Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Crossover-akustiset kitarat (nylon)
1
Von Heiz
23.11.2016 21:26:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen pohtinut crossover-kitaran hankkimista.
Nykyinen kitara on Yamaha C40.
Crossoverissa kiinnostaa soololovi, kateampi otelauta ja suurempi nauhojen määrä.
C40:ssa on vain 12 nauhaa ennen kuin kaikukoppa alkaa ja 18 kokonaista kaikenkaikkiaan.
Haluaisin pysytellä nylonissa, koska näppäily kiinnostaa enemmän kuin rämpyttely.

Aiheuttaako kapeampi otelauta ongelmia, kun nylonkielet värisevät laajemmalla säteellä kuin teräskielet? Onko parempi käyttää hard-tension kieliä crossarin kanssa?
 
Tämä malli kävi mielessä: Ibanez AEG10NII-BK, 319€ Thomannilta
 
Kertokaa kokemuksianne crossarien omistajat!
 
pojanisu
25.11.2016 12:32:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sattuipa sopivasti, justiin laitoin torille oman crossoverini myyntiin :-)
 
Ainakaan tossa mun kitarassa kapeampi otelauta ei ollut mikään ongelma. Sitähän crossovereista yleensä haetaan. Luulen, että osaltaan otelaudan kaarevuus tuo tilaa soittaa, kun reunimmaiset kielet ovat alempana. Myös skaalan pituus vaikuttaa, pidempi skaala = isompi jännitys kielissä. Muistaakseni kokeilin joskus normal tension -kieliä, mutta jotenkin high tension oli selvästi luontevampi valinta crossover-kitaraan.
 
Netistä olen lukenut, että 1 3/4 nut width alkaa olla nylonkielisten kanssa siinä rajoilla, nylonkielet kun on pienemmän jännitteen lisäksi myös fyysisesti paksumpia. Mutta crossovereissa yleensä ollaan ton ja kahden tuuman välissä. Toi thomannin Ibanez lienee 1 13/16, joten se on justiin siinä välimaastossa.
 
En tiedä olenko vaan liikaa roikkunut amerikkafoorumeilla, mutta Thomannin tapa ilmoittaa noi leveydet millimetreinä on vähän outo. Jos valmistajat kuten Martin, Gibson jne. käyttää spekseissä tuuman osia, niin mielestäni se olisi oikea referenssi. Harrastajalle kun 1 11/16 ja 1 3/4 kertoo heti mistä on kyse, mutta jos sanotaan 44 mm, niin ei voi olla varma, että onko se nyt kuitenkin toi 1 3/4 vai joku eksoottisempi variaatio.
 
Mutta toisaalta vielä. Meillä on tommonen nylonkielinen lasten kitara (vähän ukulelea isompi) ja siinä on 42 mm. Kyllähän silläkin voi soittaa. Soinnut on toki vähän vaikeampia saada soimaan, mutta ihan mahdollista se on. En kyllä kelpuuttaisi aikuisten nylonkieliseen kitaraan noin kapeaa kaulaa.
 
t.pasi
 
Von Heiz
27.11.2016 11:48:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pojanisu: Minkä levyinen otelauta tossa sun kitarassa on?
 
pojanisu
27.11.2016 12:27:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Von Heiz: pojanisu: Minkä levyinen otelauta tossa sun kitarassa on?
 
Mun kitarassa on 1 7/8, mikä jonkun putkimiessivuston mukaan on millimetreinä 47,6250 mm.
 
1 3/4, joka on normi teräskielisen "leveämpi" otelauta on 44,45 mm.
 
2", joka sitten on klassisen kitaran kapeammasta päästä on 50,80 mm.
 
Eli aika tarkkaan tohon teräskielisen ja klassisen kitaran väliin menee.
 
Von Heiz
28.11.2016 12:22:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää melkein käydä testaamassa ennen ostopäätöstä.
 
Toinen mielenkiintoinen vaihtoehto on Ortega RCE145BK, jossa on hieman leveämpi otelauta (48 mm). En osaa sanoa miten suuri vaikutus kahden millin lisäyksellä on verrattuna Ibaneziin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «