Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Helpot kappaleet akustisella
1 2 3
Kalo
27.08.2015 18:31:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tuossa vuosi sitten kitaransoiton aloittaneena sanoisin, että harjottele vaan biisejä jossa on barre otteita. Mitenkäs muuten ne oppiikaan?
 
Dezer
27.08.2015 19:21:01 (muokattu 27.08.2015 19:22:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalo: Itse tuossa vuosi sitten kitaransoiton aloittaneena sanoisin, että harjottele vaan biisejä jossa on barre otteita. Mitenkäs muuten ne oppiikaan?
 
Ilman muuta tulen jossain vaiheessa tutustumaan kokonaan pelkästään niihin, olen lähteny kitaran soittoa opettelemaan niin puhtaalta pöydältä kuin ihminen vain voi lähteä että vielä ei oo mun aika opetella niitä mutta kaikki toki aikanaan tottakai. :)
Nyt tutustun vain näihin johki perusjuttuihin ja että saan sitä tuntumaa helpoilla soinnuilla ja sitte aste vaikeampaa aina kun tuntuu että alkaa sujumaan :P
 
edit: Ja tuleehan niitä ihan jokapäivä vastaan biiseissä kun plaraa internetin ihmeellistä maailmaa niin kait se on jotain tiedostamatonta oppimista siinä samalla vaikka etsiikin vain helppojen sointujen biisejä tmjsp :D
 
Kalo
27.08.2015 21:15:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo eihän mitään kiirettä kannata pitää. Tarkoitan vaan sitä, että kyllä ne oppii kun vaan harjoittelee. Ensin ei välttämättä toimi yhtään mutta jossain vaiheessa huomaa että nätistihän ne soi.
Muuten ellet ole jo tutustunut, niin vilkaseppa tätä http://www.justinguitar.com/ sivua. Aivan loistava opettaja jos vain englanti taittuu.
 
Jymi
01.09.2015 10:19:16 (muokattu 01.09.2015 10:19:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedätkö/tunnetko ketään joka ymmärtäisi akustisen säätämisestä mitään ja voisi käydä tarkistamassa kitarasi soitettavuuden ?
 
Tarkoitan sitä, että jos vaikka satulaurat ovat liian korkealla, talla tosi korkea tai kaularauta aivan liian löysällä voi barresointujen soittaminen olla työlästä tai tosi vaikeaa. Voi hyvin olla että kitarasi on täysin säädöissä mutta asia joka mielestäni kannattaisi tarkistaa.
 
Dezer
01.09.2015 15:23:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jymi: Tiedätkö/tunnetko ketään joka ymmärtäisi akustisen säätämisestä mitään ja voisi käydä tarkistamassa kitarasi soitettavuuden ?
 
Tarkoitan sitä, että jos vaikka satulaurat ovat liian korkealla, talla tosi korkea tai kaularauta aivan liian löysällä voi barresointujen soittaminen olla työlästä tai tosi vaikeaa. Voi hyvin olla että kitarasi on täysin säädöissä mutta asia joka mielestäni kannattaisi tarkistaa.

 
Nyt lähinnä barret ei soi kun aina joku kieli 1tai2 jää painamatta tarpeeksi kovaa alas
ja käsi kramppaa heti :P Harjotellaan ny sillon tällön noita jos se siitä lähtis alkuun niin jossain vaiheessa ehkä kaikki kielet soi kerralla. Sitte ku alkaa kitara oleen näpeissä voi alkaa miettiä tota "laatua" millä sitä soittaa. Nyt on kaikki niin jännää ja uutta :)
 
Jymi
01.09.2015 16:33:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dezer: Nyt lähinnä barret ei soi kun aina joku kieli 1tai2 jää painamatta tarpeeksi kovaa alas
ja käsi kramppaa heti :P Harjotellaan ny sillon tällön noita jos se siitä lähtis alkuun niin jossain vaiheessa ehkä kaikki kielet soi kerralla. Sitte ku alkaa kitara oleen näpeissä voi alkaa miettiä tota "laatua" millä sitä soittaa. Nyt on kaikki niin jännää ja uutta :)

 
Hyvin säädetyllä kitaralla barren soittaminen ei juurikaan vaadi voimaa ellei sitten kyseessä ole suuri tekniikkavirhe.
 
Tekniikasta sen verran että katso että painat kieliä sormella heti nauhan takaa jolloin voiman tarve on vähäisin.
 
Jos tämänkin jälkeen voimaa tarvitsee niin paljon että käsi kramppaa niin se viittaa huonoissa säädöissä olevaan kitaraan jossa kielet ovat tarpeettoman korkealla otelaudasta -> soittamine vaatii voimaa -> johtaa tekniikkavirheisiin ja juurikin kramppein yms. vaivoihin.
 
Tarkistuittaisin kyllä kitaran jollain joka tietää millaista on soittaa säädöissä olevalla akustisella.
 
Dezer
07.09.2015 19:32:48 (muokattu 07.09.2015 19:40:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jes jes jes !!
 
http://www.songsterr.com/a/wsa/five … th-punch-far-from-home-tab-s91734t0
 
Tuossa Bm A G D , saan kaikki soimaan sekä oon äffää ny reenaillu. Sormet siirtyy todella hitaasti etsien paikkojansa kaulalla mutta nytpä soi kaikki kielet kunhan löytää otteet.
 
Tuon linkkaamani biisin otteita (alun vain toki) vetelin 20kertaa läpi ilman suurempia tunnontuskia nyt pikkusormi hyyty pakko lopettaa. Tästä se lähtee, pikkuhiljaa voimistuu sormet ja alkaa kielet soimaan halutulla tavalla, enää vain kun oppis siirteleen sinne minne pitää :D
 
Ja jymi kiitos neuvoista, varmasti on tekniikka viturallansa vieläkin kun raskaalta tuntuu sormille ja ranteelle mutta eikö se tuosta hetken päästä ainaki luulis helpottuvan noiden otteiden kanssa pelaaminen. Tässä nyt toki vasta Bm ja F mitä oon pyöritelly läpi että paljon vielä edessä mutta hyvin näyttää tuolla kitaralla harjottelu sujuvan, todennäkösesti johtuu vain voimattomista sormista kun ei aikaisemmin ole soinu mutta nyt kyllä huomaa taas edistysaskeleen :)
 
Dezer
08.09.2015 15:56:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hotel california on mukava kappale harjotella tuota F sointua, eli nyt pyörittelen näitä kahta tässä jossa tulee Bm ja F erikseen kahdessa kappaleessa. Saan kielet soimaan kyllä mutta sormet huutaa hoosiannaa. Siitä mukava tuo california että tempo ei oo mitään päätä huimaava niin kerkiää ihan mukavasti sijotella sormia äffälle mutta ei silti täysin perässä vielä pysy että joutuu vähä välillä oikasemaan ... Kyllä se tästä.
 
Tästä nyt tulikin mun päiväkirja XD Täytyy kyllä sanoa että kiitos avusta kaikille, olen mielestäni ottanu aimo harppauksia kitaran kanssa ottaen huomioon että alku kesästä tuntui aivan mahdottomalta oppia 1 sointu tai 2, saati sitte kokonainen kappale.
 
Dezer
08.09.2015 20:53:03 (muokattu 08.09.2015 20:55:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt ihan off topikkina jos joku sattuu lukemaan mutta pääsin tutustumaan marshallin uuteen puhelimeen. Kerron nyt vain oman mielipiteeni mutta jättäkää ostamatta, paska rauta(hidas) eikä tarjonnu mitään uutta mullistavaa. Hinta jota puhelimesta pyydetään on 75% liikaa. 600e puhelin ja totaali floppi, odotin jotain helvetin paljon parempaa kyseessä kuitenkin marshall.
 
Ainoa positiivinen asia oli marshallin kitara pleku, 600e arvoinen tosin melko tyyris joka tuli laatikon sisällä mukana noiden oheistuotteiden mukana...
 
Old Guitar
12.10.2015 22:39:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jymi: Hyvin säädetyllä kitaralla barren soittaminen ei juurikaan vaadi voimaa ellei sitten kyseessä ole suuri tekniikkavirhe.
 
Tekniikasta sen verran että katso että painat kieliä sormella heti nauhan takaa jolloin voiman tarve on vähäisin.
 
Jos tämänkin jälkeen voimaa tarvitsee niin paljon että käsi kramppaa niin se viittaa huonoissa säädöissä olevaan kitaraan jossa kielet ovat tarpeettoman korkealla otelaudasta -> soittamine vaatii voimaa -> johtaa tekniikkavirheisiin ja juurikin kramppein yms. vaivoihin.
 
Tarkistuittaisin kyllä kitaran jollain joka tietää millaista on soittaa säädöissä olevalla akustisella.

 
Kyllä aloittelijasta tuntuu siltä, että melkeinpä jokainen sointu vaatii voimaa, erityisesti barret, koska sormet eivät kerta kaikkiaan taivu oikeille paikoille, saati sitten kun pitäisi vielä puristaa barreakin. Vaikka olis kuinka hyvä ja hyvin säädetty kitara hyvänsä.
 
Veikkaan, että sinulla taitaa olla liian kauan siitä kuin aloitit soittamisen, joten alkuvaikeudet on päässy unohtumaan. Tosin on niitä joitakin onnekkaita ihmisiä sormien koordinaation suhteen, että barretkin onnistuvat ilman sen suurempaa harjoitusta. Itse olen ollut kuitenkin päinvastainen tapaus. On täytynyt urhrata monta kertaa enemmän aikaa ja energiaa soiton opetteluun, kuin tällaisten kitaransoiton 'hannuhanhien'.
 
Mutta oppia voi, jos riittää kärsivällisyyttä harjoitteluun, sillä itsekin soitan tänään sujuvasti sellaisia sointuja, joiden otteet aikoinaan sain oikeille paikoille, kun siirsin ne vapaalla kädellä väkisin kohdalleen.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
73nd3r
13.10.2015 10:58:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siitä huolimatta Jymin neuvo kitaran säädättämisestä on ihan paikallaan.
Heikot ja/tai kankeat aloittelijan sormet ei tarkoita ettei kitaran säädöillä olis väliä, päinvastoin.
 
Ja omalta kohdalta: jep, joku valmiiksi romu Lucky7 taisi olla ekoja tapailukitaroita, kauan kauan sitten.
 
Jymi
13.10.2015 11:13:04 (muokattu 13.10.2015 11:14:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Guitar:Veikkaan, että sinulla taitaa olla liian kauan siitä kuin aloitit soittamisen, joten alkuvaikeudet on päässy unohtumaan. Tosin on niitä joitakin onnekkaita ihmisiä sormien koordinaation suhteen, että barretkin onnistuvat ilman sen suurempaa harjoitusta. Itse olen ollut kuitenkin päinvastainen tapaus. On täytynyt urhrata monta kertaa enemmän aikaa ja energiaa soiton opetteluun, kuin tällaisten kitaransoiton 'hannuhanhien'.
 
Mutta oppia voi, jos riittää kärsivällisyyttä harjoitteluun, sillä itsekin soitan tänään sujuvasti sellaisia sointuja, joiden otteet aikoinaan sain oikeille paikoille, kun siirsin ne vapaalla kädellä väkisin kohdalleen.

 
Ei kannttaisi veikata. Muistan varsin hyvin alkujat ja löydän ketjun aloittajan kipukuvauksista paljon samankaltaisuuksia alkuaikoihini. Muistan myös hyvin sen, kun noin 6kk aloittamisen jälkeen akustinen kitarani pistetiin säätöihin. Siis satulaurien ja tallan korkeus kuntoon sekä kaularaudan säätö. Kuinka paljon helpommaksi soittaminen silloin muuttui.
 
Aloittajana en ymmärtänyt sitä että liikkeestä ostettu uusi kitara voi olla huonoissa säädöissä. Itse asiassa en tiennyt että kitaroiden soitettavuudessa ylensäkään on eroja. Tuskailin vain itsekseni osaamattomuuttani kun käsi väsyi soittaessa.
 
En väitä että aloittajan kitara olisi pois säädöistä. Olen vain matkan varrella oppinut että varsinkin akustisissa tämä manuaalisesti tapahtuva säätöihin laittaminen on se kohta jossa monesti valmistuskustannuksissa säästetään.
 
Ei kitaran näyttäminen kokeneemmalle mitään maksaisi. Siitä voisi kuitenkin olla suuri ilo. Tämä on tärkeää senkin takia, että huonoissa säädöissä olevalla kitaralla opettelu voi johtaa tekniikkavirheisiin joista on työläs päästä myöhemmin eroon.
 
Old Guitar
13.10.2015 21:06:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jymi: Hyvin säädetyllä kitaralla barren soittaminen ei juurikaan vaadi voimaa ellei sitten kyseessä ole suuri tekniikkavirhe.
 
Lähinnä tuo lause herätti kommentoimaan, koska aloittelijasta tuntuu, että voimaa kyllä tarvitaan. Toki on hyvä, jos kitara on kunnon säädöissä, muutoin soittaminen ei suju senkään vertaa. Huonolla kitaralla voi jopa kokeneella olla barrejen kanssa ongelmia.
 
Itsellä oli myös aikoinaan 'ilo' tutustua Lucky Seveniin. Tietämykseni oli tuolloin sitä tasoa, että postimyyntinä ostettu kitara lähti takaisin, koska en oasnnut sitä edes virittää ja muutenkin se tuntui melko kolholta peliltä.
 
Myöhemmin hommasin Eko Rangerin ja sillähän Marilyn ja House of the rising sun jotenkuten sujua. Siinähän tuli pari hyvää vinkkiä helpoiksi biiseiksi. Jälkimmäisessähän oppii jo kosolti sointuja ja barreakin voi harjoitella. Muutenkin Juicen biisit soveltuu aloittelijoille.
 
Nykyäänhän netistä löytyy soinnut biisiin kuin biisiin, joten sieltä vaan hakeen mielikappaleisiinsa soinnut. Samoin kirjastosta löytyy lukuisia kokoelmia laidasta laitaan. Näin oppii sointuja mielenkiintoisella tavalla.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Dezer
31.10.2015 00:38:35 (muokattu 31.10.2015 00:43:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mjooo. Nyt olen tutkaillu vähä juttuja. Kielet on edelleen tosi korkealla, olen koittanu kaulaa säätää, ei auta koska -> Kitaran talla on puoliksi melkeen revenny sekä talla on noussu hieman ylöspäin ja repiny puuta mukanaan. Eli kun sivusta katsoo tallaa niin sen keskivaiheilta on puu noussu tallan mukana joka nostaa kieliä aivan jäätävän korkeelle. Tulee sen verran kallis operaatio kitaralle että en edes harkitse korjauttamista vaan ostan suosiolla uuden kitaran.
 
Helppoja biisejä on alannu löytymään melko kattava valikoima ja laajenee sitä mukaa mitä enemmän harjottelen uusia sointuja. Alan päästä hieman perille tästä touhusta. Mutta barren soittaminen on todella hankalaa edelleen, sormet ei tahdo löytää omille paikoilleen mutta kielet kyllä soi se on jo positiivistä. Eli soi, mutta voimat sekä tekniikka loppuu kesken vielä. Uskoisin että uudella kitaralla otan harppauksen taas eteenpäin.
 
Näin se halpaostos taas kostautuu. Nyt olen ajatellu sijottaa kitaraan semmonen 300-450-500 euroa mahdollisesti(Uuteen kitaraan). Jos sillä sais ei halvinta muttei kalleintakaan soitinta.
 
Täytyykin kysästä, en tahdo perus vaaleanruskeaa orginaali akkaria vaan hienon ja kauniisti soivan. Mitä merkkiä voitte suositella tohon hintaluokkaan tai merkkejä.
Saisko esim linkkinä tähän vaikka niin helpottais suunnattomasti mun työtä jos joku sattuu jotain ehdottelemaan.
 
Akustinen kitara - Mitä täytyy huomioida ostettaessa ? Ääni, ulkonäkö muuta ?
Niin, mitä tarkoitetaan että uus kitara ei ole säädöissä ? Siis vireessä ? Jos sijotan 400euroa kitaraan kyllä mä odotan että saan säädöissä olevan kitaran käteen...Ellei tuossa nyt ollu kyse pelkästään virittämisestä.. ?
 
AaBeeCee
01.11.2015 09:47:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa aiemmin Dezer kysyi esimekkejä sellaisista kappaleista, jotka pelkästään komppaamalla olisivat hyvän kuuloisia ja tunnistettavia. Vaikkapa siellä nuotiolla. Näistä olisin itsekin kiinnostunut. Kun usein on ongelmana, että ei biisi kuulosta miltään vaikkapa osaisi kompata 4/4 tahdissa barreetkin.
 
Dezer
03.11.2015 14:02:50 (muokattu 03.11.2015 14:05:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaatteko kertoa kuuluuko Fender ja yamaha näihin kitaramerkkien eliittiin vai enemmänkin verrattavissa johonkin ns. "kiinalaisiin halppis tavaraan" ??
 
Minkälaisia kitaroita esim fender ja yamahalta saa hintaluokassa 250-500e ?
Oon tuolta thomannilta kattellu nyt langat kuumina ja googletellu yms yms. Mutta vielä on paljon epäselkeitä kohtia jotka vaikuttaa ostopäätökseen joten tarttisin hieman apua :)
 
Varsinkin kitaran kunnossapito, miten huolehditaan siitä parhaimmalla tavalla ?
En nyt tarkota puun elämistä vaan kaikkea muuta huoltotoimenpiteitä.
 
Mielenkiintosia kitaroita on nyt löytyny mm.
Fender
http://www.thomann.de/fi/fender_f_1020sce_bk_dreadnought.htm
 
Fender
http://www.thomann.de/fi/fender_sonoran_sce_car_upgraded.htm
 
Yamaha
http://www.thomann.de/fi/yamaha_fs720sc_obb.htm
 
Näistä mielipiteitä , edes jonkinmoisia mutufiiliksetkin kelpaa tähän hätään.
Miten luotettava tuo kuuntelutestiraita tuola sivustolla on ?
 
Kalo
03.11.2015 17:43:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen ehdottomasti että käyt soitin liikkeessä kokeilemassa niitä kitaroita. Akustisissa on sen verran suuret yksilöerot että tilaaminen ei oikeen kannata. Merkkeinä yamaha ja fender on ihan hyviä. Varsinkin yamahan halvat on yleensä ihan suht hyvän oloisi omaan käteeni. Mutta sen itselle sopivan mielestäni löytää kokeilemalla vain.
 
Dezer
03.11.2015 18:15:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalo: Suosittelen ehdottomasti että käyt soitin liikkeessä kokeilemassa niitä kitaroita. Akustisissa on sen verran suuret yksilöerot että tilaaminen ei oikeen kannata. Merkkeinä yamaha ja fender on ihan hyviä. Varsinkin yamahan halvat on yleensä ihan suht hyvän oloisi omaan käteeni. Mutta sen itselle sopivan mielestäni löytää kokeilemalla vain.
 
Kyllä, olen nyt käyny kuolaamassa paikallisessa liikkeessä. Olen räpellelly sielä lähes jokaista esillä olevaa akustista ja sieltä juurikin jostain syystä viehättää erittäin suuresti tämä fenderin punainen versio. Olen koitellu niin halpoja kuin kallliita sielä, joko ne soi liian "matalalta" tai pehmeän matalalta kun haluan kirkkaamman soundin kitaraan. Tai sitten G kieli ei soi niinkuin haluaa kuulostaa lähinnä kumisaappaalla kun löisi yhteen molempia. Tässä nyt hieronki noiden kahden fender kitaran välillä, kun molemmat viehättää , mutta jos fender merkkinä saa teiltä pro sälleiltä hyväksynnän jätän yamahan varmaan ulkopuolelle ja rupeen arpomaan noiden kahden välillä. Teipataan sitte jesarilla viikoksi kitara vaikka käteen jos ei alkuun meinaa sopia suosiolla :)
 
Kalo
03.11.2015 20:00:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En itse varmaan millään mittarilla kauhean proksi voi asettua, mutta fenderin suht halvan akustisen omistavana voisin todeta ettet ainakaan liikaa metsään mene jos sellaisen ostat. Jos se kuulostaa hyvältä, sopii budjettiin ja käteen, niin miksipä ei?
 
Dezer
03.11.2015 21:40:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AaBeeCee: Tuossa aiemmin Dezer kysyi esimekkejä sellaisista kappaleista, jotka pelkästään komppaamalla olisivat hyvän kuuloisia ja tunnistettavia. Vaikkapa siellä nuotiolla. Näistä olisin itsekin kiinnostunut. Kun usein on ongelmana, että ei biisi kuulosta miltään vaikkapa osaisi kompata 4/4 tahdissa barreetkin.
 
3 Doors Down - Kryptonite
https://www.youtube.com/watch?v=xPU8OAjjS4k
 
Tuon pitäisä monen tunnistaa, ja luultavasti aika helppo jos minä _melkeen_ pystyn soittamaan :) Tuli vain mieleen. Toki jotta tunnistais pitää kieli kerralla räpytellä vissiin, luulen näin enkä varmaksi voi sanoa.
 
Toinen minkä kaveri tunnisti heti jopa minun soittamana oli Red hot chili pepperssin otherside kappale kun paria kieltä näpyttelin :) Itse kappale teettää vähä hankaluuksia kun sielä on se pirun F :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «