki monta muuta pielessä olevaa tärkeää asiaa, millä soundin saisi äärettömästi paremmaksi. Kapulaotteen merkitys tässä asiassa on häviävän pieni verrattuna näihin muihin perusasioihin.
Tuntuu vähän samalta kuin hukkuvalle vinkkasi veneen reunan yli, että kroolatessa kannattaa ottaa happea joka kolmannella vedolla.:D

 
Laitoin videoklippiin linkin. Siinä asiaa avattiin aika helposti. Myös se, miten päin kapulaa pidetään. Toki tuossa alkuperäisessä näytteessä oli paljon korjattavia asioita. Kapula oli käsivarren jatkeena ja kalvolla liian lähellä vannetta jne. Oppilaiden kanssa asia on aika lailla konkretisoitunut, kun joillekin olen tussilla merkannut sekä kapulan pään paikan, että linjan vanteelle. Silti käsi hakee kuin lohen suolaajalla.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Weetoz
09.10.2016 11:17:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: plus lisänapsua saa jos nasautus osuu rimassa just lugin kohdalle, eikä lugien välille. Jostain syystä tuokin vaikuttaa soundiin, en vain ymmärrä miksi.
 
Tätä pitää muuten kokeilla tänään, kuulostaa mielenkiintoiselta. Soitan ite aika paljon noita clickejä, ja aina olen jotenkin vaistomaisesti tähdännyt siihen lugien väliin.
 
Sind Sie A-P Nikkola?
Epämuusikko
09.10.2016 11:52:21 (muokattu 09.10.2016 12:08:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Kummallista että kukaan ei mainitse suurinta tekijää soundin pienuuteen. Kapula on videolla kädessä ns. oikein päin, eli tippi siellä rummun ulkopuolella. Jos kapula on noin päin, sweet spot on saada hyvä rim click on ihan törkeän pieni, ja en ole kuullut oikeastaan kenekään saavan hyvää soundi kapula noin päin. Ihan vain sattumanvaraisia osumia kyllä, mutta en montaa peräkkäistä hyväsoundista iskua.
 
Koska jengin motiiveita voi vain arvailla ja klassikkolevytyksilläkin on höttöisiä kanttisoundeja. Gaddilta ja Porcaroilta ja muilta varmoilta nakeilta joista on pyssy ohimolla pakko tykätä.
 
On tilanteita mihin semmoinen turboahdettu maximum whitney houston pölökyllä päähän -kanttisoundi ei toimi. Mutta kyllä siinä on oma viehätyksensä :D Se, mitä videolla haettiin, jos haettiin, jäi ehkä kysymysmerkiksi ja muutenkin lapsi ja pesuvesi ja ja ja .
 
(oon siis joka tapauksessa samaa mieltä kuin sinä, olen vain lopen kyllästynyt tuottamaan ymmärrettävissä olevaa tekstiä enkä ole tällä hetkellä aivan varma mikä musiikissa on milloinkin "hyvää".)
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
markkuliini
09.10.2016 12:23:59 (muokattu 09.10.2016 12:25:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Koska jengin motiiveita voi vain arvailla ja klassikkolevytyksilläkin on höttöisiä kanttisoundeja. Gaddilta ja Porcaroilta ja muilta varmoilta nakeilta joista on pyssy ohimolla pakko tykätä.
 
On tilanteita mihin semmoinen turboahdettu maximum whitney houston pölökyllä päähän -kanttisoundi ei toimi. Mutta kyllä siinä on oma viehätyksensä :D Se, mitä videolla haettiin, jos haettiin, jäi ehkä kysymysmerkiksi ja muutenkin lapsi ja pesuvesi ja ja ja .
 
(oon siis joka tapauksessa samaa mieltä kuin sinä, olen vain lopen kyllästynyt tuottamaan ymmärrettävissä olevaa tekstiä enkä ole tällä hetkellä aivan varma mikä musiikissa on milloinkin "hyvää".)

 
Ymmärrän mitä haet takaa, on hyvä että on valmiuksia eri soundihin. Kalssikkolevyillä ob höttöisiä soundeja koska ne ovat saatu miksaamalla siedettäviksi ja kuuluviin ja/tai koska tuottaja ja/tai rumpali ei ole muusta tiennyt. Mutta muinka moni meistä työskentelee enimmäkseen studiossa? Käsiä ylös vaan. :D
Kapula "oikein päin" rimclikissä on mun mielestä se ongelma että soundi vaihtuu lähes joka iskulla, sweet spot yhdelle soundille on älyttömän kapea. Väärin päin kapulaa pidettäessä saa aikaan myös pehmeämmän soundin, ja sen etuna on että soundi ei muutu ihan niin herkäsi jos kapula liikkuu millin eri paikkaan. Todistakaa mut vääräksi, mutta siis en ole koskaan kuullut kenenkään rumpalin soittavan tasaisella soundilla rimclickiä kapula oikein päin. Tietenkin jos tavoite on saada pehmeä ja epäselvä soundi joka VAIHTUU koko ajan, niin sitten kannattaa ehdottomasti soittaa kapula oikein päin. :)
 
"Turboahdettu"? Ongelma on yleensä niin päin, että rimclick jää soundina jalkoihin, ja on tosi ohut, joten mä en ihan ymmärrä tuorboahdettu-sanan käyttöä. Lähes kaikilla soittajilla se on ihan liian ohut.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
markkuliini
09.10.2016 12:45:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Laitoin videoklippiin linkin. Siinä asiaa avattiin aika helposti. Myös se, miten päin kapulaa pidetään. Toki tuossa alkuperäisessä näytteessä oli paljon korjattavia asioita. Kapula oli käsivarren jatkeena ja kalvolla liian lähellä vannetta jne. Oppilaiden kanssa asia on aika lailla konkretisoitunut, kun joillekin olen tussilla merkannut sekä kapulan pään paikan, että linjan vanteelle. Silti käsi hakee kuin lohen suolaajalla.
 
Sorry, en katsonut videota. Olis varmaan pitänyt, niin olisin saanut paremman kuvan.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Epämuusikko
09.10.2016 13:13:40 (muokattu 09.10.2016 13:21:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini:
"Turboahdettu"? Ongelma on yleensä niin päin, että rimclick jää soundina jalkoihin, ja on tosi ohut, joten mä en ihan ymmärrä tuorboahdettu-sanan käyttöä. Lähes kaikilla soittajilla se on ihan liian ohut.

 
Tiedetään.
 
Lakkaamaton järjenkäyttösi ahdistaa.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
markkuliini
09.10.2016 14:25:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Tiedetään.
 
Lakkaamaton järjenkäyttösi ahdistaa.

 
Pitää tasapainottaa koska kapuloissa tykkään lakatuista.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
wavelength
09.10.2016 15:35:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Ongelma on yleensä niin päin, että rimclick jää soundina jalkoihin, ja on tosi ohut, joten mä en ihan ymmärrä tuorboahdettu-sanan käyttöä. Lähes kaikilla soittajilla se on ihan liian ohut.
 
Mulla on ainakin puuvannevirveleissä se jännä ominaisuus, että rim click leikkaa läpi todella vahvasti kaiken mökän läpi. Erityisesti mikserin stereoulostulosta äänitetyissä livetallenteissa poikittainen maila kuuluu hämmentävän selkeästi verrattuna esim. "tavallisiin" ilman kanttia soitettuihin virvelin iskuihin. Tiedä sitten, onko kyseessä mikitystekninen seikka vai mikä...
 
Jucciz
10.10.2016 00:33:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Pitää tasapainottaa koska kapuloissa tykkään lakatuista.
 
Verbaliikkaorientoituneena ihmisenä ja soittotaidoiltani olemattomana rumpujen omistajana tykkäsin tästä.
Weetoz
10.10.2016 08:34:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Weetoz: Tätä pitää muuten kokeilla tänään, kuulostaa mielenkiintoiselta. Soitan ite aika paljon noita clickejä, ja aina olen jotenkin vaistomaisesti tähdännyt siihen lugien väliin.
 
Raportti: huomasin hyvin pienen eron, mutta minusta parempi soundi tuli sieltä lugien välistä. Käytössä oli puuvanteinen virveli, mikä voi tietysti vaikuttaa asiaan. Tai sitten on vaan erilainen soundimaku.
 
Sind Sie A-P Nikkola?
markkuliini
10.10.2016 08:47:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Weetoz: Raportti: huomasin hyvin pienen eron, mutta minusta parempi soundi tuli sieltä lugien välistä. Käytössä oli puuvanteinen virveli, mikä voi tietysti vaikuttaa asiaan. Tai sitten on vaan erilainen soundimaku.
 
Puuvanteisissa voi asia olla just toisin päin koska vanteissa on lugien kohdalla vähemmän massaa. Mutta joo, ero on pieni ja varmaan vähän rummustakin ja etenkin vannetyypistä kiinni.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kefiiri
10.10.2016 08:48:30 (muokattu 10.10.2016 08:51:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: tykkäsin tästä.
 
Samoin. Hetken sai kelata että meni jakeluun :)
 
Tuota lugin kohdalle vai ei -juttua täytyy kyllä testata. Voisiko olla jopa niin, että painavalla ja kevyellä kapulalla paras kohta on eri?
 
En ole musiikin asiantuntija.
markkuliini
10.10.2016 08:53:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Samoin. Hetken sai kelata että meni jakeluun :)
 
Tuota lugin kohdalle vai ei -juttua täytyy kyllä testata. Voisiko olla jopa niin, että painavalla ja kevyellä kapulalla paras kohta on eri?

 
Kaikki on mahdollista.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5308 309 310 311 312393 394 395 396 397

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «