Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Reikä bassarin etukalvossa
1 2 3 4 5
latedrummer
05.12.2007 12:11:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on 24" bassari ja olen soittanut kyseisellä rummulla puolisen vuotta. Tuntuma mikä johtuu siitä, että bassari on neitsyt ja etukalvossa ei ole minkäänlaista reikää tuntuu edelleen vieraalta. Pedaalin nuija antaa voimakkaan feedbackin osuessaan kalvoon ja tarkkuus kärsii.
 
Soundi rummussa on kuitenkin niin hieno, ettei kalvoon viitsisi tehdä soundin kadottavaa mikkireikää. Onko kellään kokemuksia remon dw:lle valmistamista kalvoista, joissa on kalvoon tehty 6kpl pieniä (halkaisia n. 2-3cm) kalvon reunoille? Päästävätkö ne rummusta tarvittavan paineen tuntuman parantamiseksi säilyttäen kuitenkin soundissa muhkeutta?
 
Toki jos on muita vihjeitä, niin niitä otetaan vastaan.
 
"John Henry Bonham, 180 pounds full of glory."
Deino
05.12.2007 12:37:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En usko, että jos teet todella pienen ja siistin reiän etukalvon sivuun niin soundi muuttuisi paljoakaan. Saattaa jopa muuttua paremmaksi.
 
joravuo
05.12.2007 14:54:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

I6kpl pieniä (halkaisia n. 2-3cm) kalvon reunoille?.
 
Itse kokeilen tätä huonolla kalvolla 20" forum-basarin kanssa ja soundi oli ihan paska. tiedä sitten mitä tein väärin mutta kaikka muhkeus ja sointi ja kaikka häipyi. jäljelle jäi vain munaton TAmm..
 
And the Angel said it to me: "These are the cries of the Carrots."
ddrum54
05.12.2007 16:45:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuntuma mikä johtuu siitä, että bassari on neitsyt ja etukalvossa ei ole minkäänlaista reikää tuntuu edelleen vieraalta. Pedaalin nuija antaa voimakkaan feedbackin osuessaan kalvoon ja tarkkuus kärsii.
 
Suosittelen lämpimästi treenaamaan tuon feedbackin / reboundin vastaanottamista ja hyödyntämistä soitossa. Reikä resokalvossa leikkaa soundia ainakin 50%. Voihan se edelleenkin olla "ihan kiva", mutta BOOM!! se ei ole.
 
Acryl
05.12.2007 16:50:45 (muokattu 10.12.2007 20:28:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen lämpimästi treenaamaan tuon feedbackin / reboundin vastaanottamista ja hyödyntämistä soitossa. Reikä resokalvossa leikkaa soundia ainakin 50%. Voihan se edelleenkin olla "ihan kiva", mutta BOOM!! se ei ole.
 
Itselläni on vain hyviä kokemuksia basarikalvon rei'istä. Pari kertaa olen ne tehnyt mikityksen takia ja tuolloin huomannut kuinka se vaikuttaa positiivisesti tatsiin basarissa ja soundista tulee vähemmän soiva, mikä on mielestäni hyvä.
 
Kaikilla on toki omat mieltymykset miltä basarin pitää kuulostaa ja tuntua.
 
palikka http://grandecohones.net
ddrum54
05.12.2007 17:00:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikilla on toki omat mieltymykset miltä vasarin pitää kuulostaa ja tuntua.
 
Niinpä, ja jos katsot kysyjän allekirjoitusta, havaitset mieltymykset.
 
Deino
05.12.2007 17:09:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä, ja jos katsot kysyjän allekirjoitusta, havaitset mieltymykset.
 
Katos perhana, sitten kannattaa jättää reiät tekemättä. :)
 
jazzmies
05.12.2007 18:28:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen lämpimästi treenaamaan tuon feedbackin / reboundin vastaanottamista ja hyödyntämistä soitossa. Reikä resokalvossa leikkaa soundia ainakin 50%. Voihan se edelleenkin olla "ihan kiva", mutta BOOM!! se ei ole.
 
Samoilla linjoilla olen minä ja suosittelen vaihtoehtoisen poljintekniikan opettelua. Itse en jätä nuijaa kalvoon homehtumaan, sillä siinä katoaa rummun soinnin syvyys samalla. Vaikka soitankin jytää kantapää ylhäällä, heti iskun jälkeen nuija tulee muutaman sentin päähän kalvosta. Tuolloin isosta rokkibassarista tulee vieläkin isompi!
 
Maukasta makkaraa - Raikasta vettä - Kirkasta kalakeittoa
kapulat poikki
05.12.2007 21:40:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla itsellä on molemmissa basareissa reikä... mutta silloin kun menen soittaan jtn kevyempää ni ajattelin laittaa siihen basariin minkä ota mukaan umpikalvon ku on tuol hyllys
 
kerran soitin milleillä ja sitten ajattelin, I had newer touht those was so bad
latedrummer
06.12.2007 11:17:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleispätevää ohjetta tähän dilemmaan ei varmasti olekaan. Bassari, kalvot, pedaali, soittotyyli, musiikkityyli, soittotaito, treenikämpän akustiikka, korvavaikun määrä... kaikki vaikuttaa siihen soundiin, mikä sieltä kalvolta puurungon kautta korviin ääniaaltoina kantautuu.
 
Eipähän tuo paljoa maksa testata reiän todellisia vaikutuksia tähän kyseiseen rumpuun. Olen tosiaan soittanut 15 vuotta rei'itetyillä 20"-22" bassareilla ennen tätä, joten "nuija irti välittömästi kalvokosketuksen jälkeen" -tekniikan opettelu on ollut helvetin työlästä tiettyihin musatyyleihin. Jonkinlaista konsensusta olisin siis lähdössä hakemaan.
 
Toki tuossa takaisinpotkussa on omat puolensa. Tuplia ei nimittäin ole tarvinnut enää käyttää vähään aikaan, kun sinkulla tehdyissä tuplaiskuissa on pirusti enemmän voimaa.
 
"John Henry Bonham, 180 pounds full of glory."
Youni
07.12.2007 15:15:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tosiaan soittanut 15 vuotta rei'itetyillä 20"-22" bassareilla ennen tätä, joten "nuija irti välittömästi kalvokosketuksen jälkeen" -tekniikan opettelu on ollut helvetin työlästä tiettyihin musatyyleihin.
 
Samaa olen tehnyt itsekin koko sen ajan, kun olen soittanut. Olen vieläpä aina haudannut nuijan kalvoon iskun jälkeen. Tarkkaa on ollut soitto, mutta paskalla saundilla.
 
Nyt on tosiaan ehjä resokalvo ja on kyllä opettelemista ja pedaalin säätöjen ruuvausta ollut. Kyllä se tästä...punkkikompit ei tahdo taipua kovassa temmossa, mutta thrashit sun muut on jopa helpompi soittaa. Tuplia en ole edes kokeillut ehjällä resokalvolla, kun ei ole tarvetta ollut.
 
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Gardiner
07.12.2007 15:43:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä mikä on nykykäytäntö keikoilla, mut ennen vanhaan ( kaheksankyt ja yheksänkyt luvuilla) äänimiehet sai pykämiä reiättömästä etukalvosta. Mä olin vaan opetellu soittaan umpikalvolla, niin piti sit tehä "mikrofoonii varten" reikä siihen etukalvoon. Yritin tehä melko pienen yhen reiän, ja sijottaa sen aika reunaan suunnilleen "kello 16.30 kohalle". Joutu muuttaan "nuijanvarren" pituutta, "palautus vieterin" tiukkuutta ja kalvojen virettä, et sai ees vähän siinnepäin tatsin ku mitä oli ollu. Treenikämpällä soittelin kyl edelleen umpikalvolla, mut baari-keikoilla pääsi helpommalla, kun teki mitä miksaaja halus, ja opetteli elään sen kans.
 
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
Mikko A
07.12.2007 23:40:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monissa Kumuissahan on reikä rummussa eikä kalvossa. Näin mututuntumalta heittäsin että se vois olla ehkä se paras kompromissi soundin ja tuntuman suhteen. Ilma pääsee ulos ja etukalvo saa värähdellä täysillä. Tosin eihän se samalla lailla voi soida sillonkaan, koska paine, joka saa etukalvon värähtelemään, ei ole yhtä suuri kuin reiättömässä ratkaisussa. Mene ja tiedä, jos nurkissa lojuu joku vanha nyysaundin bassari, niin kannattaa ehkä kokeilla.
 
The space is filled with orbiting children.
Youni
08.12.2007 01:27:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monissa Kumuissahan on reikä rummussa eikä kalvossa. Näin mututuntumalta heittäsin että se vois olla ehkä se paras kompromissi soundin ja tuntuman suhteen. Ilma pääsee ulos ja etukalvo saa värähdellä täysillä. Tosin eihän se samalla lailla voi soida sillonkaan, koska paine, joka saa etukalvon värähtelemään, ei ole yhtä suuri kuin reiättömässä ratkaisussa. Mene ja tiedä, jos nurkissa lojuu joku vanha nyysaundin bassari, niin kannattaa ehkä kokeilla.
 
Kyllähän tuota on kehuttu juurikin tuollaisena kompromissina. Yhden kumun 24" basarin olen nähnyt, jossa taas oli vaan enemmän ilmareikiä. Tiedä sitten miten vaikuttaa tatsiin.
 
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
grooveman
08.12.2007 13:36:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monissa Kumuissahan on reikä rummussa eikä kalvossa.
Mulla on 22" kumu-basari jossa on reikä sivussa. Mulla ainakin se tuntuma on sama kuin reiättömässä rummussa jossa on ehjät kalvot, nuijaa ei voi "haudata" sinne kalvoon. Itsellä meni jonkin aikaa tottua rummun Isoon soundiin(meinasi rumpu viedä miestä.) ja siihen tuntumaan, mutta soittamalla siitä pääsi.
 
"rumpali jolla on huono taimi, on yksinkertaisesti vain huono rumpali."-S.Kuoppamäki
Tympee Huttunen
08.12.2007 15:20:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin kitaristibasistina pääsin eilen tuntemaan reiättömän etukalvon vaikutuksen. Kaveri pisti Pearliinsa uutukaisen kalvon paikkaan ja soundi toi mieleen kauniin 70-luvun. Soundi oli nykypäivänä jopa omaperäinen ja selvästi parempi, mitä sellainen "moderni" jytinä. Itse ehdottomasti ei-rumpalina suosin reiätöntä etukalvoa sen hienomman ja kumisevamman soundin takia.
ddrum54
08.12.2007 15:29:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...mut baari-keikoilla pääsi helpommalla, kun teki mitä miksaaja halus, ja opetteli elään sen kans...
 
Tämä on sellainen miksaajien omaksuma "standardi". Kyllä sen basarin voi ihan yhtä hyvin mikittää ehjällä kalvollakin. Oma havainto baarikeikoilta on se, että reiätöntä basaria ei edes tarvitse mikittää. Reiättömässä basarissa on niin paljon voimaa, että se riittää sellaisenaan baarikeikoille, siis jos soitetaan "asiakasystävällisillä" äänenvoimakkuuksilla.
 
Gardiner
08.12.2007 16:17:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on sellainen miksaajien omaksuma "standardi". Kyllä sen basarin voi ihan yhtä hyvin mikittää ehjällä kalvollakin. Oma havainto baarikeikoilta on se, että reiätöntä basaria ei edes tarvitse mikittää. Reiättömässä basarissa on niin paljon voimaa, että se riittää sellaisenaan baarikeikoille, siis jos soitetaan "asiakasystävällisillä" äänenvoimakkuuksilla.
 
Joo, baarissa tosiaan piisaa helposti ihan akustisena jos on ehjä etukalvo, taisin aatella enmpi klubi keikkoja mis on PA:t. Jotenki oli vaan helpompaa laittaa se mikkireiällä oleva kalvo. Ei tarvinnu kuunnella puhinaa ja pähkäilyjä kuin se on vaikeempaa ehjäl rummul. Pienemmän riesan tie, tai jotain. :-)
 
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
ddrum54
08.12.2007 17:03:01 (muokattu 08.12.2007 17:14:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenki oli vaan helpompaa laittaa se mikkireiällä oleva kalvo. Ei tarvinnu kuunnella puhinaa ja pähkäilyjä kuin se on vaikeempaa ehjäl rummul. Pienemmän riesan tie, tai jotain. :-)
 
Joo, ainahan ne siitä ehjästä kalvosta narisee. Ja onhan se aivan valtava työ säätää paria potikkaa.
 
Kysy siltä äänimieheltä, että miksi kitaran voi mikittää kaapin ulkopuolelta, mutta basaria ei. Se jupisee jotain, että se soi liikaa. Siihen kun toteat, että soihan noi kaikki muutkin vekottimet, niin se luovuttaa. Sitä vituttaa, kun se joutuu säätämäään niitä paria potikkaa, mutta kyllä se siihen pystyy. Ja jos ei pysty, niin pyydä jotakuta polkemaan sitä basaria ja säädä itse. Ääntähän siinä vain poimitaan.
 
E: Aika usein huomaa, että äänimiehen asenne on vähän sellainen, että bändi on täällä häntä varten. ( Siis jotain sellaista kellertävää nestettä on noussut aivoihin.) Hän on siellä bändiä varten, ja tarvittaessa häntä voi asiasta muistuttaa. Paras vaihtoehto on tietysti oma miksaaja, sillä hän tietää ja tuntee bändin oman soundin.
 
markkuliini
08.12.2007 17:36:19 (muokattu 08.12.2007 17:37:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysy siltä äänimieheltä, että miksi kitaran voi mikittää kaapin ulkopuolelta, mutta basaria ei. Se jupisee jotain, että se soi liikaa. Siihen kun toteat, että soihan noi kaikki muutkin vekottimet, niin se luovuttaa. Sitä vituttaa, kun se joutuu säätämäään niitä paria potikkaa, mutta kyllä se siihen pystyy. Ja jos ei pysty, niin pyydä jotakuta polkemaan sitä basaria ja säädä itse. Ääntähän siinä vain poimitaan.
 
Ei se miksaus noin niinkuin ammattina ja hyvin tehtynä ihan noin yksinkertaista ja helppoa ole. Miksaajat ovat ihmisiä siinä missä muutkin. Hyvät ja ammattitaitoiset ovat usein mukavia ja heiltä onnistuu vaikeammissakin olosuhteissa, huonot ja harrastelijat kiroilevat heti jos joku juttu menee eritavalla kun he ovat tottuneet.
 
Reiättömästä bassorummusta on todella vaikeaa kaivaa mikillä rummun etupuolelta muuta soundia kuin sekunti tolkulla epäselvää matalaa huminaa. Dynaaminen bassarimikki käytännössä tällöin mikittää pelkästään sen etukalvon. Iskuääni ei meinaa kertakaikkiaan erottua. Voisihan bassarin kauempaa mikittää laajakalvoisella konkalla, mutta silloin siihen vuotaa kaikki lavalla oleva matalataajuuksinen ääni. Ja siis vuotaa pahasti.
Reilläisen bassarin kanssa sustainia on vieläkin usein melkein liiaksi asti kun mikin laittaa sisälle ja signaalin kytkee pa:han. Tämän voi helposti todeta laittamalla korvan lähelle etukalvoa ja pyytämään jonkun muun polkemaan pedaalia. Mikki kuulee rummun aivan eritavalla kun soittaja sinne rumputuolillensa.
 
Lähimikitys on vaan meluisassa lavatilanteessa oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto, ja silloin rumpua pitää hieman hillitä sitä varten. Kun akustisesti soitetaan, reiätön etukalvo on ehdottomasti paras vaihto ehto mielestäni, ja silloin sitä ei ihan pikkukeikoille tarvikaan mikittää.
 
Ei nyt mitenkään henkilökohtaisesti ketään kohtaan, mutta usein tuntuu että nämä reiättömyys-puristit ovat sellaisia harrastajasoittajia, joille bänditilanteessa on melkolailla sama miltä kokonaisuus kuulostaa kunhan rummut saavat soida mahdollisimman pitkään. Ja hieman kärjistetysti sanottuna, bändi on olemassa vain heidän bassorumpuansa ja sen sustainia varten. Mutta ikävä kyllä usein lähimikityksellä (ja ei niin pätevällä miksaajalla) lopputuloksena on epäselvää huminaa ja mössöä josta ei erotu mikään.
 
Niin ja Bonzolla homma toimi siksi koska niillä oli sama (huiippuosaava) miksaaja, ja muistanko väärin että he mikittivät myös lyöntimpuolen?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «