Muusikoiden.net
19.08.2018

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Harjoittelu ilman rumpuja.
1 2 3
Jami
12.12.2006 19:02:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harjoittelu ilman rumpuja.

On helevatan tylsää. Ja multa nuo korvikkeet vei aivan tatsin vituralleen. Kun ne antoi takaisin aivan eri lailla kuin oikeat rummut. Viikko padeilla ja sitten keikalle. Kyllä oli tuskaa kun ei ranteet ja sormet toiminu yhtään niinku rumpu olis halunnu. Ei rumpu soinu ei. Pehmoiseen tyynyyn tömyyttäminenkin toimi paremmin. Oppi ranne nostamaan kapulaa kun ei yhtään ollu "pomppua". Koordinaatiota ja komppeja tietysti voi harjoitella vaikka ilman minkäänmoista apuvälinettä. Soittotekniikkaa ei kyllä opi kuin oikealla soittimella.

Kaikki treeni tietysti jollain tapaa kehittää mutta noin periaatteellisesti ajatellen ei soitinta opi korvikkeilla soittamaan. Vai ootteko nähny viulistien treenaavan karttakepillä pöydänreunaan, trumpetistin Eemelin tapaan, pianistin pöytään piirrettyihin koskettimiin jne. Kyllä soiton opiskelu vaatii soittimen.

Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
wavelength
12.12.2006 19:21:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittotekniikkaa ei kyllä opi kuin oikealla soittimella.

Onhan se niinnii. Harjoittelupädillä saa kyllä kapulatekniikan kehitettyä huippuunsa, mutta vasta oikean asian käpistely saa kouriin tuntuman siitä, miten tekniikkaa pitää soveltaa kullakin setin osalla. Itse kyllä löydän sen pompun matalallekin viritetyistä tomeista, mutta avoimen haikan soitto alkaa olla jo vähän toista...
passe
12.12.2006 19:57:49 (muokattu 12.12.2006 20:13:34)

Soittotekniikkaa ei kyllä opi kuin oikealla soittimella.

Onhan se vähän näin. Mutta 9 kertaa 10:stä padeja käytetään tiukkapipoisten perheen jäsenten tai naapurien takia. Harvalla on mahdollisuus treenikämppään jossa voisi käydä treenaamassa sen tunnin pari joka päivä, juuri siihen kellon aikaan kun sattuu inspis iskemään. Padia voi naputtaa sen puoli tuntia päivässä juuri silloin kun siltä tuntuu. Kyllä padilla saa lyontitekniikkaa treenattua vallan mainiosti. Olisihan sitä alkuun kivempi treenata ehdalla snarella, mutta hulluksihan siinä tulee alta aikayksikon. Homma alkaa äkkiä kuulostamaan samalta kuin "classic drum solos" dvd, yhtä snaren leivonta helvettiä loputtomiin...

"Good is in the details..."
Markuz
31.12.2006 11:30:46

Harjoittelu ilman rumpuja on todella kehittävää. JOKAINEN voi oppia soittamaan nopeasti, tarkasti ja kovaa, mutta kaikki ei voi oppia soittamaan musikaalisesti. Jos haluaa musikaaliseksi soittajaksi, eikä tekniikkarunkkariksi, niin tärkeää olisi oppia kuuntelemaan musiikkia kokonaisuuden kannalta ja pystyä käsittämään, että miten biisiin saa "sielun" omalla soitollaan. Oivallinen keino tähän sielun löytämiseen on kuunnella levyjä ja koittaa samalla samaistua rumpaliin. Mielikuvitustreeni on tärkeää.

Tietenkin, jos tekniikka on huono, niin syytä olisi opetella soittamaan vaikka polviin todela kevyesti tasaista hurinaa vaihtaen "lennosta" rudimenttia, TOIMII!

"Oikea käsi toimii sekä roudarina, että bändärinä." - Anssi Kirkinen
Narcosynthesis
02.01.2007 11:27:16 (muokattu 02.01.2007 11:28:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen havainnut hyväksi herkkyysreeniksi pahvilaatikon tai tyynyjen kanssa rudimenttien treenaamisen...tosin välillä pitäisi käydä mättämässä sillä oikealla instrumentilla kanssa, ettei tekniikka mene kummalliseksi.

Muistaakseni Modern Drummerissa(??) esiteltiin joskus rumpusetin mute-pädejä, jostain paksusta kumikankaasta tehtyjä, jotka vaan lämättiin rumpujen päälle ja ne leikkasi soundia radikaalisti hiljemmaksi...joku sellainen ratkaisu ja pikkurumpu voisi toimia yhdessä??

...Ja tottakai kaikki rumpalit tietää, että oman polven ympäristö on se ultimate-harjoituspädi! :) Ainakin ennen keikkaa siis...

Ja allekirjoitan ehdottomasti yläpuolella olevan kommentin (Markuz) kokonaisuudessaan!

paice60
04.01.2007 14:18:45

...Ja tottakai kaikki rumpalit tietää, että oman polven ympäristö on se ultimate-harjoituspädi! :) Ainakin ennen keikkaa siis...

Kokeileppa joskus bändikavereitten polvea, voipi tulla sanomista. Mieluummin siis omaan polveen.

Miks´ mä oon täällä?
Narcosynthesis
04.01.2007 14:49:41

Kokeileppa joskus bändikavereitten polvea, voipi tulla sanomista. Mieluummin siis omaan polveen.

Kokeilin kerran tyttöystävän olkapäätä. Mainio open rolli tuli ja sain melkein polvesta haaroihin. Ei ollut fiksua ei...:)

...on muuten molempien polvien yläpuolella tälläkin hetkellä kivat siniset mustelmat kun duunissa tylsistyneenä taputtelen kapuloilla jalkoja...

Youni
06.01.2007 13:10:07

Onhan se niinnii. Harjoittelupädillä saa kyllä kapulatekniikan kehitettyä huippuunsa, mutta vasta oikean asian käpistely saa kouriin tuntuman siitä, miten tekniikkaa pitää soveltaa kullakin setin osalla. Itse kyllä löydän sen pompun matalallekin viritetyistä tomeista, mutta avoimen haikan soitto alkaa olla jo vähän toista...

Tätä on minun opettajani yrittänyt opettaa niin, että jokaiseen treeniin käyttää eri setin osia, ei aina vain snarea basaria ja haikkaa. Tomeissa ja ridessä on erilainen tuntuma, niin oppii sitä siinä sivussa.

"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Jucciz
09.01.2007 11:48:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten voisin harjoitella tuota rumpujen soittoa, kun rumpuni ovat bändikämpällä ja sinne on vain kitaristilla avain, eikä hän saa lainata sitä kenellekkään.

Teetä avaimesta kopio itsellesi.

>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
hollmi-5
10.01.2007 09:33:27

Minulla ei ole koskaan ollut padia. En harjoittele, kuin rumpujen kanssa. Tosin pääsen koska vain treenaamaan, kun on kahdessa paikassa rummut pysyssä.

Ilman rumpuja treenaaminen on minulle musiikin kuuntelua ja katselua. Jokaisessa rumpalissa on jotakin opittavaa. Jos ei muuta, niin analysoi sitä, miksi se ei kuulosta niin hyvältä, kuin voisi.

Soiton vaivattomuus tulee treenaamisesta ja siitä, että itse tiedostaa omaa soittoansa. Itsekin jännitän joitakin lihasrymiä joskus ja sitä pitää ihan tietoisesti rentoutua.

Rumpalin tehtävä on luoda musiikkia. Kaikella treenaamisella on päämäärä ja jos se on musiikillinen, niin hyvä.

http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Narcosynthesis
10.01.2007 11:11:36

Minulla ei ole koskaan ollut padia. En harjoittele, kuin rumpujen kanssa. Tosin pääsen koska vain treenaamaan, kun on kahdessa paikassa rummut pysyssä.

Ilman rumpuja treenaaminen on minulle musiikin kuuntelua ja katselua. Jokaisessa rumpalissa on jotakin opittavaa. Jos ei muuta, niin analysoi sitä, miksi se ei kuulosta niin hyvältä, kuin voisi.

Komppaan! Analysointi ja kelailu on tosi hyvä tapa piristää omaa soittoa ja opetella soittamaan eri rakenteiden kanssa eri tavalla...ja ainahan sitä voi ripata hyviä aksenttijuttuja ja fillejä omaan soittoon!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti