Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oodi vastinlautasille
1 2
wavelength
07.03.2007 16:44:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haitsun polkeminen on taito, joka jää monelta rumpalilta kokonaan harjoittelematta -- useimmiten "heikon" jalan käyttö rajoittuu peruspulssin rytkyttämiseen ja haitsun availuun kompin lomassa. Tämä on sikäli harmillista, että haitsusta saa polkimen avulla täysin erilaisia soundeja kuin mitä kapuloilla. Lisäksi haitsun polkaisuja voi käyttää yllättävissäkin paikoissa kompin höysteenä tai yhtenä melodiaäänenä, jos koipi pysyy niin sanotusti hanskassa.
 
Vastinlautasten polkaisusta saa karkeasti jaettuna kolme eri perussoundia: suljettu "tsik", puoliavoin "tsss" ja täysin avoin "tskosss". Luonnollisesti näiden välimaastossa on lukematon määrä eri vivahteita ja välimuotoja, ja kunkin soundin voi tuottaa eri voimakkuudella. Onkin ilmiselvää, että haitsun hallinta on todella olennainen osa setin hallintaa.
 
Hoksasin tuossa liirumlaarumia soitellessani tiettyjä vastaavuuksia käsien peruslyöntien ja haitsun polkaisutekniikan kanssa:
 
1) "Full stroke" -- lyönti, jossa kapula lähtee ylhäältä ja pomppaa alustasta takaisin lähtöasemaansa -- on kuin haitsun polkaisu avoimeksi siten, että kantapää on ilmassa polkaisun jälkeenkin. Tämä toimii, jos tarvitaan useita peräkkäisiä avoimia soundeja.
 
2) "Down stroke" eli alaslyönti on niin ikään avoin soundi, mutta kantapää jää polkaisun jälkeen maahan. Käytetään silloin, kun soitetaan yksittäinen avoin soundi tai avoimen soundin jälkeen halutaan suljettu soundi.
 
3) "Tap" eli haamulyönti on suljettu soundi, joka soitetaan kantapää maassa. Käytetään silloin, kun halutaan soittaa peräkkäin suljettuja soundeja.
 
4) "Up stroke" eli ylöslyönti on suljettu soundi, joka soitetaan kantapää maassa, mutta polkaisun jälkeen kantapää nousee ilmaan. Käytetään silloin, kun suljettua soundia seuraa avoin soundi.
 
Harjoituksena voi vaikka soitella Syncopationia näitä liikkeitä käyttäen. Melodiasivuilla nuotit soitetaan avoimina ja tauot suljettuina; aksenttisivuilla aksentit avoimina ja muut suljettuina.
 
Neljän peruslyönnin metodi ei tietenkään ole ainoa oikea tapa polkea haikkaa; itse soitan usein hiljaisempia avoimia soundeja kantapää maassa ja voimakkaita suljettuja kantapää ilmassa. Näiden treenaaminen kuitenkin parantaa kauttaaltaan haitsujalan hallintaa, mikä ei mielestäni ole kovin huono asia.
KoRn88.
07.03.2007 17:25:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt lähti plussa, hyvää tekstiä. Varsinkin kun itsellä on tuossa haitsutekniikassa (etenkin dynamiikan hallinassa) vielä huomattavasti kehittämistä. Tuota syncopation-reeniä täytyy ainakin kokeilla.
 
hollmi-5
07.03.2007 20:03:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu. Aika moni kaveri laittaa sen haitsun kiinni-asentoon yläpellinpidikkeellä ja vasen jalka on vain tuplapedaalilla. Haitsu on monipuolinen soitin ihan jalalla polkien.
 
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
rumpali-isti
07.03.2007 20:41:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haitsu on monipuolinen soitin ihan jalalla polkien.
 
Aivan totta. Kuuntelemalla esim. John Bonhamia huomaa kuinka hienon kuuloista se voi olla...
 
M
Tarre
07.03.2007 21:57:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika moni kaveri laittaa sen haitsun kiinni-asentoon yläpellinpidikkeellä ja vasen jalka on vain tuplapedaalilla. Haitsu on monipuolinen soitin ihan jalalla polkien.
 
Tai sitten pedaalia ja haitsua voi soittaa samaan aikaan, kuten Carter Beauford Under th table and drumming -dvd:llä opettaa (ei tosin varmaan ollut ensimmäinen). Kengät mukavoittaa tällöin soittoa.
 
Haitsupolkaisuille yksi käyttöpaikka, jonka jo aikaisemminkin jossain ketjussa mainitsin, on kompissa suljetun "kädellä haitsuun"-lyönnin sijasta polkaista haitsua välillä. Saa kivasti elävöitettyä peruskomppiakin, kun välillä haitsusta tuleekin ihan uudenlaisia ääniä.
 
Ovi saranoillaan kääntyilee, Taisto vuoteellansa.
rm_wispila
08.03.2007 09:31:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa olla sama "kikka", jonka taannoin bongasin livenä.
 
Kuulosti todella hyvältä, kun kompissa poljettiin haitsua iskuille (eikä siis "normisti" iskujen välissä).
Tavallinen biittikin kuulosti todella hienolta, kun iskuja oli kapula-aksentin sijaan korostettu polkemalla.
 
Tämä toki vaatii todella hyvää tarkkuutta, että osuu sen kapulaiskun "liikkuvaan maaliin" . Itse tätä kokeillessa tuntui ekoilla kerroilla jopa hölmöltä, ennenkuin sai jutun kulkemaan.
 
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
isoaarne
08.03.2007 10:47:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyipä oikein plussa pamauttaa, innostava aihe. Tämä antoi paljon uutta intoa ja reenattavaa, sekä intoa uusien juttujen reenaamiseen. :)
 
"Don't be afraid to hit the drums. Play with authority." -Mike Terrana
wavelength
08.03.2007 14:22:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tavallinen biittikin kuulosti todella hienolta, kun iskuja oli kapula-aksentin sijaan korostettu polkemalla. Tämä toki vaatii todella hyvää tarkkuutta, että osuu sen kapulaiskun "liikkuvaan maaliin". Itse tätä kokeillessa tuntui ekoilla kerroilla jopa hölmöltä, ennenkuin sai jutun kulkemaan.
 
Eli yhtä aikaa kapulalla ja spedulla? Toimii! Toinen kiva kikkailun muoto on soitella ihan normaalisti biittiä, ja korvata jotkut haikan iskut polkaisulla. Jutussa hauskaa on se, että polkaisua ennakoiva avaus pitää tehdä reilusti edeltävän kapulaiskun jälkeen, jottei tule tahattomia avonaisia soundeja. Haikan avaukset pitää melkeinpä rytmittää kuudestoistaosapohjalta.
 
Lattarijutuissa avointen ja suljettujen soundien sekoittelu toimii myös mainiosti. Rupesin hiljan kehittelemään vasemmalle jalalle semmoista mukavaa taa-titi-taa-titi-ostinatoa, jossa pitkät "taat" ovat avoimia ja lyhyet "titit" suljettuja. Toimii hyvin esim. chachachassa guiron korvikkeena ja songossa, sambassa, bosiksessa tms. ihan muuten vaan lisävärinä.
burdon
09.03.2007 14:14:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei oikein noi haitsujutut skulaa. Typeränä teininä aloitin soiton heti tuplabasareilla ja haitsu jäi käyttämättä. Nyt sinkkupedaalin kanssa tunnen olevani aivan kehno kun en osaa edes polkea beattia haitsupedaalilla. Tuntuu ettei pysy tuolilla, tarviis selkänojan ja turvavyön :) Kai tää joku tasapainojuttu on ? Tuplilla jalat nousi vuorotellen niin siinä käytti aina toista jalkaa turvaamaan oman asemansa mutta kun pitäisi haitsulla kikkailla sillee että välillä molemmat jalat on ilmassa niin meinaan tipahtaa tuolilta :P
 
Kellään muulla samaa ongelmaa ?
 
I'm the burdon of pain.
Youni
09.03.2007 17:29:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussa tuli!
 
Juu. Aika moni kaveri laittaa sen haitsun kiinni-asentoon yläpellinpidikkeellä ja vasen jalka on vain tuplapedaalilla.
 
Moni myös laittaa yläpellin niin, että kun jalka ei ole pedaalilla, saa kapulalla avoimen haikan äänen, eli yläpelti on todella vähän auki. Tällöin tuo polkeminen on mahdotonta eikä sitä harrastetakaan.
 
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Magiz
09.03.2007 21:13:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moni myös laittaa yläpellin niin, että kun jalka ei ole pedaalilla, saa kapulalla avoimen haikan äänen, eli yläpelti on todella vähän auki. Tällöin tuo polkeminen on mahdotonta eikä sitä harrastetakaan.
 
tämän allekirjoitan minä, enkä sitä yhtään häpeile. osaan jonkin verran käyttää haitsua kuten ensimmäinen postaus kertoo, mutta en tarvitse tuollaisia soitantoja musiikissani niin paljoa, että näkisin hyödylliseksi pitää haitsua enemmän auki. tosin paksun alapellin johdosta haikkaa voi pitää auki sen verran että saa chickin aikaiseksi, ja silti kun antaa haitsun levätä omalla painollaan siitä saa hyvän open soundin. haitsu on siis noin 4mm toisesta päästä ja 7mm toisesta päästä auki.
 
Keep it Fresh
Youni
10.03.2007 12:52:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tämän allekirjoitan minä, enkä sitä yhtään häpeile. osaan jonkin verran käyttää haitsua kuten ensimmäinen postaus kertoo, mutta en tarvitse tuollaisia soitantoja musiikissani niin paljoa, että näkisin hyödylliseksi pitää haitsua enemmän auki. tosin paksun alapellin johdosta haikkaa voi pitää auki sen verran että saa chickin aikaiseksi, ja silti kun antaa haitsun levätä omalla painollaan siitä saa hyvän open soundin. haitsu on siis noin 4mm toisesta päästä ja 7mm toisesta päästä auki.
 
Kyllä mä tollasen käytön ymmärrän hyvin tuplia käyttäessä. Ei hevipoljennossa pahemmin *tsik*-ääntä tarvita. Näkyy vaan myös porukkaa, jotka soittaa aivan kaiken noilla säädöillä, syö kovasti haikan käytön monipuolisuutta ja dynamiikkaa.
 
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Perseapina
10.03.2007 14:11:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli yhtä aikaa kapulalla ja spedulla? Toimii! Toinen kiva kikkailun muoto on soitella ihan normaalisti biittiä, ja korvata jotkut haikan iskut polkaisulla.
 
Tuo on yllättävän tehokas keino saada kompista mielenkiintoisemman kuuloinen. Kannattaa kokeilla varsinkin shufflessa soittamalla se toinen isku yllä mainitulla tavalla. Steve Gadd'hän käyttää tuota paljon (esim Fifty ways to leave your lover-komppi).
 
Got my mojo workin'
ltg
13.03.2007 15:03:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jes. Ja sitten kiva lisämauste on polkea beattia vuoron perään kantapäällä ja päkiällä, tulee sellainen tsii-tsi-tsii-tsi -soundi. Tai toisinpäin. Tomikompeissa nuo kantapään polkaisut tuovat kivan avoimen soundin sinne taustalle.
 
Mielessänne pyörii kysymys. Kysymys, jolla ei ole väliä, mutta silti se kasvattaa painetta sisällänne. Oppikaa olemaan ilman kysymystä, johon ette vastausta löydä. (Sabanismin uteliaisuuden 2:7)
THV-klubi #5
Romantikkoitkijät #39
rm_wispila
14.03.2007 07:46:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei oikein noi haitsujutut skulaa. Typeränä teininä aloitin soiton heti tuplabasareilla ja haitsu jäi käyttämättä. Nyt sinkkupedaalin kanssa tunnen olevani aivan kehno kun en osaa edes polkea beattia haitsupedaalilla. Tuntuu ettei pysy tuolilla, tarviis selkänojan ja turvavyön :) Kai tää joku tasapainojuttu on ? Tuplilla jalat nousi vuorotellen niin siinä käytti aina toista jalkaa turvaamaan oman asemansa mutta kun pitäisi haitsulla kikkailla sillee että välillä molemmat jalat on ilmassa niin meinaan tipahtaa tuolilta :P
 
Kellään muulla samaa ongelmaa ?

 
Mulla on vähän päinvastoin, eli aktiivinen haitsunkäyttö heti junnusta lähtien on helpottanut myös satunnaista haitsun käyttöä.
Täytyy toki myöntää, että tuntuma oli alkuun sen verran erilainen, että turvavyö olisi ollut tarpeen.
 
Toisaalta sullahan pitäisi olla rutkasti vipinää siis myös vasurissa. Miksi et vaan reilusti kokeile noita tuplajuttuja haitsullla ja basarilla ? Voi syntyä mielenkiintoisiakin juttuja ...
 
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Youni
14.03.2007 15:18:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vähän päinvastoin, eli aktiivinen haitsunkäyttö heti junnusta lähtien on helpottanut myös satunnaista haitsun käyttöä.
Täytyy toki myöntää, että tuntuma oli alkuun sen verran erilainen, että turvavyö olisi ollut tarpeen.
 
Toisaalta sullahan pitäisi olla rutkasti vipinää siis myös vasurissa. Miksi et vaan reilusti kokeile noita tuplajuttuja haitsullla ja basarilla ? Voi syntyä mielenkiintoisiakin juttuja ...

 
On nähty tuplakomppia haikalla ja basarilla poprokkikeikalla, vauhdikkaan kuulosta.
 
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Wyrok
15.03.2007 15:49:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisihan se hienoa jos osaisi polkea haikkaa kunnolla, mutta näin täysin amatöörinä haikan polkeminen keskittyy lähinnä samanaikaiseen polkaisuun vasemman käden virvelilyönnin kanssa. Vauhdikkaampaa nakutusta kun yrittää niin meinaa pudota pallilta :-)
Taidokas haikan polkeminen on mieletöntä herkkua ja yksi suosikkirumpaleistani Jimmy Chamberlin osa kyllä tuon jalon taidon. Danny Careyltä ja Bonhamiltakin kyllä haikanpolkeminen onnistuu.
 
"I have as much authority as the Pope, I just don't have as many people who believe it." -George Carlin
Bumbarr
16.03.2007 08:54:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joopa, mullakin on tuo haikan polkeminen hajottelun alla. Yritän nyt ensin saada sen toimimaan automaattisesti niin, että perusbiitissä jokaisella iskulla. Eli yritän saada sen niinsanotusti lyömään rytmiä. Se alkaakin pikkuhiljaa sujua, kiitos metromatkojen joissa poljen jaloilla ja läpsyttelen hiljaa polviini kuunnellessani musiikkia. Vaikka se toimii, niin vielä tällä hetkellä se syö basarin käyttöä. On älyttömän vaikeeta saada basaarilla polkastua eri aikaan kuin haitsulla ja näin saada jalat töskentelemään eri aikaan.
Toivotaan, että joskus opin. Mikään ei kuullosta hienommalta kuin bonham joka polkee moby dickin läpi kummallakin jalalla uskomattomasti. Kun pystyis joskus edes puolee siitä mitä se tekee.
 
Kilpikonnat rockkaa!
-Henri-
18.03.2007 14:24:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussan päräytin.
 
Pitääpä ruveta jatkossa tarkkailemaan enempi tuota haikan käyttöä. Ja paraneehan siinä samalla vasemman jalan hallinta myös basarin kanssa.
 
Jotenkin ihmetyttää tuo Wavelenghtin allekirjoitus... ; )
 
Time Will Heal... Time Will Kill...
K.Suninen
23.03.2007 21:41:06 (muokattu 23.03.2007 21:42:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä tollasen käytön ymmärrän hyvin tuplia käyttäessä. Ei hevipoljennossa pahemmin *tsik*-ääntä tarvita. Näkyy vaan myös porukkaa, jotka soittaa aivan kaiken noilla säädöillä, syö kovasti haikan käytön monipuolisuutta ja dynamiikkaa.
 
Mä jos mun täytyy joskus käyttää tuplapedaaleita, niin poljen yhtäaikaa aina haikkaa ja slavee vasemmalla. Se onnistuu sen takii, koska oon soittanu ikäni openhandedina eli liidannu vasurilla ja sen takia myös mun vasen jalka liidaa luonnollisesti näitä komppeja..
Tässä vanhassa kunnon kapulanpyörittelypätkässä sellanen ilmiö on kuultavissa ja nähtävissä: http://www.youtube.com/watch?v=70CMpwb-0nw
Tuo aika hyvin puhtia ja tukea kaikkiin tuplakomppeihin
 
"NO CYMBALS UNDER 16" allowed. This is a rule that is made to make sure that no splashes or any other ridicilous shit can be used." A.R.D.W
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti