Muusikoiden.net
10.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kokemuksia soitinhuollosta
1
P.P.King
04.06.2016 23:28:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutaman viime vuoden aikana olen vähitellen ryhtynyt päivittämään soittokalustoani hieman laadukkaapaan suuntaan. Halvemman hintaluokan akustiset kitarat ovat siis hiljalleen vaihtumassa hieman arvokkaampiin soittimiin, joiden olisi tarkoitus palvella käytössäni toivottavasti lopun elämääni. Samalla myös tarpeeni osaavalle kitarahuollolle on kasvanut, sillä kyseiset kitarat tulevat luultavasti jossain vaiheessa tarvitsemaan työläämpiä ja kalliimpia huoltotoimenpiteitä. Minulta ei valitettavasti löydy tarvittavia tiloja, työkaluja ja taitoja suurempien kitararemonttien toteuttamiseksi onnistuneesti. Joutunen siis tulevaisuudessa turvautumaan ammattilaisten apuun.

Omat kokemukseni soitinhuolloista eivät ole olleet järin ruusuisia. Viimeisen puolen vuoden aikana kohdalleni on sattunut mm. kaksi epäonnistunutta satularemonttia ja yksi puolivillaisesti huollettu virityskoneisto. Huoltoliikkeiden toiminta on muutenkin herättänyt kummastusta. Toisinaan sovittuja huoltotoimenpiteitä ei ole tehty lainkaan. Joskus liike on laskuttanut osista joita ei ole huollon yhteydessä asennettu kitaraan. Myös työn jäljessä ja laadunvalvonnassa on ollut lievästi toivottavaa. Viime kerralla kitara tuli takaisin huonommassa kunnossa kuin missä se oli huoltoon lähtenyt. Lisäksi kitaroita on harvoin säädetty huollon päätteeksi edes soittokuntoon.

Heikko työn jälki olisi helppo ymmärtää, mikäli olisin huollattanut kitaran jollakin omaksi ratokseen väkertävällä harrastelijasepällä tai kaverin kaverilla edulliseen hintaan. Soittimeni on kuitenkin poikkeuksetta huollettu hyvämaineisissa musiikkiliikkeissä, joista ainakin yksi nauttii varsin vankkaa suosiota kansallisella tasollakin. Onko kohtaamani huoltojälki alan arkipäivää, vai olenko ollut vain poikkeuksellisen huono-onninen huoltojen suhteen?

Valitettavasti luotettavan soitinhuollon löytäminen vaikuttaisi olevan varsin hankalaa. Korjaajien yhteystiedot lojuvat hajallaan ympäri internettiä eikä tuoreita asiakaskokemuksia kuule liiaksi. Arvostaisin suuresti, mikäli tähän ketjuun saataisiin koottua Muusikoiden.netin jäsenten omakohtaisia kokemuksia soitinhuoltoon (erityisesti akustisen kitaran) liittyen. Unohdetaan siis suosiolla välikäden kautta kuullut tarinat työkaverin serkun miehen kitaran huollosta. Sekä positiiviset että negatiiviset kokemukset ovat tervetulleita. Pitäydytään mahdollisten negatiivisten kokemusten kohdalla kuitenkin kohtuuden rajoissa, ja vältetään huoltotahon tarpeetonta mustamaalaamista. Lisäksi suosituksia luotettavian huoltoliikkeiden suhteen otetaan mieluusti vastaan. Olen hiljalleen kypsä luopumaan ns. yritys ja erehdys -menetelmästä luotettavaa soitinhuoltoa metsästäessäni.

Olisi suuresti apua, mikäli kirjoituksista löytyisi ainakin joitakin seuraavista tiedoista:

- Missä ja milloin soittimesi huollettiin (liike ja vuosi)
- Miksi veit soittimesi huoltoon?
- Mitä soittimellesi tehtiin huollossa?
- Arviosi huollosta (työn jälki, saatiinko viat korjattua yms.)
- Hinta (Euromääriä ei tähän tarvitse laittaa. Tahtoisin lähinnä tietää oliko
huollon hintalaatusuhde mielestäsi kohdillaan.)
- Huoltoon kulunut aika
- Muuta mainittavaa (arviosi asiakaspalvelusta yms.)
- Suosittelisitko kyseistä soitinhuoltoa muille?

tuskiz
04.06.2016 23:58:13

Tuolla kitarakamat-puolella on varmaan eniten koottuja kokemuksia sepistä jos kiinnostaa lukea läpi. Oma mielipiteeni on ettei soitinliikkeisiin kannata viedä mitään perussäätöjä ihmeellisempiä toiminpiteitä vaativia soittimia, siellä on kuitenkin loppukädessä töissä vain myyntimiehiä eikä soitinrakentajia. Asut ilmeisesti Lahdessa tori-ilmoituksesta päätellen, PK-seudulle ei siis ole kuin noin tunnin matka ja täällä yleisen konsensuksen mukaan paras akkaripuolen seppä on Juha Lottonen (http://lottonen.com/fi/), että jos tahtoo laadukasta palvelua koskien ko. soittimia, niin miehen juttusille vain.

milahtee
05.06.2016 11:25:19

Itse veisin soittimen suoraan soitinrakentajalle tai -korjaajalle, koska liikkeissä tuskin on huoltotöissä ammattilaisia, kuten edellä jo sanottiin. Teen itse perushuollot ja pienet korjaukset omiin soittimiini ja periaattenani on, että jos maksan ammattilaiselle, jäljen on oltava parempaa, mihin itse pystyn. Suosittelen ehdoitta AP Paasosta Jyväskylästä: laaja osaaminen, loistava työnjälki ja aikataulut pitävät.

Azolith
10.06.2016 18:52:27 (muokattu 10.06.2016 18:53:53)

Kyllähän pätevää väkeä on ympäri Suomen.
Itse lähtisin lähiseudulta etsimään, kitaroiden lähettäminen jonnekin venyttää äkkiä kaavailtua aikataulua, hintaa jne.
Itse tarjoudun vastaaviin hommiin Hämeenkoskella.
En ole sinänsä alan ammattilainen, joka näkynee hinnoissa.
Mutta tulee viikottain viilailtua muutama akustinen ja jotain 10v kokemuksella.

.
petteri m
20.07.2016 12:14:48

P.P.King:
Valitettavasti luotettavan soitinhuollon löytäminen vaikuttaisi olevan varsin hankalaa. Korjaajien yhteystiedot lojuvat hajallaan ympäri internettiä.

No tässäpä oiva lista sitten, ei niikään hajallaan, sanoisin että keskitetysti. Jos ei tästä listasta löydy sopivaa säätäjää niin sitten saa kyllä kaiken toivon heittää.

http://www.luthier.fi/?page_id=2

jyrgen
21.07.2016 19:30:54

P. Luoto, jos tekee vielä kitarafiksauksia

pikkuinen
23.07.2016 06:34:58

Mä käytän kitarani, siis Fender Sonoran SCE elektroakustinen, 2-3 kk:n välein huollossa. Liike on Ahosen musiikki Tampereella. Huoltoon yleensä kuuluu kielten vaihto, kaulan tarkastus että on suora, otelaudan öljyäminen sekä virityskoneiston tarkastus. Vien kitaran huoltoon ihan siksi koska en itse jaksa näprätä kieliä enkä osaa säätää kaulaa ym. Huollon hinta ei päätä huimaa, muutama kymppi, sisältää kielet. Suosittelen jos Tampereen alueella huollattaa soittimensa, Ahosen musiikkia, netistä löytyy yhteystiedot. Olen käynyt vuosia samassa paikassa ja ei ole pettymyksiä tullut.

Jarmo_S
23.07.2016 20:20:12 (muokattu 23.07.2016 20:21:54)

pikkuinen: Mä käytän kitarani, siis Fender Sonoran SCE elektroakustinen, 2-3 kk:n välein huollossa. Liike on Ahosen musiikki Tampereella. Huoltoon yleensä kuuluu kielten vaihto, kaulan tarkastus että on suora, otelaudan öljyäminen sekä virityskoneiston tarkastus. Vien kitaran huoltoon ihan siksi koska en itse jaksa näprätä kieliä enkä osaa säätää kaulaa ym. Huollon hinta ei päätä huimaa, muutama kymppi, sisältää kielet. Suosittelen jos Tampereen alueella huollattaa soittimensa, Ahosen musiikkia, netistä löytyy yhteystiedot. Olen käynyt vuosia samassa paikassa ja ei ole pettymyksiä tullut.

Tuo kyllä on paljon! 2-3 kk:n välein! Miten voi välttyä kajoamatta myös turhiin operaatiohin. Ellet vain nimenomaan kysy että haluat pelkästään uudet kielet vain. Ja eikö se olisi sinullekin hyvä ne vain itse vaihtaa? Vaikka hinta tosi edulliselta kuulostaakin.

tuskiz
23.07.2016 20:51:55

Ei kai siinä jos on ylimääräistä rahaa poisannettavaksi, mutta kielet nyt osaa kuka tahansa vaihtaa itse, otelautaa ei tarvitse öljytä kuin ehkä kerran vuodessa, virityskoneistot ei mene miksikään elleivät ole halvat ja huonot ja siinäkin tapauksessa varmaan n. kerran 10 vuodessa voi ne huoltaa ja kaula ei muotoaan muuta 2-3kk välein varsinkin jos kepin puut on ehtineet asettua ajan saatossa, jos tuntuu että kesällä/talvella on tatsi kummallinen ja nauhat rätisee, niin kaularaudan säätöön ei myöskään raketti-insinöörin papereita tarvitse.

Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
73nd3r
23.07.2016 21:06:58

Eipäs. Todella usein näkee/kokeilee kaverin kitaraa, josta heti tuntee että olis kunnon säätäjän tarpeessa. Ja moni mnetin kyselijä säätää ihanite sitä ja tätä viikkokaudet nettiarvausten pohjalta sen sijaan että käyttäis tonnin skitan kuudenkympin huollossa...
Eikä ole mikään häpeä maksaa ammattilaiselle, jos ei ole kiinnostusta tekniseen puoleen. Jääpä enempi aikaa spelihommiin.
On se tietty ajan kuvaakin, kaikenlainen kädentaito siirtyy kotoa verstaalle.

Ja tuo on kans mielipide. Enkä nippelihommien harrastajana itekään käytä prohenkilöitä usein.

petteri m
25.07.2016 00:52:17

tuskiz: Ei kai siinä jos on ylimääräistä rahaa poisannettavaksi, mutta kielet nyt osaa kuka tahansa vaihtaa itse, otelautaa ei tarvitse öljytä kuin ehkä kerran vuodessa, virityskoneistot ei mene miksikään elleivät ole halvat ja huonot ja siinäkin tapauksessa varmaan n. kerran 10 vuodessa voi ne huoltaa ja kaula ei muotoaan muuta 2-3kk välein varsinkin jos kepin puut on ehtineet asettua ajan saatossa, jos tuntuu että kesällä/talvella on tatsi kummallinen ja nauhat rätisee, niin kaularaudan säätöön ei myöskään raketti-insinöörin papereita tarvitse.

Ostin kerran yksityiseltä myyjältä vanhahkon auton jota oli uudesta asti huollettu siinä samassa merkkiliikkeessä josta se oli aikanaan uutena ostettukin. Printtasivat sitten koko kymmenen vuoden huoltohis torian minulle kun pyysin. Kävi ilmi että ed. omistaja oli teettänyt merkkiliikkeessä aivan kaiken mitä normaali ihminen tekee itse. Hän oli vienyt huoltojen ulkopuolella autoa esim. polttimon vaihtoon, oli tehty tuulilasin pyyhkijän vaihtoa erillisinä toimeksiantoina huoltojen ulkopuolella jne. Tällaista pikkuhommaa oli vaikka kuinka ja se on tullut kalliiksi. En millään saattanut ymmärtää miten joku ei tuollaisista selviäisi varsinkin kun henkilö ei ollut mikään aineen maailmasta irrallaan oleva filosofi vaan ihan käytännön ihminen. Ostajan ominaisuudessa olin tietenkin tyytyväinen saadessani ylihuolletun auton. Olen tullut tulokseen että kyseessä oli erikoisen suhteen autoonsa omannut henkilö, sellainen joka kaipasi välittäjähenkilöä itsensä ja auton väliin.

Mitä tulee kitaraan niin nuo öljyämiset ja virikoneiston 'tarkistamiset' ovat tietysti täysin turhia asioita tehdä ja siten myös maksaa olipa hinta mika tahansa. Kielten vaihto olisi syytä opetella nopeasti jos aikoo itseään soittajaksi kutsua ja siihen on 2-3 kk useinkin liian pitkä väli jos sitä kitaraa vähänkään soittaa. Ja kyllä katson että liika, ja varsinkin turha, laitattaminen ammattilaisella vierottaa soittajaa instrumentistaan ja lopulta kääntyy harrastusta vastaan. Oman soittimensa pitäminen iskussa ns. perustasolla tuo harrastamiseen itsevarmuutta ja luo luottamusta omiin kykyihin laajemminkin.

Eri asia on jos jotain hajoaa tai tarvitaan uusi satula tai nauharemppaa jne. Silloin on ammattimies hintanss väärti.

pikkuinen
16.08.2016 06:14:11

Mulle toi aika on sopiva soittamiseen nähden-. En jaksa/halua alkaa näprätä kitaraani, on sen verran monimutkaisempaa vaihtaa kielet. Se mitä maksan tuosta huollosta, on niin minimaalinen hinta etten voi sitä tässä sanoa....Mieltymyksensä kullakin, mä kuitenkin tunnen skittani, tarvittaessa osaan vaihtaa kielen jos kesken "keikan" katkeaa. Mitäs pahaa siinä on jos tahtoo pitää kitaransa kunnossa. Kysäisin mielipiteitä, en sitä mikä tekee ihmisestä soittajan: itse huoltaminen??

Azolith
16.08.2016 11:18:49

Jos kitaran vie liikkeeseen huollettavaksi, niin he lähettävät sen asiansa osaavalle viilaajalle. Turhalta välityspalkkiolta säästyy toimittamalla soittimen suoraan säätäjälle.

.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti