Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Prosessori / DI-boksi akustiselle
1
Junor
11.12.2015 08:43:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaisia ajatuksia erilaiset prosessorit tai multiefektit akustiselle herättää?
 
Rämpytän kitaraa (Ibanez AW40) treeniksellä suoraan PA-systeemiin ja heräsi ajatus jonkinlaisesta DI-boksista kitaran ja mikserin väliin. Kuitenkin joitain efektejäkin voisi olla kiva olla, kuten reverb, chorus, delay ja kompura.
 
Zoom A3 täyttäisi speksit mutta näyttää turhan monimutkaiselta ja muoviselta. TC Heliconin Play Acoustic näyttää kohtuu simppeliltä ja mukana laulu-efektit. Tosin en osaa laulaa ja ehkä Play Acousticissa on painotettu enemmän juuri laulupuolta?
 
Bossin AD-3 vaikuttaa myös helppokäyttöiseltä mutta vaikea löytää mistään ja rajallisesti efektejä.
Entä sitten erilliset purkit lautaan? Esimerkiksi Mooerin pikkupedaaleilla ja DI-boksilla voisi saada rakennettua hyvän, kompaktin laudan mutta hinta tuppaa nousemaan noita multiefektejä korkeammalle.
 
Millaisella ajatuksella muut on lähestynyt asiaa?
 
soittotaito korvataan soittimien määrällä..
mik
11.12.2015 14:53:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on bändin kanssa akustisen kanssa pedaalilauta, jossa on ensimmäisenä viritysmittari, sitten MP Forest green kompura ja siitä piuha DI boksiin ja siitä sitten pöytään. Kaikua en ole laittanut tuohon lisäksi, vaan keikkatilanteessa kaiku on sitten otettu pöydästä. Tuo kompura on helppokäyttöinen "etuaste" kun mun akustisessa ei ole muuta kuin piezo ja itselleni mahdollisimman simppelit jutut on toimivampia.
 
Omistan myös TC heliconin Voice live Playn, mutta en ole koskaan saanut siitä itseäni täysin miellyttävää soundia ulos koska säätöjä on minulle liikaa. Ne valmissoundit akustiselle ovat ihan ok, mutta ei just niin kuin tykkäisin. Toki käytän sitä trubakeikoilla kun itseä miellyttävät laulusoundit siitä löytyy, kitara on sitten kompromissi...
 
Itse suosittelen kokeilemaan samoja pedaaleita kuin mitä sähkiksen kanssa käytetään (kompura, eq, kaiut jne.) ja päätä sitten mitä soundiltasi haet. Oma tutkimus sai tyytymään tuohon pelkkään kompuraan.
 
Enemmän tunteella kuin taidolla.
mhelin
12.12.2015 18:32:15 (muokattu 12.12.2015 18:33:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa Play Acousticissa on yksi sellainen ominaisuus jota ei ole tavallisissa kitaran (akustisen tai sähköisen) etuasteissa nimittäin tuo BodyRez jolla saa piezomikitetystä saundista akustisemman:
 
http://www.tcelectronic.com/play-acoustic/
 
Tosin jos osaa säätää niin eihän tuokaan ole muuta kuin tarkasti säädetty parametrinen Eq plus nopea kompura, mutta kannattaa kokeilla kuitenkin. Tavallinen tallan alle laitettu piezo on feedbackin kannalta paras ratkaisu mutta myös huonosaundisin lähtökohtaisesti.
 
Jkob
13.12.2015 19:14:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Junor: Minkälaisia ajatuksia erilaiset prosessorit tai multiefektit akustiselle herättää?
 
Zoom A3 täyttäisi speksit mutta näyttää turhan monimutkaiselta ja muoviselta.
 
Millaisella ajatuksella muut on lähestynyt asiaa?

 
Mulla oli käytössä hyvän tovin vanhempi malli tuosta Zoomista, A2.1u.
Kerran olin aikeissa käsin säätää niitä efektejä mutta totesin että mulle riitti ne nelisenkymmentä tehdasasetusta. Ihan hyvä vehje ja jenkkifoorumeilla ovatkin lähes poikkeuksetta sitä mieltä että tämä uudempi kalpenee tuon vanhan rinnalla.
 
Oli myös melkoisen kestävä vehje eli lämpimät muistot jäi. Totesin vain että mulle riittää pelkkä hyvä akustisen kitaran ääni ja ostin Red-eye preampin jossa ei säädettävää juurikaan ole.
 
Mutta siis A2.1u ennen A3:sta tiivistettynä
 
Junor
14.12.2015 14:59:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä ajatuksia tullut vaikka yllättävän vähän aihe tuntuu herättävän keskustelua.
 
TC Heliconin BodyRez kuulostaa todella hyvältä esittelyissä. Bändissä ei ehkä niin tarpeellinen tai isossa roolissa? Ilmeisesti Zoomin body type vastaa aika pitkälti bodyreziä?
 
Tuosta Bossin AD3:sta. Kenelläkään käyttökokemuksia ja kuinka isona asiana pidätte sitä ettei reverbille ole on/off switchiä? Tosin eihän noissa muissakaan suoraan reverbille ole..
 
Reverb on varmaan akustiselle se tärkein efekti mutta kuinka paljon ja miten muut käyttävät esimerkiksi compressoria tai delaytä?
 
soittotaito korvataan soittimien määrällä..
discominister
15.12.2015 09:13:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää mnetin akustinen puoli on niin kuollut muutenkin. Ei kannata täällä odottaa mitään viestitulvaa!
 
Junor: Hyviä ajatuksia tullut vaikka yllättävän vähän aihe tuntuu herättävän keskustelua.
 
TC Heliconin BodyRez kuulostaa todella hyvältä esittelyissä. Bändissä ei ehkä niin tarpeellinen tai isossa roolissa? Ilmeisesti Zoomin body type vastaa aika pitkälti bodyreziä?
 
Tuosta Bossin AD3:sta. Kenelläkään käyttökokemuksia ja kuinka isona asiana pidätte sitä ettei reverbille ole on/off switchiä? Tosin eihän noissa muissakaan suoraan reverbille ole..
 
Reverb on varmaan akustiselle se tärkein efekti mutta kuinka paljon ja miten muut käyttävät esimerkiksi compressoria tai delaytä?
 
rattledad
15.12.2015 21:19:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Headwayn etunen/DI. Monipuolinen EQ notchfilttereineen ja kaksi mikkituloa yhteen lähtöön. Efektejä en ole vielä osannut kaivata. Aika satunnaisesti tulee kyllä noita rummuttoman trion akkarikeikkoja. Myös maniskalla ja bassolla toimii, antaa jopa virtaa konkkamikille.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «