Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Klikin kanssa soittaminen keikalla.
1
pata
05.01.2011 10:45:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs. Itse olen alkanut käyttämään klikkiä nykyään livenäkin. Olen ollut erittäin tyytyväinen kyllä siihen.
Mutta mites muut täällä? Onko kokemuksia ja minkälaisia havaintoja on tehty klikin kanssa keikalla?
kertokkee kertokkee..
 
Zap
henydrum
05.01.2011 10:59:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pata: Elikkäs. Itse olen alkanut käyttämään klikkiä nykyään livenäkin. Olen ollut erittäin tyytyväinen kyllä siihen.
Mutta mites muut täällä? Onko kokemuksia ja minkälaisia havaintoja on tehty klikin kanssa keikalla?
kertokkee kertokkee..

 
Tuollapa on tarinaa siihen liittyen http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=12&t=196712
 
Mutta voisihan sitä täälläkin turista asiasta.
 
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
pata
05.01.2011 11:00:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

henydrum: Tuollapa on tarinaa siihen liittyen http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=12&t=196712
 
Mutta voisihan sitä täälläkin turista asiasta.

 
Niin no.. Ajattelin vaan että olisko se enempi tän palstan juttuja kumminkin?
 
Zap
henydrum
05.01.2011 11:15:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pata: Niin no.. Ajattelin vaan että olisko se enempi tän palstan juttuja kumminkin?
 
Kyllä, rumpalin kannalta ainakin. Tuolla lähinnä kyse bändin yhteissoitosta.
 
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
Weetoz
05.01.2011 11:33:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tykkää käyttää klikkiä keikalla. Minun molemmissa bändeissäni soitetaan sellaista musiikkia, missä on välillä biisien keskellä pitkiäkin aikoja, missä en soita rumpuja ollenkaan. Jos siis käyttäisin klikkiä, joutuisin noina aikoina pitämään muille tempoa tavalla tai toisella, tai sitten kaikille pitäisi viritellä se klikki, enkä usko muidenkaan innostuvan ajatuksesta.
 
Minusta siinä ei ole mitään pahaa, jos livenä tempot vähän elää. Eri asia tietty jos on vaikka taustanauhoja käytössä, mutta se ei tainnut olla pointtina tässä ketjussa.
 
markkuliini
05.01.2011 13:18:57 (muokattu 05.01.2011 13:23:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitan tällä hetkellä lähes kaikki keikkani lähes kokonaan klikin kanssa. Artisti kun käyttää kovalevyltä tulevia taustalaulu ja perkussio jne. 90% kaikissa biiseissään.
 
Mutta ilman kovalevyä olevat biisit soitan jotkut nekin metronomin kanssa, tai ainakin tsekkaan tempon ennen biisiä, ja annan sen ehkä nakuttaa ekaan kertsiin asti. Koska kun lähes kaikki biisit soitetaan joka kerta aivan samalla tempolla, niin artisti on tottunut siihen ettei tempot elä, ja biisit ovat lisäksi laulullisesti aika täynnä tavaraa, joten yleensä pelivaraa ei ole kiihdyttää. Ja toisaalta iso osa materiaalista on keskitempoista, joten ei sitä kannata hidastaakaan levyversioihin nähden.
Ne biisit joissa olen vaistonnut olevan hieman pelivaraa, lasken "lonkalta". Mutta taas kun soitimme erästä tempoon 90 menevää biisiä, ja eräänä iltana säädinkin metronomin klikuttamaan 91 (kun oli niin huRja mEiNinKi!1!! :D ), niin artisti kysyi välittömästi keikan jälkeen, että oliko biisi tänään liian nopea. Ajattelin, että olikohan vain sattumaa, ja testasin asiaa muutama viikkoa myöhemmin. No taas sama juttu, ja siis kappaleen temposta ei oltu koskaan aiemmin neuvoteltu mitenkään. Totesin, että onpas tarkat korvat, ja päätin antaa tempot siitä lähin hänelle just eikä melkein, siis niihin biiseihin joissa laulusovitus on täynnä ja kiireinen.
 
Klikin hyödyt:
-Parin vuoden jälkeen en enää juuri kiinnitä klikkiin edes huomiota, eli pystyn soittamaan livenäkin sen kanssa luontevasti, jos sitä sanaa voi tässä yhteydessä käyttää. Olen oppinut relaamaan sen suhteen, kun lopulta tajusin, että olen ainoa joka kuulee sen klikin.
-Adrenaliinin ja jännityksen hallinta.
-Ei tarvi huolehtia tempoista, tai miettiä kesken biisin onkohan se oikea.
-Tempon muutokset tai pienet heilahdukset/jännitteet omassa soitossa ja kaikkien soittajien kesken huomaa nykyään paremmin.
-Jos klikistä hieman harhautuu, niin oppii tekemään korjauksia hitaasti ja luontevissa paikoissa. Eli oppii sellaista hienovaraista kontrollia, hieman niinkuin valtamerilaivan ohjaamisen kanssa. Ei saa tehdä liian rajuja ja äkillisiä liikkeitä, koska silloin muita matkalaisia alkaa yrjöttämään! :D
 
Klikin haitat/vaarat:
-Sen luomaan tukiverkkoon voi jäädä kiinni, eli ei uskalla luottaa omaan timeen kun soittaa ilman, vaan haluaisi klikin tuomaa vahvistusta/varmistusta koko ajan. Kun on tottunut klikkiin, niin ilman sitä voi tulle todella vainoharhaiseksi "kiilasinko mä just, tai ehkä mä sleepsin. Tai molempia yhtäaikaa!!!". Siksipä treenaan usein ilman sen soittoa nykyään.
-Biisien tempot eivät elä livenä. Ainoa tapa vaikuttaa timefiilikseen on soittaa hieman etukenossa tai takana, mutta siihen vaaditaan koko bändin tiukkaa timeosaamista.
-Alussa tekee helposti liian äkillisiä korjausliikeitä jos klikistä harhautuu hieman. Tuloksena juuri sitä pahamaineista tempoilevaa "epäluontevaa klikkisoittoa".
-Etenkin alussa ei tule kuunneltua muita soittajia, vaan asenne on enemmänkin "mä soitan klikin kanssa, ja te seuraatte mua". Toisaalta tästa saa sellaista MINÄ MÄÄRÄÄN TIMEN-asennetta, mikä ei ole pelkästään huono asia.
 
Kaikenkaikkiaan ei mulla oo ollut mitään sen käyttöä vastaan. Hyödyt oman soiton kehityksessä ovat olleet selviä, mutta pitkällä tähtäimellä, en ehkä haluaisi soittaa koko ajan sen kanssa kuitenkaan.
Koska mua ei haittaa se noin niinkuin yleensä ottaen, niin ehkä mä alitajuisesti vaan ajattelen, että ihan sama klikuttaako se sillä taustalla. Ihan samalla tavalla mä silti soittaisin! :D
No joo, sellaisia ajatuksia tuli mieleen.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
pata
05.01.2011 14:41:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Itse soitan tällä hetkellä lähes kaikki keikkani lähes kokonaan klikin kanssa. Artisti kun käyttää kovalevyltä tulevia taustalaulu ja perkussio jne. 90% kaikissa biiseissään.
 
Mutta ilman kovalevyä olevat biisit soitan jotkut nekin metronomin kanssa, tai ainakin tsekkaan tempon ennen biisiä, ja annan sen ehkä nakuttaa ekaan kertsiin asti. Koska kun lähes kaikki biisit soitetaan joka kerta aivan samalla tempolla, niin artisti on tottunut siihen ettei tempot elä, ja biisit ovat lisäksi laulullisesti aika täynnä tavaraa, joten yleensä pelivaraa ei ole kiihdyttää. Ja toisaalta iso osa materiaalista on keskitempoista, joten ei sitä kannata hidastaakaan levyversioihin nähden.
Ne biisit joissa olen vaistonnut olevan hieman pelivaraa, lasken "lonkalta". Mutta taas kun soitimme erästä tempoon 90 menevää biisiä, ja eräänä iltana säädinkin metronomin klikuttamaan 91 (kun oli niin huRja mEiNinKi!1!! :D ), niin artisti kysyi välittömästi keikan jälkeen, että oliko biisi tänään liian nopea. Ajattelin, että olikohan vain sattumaa, ja testasin asiaa muutama viikkoa myöhemmin. No taas sama juttu, ja siis kappaleen temposta ei oltu koskaan aiemmin neuvoteltu mitenkään. Totesin, että onpas tarkat korvat, ja päätin antaa tempot siitä lähin hänelle just eikä melkein, siis niihin biiseihin joissa laulusovitus on täynnä ja kiireinen.
 
Klikin hyödyt:
-Parin vuoden jälkeen en enää juuri kiinnitä klikkiin edes huomiota, eli pystyn soittamaan livenäkin sen kanssa luontevasti, jos sitä sanaa voi tässä yhteydessä käyttää. Olen oppinut relaamaan sen suhteen, kun lopulta tajusin, että olen ainoa joka kuulee sen klikin.
-Adrenaliinin ja jännityksen hallinta.
-Ei tarvi huolehtia tempoista, tai miettiä kesken biisin onkohan se oikea.
-Tempon muutokset tai pienet heilahdukset/jännitteet omassa soitossa ja kaikkien soittajien kesken huomaa nykyään paremmin.
-Jos klikistä hieman harhautuu, niin oppii tekemään korjauksia hitaasti ja luontevissa paikoissa. Eli oppii sellaista hienovaraista kontrollia, hieman niinkuin valtamerilaivan ohjaamisen kanssa. Ei saa tehdä liian rajuja ja äkillisiä liikkeitä, koska silloin muita matkalaisia alkaa yrjöttämään! :D
 
Klikin haitat/vaarat:
-Sen luomaan tukiverkkoon voi jäädä kiinni, eli ei uskalla luottaa omaan timeen kun soittaa ilman, vaan haluaisi klikin tuomaa vahvistusta/varmistusta koko ajan. Kun on tottunut klikkiin, niin ilman sitä voi tulle todella vainoharhaiseksi "kiilasinko mä just, tai ehkä mä sleepsin. Tai molempia yhtäaikaa!!!". Siksipä treenaan usein ilman sen soittoa nykyään.
-Biisien tempot eivät elä livenä. Ainoa tapa vaikuttaa timefiilikseen on soittaa hieman etukenossa tai takana, mutta siihen vaaditaan koko bändin tiukkaa timeosaamista.
-Alussa tekee helposti liian äkillisiä korjausliikeitä jos klikistä harhautuu hieman. Tuloksena juuri sitä pahamaineista tempoilevaa "epäluontevaa klikkisoittoa".
-Etenkin alussa ei tule kuunneltua muita soittajia, vaan asenne on enemmänkin "mä soitan klikin kanssa, ja te seuraatte mua". Toisaalta tästa saa sellaista MINÄ MÄÄRÄÄN TIMEN-asennetta, mikä ei ole pelkästään huono asia.
 
Kaikenkaikkiaan ei mulla oo ollut mitään sen käyttöä vastaan. Hyödyt oman soiton kehityksessä ovat olleet selviä, mutta pitkällä tähtäimellä, en ehkä haluaisi soittaa koko ajan sen kanssa kuitenkaan.
Koska mua ei haittaa se noin niinkuin yleensä ottaen, niin ehkä mä alitajuisesti vaan ajattelen, että ihan sama klikuttaako se sillä taustalla. Ihan samalla tavalla mä silti soittaisin! :D
No joo, sellaisia ajatuksia tuli mieleen.

 
Kylläpäs oli hyvä kirjoitus. itselläkin ollut samankaltaisia ajatuksia plussista ja miinuksista....
 
Zap
welho
05.01.2011 21:46:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jes! markkuliinin plussat ja miinukset oli kuin omasta suusta joten eipä siinä sen kummempaa:)
 
OPJ1974
05.01.2011 22:23:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: No joo, sellaisia ajatuksia tuli mieleen.
 
Hyvä ajatuksia oli. Pakko tipauttaa plussa.
 
Kirjoituksen rohkaisemana tänään otin klikin treeneissä käyttöön, kun tarkoitus olisi studioon mennä lähitulevaisuudessa. En ole todellakaan koskaan ollut mikään klikin ystävä.
 
Yllättävän hyvin meni siihen nähden, miten vähän sen kanssa on tullut treenattua. Häiritsevää toki, mutta ei tuntunut pahalta. Eikä iskenyt "tempokammo", kiitos samba- ja bateriasoittoharrastuksen, jossa tavallaan on oppinut kuulemaan temmon sitä kuitenkaan kuuntelematta.
 
Kehotankin muitakin metronomin vihaajia ennakkoluulottomasti kokeilemaan - jos minä tohdin, tohditte tekin :D
 
"Semmosta huutomerkkiaksentointia alusta loppuun ja burlaburla-perunoita kellariin."
pata
07.01.2011 12:41:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OPJ1974: Hyvä ajatuksia oli. Pakko tipauttaa plussa.
 
Kirjoituksen rohkaisemana tänään otin klikin treeneissä käyttöön, kun tarkoitus olisi studioon mennä lähitulevaisuudessa. En ole todellakaan koskaan ollut mikään klikin ystävä.
 
Yllättävän hyvin meni siihen nähden, miten vähän sen kanssa on tullut treenattua. Häiritsevää toki, mutta ei tuntunut pahalta. Eikä iskenyt "tempokammo", kiitos samba- ja bateriasoittoharrastuksen, jossa tavallaan on oppinut kuulemaan temmon sitä kuitenkaan kuuntelematta.
 
Kehotankin muitakin metronomin vihaajia ennakkoluulottomasti kokeilemaan - jos minä tohdin, tohditte tekin :D

 
Ja siihen grooveen saa klikinkin kanssa erilaisia fiiliksiä ku opettelee soittamaan esim. klikki 2 ja 4, tai sitten jälkimmäinen kahdeksasosa yms... Ja klikkinä joskus käyttänyt ihan clave -luuppia. Toimii silleenkin aika kivasti.
 
Zap
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti