Muusikoiden.net
04.12.2016

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kapulaotteen ja lyöntitekniikan harjoittaminen
1 2 3
passe
07.07.2011 00:25:37 (muokattu 07.07.2011 00:30:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heittäydyin villiksi ja aloitin uuden threadin aiheista, jotka merkitykseensä nähden jäävät usein täälläkin kovin vähälle huomiolle. Toivon asian tiimoilta monipuolista keskustelua.

Otetaanpa heti alkuun linkki, joka potkaisi lumipallon liikkeelle:

http://www.youtube.com/watch?v=eQV3ZZUjc8Q&feature=relmfu

Noinko tekin sen olette tehneet!? Siis tuo kapulaote, jota kaveri käyttää sormitekniikkaa treenatessaan (1:45). kaverin elekieli on jo syy sinänsä katsoa klippi:)

Ensimmäinen ajatukseni oli, että kaveri on ihan sekaisin. Nyt muutaman päivän matkimisen jälkeen olen hämmentynyt, single stroket rullaavat niin maan perhanasti! Pari ekaa päivää oli melkoista hakemista. Nyt olen myyty, joskin arveluttaa se, että kuinka tuolla otteella treenaaminen siirtyy sitten "oikeaan" otteeseen.

Aikoinaan naputtelin pädiä välillä ihan merkittäviäkin määriä. Kapulaote oltiin kerran katsottu sinne päin ja sillä on menty tähän asti. Kehitystä ei tietyn pisteen jälkeen oikein tapahtunut. Turhauttihan se, lahjaton - ajattelin. Nyt taas melkein nukutaankin pädi kainalossa!

Kokemuksia, vinkkejä?

Lyöntitekniikasta joskus jo vähän vaahtosinkin, otetaan sekin tähän kertaukseksi:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=52&t=131403&o=0&#p5914288

Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Weetoz
07.07.2011 09:07:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni hyvään soittotekniikkaan kuuluu se, että hallitsee useita erilaisia lyöntitekniikoita. Niitä sitten käytetään tilanteen mukaan. Tuo videon tekniikka on yksi niistä. Itselläni sellainen "peruslyönti" on ehkä vähän niinkuin sekoitus ranneliikettä ja tuota videon tekniikkaa. Sillä tavalla saa riittävästi napakkuuttakin siihen touhuun. Kädet on minulla enemmän saksalaisessa kuin ranskalaisessa asennossa, paitsi oikea käsi silloin kun komppaan rideen sillä.

Yksi asia mikä minua kiinnostaa on se, että miten porukka tekee esim. double stroke rollit ja vähän muutkin rudimentit täällä? Käytättekö lähinnä mölleriä niissä hyödyksenne vai kenties "push-pull" -tekniikkaa? En nyt ole varma tuon jälkimmäisen nimestä, mutta siihen olen kuitenkin itse enemmän mieltynyt. Tai siis toki käytän mölleriäkin monessa tilanteessa, mutta double stroket saa minusta tulemaan tasaisemmin push-pullilla. Mielipiteitä?

passe
07.07.2011 09:30:12 (muokattu 07.07.2011 09:32:34)

Tuossa Danny Gottliebin vinkit kapulaotteeseen:

http://www.youtube.com/watch?v=p0eGFk69ryM

Danny on yksi niistä rumpaleista, joiden soitto aiheuttaa itsessäni lähinnä haukotusreaktioita, mutta kun puhutaan pädin pamputtamisesta ja single stroke rollista niin ukko on ihan peto.

Dannyn oppi-isä on legendaarinen Joe Morello. Tuossa Joen vinkit Weetozille:

http://www.youtube.com/watch?v=CujyFrnsmGs

Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Epämuusikko
07.07.2011 16:33:09 (muokattu 07.07.2011 16:34:02)

En.

Virheitä elämässä.

pelkkiin sormiin luottaminen on itsaria mutta pelkillä ranteilla veivominen on pään seinäänhakaamiseen verrattavissa olevaa jääräpäisyyttä. Jotain siltä väliltä.

"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
EJ84
07.07.2011 17:01:55 (muokattu 07.07.2011 17:02:21)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=oisX1nhhmeM
Dave Weckl näyttää Freddie Gruberilta ( http://en.wikipedia.org/wiki/Freddie_Gruber ) saamiaan oppeja. Wikipedian mukaan mm. Vinnie Colaiuta, Neil Peart ja Steve Smith ovat hakeneet oppia samalta kaverilta.

passe
07.07.2011 22:56:40

Epämuusikko: pelkkiin sormiin luottaminen on itsaria mutta pelkillä ranteilla veivominen on pään seinäänhakaamiseen verrattavissa olevaa jääräpäisyyttä. Jotain siltä väliltä.

Sitähän Jaredkin yrittää tuossa epäsuorasti sanoa minun tulkintani mukaan. Tuon klipin otteella treenaaminen on sormitreeniä, joka totuttaa sormet seuraamaan kapulaa. Jaredin mukaan tuo sormitekniikan treenaaminen sitten siirtyy automaattisesti pikkuhiljaa soittoon, joka toki tapahtuu pääasiallisesti ihan erinäköisellä otteella. Näin minä tuota yritän tulkita.

Lähinnä vaan jännittää juuri se, että onko se sormitekniikan paraneminen oikeasti siirrettävissä perusotteeseenkin.

Weetoz
07.07.2011 23:53:30 (muokattu 08.07.2011 00:00:47)

passe: Lähinnä vaan jännittää juuri se, että onko se sormitekniikan paraneminen oikeasti siirrettävissä perusotteeseenkin.

Opettelin ite aikalailla tolleen noita juttuja muutama vuosi sitten, ja kyllä siinä vaan niin kävi, että jossain vaiheessa huomasin sormien alkavan toimia paremmin settisoitossakin, ja siitä se on koko ajan sitte menny vaan eteenpäin. Toki tekemistä riittää tuolla saralla edelleenkin, mutta meikäläisellä tuntuu siis kuitenkin toimivan tollanen tekniikkatreeni tosi hyvin, että opettelen jotain tosi tiettyä yksittäistä juttua eka vaan padilla ja sitten se pikkuhiljaa vähän niinkun itsestään siirtyy normaaliin soittotyyliin. Toisaalta ihmiset on kuitenkin aika yksilöllisiä näissä oppimisjutuissakin, joten mitään takeita juuri tuon tai minkään muunkaan treenitavan toimivuudesta ei tietty ole. Pitää vaan kokeilla mikä on itelle se oikee tapa.

Hoo_
08.07.2011 00:00:22

Kyllä mä oon ton tyyppistä treeniä tehny, jotta oppisin hyödyntämään kapulan pomppua paremmin. Tosin mä oon tehny aika paljon sitä silleen, että yks sormi työskentelee kerrallaan. Oon kyllä tehnyt myös samalla tavalla kuin Jared tossa videolla.

Jojo Mayerilla on se secret weapons for the modern drummer dvd. Siinä se esittelee tollasia ihan samanlaisia treenejä, joista siis itsekin oon omat treenini napannu. Toi pompun hyödyntäminen on käyty aika perusteellisesti läpi siinä dvd:llä ja harjotukset alkaa ihan tosi perusteista. Voin suositella sitä lättyä ihan sydämeni pohjilta. Hyvin Jojo havainnollistaa kaikki käsittelemänsä tekniikat ja antaa hyviä treeni ohjeita samalla.

Eiks Keith Carlock soita vähän saman näkösellä otteella kuin Jared tossa videolla? On se oikeen käden ote kuitenkin aika härskin näkönen Carlockilla. Ei varmaan paljon löysemmin vois kapulasta kiinni pitää. Hyvin sillä näyttää soitto kulkevan, vaikka aika paljon sormia käyttääkin.

Rakkaus on sitä, että on 50 vuotta naimisissa eikä oksenna kertaakaan
passe
12.07.2011 14:54:45

Hoo_: Kyllä mä oon ton tyyppistä treeniä tehny, jotta oppisin hyödyntämään kapulan pomppua paremmin. Tosin mä oon tehny aika paljon sitä silleen, että yks sormi työskentelee kerrallaan.

Tämä oli ihan hauska! Eipä ollut juolahtanut mieleenkään treenata yhtä sormea kerrallaan.

Tuossa "jaredin" tyylissä joudun ekaa kertaa ihan oikeasti tarkkailemaan, että mistä kohtaa pidän kapulasta kiinni. Heti kun painopiste lipsahtaa suuntaan tai toiseen niin kapulaa joutuu nostamaan tosissaan. Ero on merkittävä heti kun kapula alkaa liukumaan kädessä. Kun painopiste on kohdillaan, niin gravitaatiota vältellään mukavan vaivattomasti luontevalla heiluriliikkeellä.

Zantso
16.07.2011 20:50:26

passelle tuli plussa!

Löysin tuon linkin kautta paljon hyviä opetusvideoita!

Kefiiri
17.07.2011 09:20:00

Kysäisen nyt kaikessa amatöörimäisyydessäni seuraavaa, kun näinkin sopiva otsikko löytyi:

Risto Skrikbergin rudimenttikirjassa neuvotaan että kapula pitää nostaa oitis lyönnin jälkeen valmiiksi siihen korkeuteen mistä seuraava lyönti lähtee. Tämähän on periaatteessa järkevää, mutta eihän kukaan tavallisessa settisoitossa tee niin. Esim. virvelin kopautuksen jälkeen kapula käytännössä jää odottelemaan seuraavaa lyöntiä kalvon tuntumassa.

Sovelletaanko tuota kapulannostelujuttua vain tarvittaessa, esim. aksentoiduissa filleissä?

EJ84
17.07.2011 11:14:39

Kefiiri: Esim. virvelin kopautuksen jälkeen kapula käytännössä jää odottelemaan seuraavaa lyöntiä kalvon tuntumassa.

Sovelletaanko tuota kapulannostelujuttua vain tarvittaessa, esim. aksentoiduissa filleissä?

Kannattaa katsoa ajatuksella video jonka linkitin aiemmin ja kuunnella siitä joka sana hyvin tarkkaan ajatuksen kanssa ja jopa naputella samalla kapuloilla noita juttuja.
Katsomisen jälkeen kannattaa katsoa uudestaan vaikka seuraavana päivänä, että hoksaa jotain mitä ei ensin hoksannut. Ja toistaa sama seuraavana päivänä.
"this 8 minute video will change the way you play for years".
Ei oo paljoo lisättävää. Aamen.

Epämuusikko
17.07.2011 12:50:10 (muokattu 17.07.2011 17:04:14)

Risto Skrikbergin kirjassa neuvotaan mitä neuvotaan. En siis ole kirjaa lukenut mutta ei siitä sen enempää.

"Recovery is the preparation", silloin kun on tosi tilanne päällä. Aksenttihöysteisissä käsijärjestystilanteissa joissa lyöntikorkeus on lähtökohtaisesti matala (poislukien aksentit) on "tarpeen vaatiessa tiedostamattomalle tasolle asti harjoiteltu lyöntikäden nosto" hyvä olla selkärangassa valmiina. Other than that, en uskalla ottaa mihinkään kantaa.

Enkä puhu muulla kokemuksella kuin usean vuoden erilaisen päänseinäänhakkaamisen kokemuksella.

Mitä tulee rummulta toiselle menemiseen, kannattaa esim. tsekata kirja "New directions around the drumset" ja harjoitella eri käsijärjestysyhdistelmiä niin kauan, että motoriset esteet eri aksenttijärjestelmien tai äänilähdeyhdistelmien/aksenttikuvioiden kanssa mokeltamiselle poistuvat tai ainakin minimoituvat. Jos käsijärjestystä tai rummulle siirtymistä tarvitsee erikseen miettiä, ei asiaa ole ymmärretty. Mikään yksittäinen metodi/lyöntitapa/kirja ei siirrä potilasta paikasta A paikkaan B huomattavasti nopeammin kuin toinen. Näin siis jos on aivot päällä alusta alkaen (toisin kuin itselläni).

Tuohon oikean otteen löytämiseen en aio perehtyä suuremmin, jo pelkästään siksi että jokaisen fysiikka on liian yksilöllinen. Mikä toimii toisella luonnollisesti, voi toisella tuntua lähes mahdottomalta.

IMHO: juu ja ei. Jonkun asian mahdottomalta tuntuminen on (hitailla tempoilla ja jo paperilla tutuilla käsitteillä) mielestäni merkki siitä, että juuri silloin kannattaa asiaan paneutua kaksin käsin (heh)! Olettaen siis että "kaikki mikä tulee sitä ennen" on jo jollain lailla jonkinlaisessa hallinnassa*. Omalla kohdallani tästä esimerkkinä kädennostot rudimenttien ja rudimenttikappaleiden yhteydessä, haitsun polkeminen 4-osina tempoissa 300 ja sen yli, kaksoisiskujen soittaminen erillisinä lyönteinä (josta onneksi olen päässyt yli) ynnä monta muuta pikkuasiaa jotka, niin kuin suurenevassa määrin kaikki vähänkin vaivaa vaativat asiat nykyään, tuntuivat aluksi ihan liian suurelta vaivalta. Eihän harrastustoiminta saa olla vaativaa. Vai?

*hallinnan taso sittemmin yllätti kun aloin oikeasti treenaamaan tiesmonettakokymmenettä kertaa...

"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
tomboarmageddon
17.07.2011 16:25:45

Kefiiri: Kysäisen nyt kaikessa amatöörimäisyydessäni seuraavaa, kun näinkin sopiva otsikko löytyi:

Risto Skrikbergin rudimenttikirjassa neuvotaan että kapula pitää nostaa oitis lyönnin jälkeen valmiiksi siihen korkeuteen mistä seuraava lyönti lähtee. Tämähän on periaatteessa järkevää, mutta eihän kukaan tavallisessa settisoitossa tee niin. Esim. virvelin kopautuksen jälkeen kapula käytännössä jää odottelemaan seuraavaa lyöntiä kalvon tuntumassa.

Möllerin tekniikkaa,kun opettelin niin maikka neuvo aina miettimään minne käsi on seuraavaks menossa ja,että pitää "lähettää" se jo esim lattiatomin päälle valmiiks ja tiettyyn korkeuteen millä voimalla lyönti tulossa. Siis treenaa noin mutta soittaessa vetää miten vetää. Ehkä tota Skrikberkki meinannu?
Mulla ainakin teki soitosta rennompaa ja helpompaa.
Niinkuin monesti jo edellä mainittu kannattaa sulauttaa eri tekniikoita yhteen. Treenaa niitä kuitenkin joskus erikseen keskittyen sormiin tai ranteeseen jne.

henydrum
17.07.2011 16:33:29

Kapulaotteen ja lyöntitekniikan harjoittaminen

Hyvä topikki, aikoihin +.
Tuohon oikean otteen löytämiseen en aio perehtyä suuremmin, jo pelkästään siksi että jokaisen fysiikka on liian yksilöllinen. Mikä toimii toisella luonnollisesti, voi toisella tuntua lähes mahdottomalta.
Mutta sen sijaan lyöntitekniikkatreeniin ja/tai warm-up/rudimettisoittoon on todella hyvä/hyviä juttuja olemassa.

Itse täytyy nostaa ylös Alan Dawsonin "Rudimental Ritual".
Itselläni on liimattuna neliön kokoiselle arkille nuo öbaut 12-sivua ja plakaatti treeniksen seinällä.
Toimii melkoisena käsien avaajana ja treenikaverina. On "pitkähkö", mutta palkitseva.
Ne jotka omistavat ko. julkaisun tietänevät myös miltä se sudeilla soitettuna pitäisi kuulostaa.

Näköjään Youtubestakin löytyy muutama pätkä rituaalista, esim: http://www.youtube.com/watch?v=cnnlOHHeADs

Ja kunhan olen tyytyväinen omaan suoritukseeni, niin lupaan laittaa sitten näytille =)
Saattaapi koko intternetti olla silloin jo mennen talven lumia =D

[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
Kefiiri
17.07.2011 22:14:34

EJ84: Kannattaa katsoa ajatuksella video jonka linkitin aiemmin ja kuunnella siitä joka sana hyvin tarkkaan ajatuksen kanssa ja jopa naputella samalla kapuloilla noita juttuja.

Semmoisissa sirkuspärinärolleissa tuommoinen ote toimii mainiosti, mutta olen ajatellut että sen käyttäminen on fuskaamista. Täytyy ruveta soittamaan sillä enemmänkin kun kerran Weckl antaa luvan!

Niin ja tuo rummulta toiselle siirtyminen, olen itsekin hokannut että lyönnin jälkeen täytyy oitis siirtää kapula sinne missä sitä seuraavaksi tarvitaan, että se on valmiina esim. isotomin päällä sitten kun sitä pitää kumauttaa. Mutta kun riden crashaamisen jälkeen pitäisi aloittaa haitsun naputus, niin ensimmäinen haikan lyönti tulee aina tarpeettoman lujaa vaikka rytmisesti osuisikin sinne päin. Tuon vissiin saa haltuun harjoittelemalla siirtymistä riittävän hitaassa tempossa.

Ei sitä basisti tajua miten haasteellista voi rumpujen soitto olla ennen kuin rupeaa perehtymään.

ostany
20.07.2011 01:58:38

Kefiiri: Risto Skrikbergin rudimenttikirjassa neuvotaan että kapula pitää nostaa oitis lyönnin jälkeen valmiiksi siihen korkeuteen mistä seuraava lyönti lähtee.

Skrikbergin DVD:llä lyönnin aloituskorkeus on sellainen, että kapulan tippi osoittaa suoraa ylöspäin.
Jos treenaa sitä, että lyönti lähtee aina samalta korkeudelta samalla voimalla ja liikeradalla, niin oletettavasti lyönti kuulostaa aina samalta. Lienee aika oleellista tuollainen kontrolloitu soitto marssirummutuksessa, niin soundillisesti kuin visuaalisesti.

Munsta Moeller on parhautta settisoitossa, mutta marssibändiin ei varmaan sillä tekniikalla ole asiaa.

tomboarmageddon
20.07.2011 15:10:18

Kefiiri: Semmoisissa sirkuspärinärolleissa tuommoinen ote toimii mainiosti, mutta olen ajatellut että sen käyttäminen on fuskaamista. Täytyy ruveta soittamaan sillä enemmänkin kun kerran Weckl antaa luvan!

Niin ja tuo rummulta toiselle siirtyminen, olen itsekin hokannut että lyönnin jälkeen täytyy oitis siirtää kapula sinne missä sitä seuraavaksi tarvitaan, että se on valmiina esim. isotomin päällä sitten kun sitä pitää kumauttaa. Mutta kun riden crashaamisen jälkeen pitäisi aloittaa haitsun naputus, niin ensimmäinen haikan lyönti tulee aina tarpeettoman lujaa vaikka rytmisesti osuisikin sinne päin. Tuon vissiin saa haltuun harjoittelemalla siirtymistä riittävän hitaassa tempossa.

Ei sitä basisti tajua miten haasteellista voi rumpujen soitto olla ennen kuin rupeaa perehtymään.

Mulla taas tuo rideltä haitsuun siirtyminen esim. lähtee sillain,että kämmen on ylöspäin hetken ennen sirtymistä ja kyynärpää lähtee hiukan edellä jo sinne vasemmalle päin.
Ranteella sama liike jolla on helppo soittaa esim virpparista lattia tomiin. eli kämmen selkä ylöspäin lyö virppaan ja kääntää/pöyräyttää ranteella ja lattiatomiin osuu kämmenselkä alespäin. sekava selitys?

hollmi-5
21.07.2011 19:59:47

ostany:
Munsta Moeller on parhautta settisoitossa, mutta marssibändiin ei varmaan sillä tekniikalla ole asiaa.

Moeller oli rudimenttirumpali ;) Hän teki kirjan The Art of Snare Drumming, tunnettu myös nimellä The Moeller Book. Moeller tutki USA:n sisällissodan rumpaleiden lyöntitekniikkaa ja kirjoitti sen kirjaksi...

Soundit, piuhat ja kajarit.
Kefiiri
22.07.2011 10:51:44

ostany: Munsta Moeller on parhautta settisoitossa, mutta marssibändiin ei varmaan sillä tekniikalla ole asiaa.

Opetusvideoiden perusteella moeller vaikuttaa semmoiselta tuiskimiselta, että onko siitä hyötyä hiljaisemmassa soitossa? Toki videolla täytyy liioitella liikeratoja että ne näkyisivät.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti