Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten eteenpäin sointujen jälkeen ja mistä teoriaa
1
Roberox
19.01.2017 09:24:42 (muokattu 19.01.2017 09:37:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päivää,
 
Ehkäpä täältä voisi hivenen tarkistaa miten eteenpäin soittamisessa (akustinen kitara).
 
Paria vuotta on nyt koetettu rämpyttää netistä printattuja sointuja ja ehkä vuoden epätoivoisen rämpyttelyn jälkeen joku jopa tunnisti kappaleen. Tällä hetkellä saan ehkä soitettua muutamia kappaleita silleen että no ovat jopa tunnistettavissa. Soinnut kuten C-G-D-E-A yms yleisimmät on hallinnassa (siis tiedän miten ne otetaan) ja kolme sormea taipuu niihin. Sormenpäätkin on kovettunut : ).
 
Muutama asia tosin on hivenen avoinna ja ajattelin jos joku/jotkut ystävälliset sielut voisivat antaa arvokkaan palautteensa tähän että ei ihan menisi metsään. Olen siis opetellut soittoa vain ja ainoastaan netistä - ja äitini sanoi jo vuosia sitten että minulla on nuottikorva tyyppiä peruna. Mitään musiikkiteoriaa sointulajeista ja yms duureista ja molleista en tajua mitään. Kaikki soinnut joita käytän ovat kolmella ylimmällä nauhalla. En edes tiedä mitä varten ne alemmat nauhat siellä ovat ?
 
Koska pikkusormi on myös mallia peruna soinnut (oisko joku barre ?) jossa tätä tarvitaan ovat mahdottomia. Olen siis nämä soinnut korvannut helpoimmilla jotka nyt vaan sattuvat kuulostamaan hyviltä tai sitten täältä -> https://www.ultimate-guitar.com/top/top100.htm kohdasta "variations" kun pitää hiirtä soinnun kohdalla. Onko tämä oikein ? Niin ja esim G7 otan vaan G koska helpompi ja nuin olen opetellut fuskaamaan välillä myös muissa soinnuissa mitä en muista tai en osaa ottaa ja ainakin minun korvaan kuulostaa siedettävältä - vai onko korvissa sitten vikaa.
 
Ns strumming patterns (mitä lie suomeksi) olen koettanut opetella mutta aika nihkoisesti menee. Taidan soittaa kaikkia kappaleita silleen että välillä vedetään alaspäin ja joka toinen ehkä osuu ylöspäin myös. Onko tämä edes asia johon kannattaa kauheasti kiinnittää huomiota ?
 
Joten - onko viisaita kommenteja ja olenko edes jotenkin oikealla tiellä ? Onko ylläolevassa jotain missä menen ehdottomasti väärin ja olisi syytä korjata ? Onko muita hienoja kommentteja ja ehdotuksia miten eteenpäin ?
 
Niin ja tavoite nyt on että mökillä voisi nuotiolla muutaman oluen jälkeen hoilata "ollaan sankareita kaikki" yms taso.
 
Rob
 
Gary Enfield
23.01.2017 16:33:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai tossa mitään ihmeempää ongelmaa, lähinnä työtä. Kirjastosta löytyy oppaita musiikin teoriaan. Se antaa selvemmän käsityksen siitä mitä on tekemässä. Barreita kannattaa alkaa opettelemaan, ottaa vaikka puolibarreina aluksi, myös pikkusormea on paras alkaa kiusaamaan työtehtävillä vaikka vaikealta tuntuisikin.
 
Jos olet soittanut pelkkiä sointuja vois alkaa ottamaan myös yksittäisiä melodiaääniä ja opetella skaaloja.
 
En tiedä muuta sanoa, viestistäs sain sen käsityksen, että tarvitsisit käsitystä eri sointujen merkityksestä ja suhteista melodiaan, joten perusteoriaa sitten.
 
Rytmit löytyy mun mielestä parhaiten matkimalla, joten sitä kautta hakisin rytmiikkaa.
 
hollstro
23.01.2017 16:56:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perusohje: soita musiikin mukana niitä kappaleita joita haluat opetella. Se on se seuraava taso. Soinnut löytyy usein netistä, tai kirjakaupasta.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
glamguitarist
29.01.2017 20:41:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikin teoriaa vaikka ihan musa teorian kurssi kansanopistossa tai vastaavassa.
 
Jos olet Hkistä päin niin ainakin pari tuntia Joni Kososelta tekee ihmeitä tekniikan harjoittelulle.
 
justinguitar netissä on ilmainen ja sillä pääsee eteenpäin.
 
Netistä luonnollisesti ihan tubesta löytyy kaikki. Muutama tunti hyvällä opettajalla auttaa paljon. Opettajia on myös moneen junaan
 
johnsmith1
12.02.2017 22:27:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysyt onko strumming patterns asia johon kiinnittää huomiota. Jos haluat että kukaan muu kestää kuunnella, niin käytä paljon aikaa että saat toimivan rytmin aikaan. Se on tärkeämpää kuin että montako sointua osaat. Sointujen vaihdossa ei myöskään saisi tulla rytmin horjahtelua.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «