Muusikoiden.net
11.12.2016

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpujen äänitys
1
777Zappa
05.12.2009 16:03:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ollaan tässä bändin kanssa alotettu nauhottamaan omia biisejä treenikämpällä. Laitteistosta löytyy fostexin fd-8. Hommaa on kokeiltu muutamilla eri tavoilla. Laitteisto (niiden vähyys)tuottaa tässä kohtaa nuo suurimmat ongelmat.
Mikkejä ei ole kuin 2 ja ne siis laulumikkejä mutta riittävät tähän hommaan tarpeeksi hyvin.
Ongelman tuottaa se että biisissä on keskivaiheilla akustinen kohta jossa ei soi kuin akustinen kitara. Joten basson ja rumpujen soittaminen yhtäaikaa toimii muuten mutta tämä tyhjä kohta tuottaa ongelman.
Sitte päätettiin että laitetaan yhdelle raidalle biisi soimaan guitarpro:sta ja basisti vetää bassot siihen päälle. Sitte kitaristi omanosansa ja sen akustisen osuuden + soolon ja sitten rummut ennen laulua. Ainoo ongelma on että nyt jälkeenpäin niiden rumpujen soittaminen siihen kitaran ja basson päälle (guitarpro vaimennettuna) tuottaa ongelmia ajotuksen kanssa. Periaatteessa hommanhan pitäis toimia kun junanvessa, koska guitarpro:n kanssa soitettuna ei pitäis olla ongelmaa ajotusten kanssa, tietokoneeltahan ton pitäis tulla just niinku pitäis. Itse olen monesti kuitenkin soittanut guitarpro taustalla rumpuja ja ei ole ollut mitään ongelmaa.
Voisko joku viisaampi kertoa missä mättää? (Vai pitäiskö tässä kohtaa vaan lisätä treenin määrää?) Miten tommoset nauhotukset yleensä tehdään?

Nolte
05.12.2009 16:06:56

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=105792

Tätä en allekirjoita!
777Zappa
05.12.2009 16:23:46

Paljon hyödyllistä tietoa mut enemmin kaipaisin tietoa koko bändin nauhotuksesta ja missä järjestyksessä soittimet yleensä nauhoitetaan (missä kohtaa rummut) ja miksi näin ja miksi ei sitten voi tehdä eritavalla? (Miksi rummut ekana toimii mutta basso ja kitara ekana ei jostain syystä toimi?)

passe
05.12.2009 16:32:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Studiotyöskentely-palsta on varmaankin hedelmällisempi näissä nauhoitusjutuissa.

Sometimes more is more
Niq
06.12.2009 08:15:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

777Zappa: Paljon hyödyllistä tietoa mut enemmin kaipaisin tietoa koko bändin nauhotuksesta ja missä järjestyksessä soittimet yleensä nauhoitetaan (missä kohtaa rummut) ja miksi näin ja miksi ei sitten voi tehdä eritavalla? (Miksi rummut ekana toimii mutta basso ja kitara ekana ei jostain syystä toimi?)

Rummut ekana toimii sen takia, että usein aloittelijatason basistit ja kitaristit ei vaan oo niin hyviä pysymään timessä ilman niitä rumpuja. Mun mielestä sen, joka bändin timeä pitää yllä, pitää soittaa ekana oma osuutensa. Yleensä se on rumpali, joskus joku muu. Mä tykkään soittaa komppikitaran ja/tai basson kanssa biisit nauhalle, siten että klikki tulee vain mun korvaan. Vaatii tietty hieman perehtymistä tuo kuuntelun järjestäminen, mut ei sitä yhteissoittofiilistä ihan helposti yksin saa narulle tarttumaan.

Niihin kohtiin jossa et itse soita, kannattaa laskea tahtia vaikka haitsua polkemalla. Kunhan et aloita sitä heti tyhjän alkaessa vaan odotat että pellit lakkaa soimasta. Sitten vaan laskette kitaristin kanssa kuinka monta tahtia sitä tyhjää pitää jättää.

"An amateur practices until he gets it right. A pro practices until he can't get it wrong."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti