Muusikoiden.net
05.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuinka kauan tämä kestää?
1 2 3 4 527 28 29 30 31
markkuliini
16.04.2008 20:35:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävellessäni treenikämppäkompleksin käytävää pitkin kuuntelin taasen noin kymmenen treeniksen kymmentä hevibändiä yhtäaikaa ja päähäni tuli taas ajatuksia jonka sanon nyt ääneen.

Kuinka monta hevibändiä maailma oikein tarvitsee? Nyt niitä mahtuu 13 tusinaan.
Milloin tämä (selvästikin) muoti-ilmiö menee ohitse?
Miksi suuri osa hevareista on niin sulkeutuneita tai ujoja, etteivät he voi katsoa vastaan kävellessä silmiin tai tervehtiä?

En jaksaisi enää yhtäkään rumpuoppilasta joka käyttää 30 minuutin tunnista kolmasosan oman tuplapedaalinsa kasaukseen ja purkuun. Vaikka soittaisimme pelkkiä rudimenttejakin.

Pahoittelen avautumista, mutta jotenkin mulla niiiiin kyllästyttää tuo rumpalointi jonka tarkoitus on kuulostaa ripuloinnilta ja kitarat jotka kiertää aina kun niillä ei soita.

Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea.
wavelength
16.04.2008 20:52:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hiphop-rumpaloinnin muotiintuloa odotellessa...

En tiedä mistä puhun.
Epämuusikko
16.04.2008 20:55:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanoppa muuta.

"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
the_anaster
16.04.2008 21:08:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevismin kukoistus johtuu pikemminkin tästä ujoudesta ja sulkeituneisuudesta, onhan sitten kuitenkin hilpeitä ja avoimia heviukkoja joten ei sitä voi yleistääkkään kauheesti

Groove on niin kovalla, että muut soittimet ei kuulu.
Kailis
16.04.2008 21:14:38

Katsokaas vaan demopalstan metalli vs. muu tyyli. Mutta joo, joka aika tarvitsee ilmiönsä mutta oliskohan tässä menty muutama mustaksi värjätty hiuskarva liian pitkälle?

Youni
16.04.2008 21:39:59

Hiphop-rumpaloinnin muotiintuloa odotellessa...

Se sentään groovaa. :D

Olen samaa mieltä markkuliinin kanssa. Omaperäisyys useimmiten puuttuu.

"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
sahkuifk
16.04.2008 21:52:17

Vertaisin urheiluun. Aina kun suomalainen pärjää maailmalla jossain lajissa, niin junnut suomessa innostuu. Jos suomesta nyt pomppais pari hyvää blues tai rokkipumppua ameriikan listoille niin kohta olis tuplia myynnissä ja palattais sen ainoon ja oikeen pariin...

jazzmies
16.04.2008 22:21:14

En jaksaisi enää yhtäkään rumpuoppilasta joka käyttää 30 minuutin tunnista kolmasosan oman tuplapedaalinsa kasaukseen ja purkuun. Vaikka soittaisimme pelkkiä rudimenttejakin.

Vitsi, minä en saisi sanoa tätä ääneen: on ihan tautisen siistiä valita itseäni miellyttäviä pettereitä opiskelemaan muusikoksi ja jättää rannalle ruikuttamaan yhden lajin "hallitsevat". Paljon tulee jo esikarsintavaiheessa hylättyä nauhakuuntelussa niitä, jotka soittavat sitä fucking metallia ehkä OK, mutta mikään muu ei taitu alkuunkaan. Ihan perusjutuissa taimi on täysin hakuisessa ja samaten svengi kolmimuunteisissa lajeissa. Harjoitteluun käytetty aika valuu sormien välistä metalliin, ja samalla kaikessa muussa soitossa ollaan yhtä kysymysmerkkiä. Ihme turoilua!

Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea.
welho
17.04.2008 00:58:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla pisti aivan sama juttu korvaan kun roudailin kamoja viikko sitten jossain treeniskompleksissa:) Kyllä vahvaa paatosta tuli joka kämpästä, mutta kai se on pääasia että soitto soi? Oli se sitte hevanderia tahi jotakin muuta..

www.welhodrum.com, www.myspace.com/welhodrum
south_of_heaven
17.04.2008 02:37:03 (muokattu 17.04.2008 02:39:20)

Hevi tuntuu nykyään olevan se, minkä kautta sitten lähdetään soittimia soittamaan. teini-iässä sitä kuunnellaan, ja silloin saatetaan jopa tarttua soittimeen Larssin/Kirkin innoittamana. Musta se ei ole mikään erityinen ihme, jos "treenikämppäkompleksit" ovat täynnä tämänkaltaisia bändejä.

Miettikääpä, kuinka moni niistä on vain hauskanpitoa varten? Mulla ei ole ainakaan mitään pelkoa että näistä kaikista kehittyy valtavirtabändejä ja sitten ei muuta musiikkia enää olekaan. En tiedä kuinka yllätyksenä tämä tulee, mutta metalligenre on todellakin äärimmäisen laaja. Bändejä on paljon, mutta niistä voi löytyä enemmän eroja kuin parista viereisen käytävän rokkibändistä. Itse kuuntelen varmaan noin tusinaa metallin alagenreä, ja niitä riittää vielä rutkasti enemmänkin, kaikki itsessään mielenkiintoisia ja erottelevia, jos asiasta jotain kuulija tietää.

Itsekin syyllistyn tähän ylitsepursuavan metallibändien määrään soittamalla kahdessa, mutta treenailut olen jättänyt rumputuntien ulkopuolelle. Itse asiassa tekniikat hioutuu tunneilla läpikäytävissä treeneissä, ja tuplanakuttelut ja sen sellaiset ovat lähteneet kodin hiljaisuudessa kulkemaan. Toisaalta, jos nykyään lähtisin itse alusta alkaen perustamaan bändiä, oi kyllä sitä soitinten hivelöintiä, hiplailua ja taidehomoiluakin esiintyisi, sekin on hauskaa soittaa ja kuunnella.

Miten niin tämä on uusi asia? Eikö ihan pari vuosikymmentä sitten pistetty ties minkäsorttisia punk-bändejä sun muita kasaan ihan vain huviksi?

Guitars are like assholes; Everybody has one.
south_of_heaven
17.04.2008 02:41:57

Pahoittelen avautumista, mutta jotenkin mulla niiiiin kyllästyttää tuo rumpalointi jonka tarkoitus on kuulostaa ripuloinnilta ja kitarat jotka kiertää aina kun niillä ei soita.

http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=8114908

Guitars are like assholes; Everybody has one.
Jupi57
17.04.2008 07:51:17

Miten niin tämä on uusi asia? Eikö ihan pari vuosikymmentä sitten pistetty ties minkäsorttisia punk-bändejä sun muita kasaan ihan vain huviksi?

Juuri näin. Vieläkin puistattaa, kun ajattelee niitä tuhansia suomalaisia punk-yhtyeitä, joissa kukaan ei osannut soittaa enempää kuin laulaakaan.
Oikein festivaaleilla näitä saimme kuulla ja uhoa riitti.

Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
Kefiiri
17.04.2008 09:29:33

kai se on pääasia että soitto soi? Oli se sitte hevanderia tahi jotakin muuta..

Niin. Eikös tässä kymmenkunta vuotta sitten oltu yleisesti huolissaan siitä, että viekö tietokonenörtteily nuorison mielenkiinnon pois soittohommista tykkänään. Soittimien myynti meinasi hiipua vallan.

Hevanderiporukalla on myös kunnianhimoa soittotaidon suhteen. Hyvä asiahan se on. Aikansa kutakin.

Linnunlaulupuu
17.04.2008 10:04:48

Nyt tuli niin asiallista tekstiä markkuliiniltä, että hiirikäsi liikkuu pakostikin plus-namiskan suuntaan.
Samaa ihmettelen joka kerta treeniksellä liikkuessani, mutta minkäs sitä pieni ihminen muoti-ilmiöille voi. Don Quijote -olo.

Be quiet! I'm trying to watch the medium! Go medium... Wish I could talk to ghosts. That would be sweeeeeeet!
markkuliini
17.04.2008 10:27:17 (muokattu 17.04.2008 10:39:33)

Hevi tuntuu nykyään olevan se, minkä kautta sitten lähdetään soittimia soittamaan. teini-iässä sitä kuunnellaan, ja silloin saatetaan jopa tarttua soittimeen Larssin/Kirkin innoittamana. Musta se ei ole mikään erityinen ihme, jos "treenikämppäkompleksit" ovat täynnä tämänkaltaisia bändejä.

Itselläni oli vahva hevikausi heti soittourani alussa, ja juurikin Metallican Black album oli vahvassa kuuntelussa. Sitä innostusta kesti noin vuoden kunnes huomasin, että
on muutakin musiikkia. Sen jälkeen ei ole paljoa hevi kiinnostanut.

Se minua ihmetyttää, että näissä hevibändeissä soittaa niin paljon ihan aikuisia ihmisiä, siis sen ikäisiä joilla tuo nuoruuden ahdistus pitäisi olla jo vähenemään päin. Mulla tuo musiikkityyli on aina vahvasti liittynyt tiettyyn ihmisen kasvuvaiheeseen, mutta nyt olen huomannut, että näitä introverttejä angstisia vaeltaa treenikämppien käytäviä ihan täysikokoisina.
Hevimusa on mun mielestä niin karrikoivaa ja ,anteeksi nyt vaan, koomista musiikkia, että miten kukaan voi sitä aikuisena TOSISSAAN pelkästään soittaa. Mulla ainakin hajoaisi kuula samantein jos pitäisi olla jumissa tasan yhdessä tai edes kahdessakin musagenressä, oli niissä muka sitten vaikka kuinka monta ala-lajia. Ymmärrän kyllä hyvin monen menestyneen hevibändin kommentit tyyliin "eihän me nyt ihan tosissamme olla" jne. Kuka sitä nyt hyvää lypsylehmää tappaisi.
Onhan rockin ala-lajejakin olemassa oikeastaan yhtä monta kuin niitä bändejäkin. Mutta kyllä mun mielestä nää ala-genret on aika usein aika keinotekoisia. Lähinnä omaa erilaisuutta korostaakseen keksittyjä nimikkeitä. Esim. jos biisien nopeuden mukaan määräytyy alalaji, ja toisessa alalajissa ihan samankuuloinen puuro soitetaan vain muutamaa pykälää hitaammin, niin se on mun mielestä aika keinotekoista. (Esim. doom-metalli). Se on vähän kuin olisi erikseen hitaita blues-biisejä soittavia bändejä. Ja nopeaa ränttätänttää soittavat ovat siten eri alagenressä.

Toki vaikka Metallica kuulostaa eriltä kuin norjalainen kirkonpoltto-hevi (onko virallinen alalaji?), mutta mun korvaan YLEISESTI OTTAEN kyseessä on melko kapea-alainen, äärimmäisen puuduttava ja tylsyyteen asti samanlaisia arvoja toistava genre.

Ei kai kukaan ole väittänyt, että tämä on uusi asia.? (Muoti)ilmiön laajuus tällä kertaa vain on melkoinen. Keskustelun otsikkohan ja pointti on "Kuinka kauan tämä kestää?"!
Kuinka kauan kesti tuo Punk-muoti? Koska 70/80-luvulla jengi tajusi, että punk-juna meni jo ja ymmärsi lopettaa?

markkuliini
17.04.2008 10:31:22

onhan sitten kuitenkin hilpeitä ja avoimia heviukkoja joten ei sitä voi yleistääkkään kauheesti

On toki varmasti, mutta aika marginaalissa ovat. Eli yleistyksiä voi juurikin tehdä.

Kuten sanoin SUURI OSA näistä hevareista ei pysty katsomaan käytävällä vastaantullessa silmiin tai tervehtimään. Tämä ei tarkoita etteikö olisi olemassa hilpeitä ja avoimia heviukkoja. Ehkä ne avautuu ja hilpeytyy sitten kun ovat menestyneet...tai ei toki kaikki (Dave Mustane).

markkuliini
17.04.2008 10:40:07

Vertaisin urheiluun. Aina kun suomalainen pärjää maailmalla jossain lajissa, niin junnut suomessa innostuu. Jos suomesta nyt pomppais pari hyvää blues tai rokkipumppua ameriikan listoille niin kohta olis tuplia myynnissä ja palattais sen ainoon ja oikeen pariin...

Näin minäkin luulen.

markkuliini
17.04.2008 10:48:17 (muokattu 17.04.2008 10:54:55)

Niin. Eikös tässä kymmenkunta vuotta sitten oltu yleisesti huolissaan siitä, että viekö tietokonenörtteily nuorison mielenkiinnon pois soittohommista tykkänään. Soittimien myynti meinasi hiipua vallan.

Kyllähän se on ihan tutkittu juttu, että esim. netti on vaikuttanut paljon nuorten ja vanhempienkin ajankäyttöön ja harrastamiseen. Kavereita ei tavata enää niin paljoa kasvotusten vaan jossain Habbo-hotellissa. Ja ulos ei tarvi mennä kun maailma on koneessa. Toisaalta ilman nettiä voisi olla perinteiset harrastukset kuten soittaminen vielä enemmän huudossa, mutta toisaalta netistä ei voisi ladata blastbeat-videoita ja opetella niitä helpommin kuin koskaan. Hetkinen...eihän tuo ole toisaalta-toisaalta-tilanne, vaan win-win! Hmmmm.... -alkaa suunnittelemaan maailman laajuista netin kaatamista-

Kymmenen vuotta sitten oltiin myös huolissaan siitä tappaako paperiset lehdet. Ei se kaikkia ole tappanut tai tapa, mutta tosi monella lehdellä on levikki laskenut aika rajusti. Viisi vuotta sitten oltiin huolissaan siitä tappaako mp3-soitin levyteollisuuden. Nyt näyttää siltä että tappaa.

Hevanderiporukalla on myös kunnianhimoa soittotaidon suhteen. Hyvä asiahan se on. Aikansa kutakin.

Se on hyvä asia. Tän asian mä en vain tyydy "aikansa kutakin" / "pojat on poikia" / "Ike on Ike" -tyylisiin preset-selityksiin.

Keskusteluahan minä tässä haluan herättää, vähän keinuttaa venettä. Ehkä mulle se suurin kysymys on
Eikö nuoret (tai vähän vanhemmatkin) ymmärrä, miten samalta he kuulostavat kuin naapuritreenisten bändit? Kuinka monella eri tavalla sitä blastia voi soittaa tai alavireisellä kitaralla soittaa säröllä D:stä? Eikö tämä laumasieluisuus näy ilmiön sisälle.

"Hevi on paskimmillaankin parasta"?!

Ei, vaan

Hevi on paskimmillaan!

passe
17.04.2008 11:26:47 (muokattu 17.04.2008 12:33:46)

Kuten moneen kertaan todettu, hevanderi on ehkä se kaikista konservatiivisin musiikin muoto. Se on pysynyt hyvin samankaltaisena ja suosittuna lähes alusta asti. Melkoinen paradoksi sinänsä: "konservatiiviset kapinalliset". Perinteinen kuuntelijaryhmähän on nimenomaan teinaripojat. Kyllä ne alkavat muutakin soittamaan, sitten joskus, älä huoli. Kaikki tässä vanhennutaan;-)

Itse joskus kyselin täällä vähän samaa juttua, että miksi nimenomaan Suomesta tulee niin paljon metallia. Miksi siitä on kehkeytynyt "kansanmusiikkimme". Eipä siinäkään keskustelussa sen suurempia ahaa-elämyksiä koettu.

Kunhan tämä maamme vaurastumisputki jatkuu nykyisen kaltaisena, niin pakkohan sieltä on alkaa putkahtelemaan Suomen omia Håkan Helströmeitä.

EDIT:) Yllä olevaan postiin: Suomessa individualismi ja erottuminen ovat kuoleman tuomiolla rangaistavaa. Kivinen on sen 14-vuotiaan elämäniloisen popparin tie, joka innoissaan soittaa helströmiä luokkakavereilleen.

Sometimes more is more
Kailis
17.04.2008 11:30:35

Tokihan hevi nimikkeen alle niputetaan sitten bändejä kuten Katatonia (fuusiometalli?) tai Soundgarden (grunge), joiden tuotannosta tai soittotaidosta voidaankin sitten vääntää. Mutta nimenomaan tämän tietyntyyppisen nopeatempoisen mörinälaulullisen alalajin yleistyminen kaikkine lieveilmiöineen. Yksi on rumpaleilla nopeuden treenaaminen kaiken muun kustannuksella. Yhteiskunnallisesti merkityksetöntä kyllä, mutta jotenkin vaan ihmetyttää. Mutta kyllä suurimmasta osasta noista katseenväistelijöistä kasvaa ihan kunnon jannuja. Se on vaan vaikea ikä, muistan kyllä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 527 28 29 30 31

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti