Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hitaalla tempolla soittaminen
1 2
tiukkapipo
11.02.2011 17:44:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun harvakseltaan soittaa ja treenaa, niin koen erittäin ongelmalliseksi soittaa bändin kanssa hitailla tempoilla.
 
Mistä oikeastaan syntyy laahaamisen ja suossa tarpomisen tunne? Joskus tämä tunne syntyy, vaikka tempo pysyisikin tasaisena, eikä hidastuisi.
 
Vaikeaa on myös soittaa hitaita biisejä, jos bändissä joku hötkyilee ja lyö iskuja vähän eteen. Joskus keikoilla tälle tulee annettua periksi, ja sitten sitä mennäänkin.. Toisaalta laahamisen tunteelta vältytään, mutta biisin loppuessa tempo on aivan eri lukemissa kuin alussa ja biisin luonne muuttuu.
 
Mitä itse teette, suljetteko korvanne muulta bändiltä ja kuvitteletteko metronomin tikittämään kuudestoistaosia, vai laulatteko biisiä mielessänne tms.?
 
Itse pidän tuota esim. jotenkin raskaasti kulkevana, vaikka biisistä muuten pidänkin. Muuttuisiko vaikutelma jos rummut ja basso eivät olisi niin pinnassa, vai soittavatko he (tai koko bändi) laahaavasti?
http://www.youtube.com/watch?v=lOkSIQIzYNk
 
-Dr.DW-
11.02.2011 17:52:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tiukkapipo: Kun harvakseltaan soittaa ja treenaa, niin koen erittäin ongelmalliseksi soittaa bändin kanssa hitailla tempoilla.
 
Mistä oikeastaan syntyy laahaamisen ja suossa tarpomisen tunne? Joskus tämä tunne syntyy, vaikka tempo pysyisikin tasaisena, eikä hidastuisi.
 
Vaikeaa on myös soittaa hitaita biisejä, jos bändissä joku hötkyilee ja lyö iskuja vähän eteen. Joskus keikoilla tälle tulee annettua periksi, ja sitten sitä mennäänkin.. Toisaalta laahamisen tunteelta vältytään, mutta biisin loppuessa tempo on aivan eri lukemissa kuin alussa ja biisin luonne muuttuu.
 
Mitä itse teette, suljetteko korvanne muulta bändiltä ja kuvitteletteko metronomin tikittämään kuudestoistaosia, vai laulatteko biisiä mielessänne tms.?
 
Itse pidän tuota esim. jotenkin raskaasti kulkevana, vaikka biisistä muuten pidänkin. Muuttuisiko vaikutelma jos rummut ja basso eivät olisi niin pinnassa, vai soittavatko he (tai koko bändi) laahaavasti?
http://www.youtube.com/watch?v=lOkSIQIzYNk

 
Niin, tuossa alussa?
Heh, olisikohan se sellaista micro timingiä?
Kierron ekan crash jätättää, toka ei, kolmas taas ja neljäs ei... Juu nou whaddaimiin?
 
Viina on viisasten juoma, vaan toimii se vähän tyhmemmälläkin.
Epämuusikko
11.02.2011 18:23:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tiukkapipo:
Mitä itse teette, suljetteko korvanne muulta bändiltä ja kuvitteletteko metronomin tikittämään kuudestoistaosia, vai laulatteko biisiä mielessänne tms.?

 
Kyllä, ei, kyllä. Hyvä jippo on ajatella pitkiä ääniä ja yrittää antaa niille "maksimaalinen aika-arvo".
 
http://www.youtube.com/watch?v=lOkSIQIzYNk
 
Mitä näenkään?
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
-Dr.DW-
11.02.2011 18:29:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tiukkapipo: Kun harvakseltaan soittaa ja treenaa, niin koen erittäin ongelmalliseksi soittaa bändin kanssa hitailla tempoilla.
 
Mistä oikeastaan syntyy laahaamisen ja suossa tarpomisen tunne? Joskus tämä tunne syntyy, vaikka tempo pysyisikin tasaisena, eikä hidastuisi.
 
Vaikeaa on myös soittaa hitaita biisejä, jos bändissä joku hötkyilee ja lyö iskuja vähän eteen. Joskus keikoilla tälle tulee annettua periksi, ja sitten sitä mennäänkin.. Toisaalta laahamisen tunteelta vältytään, mutta biisin loppuessa tempo on aivan eri lukemissa kuin alussa ja biisin luonne muuttuu.
 
Mitä itse teette, suljetteko korvanne muulta bändiltä ja kuvitteletteko metronomin tikittämään kuudestoistaosia, vai laulatteko biisiä mielessänne tms.?
 
Itse pidän tuota esim. jotenkin raskaasti kulkevana, vaikka biisistä muuten pidänkin. Muuttuisiko vaikutelma jos rummut ja basso eivät olisi niin pinnassa, vai soittavatko he (tai koko bändi) laahaavasti?
http://www.youtube.com/watch?v=lOkSIQIzYNk

 
Joo, on se alku ainakin kokoajan aavistuksen keturallaan...
Se on se kalja mikä laski tuossa ekassa=P
Mie ajattelen ainakin tempon "äänien" mukaan!
Ja pitäähän musiikin elääkin vähän!
 
Viina on viisasten juoma, vaan toimii se vähän tyhmemmälläkin.
-Dr.DW-
11.02.2011 18:35:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Dr.DW-: Joo, on se alku ainakin kokoajan aavistuksen keturallaan...
Se on se kalja mikä laski tuossa ekassa=P
Mie ajattelen ainakin tempon "äänien" mukaan!
Ja pitäähän musiikin elääkin vähän!

 
Naisella on poikkeuksellisen kaunis ääni!
 
Viina on viisasten juoma, vaan toimii se vähän tyhmemmälläkin.
tiukkapipo
11.02.2011 19:00:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Kyllä, ei, kyllä. Hyvä jippo on ajatella pitkiä ääniä ja yrittää antaa niille "maksimaalinen aika-arvo".
 
Kiitos vinkeistä!
Pystytkö vielä avaamaan tuota maksimaalista aika-arvoa niin että pöllömpikin käsittää. Tarkoitatko että hitaassa biisissä tulee helposti hötkyiltyä ja pitää tavallaan rauhoittaa itseään ja hämätäkin, ajattelemalla pitkät äänet maksimaalisen pitkiksi?
 
Mitä näenkään?
 
Oliko Matia Bazar vanha tuttu?
 
tiukkapipo
11.02.2011 19:13:33 (muokattu 11.02.2011 19:15:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Dr.DW-: Naisella on poikkeuksellisen kaunis ääni!
Et ole mielipiteinesi yksin. Italiasta löytyy varmaan muutama miljoona sielunkumppania meille. Tämä nainen (Antonella Ruggiero) lauloi bändissä vuoteen 1989, nyt menossa on neljäs laulaja wikipedian mukaan. Pikaisen kuuntelun perusteella nekin ovat hyviä, yksi aivan erinomainenkin.
 
Bändi on vain soittanut aika vaihtelevanlaatuista materiaalia. Osa on hauskaa iskelmää (solo tu), osa tuollaista cavallo bianco-tyylistä "progea" ym. kiehtovia melodioita - ja osa biiseistä sitten kuulostaa minun korvissani uskomattomalle jöötille. Ehkä miehistönvaihdoksilla on osuutensa asiaan, pitää tutustua bändin historiaan tarkemmin.
 
Nyt karkasin vähän eksyksiin hitaista tempoista.
 
-Dr.DW-
11.02.2011 19:24:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tiukkapipo: Et ole mielipiteinesi yksin. Italiasta löytyy varmaan muutama miljoona sielunkumppania meille. Tämä nainen (Antonella Ruggiero) lauloi bändissä vuoteen 1989, nyt menossa on neljäs laulaja wikipedian mukaan. Pikaisen kuuntelun perusteella nekin ovat hyviä, yksi aivan erinomainenkin.
 
Bändi on vain soittanut aika vaihtelevanlaatuista materiaalia. Osa on hauskaa iskelmää (solo tu), osa tuollaista cavallo bianco-tyylistä "progea" ym. kiehtovia melodioita - ja osa biiseistä sitten kuulostaa minun korvissani uskomattomalle jöötille. Ehkä miehistönvaihdoksilla on osuutensa asiaan, pitää tutustua bändin historiaan tarkemmin.
 
Nyt karkasin vähän eksyksiin hitaista tempoista.

 
Ei mahda olla niin just, jos hieman ot:ta tuleekin... Vilkuilepa muita ketjuja=P
En oo oikeestaan ikinä syventynyt Italialaiseen musiikkiin, mutta näin "ensipuraisuna" toimivaa! Miedoista töppäyksistä huolimatta, mutta hei... Kukapa meistä aina täydellinen olisi?
 
Viina on viisasten juoma, vaan toimii se vähän tyhmemmälläkin.
tiukkapipo
11.02.2011 19:41:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Dr.DW-: Ei mahda olla niin just, jos hieman ot:ta tuleekin... Vilkuilepa muita ketjuja=P
En oo oikeestaan ikinä syventynyt Italialaiseen musiikkiin, mutta näin "ensipuraisuna" toimivaa! Miedoista töppäyksistä huolimatta, mutta hei... Kukapa meistä aina täydellinen olisi?

Näinhän se on. Italiasta löytyy kaikenlaista, pitäisi tutustua tarkemmin. Tykkään tietynlaisesta hullusta heittäytymisestä juuri joidenkin naissolistien taholta. Välillä mennään metsään, mutta rapatessa roiskuu. Bändeillä meno voi olla aika juustoisaa, mutta kun sitä sekoitetaan genrerajoilla, niin tuloksena voi olla aika yllätyksellinen pizza.
Tsekkaa piruuttas italoprogea. (Tuossa rumpalilla homma pysyy mielestäni paremmin kasassa kuin MB:n rumpalilla.)
http://www.youtube.com/watch?v=bW3PCyE_cpQ
 
Hitaisiin tempoihin palatakseni, niin mielelläni näkisin ja kuulisin esimerkin missä rummut toimii hyvin hidastempoisessa esityksessä.
 
Strumbali
11.02.2011 20:06:14 (muokattu 11.02.2011 20:07:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä kyse on virvelin iskun paikasta, kompissa. Se tulee vähän jälkeen ja siitä syntyy se raskaus: http://www.youtube.com/watch?v=ytlfusYKnnY (tuossa tempo vähän nousseepi soolossa, mutta what the hek)
 
Mähän sanoin, että sä sanoit.
Epämuusikko
13.02.2011 15:47:19 (muokattu 14.02.2011 16:45:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tiukkapipo:
Oliko Matia Bazar vanha tuttu?

 
Jäin kiinni koko touhun ulkoiseen olemukseen puvuista ja hiuksista lähtien. sen 20 sek ajan kun uskalsin tuota katsoa. anyhow.
 
MB:n rumpalilla. Morbid Bangel.
 
Pitäisi kai harjoitella soittamista. Sama. Vittumaista hommaa.
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
markkuliini
13.02.2011 16:15:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko:
 
Morbid Bangel.

 
Mielummin näin: Morbid Bangles.
Kasaria death metal-versioina. Tai toisin päin. :D
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
tiukkapipo
13.02.2011 23:50:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Jäin kiinni koko touhun ulkoiseen olemukseen puvuista ja hiuksista lähtien. sen 20 sek ajan kun uskalsin tuota katsoa. anyhow.
 
Jos saapasmaan muoti tuntuu noin järisyttävälle, niin kannattaa vilkaista basistin kostyymi tuolta videolta:
http://www.youtube.com/watch?v=aJtfvUFRfPI
 
Osattiin sitä tuolloin Suomessakin, omaa silmääni tuon ajan mauttomuus kuitenkin miellyttää enemmän kuin esim. 80-luvun lopun muoti ja mauttomuus.
 
sama juttu soundien kanssa:
syntsasoundeja ja äänitystä vuosimallia 1975:
http://www.youtube.com/watch?v=D25DecwUG5Q
 
syntsasoundeja ja äänitystä vuosimallia 1985:
http://www.youtube.com/watch?v=adN_mak-jzY
 
Onhan tuossa kymmenessä vuodessa kehitys kehittynyt, mutta kuulostaa kolkolle korvissani. Eihän sitä tiedä, voihan olla, että vielä joskus Orchestra hit -sounditkin tuovat nostalgisen kyyneleen silmäkulmaan.
 
Tempoihin palatakseni; tuo vm. 1985 biisin tempo/syke pysyy on taidoillani hallinnassa subjektiivisesti arvioituna melko hyvin, mutta vm. 1975 biisin koen ongelmalliseksi ja vaikeasti toteutettavaksi - vaappuu, tai lähden kiilaamaan. Pitäisi kai harjoitella soittamista.
 
tomboarmageddon
14.02.2011 12:35:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa ainaki aika raskasta kulkua. Hidastuukin suorastaan välillä. Jotain hienoa tässä on kyllä.
 
http://www.youtube.com/watch?v=zj9IAvv32wE
 
Kailis
01.03.2011 22:43:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=lOkSIQIzYNk
Larssin oppi-isä löytyi...Italiasta!
 
Että silleen.Torilta tuli ostettua moiset värpäkkeet.Millemium.Ja ihan asiallisesta tuntuu.Hiukan rasvaa laakereihin ja virittelyä linjoihin ja niihin pienenpieniin ruuveihin kiristelyä ja säätöjä.Mä en vielä tiedä miten noita vois käyttää tanssimusiikiss
Linnunlaulupuu
01.03.2011 23:30:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä seksuaalista alkuvoimaa tihkuva biisi on hienoimpia treenibiisejä, jos nyt sattuu hidasta meininkiä kaipaamaan:
http://www.youtube.com/watch?v=8s2_QLjF2Vs
 
Yleensä en kyllä soita mitään noin homoa, sillä olen speedfrosticnordicfiremetallisti ja bpm yleensä siinä 350:n huulilla.
 
"Sitten tuli monia hittejä leijat ehkä suukon antaa saan viimeiseen mieheen"
Kailis
02.03.2011 13:14:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon käyttänyt tätä;
http://www.youtube.com/watch?v=DvFVLqJXXhM
 
Että silleen.Torilta tuli ostettua moiset värpäkkeet.Millemium.Ja ihan asiallisesta tuntuu.Hiukan rasvaa laakereihin ja virittelyä linjoihin ja niihin pienenpieniin ruuveihin kiristelyä ja säätöjä.Mä en vielä tiedä miten noita vois käyttää tanssimusiikiss
Cimble
04.03.2011 13:42:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: http://www.youtube.com/watch?v=lOkSIQIzYNk
Larssin oppi-isä löytyi...Italiasta!

 
No Italian isällä on melko paljon huikeampi tekniikka ja rytmitaju ainakin filleissä. :)
 
Mutta mitä tulee Larsin vaatimattomiin filleihin, ne puutteet se korvaa vakuuttavalla, voimakkaalla ja tarkalla tuplabassarityöskentelyllä. Eiks je?
 
Suklaapallo ei ole välttämättä geishakuula.
Speedy
05.04.2011 14:13:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Kyllä, ei, kyllä. Hyvä jippo on ajatella pitkiä ääniä ja yrittää antaa niille "maksimaalinen aika-arvo".
 
Minä kyllä ajatteleisin ihan päinvastoin.. minusta iskuja tärkeempää on ne välit, jos ne on keturallaan on ne iskutkin keturallaan.. Luonnollisesti, mitä hitaampi tempo/aika-arvo, sitä pidemmät välit.. ja mitä pidemmät välit sitä enemmän mahdollisuuttaa ryssiä se.. Eli ajattelen neljäs osien sisään esim. 16-osia, tai sekstoleita riippuen vähän mitä fiilistä grooveen hakee.
 
Sama tietysti toimisi myös toisekkin päin, nopeissa tempoissa voisi ajatella vaikka puolta hitaampia aika arvoa.
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Epämuusikko
05.04.2011 14:48:17 (muokattu 05.04.2011 14:48:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: Minä kyllä ajatteleisin ihan päinvastoin.. minusta iskuja tärkeempää on ne välit, jos ne on keturallaan on ne iskutkin keturallaan.. Luonnollisesti, mitä hitaampi tempo/aika-arvo, sitä pidemmät välit.. ja mitä pidemmät välit sitä enemmän mahdollisuuttaa ryssiä se.. Eli ajattelen neljäs osien sisään esim. 16-osia, tai sekstoleita riippuen vähän mitä fiilistä grooveen hakee.
 
Sama tietysti toimisi myös toisekkin päin, nopeissa tempoissa voisi ajatella vaikka puolta hitaampia aika arvoa.

 
joo tottakai tikutellaan pienempiä aika-arvoja. Meinasin suurempia kokonaisuuksia, esim. basarin ja virvelin väli, biisin melodioita yms.
 
että olisi siellä makrotasollakin kaikki hyvin.
 
e: siis vapaasti mukaillen Steve Jordanin patarumpudemoa.
 
6-stroke troll.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti