Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaksi kitaraa, samat soinnut eri paikoista
1
Skeletor_
12.11.2017 18:25:32 (muokattu 12.11.2017 18:27:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens!
 
Elikkä olis tiedossa jotain ihan normirenkutusta kahdella kitararalla.
Alkanut ottamaan päähän kun molemmat komppaa samasta paikasta ja näyttää jotenkin pöhköltä.
 
Ajattelin jos toinen komppaisi otelaudalta korkeammalta sointuja niin ei olisi äärimmäinen nuotiokitara-fiilis.
Miten olisi hyvä lähteä etsimään sopivia sointuja. Barreja osataan.
 
Ihan perus C-duuri ja A-molli jne. Miten ottaa ne korkeammalta järkeävästi?
 
Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta.
Arkka
12.11.2017 18:39:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skeletor_: Ihan perus C-duuri ja A-molli jne. Miten ottaa ne korkeammalta järkeävästi?
 
Nää on ihan makuasioita, mutta toinen voi soittaa vaikka vaan ohuimmilla kielillä tyyliin:
 

 C    Am
-8----8--
-8----10-
-9----9--
---------
---------
---------

 
Joskus se samastakin kohtaa renkuttaminen on kyl just hyvä.
 
hallu
12.11.2017 18:51:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja tehkää rytmisesti erilaisia juttuja jotka täydentää toisiaan. Ja muistakaa ettei molempien tarvitse soittaa kaiken aikaa eikä kokonaisia sointuja vaan myös yksittäisillä äänillä voi korostaa soinnun osia tai soittaa semmoisia pieniä fillejä, se riippuu niin musiikkityylistä mitä kaikkea voi tehdä, mutta kokeilkaa ja oppikaa.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Skeletor_
12.11.2017 21:56:44 (muokattu 12.11.2017 21:59:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Niin ja tehkää rytmisesti erilaisia juttuja jotka täydentää toisiaan. Ja muistakaa ettei molempien tarvitse soittaa kaiken aikaa eikä kokonaisia sointuja vaan myös yksittäisillä äänillä voi korostaa soinnun osia tai soittaa semmoisia pieniä fillejä, se riippuu niin musiikkityylistä mitä kaikkea voi tehdä, mutta kokeilkaa ja oppikaa.
 
Kiitoksia vastauksista. Toinen soittaja on tyyliltään sellanen että soittaa aina omalla tavallaan eikä yhtään mukaudu mun soittooni. Renkutuksen pitäminen samanlaisena on jo aikamoinen haaste kun hän muuttaa soittoaan lennosta. Hyvältä hän kaikesta huolimatta kuulostaa.
 
Parhaimmillaan tuo toimii todella mehevästi mut keskittyminen on uuvuttavaa. :)
Olen koittanut viljellä riffejä sekaan jotka antavat kivaa fiilistä.
 
Ehkä eri kohdasta soittamisella ei tartteisi olla niin tarkkaavainen, ehkä voisi maalailla jotain soinnuilla.
 
Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta.
panadol
16.11.2017 01:05:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi keino kahden aksutisen kanssa on, että toinen kitara soittaa capon avulla eri asemasta.
 
Gary Enfield
16.11.2017 10:05:16 (muokattu 16.11.2017 10:14:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kaverin taito ei riitä yhtään mukautumaan toisen soittoon on paras varautua toistuviin turhautumisiin. Varsinkin jos hän muuttaa komppejaan lennosta. Ite on parempi vaan fillailla jotain - sointukäännöksiä, riffejä, melodiaa tms. Eli ei tosiaan kandee harjata mukana jos pelisäännöt sattumanvaraisesti muuttuu, tällainen on oma kokemus jäykkien soittajien seurasta.
 
Old Guitar
16.11.2017 17:38:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan Panadolia, toinen capolla ja toinen ilman, niin se rikastaa sointia kummasti. Tässä on vielä se hyvä puoli, että soinnut pysyy helppoina, esim. avosointuja ensimmäisestä asemasta, jolloin saa irtokieliä mukaan ja voi helpommin rikastuttaa sointuja (nauhaiskuin ja nyhtäyksin).
 
Gillian Welch ja David Rawlings mm. soittavat näin, kannattaa kuunnella näytettä esim. Gillian Welchin kappaleista.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Skeletor_
18.11.2017 13:45:44 (muokattu 18.11.2017 13:49:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary Enfield: Jos kaverin taito ei riitä yhtään mukautumaan toisen soittoon on paras varautua toistuviin turhautumisiin. Varsinkin jos hän muuttaa komppejaan lennosta. Ite on parempi vaan fillailla jotain - sointukäännöksiä, riffejä, melodiaa tms. Eli ei tosiaan kandee harjata mukana jos pelisäännöt sattumanvaraisesti muuttuu, tällainen on oma kokemus jäykkien soittajien seurasta.
 
Kiitos myötätunnosta! Turhautumisia on ollut.. Tuntuu että hiukan elvistelee kun en saa pidettyä soittoa just samanlaisena. Joudun kyselemään että mitä teit kun muuttui komppaus. Katse täytyy tiukasti pitää kaverin kädessä sekä kitaransa otelaudassa.
 
Jäykkien soittajien seura on kyllä hanurista. Lieneekö kysymys jostain päällikkö-asetelmasta.
 
Pitääpäs tästä lähtien soittaa itse aina erilailla mut olenko silloin jäykkä soittaja? :)
Tuskinpa kaveri edes huomaa.
 
Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta.
Gary Enfield
18.11.2017 19:26:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skeletor_: Kiitos myötätunnosta! Turhautumisia on ollut.. Tuntuu että hiukan elvistelee kun en saa pidettyä soittoa just samanlaisena. Joudun kyselemään että mitä teit kun muuttui komppaus. Katse täytyy tiukasti pitää kaverin kädessä sekä kitaransa otelaudassa.
 
Jäykkien soittajien seura on kyllä hanurista. Lieneekö kysymys jostain päällikkö-asetelmasta.
 
Pitääpäs tästä lähtien soittaa itse aina erilailla mut olenko silloin jäykkä soittaja? :)
Tuskinpa kaveri edes huomaa.

 
Riippuen musiikista, näppäily eli arpeggiot, sellainen rytmisesti kevyesti peesaava soittotapa voi myös toimia. Ei puutu sitten siihen rytmipuoleen, jos se ei kerta toimi. Jotain aksentoivia iskuja silloin kun käy. Jos siis on tunne että siitä vois silti syntyä jotain kivaa.
 
Skeletor_
19.11.2017 16:21:46 (muokattu 19.11.2017 16:25:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary Enfield: Riippuen musiikista, näppäily eli arpeggiot, sellainen rytmisesti kevyesti peesaava soittotapa voi myös toimia. Ei puutu sitten siihen rytmipuoleen, jos se ei kerta toimi. Jotain aksentoivia iskuja silloin kun käy. Jos siis on tunne että siitä vois silti syntyä jotain kivaa.
 
Elikkä unohtaa rytmipuolen kokonaan. Voisi toimia hemmetin hyvin!
 
Kevennys aiheeseen: https://www.youtube.com/watch?v=xmOScE2AxMM
 
Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta.
Alfons Åberg
20.11.2017 15:33:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

panadol: Yksi keino kahden aksutisen kanssa on, että toinen kitara soittaa capon avulla eri asemasta.
 
Mites sitten tällainen malli, että toinen kitara on ns. nashville -vireessä?
 
"Vielä kun riisuu itsensä alastomaksi, mutta jättää tennissukat jalkaan ja laittaa aurinkolasit päähän niin tuntuu kuin katselisi suomipornoa" -DM-
Old Guitar
24.11.2017 22:43:26 (muokattu 24.11.2017 22:55:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika vaivalloista. Eikös oikeassa Näshville- virityksessä käytetä joillakin kielillä erilaisia kielen paksuuksia, kuin normaalisti? Vai olenko ihan ulalla?
 
Mieluummin ehkä käyttäisi muita erikoisvireitä, joissa ei tarvi sentään vaihdella eri vahvuisia kieliä kitaraan.
 
Yks vaihtoehto on soittaa kahden tai kolmen kielen sointuja tai sitten ihan lisäillä melodiakuvioita, riffejä joukkoon, bassokuvioita yms. Voi myös käyttää baritoni- tai pikkukoppaista requintokitaraa. Banjo, mandoliini, ukulele. Lukuisia eri tekniikoita voi hyödyntää esim. huiluääniä, demppausta...
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «