Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Groovesta.
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Nolte
01.07.2009 20:46:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Collinsista puheen ollen. Tässä raita, joka gruuvaa tai jotain, ehkäpä sitten Collinsista huolimatta. :) http://www.youtube.com/watch?v=fdWK7O49oQI&feature=related
 
No ei, kyllä minä olen samaa mieltä Kimkorhon kanssa, ei minullekaan groovesta puhuttaessa Collins tule ensimmäisenä mieleen. Oikein hyvä rumpalismies joka tapauksessa sekin. Omanlaisensa.
 
http://kotistudio.com/foorumi/
hollmi-5
01.07.2009 22:09:34 (muokattu 01.07.2009 22:21:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimkorho: Collins taas ei ole ihan yhtä hieno laulaja, eikä mielestäni biisintekijänäkään aivan Henleyn veroinen, mutta varsin pätevä rumpali. Tosin, jos tässä ketjussa nimenomaan groovesta puhutaan, ei Phil ole kärkinimiä minun listoillani. Collinsin soitossa on minusta säväys monille proge-rumpaleille tyypillistä jäykkyyttä, jonka myötä hänen soittonsa ei groovaa ihan ensiluokkaisesti.
 
Tästä olen kyllä aivan erimieltä. Collinsin kompit ovat parhaimmillaan todella imeviä ja vetävät golfpallon puutarhaletkun läpi kevyesti. Jäykkyydestä ei ole häivääkään. Kai olet nähnyt livekeikkoja tallenteina. Tai livenä? Collins on hyvin rento ja rullaava rumpali. Eli groovaa... Jos vaikka tuon alkuperäisen rumpuraidan kuuntelee, niin mikään ei ole pielessä groovimielessä: http://www.youtube.com/watch?v=pfmK-fXksAg
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
hollmi-5
01.07.2009 22:11:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nolte: Collinsista puheen ollen. Tässä raita, joka gruuvaa tai jotain, ehkäpä sitten Collinsista huolimatta. :) http://www.youtube.com/watch?v=fdWK7O49oQI&feature=related
 
No ei, kyllä minä olen samaa mieltä Kimkorhon kanssa, ei minullekaan groovesta puhuttaessa Collins tule ensimmäisenä mieleen. Oikein hyvä rumpalismies joka tapauksessa sekin. Omanlaisensa.

 
Mutta tuohan kulkee tosi hyvin...
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
kimkorho
01.07.2009 22:15:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Tästä olen kyllä aivan erimieltä. Collinsin kompit ovat parhaimmillaan todella imeviä ja vetävät golfpallon puutarhaletkun läpi kevyesti. Jäykkyydestä ei ole häivääkään. Kai olet nähnyt livekeikkoja tallenteina. Tai livenä? Collins on hyvin rento ja rullaava rumpali. Eli groovaa... Jos vaikka tuon alkuperäisen rumpuraidan kuuntelee, niin mikäöän ei ole pielessä groovimielessä: http://www.youtube.com/watch?v=pfmK-fXksAg
 
No, kuten jo aiemminkin sanoin, nämä on fiilisasioita, eikä näitä pysty millään muulla perustelemaan kuin sillä, että mitä korvat kuulee ja sydän siitä sanoo. Ja kyllä, olen kuullut ja diggaillut Philiä sekä studio- että livetallenteilta monenlaisista lähteistä. Oikein hieno rumpali, mutta pysyn silti kannassani sen kuulokuvassani (ei näköhermoissa) sijaitsevan jäykkyyden häivähdyksen suhteen. Makuasioita, sanoi...
 
www.theindigo.fi
Nolte
01.07.2009 22:24:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Mutta tuohan kulkee tosi hyvin...
 
Erittäin hyvin. Henkimaailman hommia nuo groovejutut. Jokainen tarkoittaa vähän eri asiaa sillä. En minä yleensä käytä koko sanaa. Joko kulkee tai sitten ei. Easy Lover kulkee todella hyvin.
 
Onko se groove sitä, että soitto ikäänkuin elää hieman, olematta kuitenkaan sinänsä epätarkkaa? Kuulostaa esim. Ian Paicelta. Nojoo, mutta jostakin syystä ei ole minulle tullut Collins mieleen, kun on groovesta puhuttu. Ehkä se sen rumpusoundi on yksi syy. En tiiä. Otan toisen kaljan.
 
http://kotistudio.com/foorumi/
pvatanen
06.07.2009 20:46:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle groovesta tulee mieleen itsehillintä sekä instrumenttien välinen tasapaino ja yhteistyö: jokainen tuntee oman paikkansa bändissä ja soittaa sen mukaisesti. Ei soiteta liikaa eikä liian vähän. Soitossa pitää olla letkeyttä ja rentoa fiilistelyä. Joka nuotin ei tarvitse osua prikulleen kohdalleen, ja joskus selkeä moka saattaa jopa toimia. Kun rummuista puhutaan, kapulaote saisi olla mieluummin niin löysä, että kapulat saattavat jopa lähteä käsistä, kuin niin jäykkä, että groove ei onnistu.
 
Basso ja rummut ovat grooven munat, mistä Red Hot Chili Peppers on loistava esimerkki. Chad Smithin soitossa on helkkaristi kaikenlaista pientä kikkailua (haamunuotteja ja dynamiikan vaihtelua), joka on kätketty komppien sekaan, eikä soitto noudata systemaattisesti samaa kaavaa. Flean ja Fruscianten fiilistely yksinkertaisesti toimii rumpujen kanssa, enkä sitä lähde analysoimaan.
 
Mun mielestä erityisen tärkeä osa groovea on myös instrumenttien soundi. Tosi napakka virveli nostaa niskavillat pystyyn, kun taas lässähtäneet rumpukalvot pilaavat koko tunnelman.
 
Metallimusiikki ja groove harvoin kohtaavat juuri sen täsmällisyyden takia, mutta Devin Townsend osaa sekoittaa niitä sävellyksissään melko pätevästi. Gene Hoglanillakin tuntuu olevan groovetajua.
 
passe
06.07.2009 22:08:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiko tikkusuoran rumpukoneella tuotetun kasikompin päälle soitettu musiikki groovata?
 
Sometimes more is more
markkuliini
06.07.2009 22:27:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: Voiko tikkusuoran rumpukoneella tuotetun kasikompin päälle soitettu musiikki groovata?
 
Voi. Esim. alkuperäinen The Seed-biisi.
http://www.youtube.com/watch?v=M5quqMSfCRY
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
passe
07.07.2009 17:37:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Voi. Esim. alkuperäinen The Seed-biisi.
http://www.youtube.com/watch?v=M5quqMSfCRY

 
Niin voi mustakin. Ei mikään autuaaksi tekevä fakta, mutta mielestäni hyvä muistaa kuitenkin. Meillä rumpaleilla on usein tapana omia groove ja sitten hieroa asiaa vähän liikaa siitä vinkkelistä.
 
Sometimes more is more
Cimble
08.07.2009 09:39:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: Voiko tikkusuoran rumpukoneella tuotetun kasikompin päälle soitettu musiikki groovata?
 
Minun mielestä toki voi, riippuu vaan miten se musa on siihen päälle soitettu. Itsessään tuollainen rumpukonekomppi ei useinkaan ehkä groovaa. :)
 
Parempi vähän paskaa nurkissa, kuin puhdas helvetti...
Cimble
08.07.2009 09:41:05 (muokattu 08.07.2009 09:43:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Voi. Esim. alkuperäinen The Seed-biisi.
http://www.youtube.com/watch?v=M5quqMSfCRY

 
No joo, ehkä tässä groovaa lähinnä tuo basso ja kitarakomppi.
 
Meillä rumpaleilla on usein tapana omia groove ja sitten hieroa asiaa vähän liikaa siitä vinkkelistä. No jossain määrin tottakin. Siinä mielessä, että rumpali ei yksin groovea tee, ellei sitten soita yksin. Mutta monessa tapauksessa se groove voi tulla enimmäkseen muista soittimista, jos varsinkin soitetaan tikkusuoran ja elottoman konekompin päälle.
 
Parempi vähän paskaa nurkissa, kuin puhdas helvetti...
Epämuusikko
08.07.2009 12:47:56 (muokattu 08.07.2009 12:48:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Närpiö: No joo, ehkä tässä groovaa lähinnä tuo basso ja kitarakomppi.
hä?
No jossain määrin tottakin. Siinä mielessä, että rumpali ei yksin groovea tee, ellei sitten soita yksin.
 
Joku aiheesta selitti jossain haastattelussa (olisko ollu Aaltosen Mongo), että nykyään jokaisen yksittäisen raidan pitää jo "toimia". Lue: ei olla üüberintä timanttia, mutta olla jokseenkin läjässä. Tästä voisi päätellä että ennen saatettiin mennä enemmän sen "yhteispaketin" voimalla. Törkeää yleistystä ja tietyt reunailmiöt notwithstanding, mutta kai tuossa on jotain perää.
 
Samaan syssyyn oli muistaakseni todettu, että nykyään "kaikki musiikki on groovemusiikkia". Miettikääpä sitä.
 
Mutta monessa tapauksessa se groove voi tulla enimmäkseen muista soittimista, jos varsinkin soitetaan tikkusuoran ja elottoman konekompin päälle.
 
Onko tasainen, stabiili, konsistentti soitto koskaan tappanut ketään?
nimim: ei vielä lähelläkään.
 
"BMMMBMMMBMMMMMMMM". Kesy animaali #1
Analuuk
08.07.2009 17:32:37 (muokattu 08.07.2009 17:34:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle groove tarkoittaa sitä hienosäätöä, joka tapahtuu kappaleen muutaman ensimmäisen tahdin aikana silloin, kun soitetaan esimerkiksi vierasta biisiä tai tuttua biisiä vieraan basistin kanssa. Kompin fiilis. Eli tiedostettuja ja tiedostamattomia muutoksia settibalanssissa, iskujen ajoituksessa ja vaikkapa haikan avonaisuudessa. Basisti taas voi säätää kokonaisgroovea nuottiensa pituuksilla ja luonnollisesti soittamalla eteen tai taakse.
 
Groove voi siis tarkoittaa myös sopivasti pieleen soittamista. Esim vanhoissa rockbiiseissä soitan usein niin, että 1/4 basari ja backbeat virveli pitävät homman kurinalaisesti kasassa ja haikka kouhkaa aaltomaisen epätarkasti (välillä perässä, välillä edellä) ja sohjoisesti painottaen hieman enemmän synkooppeja. Kuulostaa yksistään soitettuna tyhmältä, mutta esim. Proud Mary tai Hurriganesin biisit saavat aivan uuden vaihteen tällaisella kompilla!
 
http://youtube.com/watch?v=U2w4ZVWb3_Y
Cimble
09.07.2009 08:53:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: hä?
 
Hä itelles! :)
 
Joku aiheesta selitti jossain haastattelussa (olisko ollu Aaltosen Mongo), että nykyään jokaisen yksittäisen raidan pitää jo "toimia". Lue: ei olla üüberintä timanttia, mutta olla jokseenkin läjässä. Tästä voisi päätellä että ennen saatettiin mennä enemmän sen "yhteispaketin" voimalla. Törkeää yleistystä ja tietyt reunailmiöt notwithstanding, mutta kai tuossa on jotain perää.
 
Samaan syssyyn oli muistaakseni todettu, että nykyään "kaikki musiikki on groovemusiikkia". Miettikääpä sitä.

 
Mietinkin ja voi olla, että jokaisen "instrumenttiraidan" pitää olla nykyään kohillaan, siitä kai voidaan ajatella sen groovaavan. Varsinkin jos vertaa retromeininkiä ei niin tarkoilla bändeillä, joissa ainoastaan koko paketti saattoi groovata. Mutta itse en allekirjoita, ihan sama kun sanois, että nykyään kaikki musiikki rokkaa.
 
Onko tasainen, stabiili, konsistentti soitto koskaan tappanut ketään?
nimim: ei vielä lähelläkään.

 
Ei se voi tappaa, on ehkä enemmänkin terveellistä. Tiedän siitä kun jo vuosikymmeniä sitten muumioitunut Charlie Watts vaan kaiketikin hengittää vielä.
 
Parempi vähän paskaa nurkissa, kuin puhdas helvetti...
Cimble
09.07.2009 08:55:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Analuuk: Groove voi siis tarkoittaa myös sopivasti pieleen soittamista. Esim vanhoissa rockbiiseissä soitan usein niin, että 1/4 basari ja backbeat virveli pitävät homman kurinalaisesti kasassa ja haikka kouhkaa aaltomaisen epätarkasti (välillä perässä, välillä edellä) ja sohjoisesti painottaen hieman enemmän synkooppeja. Kuulostaa yksistään soitettuna tyhmältä, mutta esim. Proud Mary tai Hurriganesin biisit saavat aivan uuden vaihteen tällaisella kompilla!
 
Wouh, Remu esiintyy positiivisessa valossa groove-ketjussa... :)
 
Parempi vähän paskaa nurkissa, kuin puhdas helvetti...
moderndrummer88
09.07.2009 13:39:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Närpiö: Wouh, Remu esiintyy positiivisessa valossa groove-ketjussa... :)
 
Huom! Lauseiden "sopivasti pieleen" ja "ihan pieleen" välillä on vinha ero ;D
 
Relaxin' At Camarillo...
Drakomorphos
09.07.2009 19:51:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säksättävä haitsukomppi ja lievä taka/etukeno, siinäpä meillä grooveäm.
 
mistä tunnistaa teknisen rumpalin? läskistä.
TJORMA
09.07.2009 22:14:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko tässä jotain ? Mun mielestä v..tun kova.
http://www.youtube.com/watch?v=vW4KVXRGQOA&feature=related
 
-Jos näet panssarivaunun, on liian myöhäistä...! - Hyvä lääke se on pienikin lääke !
jazzmies
09.07.2009 23:43:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Konna-Peksi: Mulle groovesta tulee mieleen itsehillintä sekä instrumenttien välinen tasapaino ja yhteistyö: jokainen tuntee oman paikkansa bändissä ja soittaa sen mukaisesti. Ei soiteta liikaa eikä liian vähän. Soitossa pitää olla letkeyttä ja rentoa fiilistelyä. Joka nuotin ei tarvitse osua prikulleen kohdalleen, ja joskus selkeä moka saattaa jopa toimia.
 
Amen!
 
Tässä kirjoituksessa on kaksi keskeistä pointtia, mitä tulee ns. groove-ilmiöön. Substantiivinen "groove" on rytmikudos, mikä syntyy oman rytmisen paikkansa tuntemisesta ja osarytmien yhteisvaikutuksesta. Groove voidaan piirtää esimerkiksi nuottikuvaksi. Esimerkiksi Freddie Kingin kipaleessa eri stemmat menivät eri tempoissa, kuten myös What is hip? -kappaleessa.
 
Verbi "groovata" on taas adjektiivinen ilmaisu, mikä tarkoittaa hienorytmistä ulottuvuutta millisekuntitasolla. Epämuusikon discrepancy-käsite on juuri tätä, tarkoituksella hiotaan hieman vastakarvaan. Osa voi soittaa artikuloiden kolmimuunteisen suuntaan ja osa tasajakoisesti, mutta siitä huolimatta, tai juuri sen takia, kokonaisuus voi groovata armottomasti, kuten Little Featin kappalessa 'Apolitical Blues'.
 
Groove luodaan täten aina yhdessä, joten jonkinlaista kitkaa tarvitaan aina, jotta rytmi "alkaa puhua". Otetaampa esimerkiksi laulu- ja soitinyhtyeen ACDC kappale 'Highway to hell', niin se on rytmisesti latautunutta johtuen siitä, että kitarariffi pysyy staattisesti kahdeksasosaa rumpuraidan painotuksia edellä. Eli jatkuva synkopointi perus rockbeatin kanssa voi luoda armollista groovea. Kitarat eivät siinä groovaa, vaan kaikki yhdessä.
 
Niinkuin aikoinaan joku palstalainen grooven hienosti ilmaisi, "groove on rytmien harmoniaa".
 
Jooga on pop(jazz)!
Pieni rumpalipoika
10.07.2009 00:57:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Amen!
 
Tässä kirjoituksessa on kaksi keskeistä pointtia, mitä tulee ns. groove-ilmiöön. Substantiivinen "groove" on rytmikudos, mikä syntyy oman rytmisen paikkansa tuntemisesta ja osarytmien yhteisvaikutuksesta. Groove voidaan piirtää esimerkiksi nuottikuvaksi. Esimerkiksi Freddie Kingin kipaleessa eri stemmat menivät eri tempoissa, kuten myös What is hip? -kappaleessa.
 
Verbi "groovata" on taas adjektiivinen ilmaisu, mikä tarkoittaa hienorytmistä ulottuvuutta millisekuntitasolla. Epämuusikon discrepancy-käsite on juuri tätä, tarkoituksella hiotaan hieman vastakarvaan. Osa voi soittaa artikuloiden kolmimuunteisen suuntaan ja osa tasajakoisesti, mutta siitä huolimatta, tai juuri sen takia, kokonaisuus voi groovata armottomasti, kuten Little Featin kappalessa 'Apolitical Blues'.
 
Groove luodaan täten aina yhdessä, joten jonkinlaista kitkaa tarvitaan aina, jotta rytmi "alkaa puhua". Otetaampa esimerkiksi laulu- ja soitinyhtyeen ACDC kappale 'Highway to hell', niin se on rytmisesti latautunutta johtuen siitä, että kitarariffi pysyy staattisesti kahdeksasosaa rumpuraidan painotuksia edellä. Eli jatkuva synkopointi perus rockbeatin kanssa voi luoda armollista groovea. Kitarat eivät siinä groovaa, vaan kaikki yhdessä.

 
Näinhän se on, kuten jo aiemmin todettu eri sanakääntein.
 
Niinkuin aikoinaan joku palstalainen grooven hienosti ilmaisi, "groove on rytmien harmoniaa".
 
Kaunis ajatus ja sinänsä hieno vertaus, mutta siltikin aika ontuva. Harmonia perusmuodossaan ei kaipaa toimiakseen epävireisyyttä, kun taas rytmille "epävireisyys" on se suola, se groove.
 
Rummut nurin ja nussimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 57 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «