Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielten vaihto
1
Tuoppi99
21.03.2016 13:19:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu eli ongelma johon tarvitsisin kokeneemmilta apua. Toista kertaa olen nyt akustiseen kieliä vaihtamassa (nylon kielinen). Silleen erinlaista kuin sähkökitaran kielten vaihto johon on tottunut kun pitää solmia kielet päädyistä kiinni. Ja ongelmallista on G, B ja E kielten asettaminen kun niissä ei minkäänlaista päällystettä ole toisin kuin E. A ja D kielissä niin ne lähtee lipsumaan pois virityksen jälkeen ja lopulta irtoaa. Vaihtoehtoisesti jos väkisin koitaa pitää paikallaan kireys katkaisee kielen. Onko minkäänlaisia neuvoja ongelmaan? Kiitos jo etukäteen.
 
Milkop
21.03.2016 13:32:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä siinä mitään ihmeellistä pitäisi olla, tarpeeksi monta kierrosta vain ohuempiin kieliin. Tuossa hyvät ohjeet:
 
https://www.taylorguitars.com/sites/default/files/Nylon_Restring.pdf
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
tuskiz
21.03.2016 14:32:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kielten sitominen tallaan alkaa kyllästyttää, niin voi kokeilla myös tälläisiä:
 
http://www.thomann.de/fi/string_tie … ref=search_rslt_string+tie_329360_3
 
pappasfin
21.03.2016 17:01:04 (muokattu 21.03.2016 17:04:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuoppi99: Juu eli ongelma johon tarvitsisin kokeneemmilta apua. Toista kertaa olen nyt akustiseen kieliä vaihtamassa (nylon kielinen). Silleen erinlaista kuin sähkökitaran kielten vaihto johon on tottunut kun pitää solmia kielet päädyistä kiinni. Ja ongelmallista on G, B ja E kielten asettaminen kun niissä ei minkäänlaista päällystettä ole toisin kuin E. A ja D kielissä niin ne lähtee lipsumaan pois virityksen jälkeen ja lopulta irtoaa. Vaihtoehtoisesti jos väkisin koitaa pitää paikallaan kireys katkaisee kielen. Onko minkäänlaisia neuvoja ongelmaan? Kiitos jo etukäteen.
 
Mä itse olen noissa sileissä nylonkielissä laittanu pujottaen sen kielen pariin kertaan siinä tallan päässä itsensä ympäri eli tuossa Taylorin kuvissa näkyy melkoisen hyvin sen ohkaisen kielen osalta kun on pari kertaa pujotettu kielen alta ja sitten vedetty sen pää sinne tallapuun takaosan yli. Ja nimenomaan sen kielen pääosa on hyvä mennä sen tallapuun kulman yli ja siellä sitten reikään menevän kielen altise, jolloinka se puristuu ja lukittuu kun kieltä kiristää (voin ottaa tarvittaessa kuvan omasta nylonkielisestä jos pitää olla kuvaa selkiyttämässä).
 
Nuo Tuskiz kertomat kyllä on aika kätsyn oloiset palikat ja siistin näköiset mitä Thomannin sivuilla oli, menee kyllä harkintaan kun pitäis muutakin rompetta vähän sieltä katella :D
 
PappaSFin
tuskiz
21.03.2016 21:18:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: Nuo Tuskiz kertomat kyllä on aika kätsyn oloiset palikat ja siistin näköiset mitä Thomannin sivuilla oli, menee kyllä harkintaan kun pitäis muutakin rompetta vähän sieltä katella :D
 
Erittäin kätevät pikkupalikat kun ei tarvitse sitoa kieliä pienessä tilassa pinsettien avulla, voi sitoa suoraan toisen pään noihin ja sitten pujottaa tallan läpi, melkein kuin sähkiksestä vaihtaisi.
 
discominister
23.03.2016 08:50:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: Mä itse olen noissa sileissä nylonkielissä laittanu pujottaen sen kielen pariin kertaan siinä tallan päässä itsensä ympäri eli tuossa Taylorin kuvissa näkyy melkoisen hyvin sen ohkaisen kielen osalta kun on pari kertaa pujotettu kielen alta ja sitten vedetty sen pää sinne tallapuun takaosan yli. Ja nimenomaan sen kielen pääosa on hyvä mennä sen tallapuun kulman yli ja siellä sitten reikään menevän kielen altise, jolloinka se puristuu ja lukittuu kun kieltä kiristää (voin ottaa tarvittaessa kuvan omasta nylonkielisestä jos pitää olla kuvaa selkiyttämässä).
 
Nuo Tuskiz kertomat kyllä on aika kätsyn oloiset palikat ja siistin näköiset mitä Thomannin sivuilla oli, menee kyllä harkintaan kun pitäis muutakin rompetta vähän sieltä katella :D

 
Tärkein pointsi on viedä se kielen pää sinne tallan kulman yli. Sitten voi kiristäessä vielä vähän painamalla pitää sitä päätä siellä. Samoja ongelmia ollut itsellänikin. Viimeksi laitoin noilla Taylorin ohjeilla kiinni ja tuli aika hyvä.
 
Old Guitar
24.03.2016 09:09:59 (muokattu 24.03.2016 09:14:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen aina kolmelle punomattomalle kielelle tehnyt lenkin ja pujottanut siitä kielen neljästi läpi, sitten kiristänyt. (Kuten tuossa Taylorin ohjeissa viimeisenä laitettu ensimmäinen kieli). Aina on pysynyt. Punottuihin riittää kolme ja kutoseen parikin.
 
Lenkki tehdään, kuten tehtäisiin solmu. Tehdään vain se läpipujotus neljästi. Oikeastaan voi sanoa, että tehdään nelinkertainen solmu, joka kiristetään. Tämä lienee se toinen perinteinen tapa, jolla itse olen tullut toimeen. Tuo Taylorin ohjeen mukainen on toinen, kieltämättä visuaalisesti paremman näköinen ratkaisu, jota ei ole koskaan tullut opeteltua.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Gary Enfield
24.03.2016 09:51:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi kierros punottuihin ja kaksi punomattomiin on aina riittänyt.
 
Zeeboo
26.03.2016 06:45:25 (muokattu 26.03.2016 06:51:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä sidon näin:
https://muusikoiden.net/dyn/users/145353.jpg
Punomattomat kaksi kertaa tallan reiästä läpi, lenkki tallan etupuolelta itsensä ali ja peräpäästä kahden silmukan alta. Ei tämä sen paremmin pidä kuin muutkaan solmut, mutta tämä on vaan niin nätti =D
 
White men can't Monk
Jarmo_S
29.05.2016 16:29:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Jos kielten sitominen tallaan alkaa kyllästyttää, niin voi kokeilla myös tälläisiä:
 
http://www.thomann.de/fi/string_tie … ref=search_rslt_string+tie_329360_3

 
Mitenhän tuollaiset palikat vaikuttavat klassisen kitaran tallaan? Siinä mielessä että joskus tyhmyyksissä nuoruudessani tuli tuohon 40v vanhaan kitaraani kokeiltua teräskieliä. No ei se hajonnut, mutta talla/kansi hieman nousi.
 
Nykyinen luu on itse hiottu ja itse viistetty myös niin paljon kun mahdollista,mutta siinä on noin 5-12 sentin intonaatiovirhe 12 nauhalla. Bassokielissä enempi. Liian korkea ääni siis.
 
Sehän ei varsinaisesti paljon haittaa kuitenkaan koska kitarani on nykyisin minulla säestyskäytössa ja soitan paljon perussointuja enkä niinkään mitään klassista kitaramusiikkia. Plektralla vaan.
 
Mitä luin Thomannin sivuilta, niin joku mainitsi, että laskisivat aktionia ja sitten ehkä myös tuo mekanismi. Ei vedetä tallaa ylhäältä.
 
Kalliit palikat joka tapauksessa, mutta kiinnostavat.
 
tuskiz
29.05.2016 17:31:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarmo_S: Mitenhän tuollaiset palikat vaikuttavat klassisen kitaran tallaan? Siinä mielessä että joskus tyhmyyksissä nuoruudessani tuli tuohon 40v vanhaan kitaraani kokeiltua teräskieliä. No ei se hajonnut, mutta talla/kansi hieman nousi.
 
Nykyinen luu on itse hiottu ja itse viistetty myös niin paljon kun mahdollista,mutta siinä on noin 5-12 sentin intonaatiovirhe 12 nauhalla. Bassokielissä enempi. Liian korkea ääni siis.
 
Sehän ei varsinaisesti paljon haittaa kuitenkaan koska kitarani on nykyisin minulla säestyskäytössa ja soitan paljon perussointuja enkä niinkään mitään klassista kitaramusiikkia. Plektralla vaan.
 
Mitä luin Thomannin sivuilta, niin joku mainitsi, että laskisivat aktionia ja sitten ehkä myös tuo mekanismi. Ei vedetä tallaa ylhäältä.
 
Kalliit palikat joka tapauksessa, mutta kiinnostavat.

 
Kuvittelisin, että tommosilla tallaan kohdistuu vähän pienempi veto pystysuunnassa kun kielet ei ole sidottu siihen, vaan menevän vain läpi. Actionin laskemisesta sen sijaan en tiedä, kyllähän ne normisti nousee tuosta tallalle kuitenkin joka loppupeleissä sen korkeuden määrää. Myöskään soundillsta eroa on mahdotonta sanoa testaamatta.
 
pappasfin
29.05.2016 17:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarmo_S: Mitenhän tuollaiset palikat vaikuttavat klassisen kitaran tallaan? Siinä mielessä että joskus tyhmyyksissä nuoruudessani tuli tuohon 40v vanhaan kitaraani kokeiltua teräskieliä. No ei se hajonnut, mutta talla/kansi hieman nousi..
 
En usko että kovinkaan vaikuttaa nuo palikat. Pistin tuollaiset tilaten tuossa viime lauantaina muun tilauksen ohella Thomannilta ja kun tulee niin laitelen kiinni. Enpä usko että nuo kovinkaan vaikuttaa soundiin tai tallaan kohdistuvaan vetoon, mutta katsotaan kun saan nuo kiinni.
 
Teräskielet on sitten jo eri juttu, en suosittelen niiden laittelemistä klasareihin ;D
 
PappaSFin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «