Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Reikä bassarin etukalvossa
1 2 3 4 5
hollmi-5
08.12.2007 17:55:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä niitäkin miksaajia on, jotka jopa kehottavat ehjän etukalvon käyttöön. Itse olen mikittänyt lyöntipuolelta nuijan vierestä, jos etukalvo on ehjä, eikä muuten tahdo löytyä oikeaa kohtaa mikille kunnollisen soundin saamiseksi.
 
Joskus minulla oli mikki kiinteästi bassorummun sisällä ja johdon olin vetänyt ventholesta pihalle. Silloin ehjän resokalvon käyttö onnistui ihan mukavasti.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Gardiner
08.12.2007 20:57:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus minulla oli mikki kiinteästi bassorummun sisällä ja johdon olin vetänyt ventholesta pihalle. Silloin ehjän resokalvon käyttö onnistui ihan mukavasti.
 
Mä oon joskus funtsinut moista kokeilla. Muistatko mitä mikkiä kaytit ja voitko antaa pientä vinkinomaista kuvausta mihin kohti rummun sisällä mallasit sen mikin ja vielä otitko lyöntikalvolta päin äänen?
 
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
ddrum54
08.12.2007 20:59:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reiättömästä bassorummusta on todella vaikeaa kaivaa mikillä rummun etupuolelta muuta soundia kuin sekunti tolkulla epäselvää matalaa huminaa. Dynaaminen bassarimikki käytännössä tällöin mikittää pelkästään sen etukalvon. Iskuääni ei meinaa kertakaikkiaan erottua. Voisihan bassarin kauempaa mikittää laajakalvoisella konkalla, mutta silloin siihen vuotaa kaikki lavalla oleva matalataajuuksinen ääni. Ja siis vuotaa pahasti.
 
Ihan kaikki on todella vaikeata, jos ei osaa. Ammattitaitoinen äänimies ottaa mielellään haasteita vastaan. Vääränlaisella ammattiylpeydellä varustettu äänimies ilmoittaa jo ennen kokeilua, että ei onnistu basarin mikitys ilman reikää. Yleensä tämänkaltainen hemmo ei suostu edes kokeilemaan asiaa. No, jos ei onnistu, niin ei sitten mikitetä. Minä en suostu soitintani rikkomaan jonkun ammattitaidottomuuden takia. Ehjä basari kuuluu hyvin baarissa ilman mikitystäkin.
 
Kyse on kuitenkin vain rummun äänen poimimisesta, ei rakettitieteestä.
 
hollmi-5
08.12.2007 21:37:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon joskus funtsinut moista kokeilla. Muistatko mitä mikkiä kaytit ja voitko antaa pientä vinkinomaista kuvausta mihin kohti rummun sisällä mallasit sen mikin ja vielä otitko lyöntikalvolta päin äänen?
 
Mikki oli AKG 112 ja se oli suunnattu lyöntikohtaan noin 10 cm kalvosta.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Gardiner
08.12.2007 23:18:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkistä Holmi.
 
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
markkuliini
09.12.2007 00:53:10 (muokattu 09.12.2007 01:16:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan kaikki on todella vaikeata, jos ei osaa. Ammattitaitoinen äänimies ottaa mielellään haasteita vastaan. Vääränlaisella ammattiylpeydellä varustettu äänimies ilmoittaa jo ennen kokeilua, että ei onnistu basarin mikitys ilman reikää. Yleensä tämänkaltainen hemmo ei suostu edes kokeilemaan asiaa. No, jos ei onnistu, niin ei sitten mikitetä. Minä en suostu soitintani rikkomaan jonkun ammattitaidottomuuden takia. Ehjä basari kuuluu hyvin baarissa ilman mikitystäkin.
 

 

Kannattaa palkata keikalle ammattitaitoinen äänimies. Töissähän se teillä on, mitä sitä huonoa äänimiestä palkkaamaan (ainakaan toiseen kertaan) jos ei miellytä?
Joustamattomien ihmisten kanssahan on täysin mahdotonta tehdä töitä. ;)
 
Itselläni on valmiiksi "rikottu" kalvo ja reiätön vaihtoehto. Niitä voi vaihtaa tilanteen mukaan. Varsinkin jos tiedän, että soundcheckiin ei ole tuntitolkulla aikaa, niin laitan suosiolla reiällisen kiinni.
 
Kyse on kuitenkin vain rummun äänen poimimisesta, ei rakettitieteestä.
 
Onhan se niinkin, mutta kumman suuri ero on siinä kun hyvä ja huono äänimies ovat puikoissa. Sama juttu kuin soittamisessa. Ei se peruskomppi tms. mitään rakettitiedettä ole, mutta miksi se silti kuulostaa niin älyttömän hyvältä juuri joidenkin tiettyjen soittajien soittamana?
 
Gardiner
09.12.2007 09:16:52 (muokattu 09.12.2007 09:18:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peruskomppi, mutta miksi se silti kuulostaa niin älyttömän hyvältä juuri joidenkin tiettyjen soittajien soittamana?
Oisko kyse vaan ajotuksesta. :-)
Anteeksi. Tää meni vähän aiheesta ohi, siitä rakettitieteestä. :-)
 
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
hollmi-5
09.12.2007 10:06:24 (muokattu 09.12.2007 14:01:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peruskomppi, mutta miksi se silti kuulostaa niin älyttömän hyvältä juuri joidenkin tiettyjen soittajien soittamana?
Oisko kyse vaan ajotuksesta. :-)
Anteeksi. Tää meni vähän aiheesta ohi, siitä rakettitieteestä. :-)

 
Time on tärkeä. Hyvässä peruskompissa on settibalanssia, hyvällä tekniikalla soitetut lyönnit ja hienoista dynamiikan vaihtelua haitsulla.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
markkuliini
09.12.2007 12:30:36 (muokattu 09.12.2007 12:30:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko kyse vaan ajotuksesta. :-)
 
On, muttei vain pelkästään siitä.
 
Gardiner
09.12.2007 12:37:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Time on tärkeä. Hyvässä peruskompissa on settibalanssia, hyvällä tekniikalla soitetut lyönnit ja hienoista dynamiikan vaihtelua haitsulla.
Peruskompin perusteet. :-)
PS. mielellään sais kuulostaa siltä et on kiva soittaa, eikä pakkopullalta. Miten soiton ilo saadaan kuultavaks?, onkin sitten jo mysteeri.
 
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
hollmi-5
09.12.2007 13:58:59 (muokattu 09.12.2007 14:00:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuplattuplat....
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
hollmi-5
09.12.2007 14:00:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sen iloisen ilmeen voi aistia vaikkapa Nykäsen Anssin kompista.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
jazzmies
09.12.2007 14:10:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Time on tärkeä. Hyvässä peruskompissa on settibalanssia, hyvällä tekniikalla soitetut lyönnit ja hienoista dynamiikan vaihtelua haitsulla.
 
Peruskomppi on kyllä ihan älyttömän korni komppi. Liian vähän sisältöä. pum-pam-pum-pam. Ja variaatioot - pum-papu-pum-pam ja pum-pam-pupu-pam, heh! Siksi en pysykään soittamaan sitä montaa hetkeä, koska tykkään soittamisesta, jossa on sisältöä. Sitä paitsi teen peruskompin soittamisen todella huonosti, koska se ei nappaa yhtään. Siksi bassorummunkalvoni on ehyt, koska ei tarvitse soittaa korneja komppeja!
 
Peruskomppi ja variaatiot: Juha Tapio! Rumpali säestää ja laulaja synkopoi. Omilla keikoillani laulaja laulaa pulssia ja rumpali synkopoi. Keikkoja on vain valitettavan vähän;)
 
Maukasta makkaraa - Raikasta vettä - Kirkasta kalakeittoa
ddrum54
09.12.2007 15:15:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sen iloisen ilmeen voi aistia vaikkapa Nykäsen Anssin kompista.
 
Anssi on hämmästyttävä kaveri. Mitä tahansa Anssi soittaa, niin ilmeestä näkee, että tämä on juuri sitä musiikkia, mitä hän erityisesti rakastaa. Hänestä ei ikinä havaitse pienintäkään elettä ns. "leipääntymisestä".
 
Roberto
09.12.2007 15:23:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikki oli AKG 112 ja se oli suunnattu lyöntikohtaan noin 10 cm kalvosta.
 
Omakuvan bassareissa on b-bandin mikitys ja käyttämättömän tomipidikkeen reiässä liitin piuhalle. Toimii ihan mahtavasti, halusin noi mikit nimeomaan siksi että saisin reiättömät resokalvot käyttöön.
 
D112:n lisäksi kannattaa ehdottomasti tsekata Shuren B91 ja B52, ja Sennheiserin MD 421, e901 ja e902. Ja Audixin D6.
 
Bobana
10.12.2007 18:38:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isossa basarissa oli ainakin pakko laittaa mikin kokonen reikä etukalvoon. Umpinaisella kalvolla oli sama tatsi kun olis ilmapalloa potkinut eli ei oikeen sopinu meikälle joka hautaa nuijat aina kalvoon paitsi tuplajyystössä. Botne ja atakki myös paranivat. Kyseessä oli 150_ halpis setti että saattaahan sekin vaikutaa jos ei valmistaja ollut aikanaan perehtynyt ilman kunnolliseen poistoon iskutilanteessa. Eikä varmasti ollutkaan.
 
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Einherjar
11.12.2007 05:53:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovasti täällä mietitään sitä, että mitenkäs se äänimiehen ammattitaito riittää vääntämään minun rumpujen soundit kohdilleen... Tätä varten kyllä melkein pitäisi perustaa oma topikki missä mietitään yleisemmin rumpujen sointia, ja soittamista, akustisen soiton ja (mikitetyn) pa:n kautta soiton kesken.
 
Sellaisen kysymyksen voisin kuitenkin heittää, että kuinka moni on teistä miettinyt tuottajan kanssa (tai ylipäätänsä) että miten se reijättömän kalvon soundi sopii pändin soundiin, halutaanko sellaista soundia, mikä kalvoyhdistelmä tukee haluttua soundia ja millä vireellä?
 
Basarisoundit on kuitenkin aika genrehakuisia ja harvemmin kuitenkin tulee vastaan bändiä, jonka musiikkiin oikeasti sopii tuollainen klikitön ja suhteellisen pitkäsointinen basari (lue, pelkkä etukalvo mikitettynä).
Toki hyviäkin vetoja on ollut, mutta toisaalta on joskus välttämättä haluttu Pantera-soundia basarista, josta irtosi vain "puummmm"-soundi "pojoijoijoijoing"-vivahteilla varusteltuna.
Akustisesti tilanne on toki ihan eri, kun rumpuja ei kuunnella 1-15cm päässä kalvosta, mutta pa:n kanssa on monesti yllätyksiä siinä "kämpältä tutussä soundissa"
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Roberto
11.12.2007 07:51:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovasti täällä mietitään sitä, että mitenkäs se äänimiehen ammattitaito riittää vääntämään minun rumpujen soundit kohdilleen... Tätä varten kyllä melkein pitäisi perustaa oma topikki missä mietitään yleisemmin rumpujen sointia, ja soittamista, akustisen soiton ja (mikitetyn) pa:n kautta soiton kesken.
 
Mikael joskus nerokkaasti jo sellaisen aloittikin, studiopuolen puuhia enimmäkseen kuitenkin: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=105792
 
Sellaisen kysymyksen voisin kuitenkin heittää, että kuinka moni on teistä miettinyt tuottajan kanssa (tai ylipäätänsä) että miten se reijättömän kalvon soundi sopii pändin soundiin, halutaanko sellaista soundia, mikä kalvoyhdistelmä tukee haluttua soundia ja millä vireellä?
 
Basarisoundit on kuitenkin aika genrehakuisia ja harvemmin kuitenkin tulee vastaan bändiä, jonka musiikkiin oikeasti sopii tuollainen klikitön ja suhteellisen pitkäsointinen basari (lue, pelkkä etukalvo mikitettynä).
Toki hyviäkin vetoja on ollut, mutta toisaalta on joskus välttämättä haluttu Pantera-soundia basarista, josta irtosi vain "puummmm"-soundi "pojoijoijoijoing"-vivahteilla varusteltuna.
Akustisesti tilanne on toki ihan eri, kun rumpuja ei kuunnella 1-15cm päässä kalvosta, mutta pa:n kanssa on monesti yllätyksiä siinä "kämpältä tutussä soundissa"

 
Niin, yleensähän on ne 2 vaihtoehtoa: joko bändin soundi tulee siitä miten soittajat on hommat kelanneet ja kamansa siksi ruuvanneet... tai sit siitä että aletaan emuloimaan jotain jo olemassa olevaa. Hyvä soittaja mukautuu tietty kaikkeen, mutta siinäkin on puolensa et itse on vähän tonkinut asioita ja oma soundi on ns. kuosissa. Tai jotain.
 
hollmi-5
11.12.2007 08:47:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja Bonzolla homma toimi siksi koska niillä oli sama (huiippuosaava) miksaaja, ja muistanko väärin että he mikittivät myös lyöntimpuolen? Olen lukemassa Bonhamista kertovaa kirjaa. Siinnä Jeff Ocheltree muistelee Johnin rumpujen livemikityksessä olleen bassorumpu mikitettynä kahdella Shuren SM57-mikillä. Toinen bassorummun edestä ja toinen lyöntipulelta.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
markkuliini
11.12.2007 11:47:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen lukemassa Bonhamista kertovaa kirjaa. Siinnä Jeff Ocheltree muistelee Johnin rumpujen livemikityksessä olleen bassorumpu mikitettynä kahdella Shuren SM57-mikillä. Toinen bassorummun edestä ja toinen lyöntipulelta.
 
Katsoin sttumalta viime yönä dvd:ltä Zeppelin keikan vuodelta -70. Siinä ei kuvattu lyöntikalvoa, mutta etukalvossa oli kaksi mikkiä. Toinen oli laajakalvoinen konkka ja toinen näytti shure 57:lta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «