Muusikoiden.net
08.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten Yamahan fg 730 s saadaan "soimaan"
1
Ile10
30.09.2016 09:50:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin jokin aikaa sitten Yamahan fg 730 s akustisen kitaran. Mielestäni sen pitäisi "soida" paremmin. Olen vaihtanut kielet uusiin D Addrio Phospori pronssi .011 - 52.
Ylä E ja H kieli vähän "särisee" ja kauttaaltaan kitsa on vähän tukkoinen soiman.
Säädöt näyttäisivät olevan kohillaan.. kaula "notkollaan (0.15 - 0.20) kielet sopivalla korkeudella, nauhat ok eikä kielet rämise nauhoihin.

Minulla on vanha Landola nailonkielinen, se soi nätisti, ei särinöitä ..
Sähkökitsa soi nätisti, ei särinöitä.. Näihin kun vertaan Jammun ääntä niin minusta sen pitäisi soida paremmin. Eihän fg 730s ole mikään "huippukitara" mutta kirjoituksista päätellen soiteltava peli.
Olisiko jotain neuvoa ?

Milkop
30.09.2016 10:26:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ainakin vaihtaisin satulan ja tallan luisiksi.

"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
pappasfin
30.09.2016 11:05:16

Ile10: Ostin jokin aikaa sitten Yamahan fg 730 s akustisen kitaran. Mielestäni sen pitäisi "soida" paremmin. Olen vaihtanut kielet uusiin D Addrio Phospori pronssi .011 - 52.
Ylä E ja H kieli vähän "särisee" ja kauttaaltaan kitsa on vähän tukkoinen soiman.
Säädöt näyttäisivät olevan kohillaan.. kaula "notkollaan (0.15 - 0.20) kielet sopivalla korkeudella, nauhat ok eikä kielet rämise nauhoihin.

Minulla on vanha Landola nailonkielinen, se soi nätisti, ei särinöitä ..
Sähkökitsa soi nätisti, ei särinöitä.. Näihin kun vertaan Jammun ääntä niin minusta sen pitäisi soida paremmin. Eihän fg 730s ole mikään "huippukitara" mutta kirjoituksista päätellen soiteltava peli.
Olisiko jotain neuvoa ?

Voi kestää alkuun, ennen kuin akustisen kitaran ääni "aukeaa" eli rupeaa soimaan, joissain tuo tapahtuu nopeammin ja joissain hitaammin ja jotkut on tukkoisia ikuisesti eikä niissä edes auta vaikka vaihtais satulan ja tallan luisiin.

Akustisessa sen kaulan voi säätää suoraksi (ite pidän akkarien kaulat niis suorassa kuin olla ja voi, kun ei kitarassa ole kampea jne.) eli säätäsin tuon niin suoraksi kuin vain suinkin voi eikä yhtään notkolla.

Tuossa jo kerrottiin, että vaihtais luiset tallaosata ja satulan, tämä vois avittaa vähän mutta ei välttämättä jos kitara on sellainen että se ei vain soi, mutta tuota ei tiedä ellei kokeile.

Yksi asia mikä voi vaikuttaa myös on kitaran kielet, jos kansi on jäykkä niin voi yrittää käyttää vaikka yhden asteen paksumpia kieliä eli esim. setti 012 - 053 voi jo vähän enempi liikuttaa/värisyttää sitä kanta, jolloin äänikin voi lähteä elämään paremmin ja auttaa tukkoisuuteen.

Jos sulla särisee ohkainen E ja H kieli niin jos ne ei nauhoihin osu niin onko kielissä vikaa vai pääseekö ne jotenkin särisemään satulauran takia eli ehkä kandee zekkailla tuo puoli tämän suhteen.

Ihan sellainen juttu vielä tuohon särisemiseen, että oletko zekannu kiristimen kunnon eli onko siellä jokin löysällä ja tarkoitan tällä sitä mutterin-tyylistä osaa jolla kiristin kiristetään siihen lapaan, kato ettei siellä ole löysää ja se pääse särinää aiheuttamaan. Samlla voi katella vaikka hihnatapitkin ja ym. jos on jossain löysällä jotain.

Joskus esim. särinä esiintyy tietyillä kielillä vaikka itsessään ei kielessä olisi mitään vikaa ja särinä tulee vaikka just löysästä ruuvista jne. ja ilmenee vain tietyllä kielellä soitettaessa.

Jos olet epävarma satulan ja tallaluun suhteen ja haluat ne vaihtaa tai viilailla niin kun sulla lienee aika uusi kitara niin voithan aina myyjää pyytää korjaamaan kitarassa esiintyvät särinät jos ne noista aiheutuvat.

Tuli vielä yksi asia mieleen eli kaularauta voi kanssa joskus aiheuttaa särinöitä, tosin en tiedä sitten miten se vaikuttais vain E ja H kielien ääneen, mutta tiedä häntä.

Sen verran vielä ostamisesta, että ite testaan suht huolella omin kätösin ja kuullostelen kitaraa ja jos se on "tukkoinen" niin jätän sen kauppaan, kitaran pitää aina soida kunnolla jo kaupassa ollessaan, ite en jätä hommaa sen varaan, että aukeaako se ääni vai ei, hyvinkin soivan kitaran ääni aukeaa vieläkin enemmän tai sitten ei aukea mutta sen pitää olla jo tarpeeksi hyvä kaupassa kun sitä kokeilee.

Mulla on Yamahan nylonkielinen, ja se soi ihan OK jo kaupassa mutta ääni on auennut tässä parin vuoden aikana vähän enempi ja samoin on parissa muussa akkarissa mulla käynyt, yhtään tukkoista en osta :D

Näitä nyt tuli mieleen ja ehkäpä tästä jotain ideaa tai apua oli sulle.
Toivotaan, että hommat selviää ja särinät poistuu ja kitaran äänikin aukeaa kunnolla.

PappaSFin
73nd3r
30.09.2016 11:18:06

Eiks tuossa ole .012"-setti tehtaan vakiona? *Mummiälestä* yhdenkin pykälän muutos kielisetin paksuudessa -> täyssäätö uudelle paksuudelle.

E&B särinästä lisätietoja: mistä kohtaa särisee - avoimilla, ala/keski/ylänauhoilla, koko kaulan mitalta, joltain nauhalta..?

Tuohon tunkkaisuuteen: kokeiles ihan piruuttas mitä kaulan suoristaminen mahdollisimman suoraksi tekee - joskus kireempi kaularauta antaa sopivasti tukevuutta ja koko kitara soi paremmin.

Sen jälkeen em. satula+tallaupgrade auttaa sen mitä auttaa.

Ile10
30.09.2016 14:35:14

Kiitoksia vinkeistä. Talla ja satula vaihdettu, samalla kielet hieman matalammalle. Kaulaa oikaisin vähän (0.15 -0.20), nyt 0.10 -15 minun mittauksen mukaan. Rupesi soimaan. Kaulan oikaisu sai kitsan soimaan. Tallan/satulan vaihto ja kielet alemma niin särinät hävisi . Kiitoksia kiitoksia

Ile

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti