Muusikoiden.net
05.12.2016
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uuden akustisen action ja fret buzzzz
1 2
veturi
01.01.2016 13:05:33 (muokattu 01.01.2016 13:08:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
 
Hommasin tuossa Fenderin Sonoran-elektroakustisen viikko takaperin F-musiikista. Kauppavolyymeilla soitellessa en huomannut mitään, mutta kotona tykitellessä on ruvennut ilmaantumaan häiritsevässä määrin fret buzzia siellä 7+ nauhojen paikkeilla ja lähinnä kielillä E,A,D. Avoimilla soinnuilla vehje soi oikein hienosti. En mielestäni liian kovaa soita, sillä särinä ilmaantuu jo melko kevyellä (ainakin omalla soittotyylillä kevyellä) plektralla soittelulla.
 
Kaupasta kotiin kannettuna kepissä oli oikein hyvä action makuuni - siis melko "sähkistyylisen" matala. Olen koittanut saada särinää pois kaularautaa löysäämällä pariin otteeseen viikon aikana (relief on ihan asiallinen vaikkakin löysäämisellä ei mitään huomattavaa vaikutusta edes tuntunut olevan. viikon aikana olen löysännyt noin yhden täyden kierroksen verran) ja shimmaamalla satulaa ylöspäin. Ongelma ei ota poistuakseen ja action rupeaa olemaan jo nyt sitä luokkaa, että kitara on aivan toinen eläin eikä se oikein enää istu omaan soittoon.
 
Mitähän tässä nyt pitäisi tehdä? Säätää lisää johonkin suuntaan vai roudata takas kauppaan ja investoida siihen tonnin Martiniin?
Onko kädessä vain huono yksilö, vai onko elektroakkarista edes mahdollista saada kovin matalalla actionilla varustettua ilman, että fret buzzia rupeaa esiintymään paljon? Ehkä 300€:n akustiselta ei pitäisi paljoa odottaa, mutta olisihan se kiva että tuon saisi edes kohtuu säätöihin.
 
Kiitti jo etukäteen jäbät ja jäbättäret
 
P.P.King
01.01.2016 17:51:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olethan muistanut huolehtia kitaran kostutuksesta? Uusi soitin saattaa reagoida yllätävän herkästi kosteuden muutoksiin. Kuivuessaan puu kutistuu, jolloin kitaran pohja ja kansi saattavat painua. Kannen painuessa kielet luonnollisesti laskeutuvat lähemmäs otelautaa, jolloin kielten särinä lisääntyy. Särinä voi siis olla merkki kuivuudesta.
 
73nd3r
01.01.2016 21:10:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sonoralaisessa on "dual action" kaularauta, eli sillä yhdellä kierroksella voi olla vielä nollavaikutus. Tarkista se relief ja säädä lisää jos on tarvis. Ai ni, onhan sulla samanpaksuinen kielisetti?
 
Tuo kosteusjuttu on yksi ihan todennäköinen mahdollisuus, mutta onhan noissa maanantaikappaleitakin. Paras että jos ei korjaannu tuolla kaularautasäädöllä & oikealla kostutuksella niin käytät myyjäkaupassa tsekkauksessa.
 
veturi
01.01.2016 21:16:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista!
 
Kosteusongelmaa ei pitäisi olla. Kansi näyttää pyöristyvän aavistuksen eikä ole tasainen tai kuopallaan. Tämähän on ilmeisesti se oikea tilanne?
 
Ok, hyvä tietää tuosta dual actionista. Koitanpa vielä säätää kaularautaa lisää ja marssin suosiolla kauppaan jos se ei auta. Kielet ovat samaa satsia kuin mitä mukana tuli.
 
discominister
04.01.2016 15:07:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

veturi: Kiitos vastauksista!
 
Kosteusongelmaa ei pitäisi olla. Kansi näyttää pyöristyvän aavistuksen eikä ole tasainen tai kuopallaan. Tämähän on ilmeisesti se oikea tilanne?
 
Ok, hyvä tietää tuosta dual actionista. Koitanpa vielä säätää kaularautaa lisää ja marssin suosiolla kauppaan jos se ei auta. Kielet ovat samaa satsia kuin mitä mukana tuli.

 
Kannattaa tutustua kitaran perussäätöön ja sen jälkeen vasta lähteä kauppaan. Se ei lopulta ole rakettitiedettä, jos osaa vaan mitatata millejä ja vähän käyttää hiomapaperia. Katsot ensin kaularaudan avulla, että kaula on suora tai aivan hieman kuopalla. Sitten vaan mittaamaan miten korkealla kielet ovat 12-nauhan päältä. Siihen on olemassa ihan standardit mitat, jotka löytyvät vaikkapa Stewmacin sivuilta. Jos kielet liian korkealla, täytyy tallaluuta hioa. Jos oikein olisi käsistään kätevä ja omistaisi oikeat viilat, voisi satulauriakin madaltaa.
 
Bf109
05.01.2016 13:31:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Kannattaa tutustua kitaran perussäätöön ja sen jälkeen vasta lähteä kauppaan. Se ei lopulta ole rakettitiedettä, jos osaa vaan mitatata millejä ja vähän käyttää hiomapaperia. Katsot ensin kaularaudan avulla, että kaula on suora tai aivan hieman kuopalla. Sitten vaan mittaamaan miten korkealla kielet ovat 12-nauhan päältä. Siihen on olemassa ihan standardit mitat, jotka löytyvät vaikkapa Stewmacin sivuilta. Jos kielet liian korkealla, täytyy tallaluuta hioa. Jos oikein olisi käsistään kätevä ja omistaisi oikeat viilat, voisi satulauriakin madaltaa.
 
Ei taida auttaa tallaluun hionta tai satulan syventäminen frettisärinään. Tämän aloittaja tiesikin, kun oli koettanut kieliä nostamalla sitä poistaa.
 
Sinänsä neuvo kaulan säätämiseen rakotulkin/tönärin avulla on hyvä, siitä minäkin aloittaisin.
 
Todennäköinen syy särinään on, että nauhat eivät ole aseteltu tehtaalla hyvin/puu on elänyt tehtaalta lähdön jälkeen. Eli kaulansäädön jälkeen keikka kauppaan ja sieltä kitarasepälle.
 
discominister
05.01.2016 15:06:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bf109: Ei taida auttaa tallaluun hionta tai satulan syventäminen frettisärinään. Tämän aloittaja tiesikin, kun oli koettanut kieliä nostamalla sitä poistaa.
 
Sinänsä neuvo kaulan säätämiseen rakotulkin/tönärin avulla on hyvä, siitä minäkin aloittaisin.
 
Todennäköinen syy särinään on, että nauhat eivät ole aseteltu tehtaalla hyvin/puu on elänyt tehtaalta lähdön jälkeen. Eli kaulansäädön jälkeen keikka kauppaan ja sieltä kitarasepälle.

 
Pahoitteluni, sillä kaikista tärkein jäi viestistäni pois! Pointtini oli siis se, että jos kaula on säädetty oikein ja kielet oikealla korkeudella, ja siitäkin huolimatta särisee on kitara viallinen, eikä vika ole soittajassa. Tällöin asioimaan liikeeseen ja perumaan kaupat tai sitten hoitavat kuntoon.
 
Azolith
06.01.2016 09:14:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauha tai pari saattaa hyvinkin olla muualla kun pohjassa (varsinkin edullisissa kitaroissa yleistä, laaduntarkkailuun kun ei oikein aikaa hintakisoissa).
Itse korjaan noita edes kieliä löysäämättä venyttämällä kielet vikakohdasta sivuun ja muovipää vasaralla nauhat kohdille.
Mutta en tiedä voiko suositella, jos hutiin kalauttaa ja osuu kieleen, niin entinen kieli helposti..
Pikku palikka väliin vähentää riskiä, kunhan se on pehmeämpää kuin nauha, mutta tarpeeksi lujaa että jotain tapahtuu.
Eli lähtisin nauhojen tasaisuuden tarkistamisesta jos muuten kielet mahtuvat soimaan ja vain jostain kohtaa särinää.
Tuli ensimmäiseksi mieleen pulmasta.
 
.
Azolith
06.01.2016 10:41:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säädöistä yleisesti.
Kaikki merkit lanseeraa kitaransa kielet liian korkealla, ettei vaan särinöitä ja siis takuu palautuksia.
Sitten kun mennään viilauksissa ultra kevyeen soitettavuuteen, niin varsinkin akustisissa tilannetta tulee esiin kosteusmuutoksissa ja kaularauta on se millä periaatteessa kompensoidaan muutokset herkässä balanssissa.
Kaularauta on parhaita keksintöjä, se on kitaran jännitettä parhaiten avustava ja säädettävissä. Mahdollisuus vaikuttaa.
Pitäisi, mutta huonosti ammattisoittajatkin tuntevat soittimiaan ja pitävät siksi meidät semiammattilaisetkin aamupuurossa.
 
Josta päästäänkin seuraavaan aiheeseen, kostuttaminen.
Periaatteessa kitara kestää kosteuden puutetta jonnekin 20% ilmankosteuteen hyvin.
Kokopuiset tietenkin herkimpinä.
Sitten kun yli kostutetaan kitaroita vaikka 80% laukussa, mikä käy helposti ja soitetaan täysin kuivassa ja jää viikoksi telineeseen tms, niin on soitin tiukoilla vaihtelusta.
Sitten ihmetellään ettei pysy vireessä..
 
Paras olisi suht tasainen ilmankosteus huoneessa jossa säilytys.
Tekee mieli sanoa ettei kostuttimia laukkuun, vaan huoneeseen.
Keikkamuusikolle tilanne on hankala, mutta kosteat takahuoneet ja keikkabussit on keksitty just kitaroiden tähden, hah.
Mutta on taipuisia kitarat, harvoin edes huonosti ylläpidettynä oikeasti tapahtuu kovin murheellista. Herkkä soitin kuitenkin, mahdollista.
 
.
discominister
06.01.2016 22:46:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azolith: Säädöistä yleisesti.
Kaikki merkit lanseeraa kitaransa kielet liian korkealla, ettei vaan särinöitä ja siis takuu palautuksia.
Sitten kun mennään viilauksissa ultra kevyeen soitettavuuteen, niin varsinkin akustisissa tilannetta tulee esiin kosteusmuutoksissa ja kaularauta on se millä periaatteessa kompensoidaan muutokset herkässä balanssissa.
Kaularauta on parhaita keksintöjä, se on kitaran jännitettä parhaiten avustava ja säädettävissä. Mahdollisuus vaikuttaa.
Pitäisi, mutta huonosti ammattisoittajatkin tuntevat soittimiaan ja pitävät siksi meidät semiammattilaisetkin aamupuurossa.
 
Josta päästäänkin seuraavaan aiheeseen, kostuttaminen.
Periaatteessa kitara kestää kosteuden puutetta jonnekin 20% ilmankosteuteen hyvin.
Kokopuiset tietenkin herkimpinä.
Sitten kun yli kostutetaan kitaroita vaikka 80% laukussa, mikä käy helposti ja soitetaan täysin kuivassa ja jää viikoksi telineeseen tms, niin on soitin tiukoilla vaihtelusta.
Sitten ihmetellään ettei pysy vireessä..
 
Paras olisi suht tasainen ilmankosteus huoneessa jossa säilytys.
Tekee mieli sanoa ettei kostuttimia laukkuun, vaan huoneeseen.
Keikkamuusikolle tilanne on hankala, mutta kosteat takahuoneet ja keikkabussit on keksitty just kitaroiden tähden, hah.
Mutta on taipuisia kitarat, harvoin edes huonosti ylläpidettynä oikeasti tapahtuu kovin murheellista. Herkkä soitin kuitenkin, mahdollista.

 
Hyvää settiä! Tosin aika optimistinen tuo 20% kosteus? Isot valmistajat sanoo rajaks 40%. Lottonen sanoi radiohjelmassa, että kovin alle 40% ei olisi hyvä. Muistaakseni Kristian Oeschin sivuilla puhutaan 35%. No eihän tähän mitään absoluuttista rajaa tuskin ole :)
 
Itse olen hoitanut kostutuksen sillä tavalla, että huoneistossa on ilmankostutin joka työntää höyryä ilmoille tarpeen mukaan. Tämä on toistaiseksi ollut varsin toimiva ratkaisu kun kitarat ovat kätevästi koukuissa seinällä näkyvillä.
 
Kipponi
06.01.2016 23:15:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Hyvää settiä! Tosin aika optimistinen tuo 20% kosteus? Isot valmistajat sanoo rajaks 40%. Lottonen sanoi radiohjelmassa, että kovin alle 40% ei olisi hyvä. Muistaakseni Kristian Oeschin sivuilla puhutaan 35%. No eihän tähän mitään absoluuttista rajaa tuskin ole :)
 
Itse olen hoitanut kostutuksen sillä tavalla, että huoneistossa on ilmankostutin joka työntää höyryä ilmoille tarpeen mukaan. Tämä on toistaiseksi ollut varsin toimiva ratkaisu kun kitarat ovat kätevästi koukuissa seinällä näkyvillä.

Niin ja kuten tuossa edellä tulikin, suuret lämpötilan vaihtelut ei tee myös hyvää.
Varsinkin nyt -25C suoraan sisälle ja kitara patterin viereen.
Nyt on kämpässä (en ole varma, kun kosteusmittari hajosi)ehkä 22% kosteus ja ainakin vielä on kaulat pysynyt suorana eikä kaularautaa tarvi käännellä.
70-luvun Ufo-kostutin löytyy siitä tulee tasaisesti vesihöyryä ilmaan ja saa vaikka ikkunoihin höyryä.
 
Musiikki-S Hyvinkäällä on joku käsittämätön pömpeli joka ei käytä vettä vesijohdosta ?
Esitteli sitä, mutta en nyt enää muista sen toimintaperiaatetta.
Ihme vekotin olisko jotain hilidioksidi jäätä ? Joku kostutin se joka tapauksessa oli.
 
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
P.P.King
07.01.2016 00:21:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Hyvää settiä! Tosin aika optimistinen tuo 20% kosteus? Isot valmistajat sanoo rajaks 40%. Lottonen sanoi radiohjelmassa, että kovin alle 40% ei olisi hyvä. Muistaakseni Kristian Oeschin sivuilla puhutaan 35%. No eihän tähän mitään absoluuttista rajaa tuskin ole :)
 
Itsekin muistan kuulleeni jotain tuon suuntaista. 40-60% suhteellinen ilmankosteus on kaiketi se yleisesti ihanteellisena pidetty haarukka. Kitarapajalla minulle sanottiin taannoin, että n. 35% olisi se ehdoton alaraja (ainakin Martinin kitaroille). 20% kuulostaa kyllä minustakin melko hurjalta arviolta. Mikään akustinen kitara tuskin säilyy kovin pitkään vahingoittumatta tuollaisissa säilytysolosuhteissa.
 
Azolith: Paras olisi suht tasainen ilmankosteus huoneessa jossa säilytys.
Tekee mieli sanoa ettei kostuttimia laukkuun, vaan huoneeseen.

 
Ainakin omat kokemukseni laukkukostuttimista ovat olleet varsin positiivisia. Itse olen pitänyt kitaralaukussa yhtä kunnollista kostutinta sekä kalibroitua hiuskosteusmittaria. Laukkukostutin pitää kosteuden tasaisena pitkään ja mittarista tilannetta on helppo seurata. Tilannetta voi tarvittaessa kontrolloida esimerkiksi vaihtamalla kostuttimen paikkaa laukussa. Näillä eväillä kitarani ovat selvinneet vahingoittumattomina jo useasta talvesta.
 
Henk. koht en kyllä käsitä miten joku voi saada kitaralaukun kosteusprosentin kohoamaan 80:een. Noihin lukemiin päästäkseen täytyy laukussa suunnileen säilyttää keskisuurta akvaariota. Omilla metodeillani kosteus laukussa on pysytellyt 40-60% haarukassa.
 
Demo Harrison
07.01.2016 12:24:39 (muokattu 07.01.2016 12:25:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on ollut varmaan kova alkuvuosi kitaroille. Meksikon Martinini on selvinnyt pari talvea ja nytkin oli vähän niinkuin "unohtunut" telineeseensä olohuoneessa, toki kostutinmato aina kaikuaukossa. Mutta niinpä kuitenkin eilen illalla soitellessani D-kieli pitikin sitarmaista särinää koko matkalta. Martin siirtyi välittömästi kovaan koteloonsa kostutinmatoineen ja kosteusmittareineen.
 
Olen hiukan arastellut säädellä paljoa kitaroitani vai pitäisikö vaan rohkaistua, tai jättää sittenkin varmempiin käsiin? Olisihan tässä pian kyllä asiaa muutenkin kitarakauppaan. Vai voisiko mahdollinen vääristymä korjautua olosuhteiden muuttuessa?
 
Krooninen sävelkorvan tulehdus ja ajoittainen rytmitajuttomuustila
73nd3r
07.01.2016 14:36:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Demo Harrison: Olen hiukan arastellut säädellä paljoa kitaroitani vai pitäisikö vaan rohkaistua, tai jättää sittenkin varmempiin käsiin? Olisihan tässä pian kyllä asiaa muutenkin kitarakauppaan. Vai voisiko mahdollinen vääristymä korjautua olosuhteiden muuttuessa?
Silloin kun olosuhteet heittelee (niin kuin Suomessa aina käy), kitara tarttee säätöä.
Ei ole huono homma käyttää ammattilaista, mutta ei akustisen säädöt mitenkään ylivaikeita ole, kaularaudan salat kullekin kitaralle kun opettelee niin pärjää jo pitkälle.
Perusjuttu on tsekkaus; silmällä, paperilla tai peräti hightech rakotulkilla, muutosten huomaaminen ja niiden korjaus.
 
Ja kun ne kitarat on puuta, niin olosuhteiden muuttuessa takaisin aiempaan tasapainotilaan ne myös pyrkii takaisin aiempaan. Pahat halkeamat tms. ei korjaannu, mutta pienemmät jutut usein hoituu. Silti: parempi säätää ensin toiseen suuntaan ja sit takas, pysyy pelit soittokunnossa.
 
Olis muuten kiva tietää ratkesko aloittajan ongelmat, ketju on siirtynyt hiukan sivuraiteelle.
 
JPHappo
08.01.2016 01:03:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jatkaanpa sivuraiteella. Tuossa aiemmin mainittiin kalibroitu kosteusmittari. Minulla niitä on 3 ja kaikki näyttävät eri lukemaa 10% erolla! Mitenkähän saisi todella luotettavan lueman...?
 
Slack'n Rag Music
discominister
08.01.2016 10:01:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHappo: Jatkaanpa sivuraiteella. Tuossa aiemmin mainittiin kalibroitu kosteusmittari. Minulla niitä on 3 ja kaikki näyttävät eri lukemaa 10% erolla! Mitenkähän saisi todella luotettavan lueman...?
 
Sanoisin, että sulla paras arvaus on noiden kolmen keskiarvo! Ellei sitten joku noista näytä ihan villiä lukemaa. Itsellä vähän sama ongelma, mutta koska kaksi niistä näyttää samaa, arvioin sen oleman lähempänä todellista lukemaa. Ongelma on se, että ilmankostutinkoneen mittari näyttää sen 10% alakanttiin.
 
Azolith
08.01.2016 15:33:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, periaatteessa huoneilma on harvoin Suomen lämmitysoloissa 40% kosteudessa talvisin vaikka kostuttaisi.
Voi olla tosiaan että 20% on jo ehdottomia alarajoja kokopuisille kitaroille ja sitä tarkoitinkin.
Keskuslämmitystaloissa lukemat on helposti sellaisenaan 0-10%.
Oma tilanne on että asun kosteassa lehdossa ja kesällä sisäkosteudet on yleensä 50-65%, talvisin putoaa helposti hirsitalossakin alle 20%:n jos ei lisäkostutusta (Ufox on hyvä, äänetön ja tehokas, tosin vie virtaa reippaasti).
Lämpöä en pidä talvisin yli 18C, sekin vaikuttaa, 25C ainakin tämä soittaja alkaa jo voimaan huonosti.
82% tuli mitattua Martinin 000RS1 kitaran kotelosta. Oli multa ostettu kitara joka tuli säädettäväksi kun rupesi särisemään.
Osoittautui että matoa kopan sisässä oli ruokittu päivittäin ja siis "ylihuolehdittu" kosteudesta ja siitä pulma kun kaula turvoksissa.
Ihanteellista on jos mittari kotelossa millä seurata tilannetta.
35-40% kuulostaa oikein hyvältä.
Rajut muutokset on se isoin ongelma, oma näkemykseni on pitää kitara jossakin suht tasaisessa olkoon nyt sitten 30-40%, niin ei tarvitse paljon virittimiin puuttua, puhumattakaan kaularaudasta. Tai vaivihkaan totuttaa se talvisin vaikka jonnekin 25-30%:lle En ota vastuuta muista jos halkeiluja, mutta ainakaan noin tuhat olisko lähelle kitaraa kokemuksella, niin eivät ole täällä haljenneet.
Tässä on kyse myös siitä missä oloissa kitara on kasattu.
Jos Indonesiassa on 70% kosteus 30C lämmössä ja Suomessa soitetaan 20C 0% kosteudessa, niin seuraahan siitä jotain.
 
Tekee mieli heittää skenariona, että kestääkä kokopuinen lopulta itse asiassa paremmin vaihteluja kun kaikki on kokopuuta, ts osat elävät yhdessä.
Laminoitu osahan ei juuri muutu jos ei ihan mainittuun akvaarioon upota?
 
Tänään on ulkona täysin kuiva -27C, sisällä +16, aamulla +12, puita takassa, kaikki patterit soimassa.
Kosteus 22%, nousussa kyllä kun Ufox hommissa ja ei näytä hätää olevan vireenkään kanssa akustisilla.
Tavallaa kuivuudessa on hyvää että saa nauhojen päät törröttämään kosteassa kasatuissa, nyt kun ne hioo, niin ei tarvitse jatkossa asiaan puuttua.
 
.
Azolith
08.01.2016 16:27:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitettavuudesta.
Ei ole olemassa mitään standardi korkeutta kielille.
Kaikki riippuu niin siitä kuinka kitaraa soitetaan.
Jos rankemmin kaivaa kieliä tai srummaa ei kovin alas kielten kanssa voi mennä.
Herkemmällä kädellä akustisissakin on mahdollista aikas alas ja kevyeksi.
Ihanne korkeus on soitin/ soittaja/ soitto kohtainen.
Useampi kitara yleensä paljon soittavilla.
 
Yleinen huomioimani on että mitä enemmän soittaneet, niin sitä korkeammalla tatsi ja yleensä paksummat kielet on olleet toiveita.
Tuohan se tilaa soittoon ja periaatteessa kitara soi paremmin jos kielikulma on isompi tallapalassa.. Sormien vahvuus jne, kaikkein vaikuttavin tekijä soundiin on soittaja.
 
Soittimen rajoitteet tulee kanssa, erilaiset mensuurit, kielten jäykkyydet ja paksuudet, eri vireet, kaikki vaikuttaa.
Ihanne tapaus on että kitara räätälöidään soittoon, mutta nyt ollaankin sitten jo osastolla hienosäätö..
 
.
Kipponi
08.01.2016 21:50:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt muuten meni klassisen kitaran kielet ylivireeseen. Pakkanen ja huoneilman kuivuus
teki tuon.
Kaula ja puut muutti nyt sitten muotoaan. Toivottavasti yöllä ei kuulu risahdusta.
 
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
Demo Harrison
09.01.2016 00:16:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin eilen kieliostoksilla Kitarapajalla. Sanoivat että harakoille se kostutin menee, jos säilyttelen ständissä ja suosittelevat laittamaan kitaran laukkuunsa kostuttimineen.
 
Muutaman akordin pääsin läpsäisemään tänään illalla ja kuulosti nätimmältä - ehkä korjautunut yön yli kotelossa? Kovempaa ajoa huomenna ja jos fuzzaa vielä, niin kiikutan Kitarapajalle.
 
Krooninen sävelkorvan tulehdus ja ajoittainen rytmitajuttomuustila
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti