Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Toinen rytmi Djembellä ja toinen laulettuna
1
Renki
30.11.2006 11:44:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Mulla tuottaa hirveitä vaikeuksia kun soittaa jotakin rytmiä ja yrittää laulaa siihen päälle toista rytmiä samaan aikaan.
 
Esimerkiksi:
 
B.OO..S.B.OO..S.
 
S..SS.OOS..SS.OO
 
Kädet eivät tahdo pysyä millään siinä rytmissä mitä pitäisi soittaa vaan ne alkavat harhailla lauletun rytmin tahtiin. Tän voi kuulemma oppia kun jaksaa vaan tarpeeksi harjoitella ja luvattiin, että ei se kyllä helppoa ole, mutta mun kysymys kuuluu, että onko tähän olemassa jotakin kikkoja miten laulun ja soittamisen saisi helposti erotettua toisistaan?
 
Niin ei se varmaan helppoa ole, mutta kaikki harjoitteluneuvot ja mahdolliset kikat otetaan vastaan.
 
pra
wavelength
30.11.2006 11:53:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloita laskemalla vaikka neljäsosia ja myöhemmin kahdeksasosia. Seuraavaksi lauleskele eri soundien muodostamia melodioja, esim. pelkät bassoiskut, pelkät släpit. Koeta lauleskella erilaisia synkooppimelodioja. Tärkeintä on aloittaa hyvin, hyvin hitaasti, niin hitaasti, että joka iskun aikana ehtii miettiä:
 
"Nyt mä soitan vasemmalla notta pläts, ja samalla pitäis laulaa notta 'pöö', saas nähdä kuinka käy. Kah, menihän se. Sitten tulis tämä oikean käden flami ja --- ei hitto, tuon 'pöön' 'öö' jatkuu vielä, ei muuta ku alusta, prkl!"
 
Ajan kuluessa ja hien virratessa homma alkaa muuttua automaattisemmaksi, ja nopeutta voi pikku hiljaa nostella. Soittamisen kanssa ei tarvitse kiirehtiä, homma kyllä muotoutuu kun jaksaa pakertaa keskittyneesti.
Renki
30.11.2006 12:49:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt heräsi kysymys: Mitä ne synkooppimelodiat oikein on?
 
pra
wavelength
30.11.2006 14:54:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt heräsi kysymys: Mitä ne synkooppimelodiat oikein on?
 
No jos laulat esimerkiksi pelkät kahdeksasosat, eli takapotkut / off-beatit / up-beatit. Painotat siis tahdin painottomia iskuja.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «