Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kädet puutuu?? Auttakaas?
1 2 3 4 5 6 7
marchangel Miquel
03.07.2010 16:52:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Paha. Varsinkin jos putosit Outokummun kaivoksen syvimpään kohtaam. 430 metriä. Ja niitä verkostoja on siellä yli 100 kilsaa. Että ei varmaan ihailla sun millimetrin tarkkaa huumorintajua kotvaseen.
 
Oot perehtyny Outokumpuun paremmi ku ite outokumpulainen o.O is this sorcery?
Mun huumoriha on yhtä tarkkaa ku sun?
 
"We are the west side killaz motherfuckin' bad, cocksuckin' niggas" LEVYNI: http://muusikoiden.net/levylista/selaa.php?list_id=5676
Stoalainen
03.07.2010 18:00:18 (muokattu 03.07.2010 18:07:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=52&t=79456
 
Edittiä, tiedän omalta paikkakunnaltani useita 15-18 vuotiaita rumpaleita, joiden tekniikka ja soittotaito jaksaa edelleen ihmetyttää. Erittäin taitavia ja tarkkoja sällejä, ja ihmettelen jos yksikään näistä ei nouse jossain vaiheessa suurempaan tietoisuuteen. Ja pointti? Jokaisella on ollut rumpuopettaja.
 
Vertailukohtana esimerkiksi minä, ikää 25 vuotta, ei koskaan rumpuopettajaa, ja soittotaito on sadasosa nuorempien rumpaleiden taidoista. Nyt kaduttaa.
 
My heart beats with drumbeats.
hollmi-5
03.07.2010 21:08:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun mielestä sinä Latexi voisit vaivautua parempaan kirjoitusasuun täällä, että kaikki eivät pitäisi peruskoululaisia pitkätukkia kielipuolina ;-)
 
Elä ota tunteja, jos haluat välttää kehittymisen.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Ruutikallo
03.07.2010 23:55:44 (muokattu 04.07.2010 00:07:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Olen sanaton. Lähes ainakin. :)
Jo se, että opettaja tulis kotiin, koetaan liian vaivalloiseksi?!

Tämä kyllä ihmetyttää itseänikin. Jos halua kehittymiseen ja soittoon on, niin onko se jonkinlaista auktoriteettikumarrusta jos opetatja tulee kotiin asti pitämään tunteja?
Minusta ei, koska opettajan hankkiminen jo kielii todellisesta innostuneisuudesta soittajana kehitymiseen.
 
Harva opettajahan edes tekee kotikäyntejä, vaan yleensä pitää "vaivautua" hänen kotiin/treenikämälle.
 
Tää on totta, ja joskus se vaivautuminen on "niin" suuri taakka, että...
En aina ymmärrä oppilaita, jotka "haluavat" soittaa ja oppia uusia "juttuja" tai bändisoittoa, mutta kun läksyinä olkoot vaikka pikkurumputreeniä, kapulaotteita, ja tietenkin kompin tynkää. Niin tunnille tullaan asenteella, eimmää niitä kun ne on ihan peruskauraa ja mä haluan blästätä.
Joskus niksit loppuu joskus ei. Motivointi on tietyllä ikäryhmällä avainasemassa, mutta kummalliseslta tuntuu rahojen hassaaminen yksityistunteihin, kun kuitenkaa kotona ei tehdä se eteen mitään.
Ei se soittotaito tule pelkästään tunneilla käymisellä.
Minä en ole pedagogi koulutukseltani, vaikka oppilaita melko runsaasti onkin.
 
Toisinaan on turhauttavaa pitää tunteja jo etukäteen tietäen, ettei mitään ole treenattu. Se on ajan tuhlausta puolin ja toisin.
Mutta onneksi näitä on meöko harvassa ja joidenkin tällaisten oppilaiden kohdalla olen keskustellut vanhempien kanssa, ihan rakentavassa hengessä.
Toisinaan yhteinen ymmärrys löytyy, mutta on käynyt niinkin että minä olenkin huono opettaja kun ei koulutustakaan ole. Ja meidän Eero-Petterihän on kuitenkin kotona niin hyvä soittamaan Rentun Ruusua. Tulos on +/- 0.
 
Olen mielestäni aika höveli vielä nboiden tuntien kanssa, koska käyn myös melko monen kotona pitämässä tunteja, koska ne sattuvat sopivasti matkan varrelle. Mutta kuten varmaan ymmärsitte, se ei todellakaan aina palkitse vaikka laahaa materiaalit, metronomia, CD-soitinta ja ties mitä matkassaan oppilaalle kotiin, että saisi motivoitua.
 
E. Kirj.virheitä, mutten jaksa korjailla, koska tässä on vissiinkin sma miten kirjoittaa.
Latexidrummerille kotiin vaikka tuosta alkuun: http://www.sendspace.com/file/7kyuv2
 
Ja Youtubesta vaikkapa Jojo Mayerin kapulaote-pätkä.
Jos kyse on puutumisesta, niin luultavasti silloin on hermostossa jokin pinne, joka tuolla iällä tuskin on kovin yleistä mistään rasituksista. Ei toki poissuljetua sekään.
 
Kapulaotevideoita on netti tulvillaan, kuin myös rudimenttiharjoituksia. Samoin löytyy keskeisä tekijöitä setti,- ja soittoergonomiaan liittyen.
 
Puutuminen on aivan eriasia kuin hapottuminen, joka useimmiten johtuu riittämättömästä tekniikasta, inc. kapulaotteen ja liiallisen, yli rajojen pinnistämisen.
 
Tästä sulle nopeutta jalkoihin http://muusikoiden.net/artikkelit/1497
keksi käsille mitä haluat, jollei oikeasti apu palstalaisilta kysymisestä huolimatta kelpaa.
 
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
marchangel Miquel
04.07.2010 01:16:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

henydrum: Tästä sulle nopeutta jalkoihin http://muusikoiden.net/artikkelit/1497
keksi käsille mitä haluat, jollei oikeasti apu palstalaisilta kysymisestä huolimatta kelpaa.

 
Oli muuten niin maan perkeleen asiallista settiim, että plussa tipahti brååå.
 
"We are the west side killaz motherfuckin' bad, cocksuckin' niggas" LEVYNI: http://muusikoiden.net/levylista/selaa.php?list_id=5676
Ruutikallo
04.07.2010 01:22:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

marchangel Miquel: Oli muuten niin maan perkeleen asiallista settiim, että plussa tipahti brååå.
 
Jou bRåå=)
Koitin asiaakin laittaa, mutta kun fiilis vaikuttaa vähn tuollaiselta.
 
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
marchangel Miquel
04.07.2010 13:09:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

henydrum: Jou bRåå=)
Koitin asiaakin laittaa, mutta kun fiilis vaikuttaa vähn tuollaiselta.

 
Ei tämmöseen topikkiin voi laittaa asiaa ku oikeesti pikkusen.
 
"We are the west side killaz motherfuckin' bad, cocksuckin' niggas" LEVYNI: http://muusikoiden.net/levylista/selaa.php?list_id=5676
Lucky 7
04.07.2010 15:51:59 (muokattu 04.07.2010 16:08:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketjun aloittajalle tiedoksi ettei se "treeniätreeniä" metodi toimi jos ei ole perusteet hallussa.
Omalta kohdalta voin sanoo, että väärin opetellut tavat on myöhemmin todella vaikea korjata, eikä välttämättä tule kunnolliseks koskaan. Tarpeeksi kauan kun treenaa naama irvessä, tulee raja vastaan kun huomaa ettei mitään opi ja siihen asti opitulla tiedolla ei tee mitään.
Se että soitonopettajassa käytetää opettaja-sanaa, ei tarkoita sitä että sillä ois mitään tekemistä peruskoulu opettajien kanssa. Hyvin usein soitonopettajat on ammatti muusikoita joilla on vuosien kokemus työstänsä käytännössä, ja pätevyys on aivan eri tasolla kuin kirjan oppineilla paasaajilla pöydän takana. Kaiken lisäks niillä ammatti soittajilla on useimmiten hauskat jutut ja tyyli, eikä välttämättä edes huomaa olevansa opettaja-oppilas asemassa. Tämä toki edellyttää mielenkiintoa ja perehtymistä harjoittelemaansa asiaan.
 
Toki ammattilaiseksi voi päästä ilman harjoittelua ja minkään laista, edes alkeellisinta tekniikkaa, ja vielä netota hyvät rahat. Mutta Souvareilla on jo rumpali.
 
E:Martti Syrjän sanoin- Kaikki liike lähtee päästä.
 
TÄ?
hollmi-5
04.07.2010 16:38:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lucky 7: Se että soitonopettajassa käytetää opettaja-sanaa, ei tarkoita sitä että sillä ois mitään tekemistä peruskoulu opettajien kanssa. Hyvin usein soitonopettajat on ammatti muusikoita joilla on vuosien kokemus työstänsä käytännössä, ja pätevyys on aivan eri tasolla kuin kirjan oppineilla paasaajilla pöydän takana. Kaiken lisäks niillä ammatti soittajilla on useimmiten hauskat jutut ja tyyli, eikä välttämättä edes huomaa olevansa opettaja-oppilas asemassa. Tämä toki edellyttää mielenkiintoa ja perehtymistä harjoittelemaansa asiaan.
 
Toki ammattilaiseksi voi päästä ilman harjoittelua ja minkään laista, edes alkeellisinta tekniikkaa, ja vielä netota hyvät rahat. Mutta Souvareilla on jo rumpali.
 
E:Martti Syrjän sanoin- Kaikki liike lähtee päästä.

 
Ammattisoittaja voi olla hyvä opettaja, mutta ei läheskään aina. Opettaminen on arvokasta työtä ja opettajaksi ei kuka vain sovi.
 
Se, että on opiskellut opettamisen didaktiikkaa ja kasvatustiedettä, on pelkästään eduksi. Tietää, miten ja mitä kannattaa opettaa. Minulla olisi tuhat tarinaa noista soittajista soitonopettajina, mutta antaa nyt olla.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Lucky 7
04.07.2010 17:01:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Ammattisoittaja voi olla hyvä opettaja, mutta ei läheskään aina. Opettaminen on arvokasta työtä ja opettajaksi ei kuka vain sovi.
 
Se, että on opiskellut opettamisen didaktiikkaa ja kasvatustiedettä, on pelkästään eduksi. Tietää, miten ja mitä kannattaa opettaa. Minulla olisi tuhat tarinaa noista soittajista soitonopettajina, mutta antaa nyt olla.

 
Voihan sen noinkin ymmärtää. Tosin tarkoitin sitä, että niillä opettajilla jotka soittoa opettaa, on MYÖS vuosien kokemus keikkatyöläisena olosta.
 
Ja toisena ääripäänä on niitä opettajia, joita ei pitäis koskaan päästää opettamaan, koska eivät osaa kasvattaa edes omia mukuloitansa. Tosin tästä ei ole kokemusta kuin peruskoulusta.
 
TÄ?
hollmi-5
04.07.2010 17:52:21 (muokattu 04.07.2010 17:57:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja toisena ääripäänä on niitä opettajia, joita ei pitäis koskaan päästää opettamaan, koska eivät osaa kasvattaa edes omia mukuloitansa. Tosin tästä ei ole kokemusta kuin peruskoulusta.
 
Toki näinkin. Suomessa on keskimäärin maailman parhaat opettajat kuitenkin ja paras peruskoulu. Olen nähnyt kouluja ja opettajia muuallakin ja Suomi on niistä nähdyistä valovuoden edellä.
 
Kaverini otti tunnin yhdeltä arvostetuimmista rumpaleistamme. Tunti meni jutustellessa (kuunnellessa) ja lopuksi ope ehdotti kaljalle lähtöä ;-)
 
Toinen kaverini otti kontrabasisitilta tunteja. Kolme tuntia neljästä peruttu. Noilla tunneilla, joilla ilmestyi pedagogi paikalle, pummasi ensin röökiä ja sitten halusi vipata rahaa...
 
Kolmas kaverin oli ammattirumpali/muusikon tunneilla naputellut padia, kun ope makaili tulpat päässä riippumatossa ja luki Iltasanomia...
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Ruutikallo
04.07.2010 19:24:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Toki näinkin. Suomessa on keskimäärin maailman parhaat opettajat kuitenkin ja paras peruskoulu. Olen nähnyt kouluja ja opettajia muuallakin ja Suomi on niistä nähdyistä valovuoden edellä.
 
Kaverini otti tunnin yhdeltä arvostetuimmista rumpaleistamme. Tunti meni jutustellessa (kuunnellessa) ja lopuksi ope ehdotti kaljalle lähtöä ;-)
 
Toinen kaverini otti kontrabasisitilta tunteja. Kolme tuntia neljästä peruttu. Noilla tunneilla, joilla ilmestyi pedagogi paikalle, pummasi ensin röökiä ja sitten halusi vipata rahaa...
 
Kolmas kaverin oli ammattirumpali/muusikon tunneilla naputellut padia, kun ope makaili tulpat päässä riippumatossa ja luki Iltasanomia...

 
Näähn on niitä ääritapauksia, joihin en halua kenenkää törmäävän. Se leimaa nii helposti koko kaartin salanlaisiksi jo yhden kerran perustella. Mutta kun taas jos opettaja-oppilassuhde on hyvä, niin se poikii uusia oppilaita.
Tai näin minä sen ymmärrän, koska yleinen suomainen totuushan on, että moititaan ääneen ja kun ollaa tyytyväisiä ollaan hiljaa tai paremmassa tapauksessa puhutaan tutuille eteenpäin hyvistä kokemuksista.
 
Ja tottapuhut, ei missään tapauksessa kaikki huippusoittajat ole hyviä opettajia.
Tietty persoonatyyppi ei vain kertakaikkiaan voi toimia opetushommissa, eikä se välttämättä ole soittotaidosta kiinni vaan enemmänkin vuorovaikutustaidoista.
Toisille on luontevaa työskennellä uusien tyyppien kera ja jakaa sekä jaksaa inspiroida tunti tunnin jälkeen. Toisille saattaa helpon rahan houkutus merkitä enemmän.
 
Omiin metodeihin on vaikuttanut jälkikasvu rutosti, sitä asennoituu aivan eritavalla kuin esim. 6v. sitten, varsinkin nuorempien kanssa.
 
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
Epämuusikko
04.07.2010 19:39:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Latexidrummer: Tarkoitan että en ota opettajaa omaan kotiini säätää ym. Siis ihan teidän kautta oisin halunnut tietää niinkuin että ei tarvisi sellaiseen vaivautua..
 
Koska VAIVAhan on ihan perseestä.
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
hollmi-5
04.07.2010 21:15:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Koska VAIVAhan on ihan perseestä.
 
Ilman vaivaa ei kannata vaivautua rumpupallille julkisesti itseään nolaamaan. Tosi moni on niin tehnyt. Myös Latexi lataamalla itsensä tuubiin. Vielä hän ei sitä ymmärrä, mutta jos jaksaa opiskella soittoa ja kehittyy, niin sitten joskus itsekin sen huomaa.
 
Nämä sanat eivät ole lannistamaan, vaan kannustamaan rumpaliksi hieman vaivaakin sen eteen nähden. Homma on alussa. Hyvässä alussa.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
kamelisko
05.07.2010 20:22:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei oo tullu kovin monia neuvoja. Tässä voisin laittaa muutaman:
 
Kapulaote ei näytä kovin hyvältä. Oikean käden ranne vääntyy erikoisesti venkuraan kun soitat rideen. Samoin pikkurilli on jäykännäköisesti koukussa. Kapulat vispaa omituisella tavalla. Aloita siis kapulaotteesta. Rennosti kiinni kuten tässä kuvassa. Koita pitää ranne suorana. Nyt näyttää siltä, että puristat kapulaa etusormella ja peukalolla. Muut sormet mukaan.
http://www.luokkarummut.fi/index.php?sivu=kapulaote
 
Siitä tullaankin sitten seuraavaan aiheeseen: rumpujen asettelu. Käännä tomeja vaakatasoon ja peltejä alemmas ja rideä vähän kauemmas. Ranne ei saa vääntyä kun soitat rideen ja isotomiin, olet siis liian lähellä. Samoin kun lyöt oikealla kädellä virveliä, niin lyöt liian sivulta. Istu kauempana niin, että voit lyödä virveliä käsillä n. klo 7 ja klo 5:n kohdalta. Näin ranne pysyy suorana.
 
Lyöntitekniikka.
Älä vispaa kapuloilla niin ylös ja kovaa. Opettele perusparadiddlellä vvoovvoovvoovvjne. kevyitä lyöntejä nopeasti. Näitä voi soittaa aina kun kattoo telkkaria yms. Älä haudo kapulaa kalvoon vaan anna pompata.
 
Selkä suoraksi! Muuten on muutaman vuoden päästä selkä paskana, eikä sitä voi korjata!
 
Suosittelen - kuten muutkin - ottamaan pari opetustuntia NIMENOMAAN soittoasentoon, rumpujen asetteluun ja kapuloiden pitämiseen liittyen. Eikä rumpujen viritystaidon opettelukaan ole pahasta. Hyvällä soundilla on kivempi soittaa.
 
Olen soittanut yli 15 vuotta, ja olen käynyt vain (valitettavasti) muutaman tunnin, mutta siellä kiinnitettiin huomiota juuri kapulanpitämisasentoon yms.
 
Epämuusikko
05.07.2010 20:48:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5:
Kaverini otti tunnin yhdeltä arvostetuimmista rumpaleistamme.

 
On sulla saatana kavereita :)
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
hollmi-5
05.07.2010 20:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: On sulla saatana kavereita :)
 
Tämä kaverini on nykyisin ammattirumpali itsekin.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
hollmi-5
05.07.2010 21:05:24 (muokattu 05.07.2010 21:25:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Istu kauempana niin, että voit lyödä virveliä käsillä n. klo 7 ja klo 5:n kohdalta. Näin ranne pysyy suorana.
 
Virveliä soitettaessa on kapuloiden välillä tulisi olla 90-asteen kulma, eli kapula vasemmassa kello kahdeksan ja oikeassa kello neljä...
 
Lyöntitekniikka.
Älä vispaa kapuloilla niin ylös ja kovaa. Opettele perusparadiddlellä vvoovvoovvoovvjne. kevyitä lyöntejä nopeasti. Näitä voi soittaa aina kun kattoo telkkaria yms. Älä haudo kapulaa kalvoon vaan anna pompata.

 
Pomppu on tärkeä. Perusparadiddle on ovoo vovv.
 
vvoovvoo on tuplalyönti vasen käsi edellä...
 
Olen soittanut yli 15 vuotta, ja olen käynyt vain (valitettavasti) muutaman tunnin, mutta siellä kiinnitettiin huomiota juuri kapulanpitämisasentoon yms.
 
Kannattaisi käydä tunneilla edelleen.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Cimble
05.07.2010 21:16:27 (muokattu 05.07.2010 21:17:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Ammattisoittaja voi olla hyvä opettaja, mutta ei läheskään aina. Opettaminen on arvokasta työtä ja opettajaksi ei kuka vain sovi.
 
Se, että on opiskellut opettamisen didaktiikkaa ja kasvatustiedettä, on pelkästään eduksi. Tietää, miten ja mitä kannattaa opettaa.

 
Mutta olisikohan sitten niinkin kuin Juice lauloi: Ne jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei, ne ryhtyy opettamaan. :) (provopitoisuus 69 %)
 
hollmi-5
05.07.2010 21:24:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cimble: Mutta olisikohan sitten niinkin kuin Juice lauloi: Ne jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei, ne ryhtyy opettamaan. :) (provopitoisuus 69 %)
 
Juice osasi itse vain ryyppäämisen tosi hyvin (provopitoisuus 11%).
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «