Muusikoiden.net
11.12.2016

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hermopinteet, tenniskyynerpäät ja muut ihanuudet.
1 2
ostany
26.05.2011 13:36:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumpujen soitto on tunnetusti fyysistä hommaa ja kysyisin vinkkejä, että minkälaista ennaltaehkäiseviä juttuja teette, ettei vaivoja pääsisi syntymään? Toisekseen jos vaivoja on jo ilmennyt, niin mistä apu vaivaan on löytynyt?

Nimim. Kertaalleen kyynerpää leikattu.

Kailis
26.05.2011 14:02:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lämmittely joillain harjoituksilla ja snadi venyttely ennen varsinaisen treenin aloittamista. Soittoasennon, tuolin mallin, korkeuden, rumpujen säätöjen sekä yleisen ergonomian tsekkaus. Kapulaote ja lyöntitekniikka. Välillä kannattaa ihan tietoisesti tarkistaa ettei jännitä hartioita soittaessa. Ja niin hassulta kuin se kuulostaa niin hengityksen tasaisuuteen kandee kanssa kiinnittää huomiota. Äkkiä huomaa pidättelevänsä henkeä pitkiäkin aikoja.

LaMotta: Mulle ei tuossa tilanteessa tullut varsinaisesti ensimmäisenä mieleen neekeriasiat, vaan keskityin vaihtamaan kuulumisia ja kyselin, että mistä päin on kotoisin jne.
wavelength
26.05.2011 14:16:53 (muokattu 26.05.2011 14:17:50)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Ja niin hassulta kuin se kuulostaa niin hengityksen tasaisuuteen kandee kanssa kiinnittää huomiota. Äkkiä huomaa pidättelevänsä henkeä pitkiäkin aikoja.

Näin on. Jos tämmöinen vaiva ilmenee, kannattaa kokeilla laulaa piiitkiä ääniä soiton aikana.

Rento tekniikka ja asento on kaiken aa ja oo. Jos jostain puristaa jatkuvasti, paikat rasittuvat ja hajoavat.

Speedy
26.05.2011 14:55:07

Kailis:Ja niin hassulta kuin se kuulostaa niin hengityksen tasaisuuteen kandee kanssa kiinnittää huomiota. Äkkiä huomaa pidättelevänsä henkeä pitkiäkin aikoja.

Minulla oli/on paha tapa pitää soittaessa sellaista Keiht Jarret tyyppistä öninää, joka häiritsee itseäni, ja yleensä ääni on käheä setin jälkeen.. Olen yrittänyt päästä tuosta eroon, ja huomasinkin yksi kerta että olen alkanut pidättää hengitystä.. Tiedä sitten kumpi on pahempi, ettei lähe ääntä vai pyörtyy kesken keikan..=D

Hengittämisen seuraaminen tuntuu jotenkin vaikeelta, hankala hengittää "normaalisti" jos sitä alkaa miettimään

"All I think about is time and groove" J. Porcaro
tomboarmageddon
26.05.2011 23:03:03

ostany: Rumpujen soitto on tunnetusti fyysistä hommaa ja kysyisin vinkkejä, että minkälaista ennaltaehkäiseviä juttuja teette, ettei vaivoja pääsisi syntymään? Toisekseen jos vaivoja on jo ilmennyt, niin mistä apu vaivaan on löytynyt?

Nimim. Kertaalleen kyynerpää leikattu.

Venyttely treenin jälkeen. Punttis.

ostany
27.05.2011 14:35:24

Juurikin tästä treenaamisen/esiintymisen ulkopuolella tapahtuvasta toiminnasta olisin kiinnostunut. Vallankin soittajat, joiden viikottaiset soittomäärät ovat suuria (ammattimuusikot, himotreenaajat).

Toki kaikki vinkit kehonhuollosta on tervetulleita.

hollmi-5
28.05.2011 10:08:05 (muokattu 01.06.2011 13:28:07)

Monikin jännittää hartiaseutua tietämättään. Samoin asento voi olla toispuoleinen, eli toinen olkapää koholla. Kyynärvarret ovat aloittelijalla usein nostettuna turhaan ylös.

Rentous on kaikkein tärkeintä. Tarkkailemalla omaa soittoasentoaan löytää itsekin ne korjattavat kohdat. Tai sitten pyytää toista kommentoimaan.

keskivartalon lhasten hyvä kunto antaa koko soittoasennolle tukea ja ryhtiä.

Tenniskyynerpää oli minullakin (saunaremontissa hankittu). Aika vaikea ja pitkää hoitoa vaativa. Lääkäri oli sitä mieltä, että vaiva kroonistuu ja on seurausta rumpujen soitosta. Hyvä fysioterapeutti paransi vaivan, eli opetti jumppamaan ja venyttämään oikeita lihaksia.

Soundit, piuhat ja kajarit.
RJL
30.05.2011 16:09:53

Lähtökohtaisesti hyvä, tukeva penkki ja terveellinen istuma-asento. On sanomattakin selvää, että huono penkki tuo mukanaan monenlaisia vaivoja. Istuma-asento on vähän monitahoisempi asia, mutta näkisin esim. kyynerpäävaivasen soittavan melko korkealla jolloin kyynerpäiden ei tarvitse olla niin suppeassa kulmassa. Rentous on kaiken A ja O, niin se vaan on.

ostany
30.05.2011 18:06:56 (muokattu 30.05.2011 18:13:35)

hollmi-5:Tenniskyynerpää oli minullakin (sunaremontissa hankittu). Aoka vaikea ja pitkää hoitoa vaativa. Lääkäri oli sitä mieltä, että vaiva kroonistuu ja on seurausta rumpujen soitosta. Hyvä fysioterapeutti paransi vaivan, eli opetti jumppamaan ja venyttämään oikeita lihaksia.

Tämä tieto oli minulle vähintään plussan arvoinen ja iso kiitos seisoo paikallaan. Tällä hetkellä varsinaista tenniskyynerpäätä ei ole, mutta juuri se kohta molemmasta kädestä oireilee vallankin enemmän soittaessa. Kunhan tästä Suomen maaperälle pääsen, niin varaan ajan Hyvälle fysioterapeutille :)

OPJ1974
30.05.2011 19:07:56 (muokattu 30.05.2011 19:09:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ostany: Tämä tieto oli minulle vähintään plussan arvoinen ja iso kiitos seisoo paikallaan. Tällä hetkellä varsinaista tenniskyynerpäätä ei ole, mutta juuri se kohta molemmasta kädestä oireilee vallankin enemmän soittaessa. Kunhan tästä Suomen maaperälle pääsen, niin varaan ajan Hyvälle fysioterapeutille :)

Hoitomuodot ja niiden kesto riippuu tietysti tapauksesta, mutta... teen it-alalla töitä. Hiirikäsi (oikea) on tosi kovilla, rumpusettitreeniä tulee noin 12 tuuntia viikossa ja lisäksi muutama tunti sambasoittotreeniä päälläe (tää on se kovin rasite, varsinkin ranteet on erittäin kovilla). Työpäivät ovat semmoista yrittäjän perussettiä, 10-14 tuntisia, joskus pitempiäkin. Hartiat ja niskakin kärsivät tästä, luonnollisesti.

Kädet ovat omalla kohdallani oireillut vuoden 2008 jälkeen seuraavasti:

- 2009 joulukuussa tenniskyynärpää ja golfkyynärpää oikeassa kädessä samaan aikaan.

- 2010 syksyllä alkava tenniskyynärpää (samassa kädessä).

- helmikuussa 2011 vasen ranne kipeytyi niin, että kättä ei voinut laskea pöydälle

Kahteen ensimmäiseen tepsi tulineulahoito. 15 minuutin hoito ja kahden päivän päästä kädessä ei mitään oireita. Tulineulhoidosta voi lukea enemmän http://www.akupunktio.net/?sivu=9.

Samassa lafkassa hoidaten tuon rannevaivan. Käsi manipuloitin, ranneluulinja oli ollut luultavasti vuosikymmeniä pois paikaltaan. Se kipeytyi, kun löin kaatuessani olkapääni! 30 minuutin hoidon jälkeen pystyin tekemään etunojapunnerruksia. Ranteeseen vaikuttavia jännelinjoja löytyy esim. rintalihaksista. Ja pohkeista :)

Noh, olen noin 3 kk välein nyt muutenkin käynyt akupunktiohoidossa ja tärkeimpien alueiden manipulaatiohoidossa (raajojen nivelet, selkäranka, niska-hartiaseutu). niks-naks ja taas liikkuu vähän eri tavalla nivelet ja pää.

Kotihoitona sitten kylmä-kuumahoitoa: raajoja valellaan kyynärtaipeen tai polven alapuolelta noin 20-30 sekuntia niin kylmällä vedellä kuin vain sietää tai hanasta tulee. Sitten heti perään niin kuumalla kuin vain sietää / poltamatta itseään 20-30 sekuntia. Toista tätä 3-5 kertaa per raaja.

Lisäksi sitten nämä edellä mainitut...

"Semmosta huutomerkkiaksentointia alusta loppuun ja burlaburla-perunoita kellariin."
ostany
30.05.2011 20:25:22 (muokattu 30.05.2011 20:25:47)

OPJ1974: - 2009 joulukuussa tenniskyynärpää ja golfkyynärpää oikeassa kädessä samaan aikaan.

Pallopeliä, kanssa ja sitten, kuten mummoni siskolla oli tapana sanoa.

kaljataiteilija
31.05.2011 08:30:23

Alkanu käymään persuksille tuo istuminen.
Luu tulee kipeäksi äkkiä. Parin/kolmen tunnin bändireenit aivan tuskaa.

had a rough night, and I hate the fucking Eagles, man... The Big Lebowski
ostany
31.05.2011 09:53:56

kaljataiteilija: Alkanu käymään persuksille tuo istuminen.
Luu tulee kipeäksi äkkiä. Parin/kolmen tunnin bändireenit aivan tuskaa.

Osta kunnollinen penkki. Minun ääneni saa Taman selkänojallinen Ergorider.

Vallu-Veke
31.05.2011 13:12:26

OPJ1974: .. teen it-alalla töitä. Hiirikäsi (oikea) on tosi kovilla, rumpusettitreeniä tulee noin 12 tuuntia viikossa ja lisäksi muutama tunti sambasoittotreeniä päälläe (tää on se kovin rasite, varsinkin ranteet on erittäin kovilla).

Juu tietsikalla teen minäkin työni. Tosiaan useat samanlaista rasitusta tekevät jutut yhdessä on usein liikaa ja siitä tulee niitä rasitusvammoja. Ei yksin työ, mutta kun laittaa rumpaloinnin ja jonkun muun harrasteen siihen päälle, joka rasittaa samoja lihaksia, niin jo vain alkaa isokin mies kitisemään.

PS. OPJ oletko kahvakuulaillut vielä? Meikä on nyt muutaman kuukauden treenannut sitäkin ja tulokset on ollut toivottuja. Alkuun tein niitä tunnin treenejä, kun olin niin innoissaan. Nyt ei psyyke kestä yksin vetää varastossa kokotuntia. 6-8km lenkin jälkeen uhraan 20min...30min kahvakuulaan, niin se riittää. Tai yhdistetty säkki/kuula-treeni. Se menee sitten jo täyden tunnin verran ja sykkeet vastaa juoksulenkkiä. Mutta enemmän teen yhdistettyä juoksu/kuulaa.
En tässä muuten vaahtoa, mutta jos keskialueen lihakset on ongelmana, niin aika mukavasti kuulalla tulee hieman ryhtiä niihin. Kuula otti aluksi myös noihin samoihin kohtiin, kuin em. tietsikka, rummut,... jne. Eli pahensi tilannetta. Mutta nyt siihen kuulailuun on löytynyt rentous ja puristus on jäänyt pienemmäksi. Tekniikkaa olen hionut kokoajan. 5kg on läskiä lähtenyt kun lisäsin kuulailun ohjelmaani. Laihtuu silleen, ettei menetä lihasta, kun syö vielä normaalisti. Kaljaa ku vielä sais hieman edes vähennettyä, niin vois alkaa rantaleijonaksi :)

BanZai88
31.05.2011 13:12:46

ostany: Osta kunnollinen penkki. Minun ääneni saa Taman selkänojallinen Ergorider.

Samaa suosittelen. Itsellä tuo Taman HT530C ilman selkänojaa ja toisessa setissä Gibraltar 9608. Molemmat toimii hemmetin hyvin.

http://www.thomann.de/fi/tama_ht530c_drummersitz.htm
http://www.thomann.de/fi/gibraltar_9608m_drummer_hocker.htm

OPJ1974
31.05.2011 15:00:49 (muokattu 31.05.2011 15:02:54)

Vallu-Veke: oletko kahvakuulaillut vielä?

TOki olen, nyt on vaan ollut 2-3 viikon tauko, ensin vammautin itseäni ja sitten ollut kipeä.

Mulla reenit ovat siinä 15-25 minsan hujakoilla liikkuneet.

Kroppa kiinteytyy ja toiminut muutenkin helvetin hyvin. Nyt on lisäksi päässyt jo pyörälenkillekin muutaman kerran...

EDIT. ja missä Swidun varastossa? Äkkiä pois sieltä, pihalle tai tölsyä katsomaan. Itse suosin Two And A Half Men -sarjaa, sen aikana saa tehtyä sopimoilleen yhden tehokkaan treenin :D

"Semmosta huutomerkkiaksentointia alusta loppuun ja burlaburla-perunoita kellariin."
Vallu-Veke
31.05.2011 15:32:56

OPJ1974: .... ja missä Swidun varastossa? Äkkiä pois sieltä, pihalle tai tölsyä katsomaan. Itse suosin Two And A Half Men -sarjaa, sen aikana saa tehtyä sopimoilleen yhden tehokkaan treenin :D

Juu samassa varastossa, missä on rummut olen kuulaillut ja pieksänyt säkkiä.
Toki Rocky-musiikin tahtiin. Välillä on hirvittänyt, jos kuula irtoaakin hikisistä käsistä ja lentää settiä kohti. Jo sen takia kannattaa kesäksi siirtyä pihan puolelle, niin jää sekin jännittäminen väliin. On sopiva piilo ja nurkkaus jo katsottu ettei naapurin tytöt tule nauramaan mua suohon. Filmivanerin pala alustaksi.

Seuraillaanpa ja kysellään jatkossa puolin ja toisin, miten menee tässä suhteessa. Meikäläisellä on tällaiset puntti-tyyliset harrastukset lerpahtanut aikaisemmin, mutta tämä tuntuu jotenkin erilaiselta alustavasti. Täytyy toivoa, että inspis säilyy :)

Kailis
31.05.2011 16:54:37 (muokattu 31.05.2011 17:03:08)

BanZai88: Samaa suosittelen. Itsellä tuo Taman HT530C ilman selkänojaa ja toisessa setissä Gibraltar 9608. Molemmat toimii hemmetin hyvin.

http://www.thomann.de/fi/tama_ht530c_drummersitz.htm
http://www.thomann.de/fi/gibraltar_9608m_drummer_hocker.htm

Tuon Gibraltarin nokassa killuen tämäkin pappa vetelee välillä kuuden tunnin treeniksiä. Tosin sen jälkeen on selkä kipeä, mutta yön levon jälkeen kipu on poissa. No pain, no gain. Not.

EDIT

Joskus -80 luvulla oli pallin yläosa hävinnyt. Treenikämpän käytävällä oli hylätyksi luulemani fillari, jossa oli perinteinen miesten satula. Irroitin ja sattui sopimaan pallin jalkaosaan. Oli muuten perse vähän helvetin kipeä joka treenin jälkeen. Onneksi samassa väestösuojassa treenaava Kadotettujen basisti/laulaja Ahti Pelttari tuli käymään meidän kämpällä ja bongasi satulansa. Oli helpottava pakko hankkia uusi tarkoitukseen sopivampi istuin.

LaMotta: Mulle ei tuossa tilanteessa tullut varsinaisesti ensimmäisenä mieleen neekeriasiat, vaan keskityin vaihtamaan kuulumisia ja kyselin, että mistä päin on kotoisin jne.
ostany
31.05.2011 17:53:17

Kailis: Treenikämpän käytävällä oli hylätyksi luulemani fillari, jossa oli perinteinen miesten satula. Irroitin ja sattui sopimaan pallin jalkaosaan. Oli muuten perse vähän helvetin kipeä joka treenin jälkeen.

On tuosta olemassa kaupallinenkin versio:
http://www.drum-stop.co.uk/images/d80.jpg
Koko ei paljon fillarin penkistä eroa ja mukavuus on samalla tasolla.

kaljataiteilija
31.05.2011 20:42:10

ostany: Osta kunnollinen penkki. Minun ääneni saa Taman selkänojallinen Ergorider.

Ku olisi vaan rahaa.
Tuo penkki maksoi aikoinaan melkein 700 markkaa.
Nitkuu ja natkuu ja heiluu kuin hullun mulkku mielettömän perseessä.
Lisää vaan perseen ja penkin välistä kitkaa.

had a rough night, and I hate the fucking Eagles, man... The Big Lebowski
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti