Muusikoiden.net
08.12.2016

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Symbaalit rikki.
1 2 3
rockid
05.02.2010 10:48:17 (muokattu 05.02.2010 13:08:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi asia vaan jaksaa aina ihmetyttää.

Miten ihmeessä joku saa symbaalit rikki??

Tää ei ole mikään hyökkäys ketään vastaan, mut ihmetyttää vaan kun lueskelee noita myynti-ilmoituksia, ni joka toinen symbaali on reunasta haljennut/keyhole keskiöllä.

Jos olet niiden joukossa, jotka kerta toisensa jälkeen saa omat symbaalinsa säröille, niin eikö kannattaisi keskittyä lyöntitekniikoihin? Tai ehkä peltisi ovat liian korkealla tms? Ihan symbaalin kallistuskulmaa säätelemällä moinen vahinko jää usein tapahtumatta. Jos halkeamia vielä muodostuu niin heittäkää viimeistään siinä vaiheessa ne alumiiniset kapulat menemään:)

Avaudun sen takia, koska joskus haluaisi mielellään ostaa/kokeilla käytettyjä symbaaleja, mutta ei voi ku joka toinen symbaali mistä on kinnostunut on rikki :)

Pidetään soittimistamme huolta, niin kiertoon laittaminen on niin paljon mukavampaa. Lisäksi säästyy tukkukaupalla rahaa, kun ei tarvitse ostella uusia lättyjä joka vuosi.

Rokrok!

OPJ1974
05.02.2010 11:35:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KKK: Yksi asia vaan jaksaa aina ihmetyttää.

Miten ihmeessä joku saa symbaalit rikki??

...

Pidetään soittimistamme huolta, niin kiertoon laittaminen on niin paljon mukavampaa. Lisäksi säästyy tukkukaupalla rahaa, kun ei tarvitse ostella uusia lättyjä joka vuosi.

Rokrok!

Tämä minuakin ihmetyttää, kuten myös se, että joku ostaa rikkinäisiä symbaaleja (Stäkkien rakentajat?).

Soittotekniikan (puutteen) ja symbaalin asettelun lisäksi ehkä syytä voidaan etsiä "esikuvista", joita kenties ihannoidaan; eli kun se L... idoli hakkaa niitä peltejä ihan täysiäkovaa, niin pitäähän sitten niitä omiakin takoa. Usein unehtuu, että idolilla on varaa joka keikan jälkeen vaihtaa ne pellit uusiin -vaikka eivät olisi menneetkään rikki.

Oikealla tekniikalla tietty voidaan symbaaleja lyödää kovaakin vahinkoa tekemättä.

Nimim. "27 vuotta soitantaa eikä yhtään rikkoutunutta symbaalia tai rumpua"

It's so hard to be a rumpalimies.
Lucky 7
05.02.2010 11:39:31 (muokattu 05.02.2010 11:47:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä sen keyholen vaikutus on saundiin, tai kestävyyteen?
Mulla on muutamia peltejä joissa on pientä laajentumaa/keyholea. Haikan ylä pellissä eniten, koska tykkään pitää sitä just niin löysällä kun ilman ylimääräsiä klotinoita on mahdollista.
20" avediksen n.5mm keyhole on peräisin edelliseltä omistajalta, mutta se ei ole omistukseni aikana suurentunut,eikä lähtenyt säröilemään.

Eli onko näillä pelleillä mitään varsinaista arvoa käyttöarvon lisäksi, sitten kun poika realisoi kuolinpesää?

Tiputtaminen on tosi hyvä konsti rikkoo peltejä. Puukapulalla en ole ikinä onnistunu, vaikka tosissani olen yrittäny.

Se mitä ei muista, ei pidäkään muistaa.
sahkuifk
05.02.2010 11:53:17

Pellit on kuluvaa käyttötavaraa ja se on fakta. Toisella on vain pidempi elinkaari kuin toisella. Mulla on haitsun pellit kestäny jo liki 20 vuotta mutta jotain muuta on matkan varrella hyytyny paljon nopeammin.
Harmittaahan se toki kun on niitä luottopelejä ja se kyrvähtää mutta se nyt vaan on niin.
Mulla ei ole ollu mutta keskusteluja seuranneena tämä Wuhan on kai hyvä esimerkki siitä että saattaa löytää omaan korvaan oikeinkin makeen kuuloisen, mutta hyvälläkään soittotekniikalla ja pidolla ei ole pitkäikäinen.

Ei se ei ole väärin, ja itseasiassa meidän likaisten nettirunkkareiden mielissä mikään ei ole väärin
markkuliini
05.02.2010 12:06:53 (muokattu 05.02.2010 12:08:17)

sahkuifk: Pellit on kuluvaa käyttötavaraa ja se on fakta.

Faktat sulla housuissas. :D

No tavallaan on kulutustavaraa ainakin joillekin, mutta mulle ne ei ole.
Crashit kyllä saattaa väsähtää, ja ei ne enää samalta kuullosta kuin uutena. Mutta kyllä ne voi tosi hyvältä silti kuulostaa, sympaattisen pehmeiltä. :)
Ridet ja haitsut taas melkeinpä kyllä paranevat vanhetessaan.

Harmittaahan se toki kun on niitä luottopelejä ja se kyrvähtää mutta se nyt vaan on niin.

Ei kyse ole sattumasta, vaan soittajasta ja soitinvalinnoista. Yleensä enemmän vielä siitä soittajasta.

Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
rockid
05.02.2010 13:16:48

Niin ja hardware esitää myös isoa osaa. Joiltakin tuntuu unohtuvan myös tarkastaa/päivittää ständinsä. Ei ole mitään järkeä ostaa kallis symbaali ja lykätä se surkeaan ständiin. Myös vinkkinä keikkaileville kannuttajille, et suoraan jääkylmän toyota corollan takaluukusta otetut symbaalit eivät ihan heti ole soittovalmiita. Sama koskee myös treenistä, jonka lämpötila lähenee jääkaapin lämpötilaa :)

Deino
05.02.2010 13:19:33

Ridejä, haitsuja ja chinoja en ole ikinä saanut hajalle, mutta crashit ja splashit tuppaavat hajoamaan aina jossain vaiheessa...

the_anaster
05.02.2010 13:37:01

Herää kysymys millaisella tekniikalla Voisi välttää symbaalien hajoamisen mahdollisimman tehokkaasti. Olisi mukava kuulla asiaan vihkiytyneidin näkemyksiä. Itse olen onnistunu saaman halvan Paiste:n crashin rikki kokeiltuani hiilikuitukapuloita ala-asteella. Nykyään puukapuloilla en "saa" aikaan edes kuoppia kalvoihin saati rikottua peltejä vaikka bändin kanssa tulee soitettua usein kovaa. Monet asiat tietysti vaikuttaa: Peltien kulma, Lyöntikulma, Pellit itsessään, kapulat(puu,hiilikuitu, nylon), tekniikka(lyökö pellistä läpi vai "pyyhkäiseekö").

Groove on niin kovalla, että muut soittimet ei kuulu.
moderndrummer88
05.02.2010 14:29:48 (muokattu 05.02.2010 14:30:04)

Itse olen sain rikottua haikan yläpellin tossa joulukuun aikana, vähän mystinen tapaus, tässä lainaus tekstistäni jonka jo toiseen ketjuun laitoin:

Jes, olen onnistunut rikkomaan haikan yläpellin - ja vieläpä millä tavalla!

Huomasin tuossa yhden keikan jälkeen rumpuja paketoidessa, että keskireiästä lähtee tosi ohut noin sentin mittainen halkeamanalku, ei mene mitenkään sorvausurien mukaan ihan siitä vaan suoraa laitaan päin, mitä hittoa? En oo koskaan peltejäni rikkonu ja noita haikkoja on pidetty aina sellaisessa telineessä, että se peltiin kosketuksessa oleva osa ei ole kierteellinen. Ohuthan se pelti on, mutta niin on kaikki mun muutkin pellit ja hyvin ne on kestäny. No onneksi haitsuissa ei ole niin dramaattinen soundimuutos vaikka ne vähän särki oiskin.

Hämmentävää...

"Well I like drummers baby you're not my bag..."
jazzmies
05.02.2010 15:03:52

Viimeksi minulla hajosi symbaali vuonna 94, kun pidin splashia liian kireällä ja vaakatasossa Richie Haywardin tyyliin. Tekniikkakaan ei ollut vielä kovin jalostunutta, eli aikaisemmin ketjussa ilmoitetut virheet ne tekevät. Ei niinkään liian lujaa lyöminen yksinään. Mutta tuossa viikko sitten sain Aaron "Britneyn veli" Spearsin DVD:n, mikä toimii mahdollisimman huonona esimerkkinä kenelle tahansa rumpujensoittoa aloittelevalle. Hän soittaa tarpeettoman lujaa. Jokaisessa lyönnissä on 3 newtonia ylimääräistä voimaa taustalla, minkä hän voisi vaikka käyttää kuntoliikuntaan, eikä soittoviestin perille meneminen heikentyisi yhtään.

Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
Bobana
05.02.2010 15:12:20

the_anaster: Herää kysymys millaisella tekniikalla Voisi välttää symbaalien hajoamisen mahdollisimman tehokkaasti.

Soittamalla humppaa, tangoa ja suomi-iskelmää.

Kyllä ne maailman huiputkin takovat niitä peltejä palasiksi. Niitä vaan ei kiinnosta kun saavat uuden tosta noin vaan.
Taasen amatöörejä sun muita ammattilaisia se yleensä kirpaisee 200-400€:lla mikäli ei diiliä ole ja se kyllä puhuttaa.

Nojo. Musatyyli tietenkin vaikuttaa asiaan esim. pussihousuhevissä kompataan aika paljon rässiin ja oikeen olan takaa.
On niitä joku mennyt itelläkin rikki. Crasheja meinaan. Muita en ole rikki saanut. Mitä enemmän tulee soittovuosia niin sitä vähemmän niitä kyllä hajoilee.

OPJ1974: Ai sä et ole rikkonu mitään 27 vuoden aikana. Soon kyllä vale!

Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Nolte
05.02.2010 15:22:31

Mitään muuta en ole hajalle saanut, kuin kapuloiden tippejä. Pelteihin en ole saanut mitään vikoja aikaan, eikä edes kalvot ole menneet kuopille, vaikka tekniikassa lienee yhtä ja toista korjattavaa. Ja soitan kyllä ihan kovaakin, kun biisi sitä vaatii, enkä soittaessa mitenkään erityisesti vaali välineitäni. Olen ajatellut, että jos jotain särkyy, niin sitten särkyy. Mutta ei ole särkynyt.

Tätä en allekirjoita!
Kukkis 77
05.02.2010 15:42:27

Onhan noita peltejä hajoillut tässä vuosien varrella. Pari chinaa ja splashia ynnä ehkä 7-8 crashia. Nii ja yhet haitsut. Mutta rumpujen soitto onkin voimalaji, tekniikat sun muut hienostelut on homoille.

"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
OPJ1974
05.02.2010 17:00:56 (muokattu 05.02.2010 17:02:11)

Bobana: OPJ1974: Ai sä et ole rikkonu mitään 27 vuoden aikana. Soon kyllä vale!

En muuten ole, ja se on oikeasti fakta. Voit toki olla uskomati, ei se ole minulta pois.

Karnevaalisambaa soittaessa toki menee kalvoja puhki ja resonaattorilankoja ja kapuloitakin poikki, mutta sitä ei lasketa. Siellä hakataankin välillä ihan ylilujaa ja ei ne yksikerroskalvot tai aidot nahkakalvot ikuisuuksia kestä. Pätee vähän eri luonnonlait. Lisäksi kalvot ovat varsinkin pienemmissä rummuissa apinakireydellä.

Tästä syystä esim. Tamborim-rummun kalvon (yleensä 8 tuumaa) voi "risulla" soitettaessa saada halki. Kapulalla soitettaessa ei niinkään, kun ei ruoskaefektiä siinä ole.

Mutta rumpusetistä en ole soittamalla saanut rikki ainuttakaan symbaalia, rumpua tahi kalvoa.

EDIT. Muuten olen kyllä rikkonut vastaavana aikana esimerkiksi auton takaluulun, jonka peruutin tolppaan, etuvalon, muutamia kuppeja ja lautasia, sormeni, polveni, olkapääni, alaselkäni ja muita satunnaisia paikkoja tahi objekteja :)

It's so hard to be a rumpalimies.
Strumbali
05.02.2010 17:17:57

On niitä hajonnut ja ei niitä ole hajonnut. Osaan molemmat hommat. ; )

Mähän sanoin, että sä sanoit.
Bobana
05.02.2010 18:37:38

OPJ1974: En muuten ole, ja se on oikeasti fakta. Voit toki olla uskomati, ei se ole minulta pois.

Karnevaalisambaa soittaessa toki menee kalvoja puhki ja resonaattorilankoja ja kapuloitakin poikki, mutta sitä ei lasketa. Siellä hakataankin välillä ihan ylilujaa ja ei ne yksikerroskalvot tai aidot nahkakalvot ikuisuuksia kestä. Pätee vähän eri luonnonlait. Lisäksi kalvot ovat varsinkin pienemmissä rummuissa apinakireydellä.

Tästä syystä esim. Tamborim-rummun kalvon (yleensä 8 tuumaa) voi "risulla" soitettaessa saada halki. Kapulalla soitettaessa ei niinkään, kun ei ruoskaefektiä siinä ole.

Mutta rumpusetistä en ole soittamalla saanut rikki ainuttakaan symbaalia, rumpua tahi kalvoa.

EDIT. Muuten olen kyllä rikkonut vastaavana aikana esimerkiksi auton takaluulun, jonka peruutin tolppaan, etuvalon, muutamia kuppeja ja lautasia, sormeni, polveni, olkapääni, alaselkäni ja muita satunnaisia paikkoja tahi objekteja :)

No pitihän sitä nyt yrittää painostaa ainakin. Se pöytävalaisimella sokaisu ei näin virtuaalisesti oikeen toimi.

Mistähän muuten johtuu että mitä parempi kitaristi sitä paskempi autonkuljettaja...? Tuli vaan tosta sun koomailusta mieleen.

Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
sahkuifk
05.02.2010 20:47:09

markkuliini: Faktat sulla housuissas. :D

No tavallaan on kulutustavaraa ainakin joillekin, mutta mulle ne ei ole.
Crashit kyllä saattaa väsähtää, ja ei ne enää samalta kuullosta kuin uutena. Mutta kyllä ne voi tosi hyvältä silti kuulostaa, sympaattisen pehmeiltä. :)
Ridet ja haitsut taas melkeinpä kyllä paranevat vanhetessaan.

Ei kyse ole sattumasta, vaan soittajasta ja soitinvalinnoista. Yleensä enemmän vielä siitä soittajasta.

Älä ny mörköile siellä.. Minä pysyn tasan alkuperäisessä tekstissäni. Kuluu-> Rikki tahi epäkelpo.

Ei se ei ole väärin, ja itseasiassa meidän likaisten nettirunkkareiden mielissä mikään ei ole väärin
markkuliini
05.02.2010 21:02:09

Kukkis 77: Mutta rumpujen soitto onkin voimalaji, tekniikat sun muut hienostelut on homoille.

Hähä! Sun avatar ja toi selittely on kyllä vähän epäilyttävää... ;D

"Not that there's anything wrong with it...."

Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
Sonormies
05.02.2010 21:17:59

Kukkis 77: Onhan noita peltejä hajoillut tässä vuosien varrella. Pari chinaa ja splashia ynnä ehkä 7-8 crashia. Nii ja yhet haitsut. Mutta rumpujen soitto onkin voimalaji, tekniikat sun muut hienostelut on homoille.

Niinpä. Tuo sun avatarisi kannattaisi käyttää jollakin spesialistilla (ellet itse ole sellainen). "Keskisaumassa" on puolen välin alapuolella hälyttävä epäsäännöllisyys. Sankkeri?

Savonlinnalaiset rumpalit: "Kun kaveri saa, on se kuin olisi itsekin saanut."
passe
05.02.2010 22:28:52

Aaron "Britneyn veli" Spearsin DVD:n, mikä toimii mahdollisimman huonona esimerkkinä kenelle tahansa rumpujensoittoa aloittelevalle. Hän soittaa tarpeettoman lujaa. Jokaisessa lyönnissä on 3 newtonia ylimääräistä voimaa taustalla, minkä hän voisi vaikka käyttää kuntoliikuntaan, eikä soittoviestin perille meneminen heikentyisi yhtään.

I disagree strongly! Mielestäni tuo 3 newtonia on olennainen osa Aaron Spearsia. Nyt ne hifikirjat takkaan.

Sometimes more is more
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti