Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauha koholla
1
Yallup
14.03.2017 09:54:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on Epin Hummingbird ollut ekan talven Suomen ilmasto-olosuhteissa ja suurempia vaurioita ei ole havaittu. Sellainen muutos kuitenkin tuli, että 14. nauha on alkanut kantamaan soitettaessa b ja e kieliä nauhasta 8-9 ylöspäin. Kaula on muutoin säädöissä. Yritin sievästi naputtaa vasaralla nauhaa alemmaksi, mutta sain siihen vain koloja (- onneksi vain nauhan päähän, kielen kohdalle en edes tohtinut). Onkohan tässä tarvetta hieman hioa kyseistä nauhaa, vai pitäisikö odottaa kesää, josko ilmiö poistuisi?
 
Mitä tässä kannattaisi tehdä? Itse en edes tarvitse noin ylhäällä olevaa nauhaa.
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
varakeef
14.03.2017 18:48:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yallup: Nyt on Epin Hummingbird...
 
Mitä tässä kannattaisi tehdä? Itse en edes tarvitse noin ylhäällä olevaa nauhaa.

 
Voihan sen ylimääräisen nauhan poistaakin. Minulla on mandoliini, jossa ensin yritin hioa ylimpiä nauhoja vaateriin, mutta oivallettuani ylärekisterin olevan käymättömistä korpimaista vihoviimeisiä kuitenkin, poistin kaikki nauhat 12 yläpuolelta. Kivahan siellä on käydä liuttelemassa.
 
Nauhoja vasaroidessa on kai tapana käyttää otelaudan kaarevuuden mukaisesti sääsettyä palikkaa vasaran ja nauhan välissä. Hiominenkin voi olla vaihtoehto, mutta urastaan nousseen nauhan hiominen voi olla huono idea, jos kyse on urastaan selväsi nousseesta nauhasta.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
73nd3r
14.03.2017 20:10:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yallup: Mitä tässä kannattaisi tehdä?
Käyttää se pajalla. Yhden nauhan napautus sisään ei maksa paljoa. Jos haluat investoida kokonaiset noin 60 euroa, niin saat samaan syssyyn täyssäädön - voi vaikka kitara parantua nykyisestä ihan yllättävästi.
 
varakeef: Voihan sen ylimääräisen nauhan poistaakin.
Totanoin. Ei ehken kannata kummiskaan.
 
Azolith
16.03.2017 18:41:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älkää tehkö yksinkertaisista asioista liian vaikeita/ kustantavia.
Kohonnut nauha on helposti lyötävissä takaisin alas.
Jotain nauhaa pehmämpää, muovia, alumiinia, puuta tms väliin ja vasaralla naputellen.
Itse kalauttelen suoraan muovipää vasaralla nauhoihin levittäen toisella kädellä kielet tieltä.
Jos käyttää tätä huippuammattilaisten metodia, niin varoa sietää osumasta kieliin.
 
.
73nd3r
16.03.2017 20:22:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azolith: Älkää tehkö yksinkertaisista asioista liian vaikeita/ kustantavia.
En olis ehkä muuten tehnytkään, mutta kun
Yallup: Yritin sievästi naputtaa vasaralla nauhaa alemmaksi, mutta sain siihen vain koloja
 
varakeef
16.03.2017 20:26:31 (muokattu 17.03.2017 20:47:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoittelen, pyrin ilmaisemaan sanalla "miksi" syytä enkä kysymään miksi.
 
Pidän siis hyvänä ideana laittaa nauhan ja vasaran väliin meisti tms palikka, joka paitsi suojaa kolhuilta myös suuntaa voiman koko nauhan alueelle.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
73nd3r
17.03.2017 09:16:26 (muokattu 17.03.2017 09:36:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit. Jätän tuon originaalin skenaariovitsin tuoonne alle, mutta laitetaan edittinä 'ihan vakavissaan' osio.
Kun tuon käyttää ammattilaisella, tulee samalla tsekattua onko kannessa jne. joku ongelma esim. kuivumisen takia. Homma voi hoitua kostutuksellakin, tai äärimmäisen huonolla tsäkällä kansi voi olla käyrä. Nauhan paukuttaminen alas ei aina toimi ilman irrotusta ja liimausta, tämäkin hoituu ammattilaisella samalla, tosin tuo 25e arvio ei silloin ihan pidä.
 
Tuo 14. nauha on kaulaliitoksen päällä - ja sun neuvo on että 'voi sen ottaa poiskin'. Just, siihen kohtaan tarvitaankin tyhjä ura keräämään kosteutta ja sontaa...
 
(Originaali:)
Skenaario a: Pajamestari, oikeat työkalut, nauha kohdallaan, 25 euroa.
Skenaario b: Kopskopskopskopsperkele. "Hyvä mnet, mulla on 14. nauha alempana kuin muut, ja kaula on takaa kuhmuinen, mitä teen?"
 
Yallup
18.03.2017 09:37:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin onhan siinä vaara sekin, että sen lopulta jotenkin rikkoo kumminkin. Taidanpa vaan odottaa kesää ja kosteampia kelejä. Säätää kaularautaa ja katsoa häviääkö koko juttu. Uudehko kitara saattaa vielä hakea muotojaan?
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
Azolith
19.03.2017 17:31:47 (muokattu 19.03.2017 17:33:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On se vaikea laji tämä kitaran säätäminen/ viilaaminen...
 
Tänään on tullut säädettyä neljä akustista+ ukulele.
Eikä oikein tunne töitä tehneensä.
Yhdessä oli pari nauhaa hieman koholla, naputellen helposti alas ja tuli samalla kevyesti tasoitettua hioen nauhoja kaikkiaan, kuten myös nauhojen päissä oli hieman sipaisemista (nyt on se vuodenaika kun pyrkivät otelaudan kuivuudesta törröttämään) kun kieletkin meni vaihtoon.
Samalla otelaudan oljyäminen ja tallapala hioen matalammaksi.
35e Martin Lifespan kielineen koko lysti n tunnin hommasta.
 
Ymmärrän hyvin että on kynnystä ryhtyä tekemään kitaralleen jotain "radikaalia".
Mutta täällä välillä suorastaan peloitellaan seikoilla ja väärinkäsityksiä piisaa.
Sikäli ei tietysti valittamista että tietää meille viilareille töitä...
 
.
73nd3r
19.03.2017 18:49:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ihan ymmärrä tuota jankkausta.
Ihan yksinkertaisesti: neuvo viedä kitara ammattilaiselle ei ole ikinä väärin, ihan riippumatta siitä miten yksinkertainen homma ammattilaisen/puoliammattilaisen/wannabeammattilaisen mielestä on.
 
basisti1971
20.03.2017 07:48:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
73nd3r: Ihan yksinkertaisesti: neuvo viedä kitara ammattilaiselle ei ole ikinä väärin...
 
^Tämä.
 
Etenkin kun tuo 14 nauha on sellaisella kohdalla että tällä hetkellä ilmenevät ongelmat saattavat kieliä myös syvemmällä piilevistä ominaisuuksista ko. soittimen rakenteessa.
 

 
73nd3r: ...ihan riippumatta siitä miten yksinkertainen homma ammattilaisen/puoliammattilaisen/wannabeammattilaisen mielestä on.
 
Kuten myös tämä.
 
Kaikilla meistä on erilainen kynnys tarttua toimeen, riippumatta toimesta ja siitä onko tilanne entuudestaan tuttu vai ei.
 
Jotkut tuntuvat onnistuvan ensiyrittämällä puuhassa kuin puuhassa, toisia piinaa paska-midaan kosketus jokapäiväisissäkin askareissa kun vaikkapa vettä pitäisi ilman teeveenkeitintä keittää.
Valtaosa meistä osuu tuohon välimaastoon, Gaussin kellokäyrää toki mukaillen.
 
Oma lukunsa on tee-se-itse-holistit joihin itsekin tunnen kuuluvani, ihan kaikki on/olisi pakko tehdä ihan itse.
Ko. taudin ilmeneminen ei tietenkään sen kummemmin määrittele sijaintia tuolla em. kellokäyrällä, osaaminen ja pakko-oire kun eivät millään tapaa korreloi toisiansa.
 
Varmaa kuitenkin on että mitä enemmän yrittää rajojansa ylittää, sitä todennäköisemmin alalla kuin alalla myös kehittyy.
Jos nyt ylipäänsä on kehittyäkseen ;).
 
Valtaosalla järki on kuitenkin senverran toiminnassa mukana etteivät kuulopuheiden tai netti"tiedon" perusteella toimeen suinpäin sukella, ja ainakin omasta mielestä hyvä näin.
 
Vaikka esimerkiksi tässä viestiketjussa aiheena oleva korkea nauha (tai mikä ongelman alkuperäinen syy sitten onkaan) olisi kaukoarvauksenakin kokeneen mielestä kuinka helppo korjattava tahansa, ei se sitä työkaluttoman ja omat rajansa tunnistavan omistajan mielestä välttämättä olekaan.
 
Itsekin olen pahainen harrastelija, mutta ~30 vuoden harrastelun aikanakin on monasti tullut vastaan laitteita joiden korjaaminen olisi ollut huomattavasti helpompaa ja eritoten halvempaa jos "asiakas" ei olisi yrittänyt ensin itse.
 
Jos kustannuksilla on vähemmän merkitystä kuin itse yrittämisessä, tilanne on OK, rahalla saa useimmat tee-se-itse korjaukset varsin lähelle alkuperäistä ulkonäköä ja toimintaa, eikä itse yrittämisessä ole missään nimessä mitään tuomittavaa, päinvastoin.
Jos rahalla on merkitystä, voi uudelleenkorjauskustannukset muodostua laitteen arvoon suhteutettuna ylitsepääsemättömiksi melko nopsaan.
Ja tuossa tapauksessa taloudellisen tappion syylliseksi usein valkkautuu kaiketikin sumean logiikan perusteella: ahne korjaaja :/.
 

 
Itsellä ei juuri 90-lukulaisia tuoreempia Epejä LTD Exploreria (ja aikoinaan bändikaverille myytyä LP BB:tä) lukuunottamatta ole ollut, joten vaikea sanoa tuon kyseisen yksilön laadusta oikeastaan mitään kun vuosimallikaan ei ole tiedossa, mutta ainakin omien Epi-kokemusteni varjolla olisin valmis veikkaamaan että tokkopa tuo ominaisuus parempia kelejä odottelemalla mihinkään katoaa.
 
Eli jotain olisi tehtävä jotta soitin pysyisi soittokuntoisena läpi vuoden, ja ääni täältäkin ainakin ammattiauttajan lähi-diagnoosille.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «