Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Taukoa soittamisessa: miksi akkari kuulostaa näin erilaiselta?
1
MikeS
28.04.2015 13:58:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
Mulla on 60-luvun Gibson Hummingbird. Kuulostaa ihanalta. Mutta jos en soita sillä viikkoon, se kuulostaa mun korvaan huomattavasti tönkömmältä ja huonommalta. Ja taas jos soitan enemmän, alkaa kuulostaa paremmalta. Pidemmän tauon aikana homma on selvä, mutta Voiko noin lyhyt soittamattomuus todella vaikuttaa akustisen kitaran sointiin, vai onko tämä jokin korvan tottumis -asia?
 
Congi
29.04.2015 16:15:58 (muokattu 02.05.2015 17:33:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikeS: Voiko noin lyhyt soittamattomuus todella vaikuttaa akustisen kitaran sointiin, vai onko tämä jokin korvan tottumis -asia?
 
Voi testata lainaamalla kitaran jollekin toiselle aktiiviselle soittajalle viikoksi. Viikon "paussin" jälkeen tietää onko muutos omassa soittotekniikassa vai kitarassa.
 
T.Congi
basisti1971
02.05.2015 09:25:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Oman kokemuksen mukaan kyse on korvan (ja korvienvälin) ominaisuudesta.
 
Saman ilmiön olen havainnut oman äänen tallenteita tauon jälkeen kuunnellessa ;).
Keskenään kuulostavat samoilta, omaan korvaan kaikki enemmän tai vähemmän oudoilta.
 

 
Tuo lainaaminen toki saattaa selvittää asiaa, mutta itse äänittäisin samalla setupilla useampia kertoja, erimittaisilla soittotauoilla, ja vertailisin tallenteista.
 
T:Samuli
 
luossa
05.11.2015 12:28:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Ihan mielenkiinnosta nostan tällaisen ylös. Kerron ensin hiukan taustaa itsestäni.
 
Minulla on mahdollisuus soittaa paljon, niin paljon, että en kehtaa sitä edes sanoa. Ja se rakkaus soittamiseen on hengittämiseen verrattavaa. Sairauteni on ottanut sen niin useasti pois. Raajat ei vaan toimi aina, MS-tauti.Lisäksi olen ketkaissut lapsena yhen sormeni kirveellä. Vasen etusormi, ja olen oikeakätinen :) . Olen joutunut kehittelemään ihan oman soittotyylin. Omat soinnut / vireet. Enkä osaa aina arvostaa omaa soittoani tarpeeksi.
 
Ja asiaan. Vaikka soitan keskimäärin tunteja jokaisena päivänä, niin niissä on varmasti myös ihan oikeita eroja. Onko syynä kielten kuluminen? Kieliä vaihdan kyllä usein. Ja kitaroihin on tullut ihan vakkarivireet / kitara. Joskus koitin virittää Gibsonin ja Takaminen erilailla, mutta kokeilu oli yhen räpäytyksen mittainen. Ja vireessä ihan pienet muutokset voi kuulostaa kamalilta.
 
Sitten kosteus. Jos/kun kitara on ollut "mato vatsassa" kitaralaukussa, niin sen sointi tuntuu pehmeämmältä. Silloin kitaralle on minun tapauksessani tullut varmaan lepoakin, jos se mato on siellä vatsassa ehtinyt olla. Ja puuhan elää aina hiukan. Olisi varmaan epänormaalia, jos ääni ei muuttuisi.
 
Tällaisilla ajatuksilla tänään.
 
barclay
06.11.2015 11:14:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toneriten "kitarantäristin" auttaa.
 
Aiheesta oli runsasta keskustelua viime vuonna: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=221703&o=0
 
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli P. M. Kostiainen Project , Arizonan aavikolla siatkin lentävät: Sumell/Kostiainen
peteihis
17.11.2015 20:09:42 (muokattu 17.11.2015 20:22:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos/kun kitara on ollut "mato vatsassa" kitaralaukussa, niin sen sointi tuntuu pehmeämmältä.
 
Taisitpa osua asian ytimeen. Jos kostutin on kitarassa/kitaralaukussa suljetussa tilassa, niin kostuttimesta haituu vettä, kunnes ympäröivän ilman suhteellinen kosteus on 100%. (Tarkoittaa sitä, että jos ilmassa olisi vielä enemmän vettä, alkaisi muodostua sumua. Perus fysiikkaa.)
 
Puu tietenkin imee osansa tästä kosteudesta, mikä on tarkoituskin, mutta liika on sentään liikaa. Ainaskin noissa paremman luokan viulukoteloissa on kosteusmittari sisällä. Jos mittari näyttä aina sataa, niin (sanoisin että) kotelossa on ehdottomasti liian märkää. Tollanen 40% suhteellinen kosteus on ihmiselle hyväksi normaalissa huoneenlämmössä. Luulisin tämän kelpaavan useimmille soittimillekin. Että ei kuivu niin että halkeilee.
 
Kun kitaralla soitetaan, niin ilma pääsee vaihtumaan ja puu hieman kuivumaan. Kuivempi puu on kevyempää ja vaimentaa värähtelyjä vähemmän, eli siis soi kirkkaammin ja kauemmin. Luulisin tämän korostuvan erityiesti keskitalven kovilla pakkasilla, jolloin sisäilma on kuivempaa kuin muina vuoden aikoina. (Keskitalvella esim. uusien sähkökitaroiden kaulat saattavat yhtäkkiä venähtää pituutta, kun puu on kuivunut kuivemmaksi kuin koskaan ennen. Sivusuunnassa solurakenne kutistuu, mutta solurakenteen muodosta johtuen, osa tästä kompensoituu kasvaneena pituutena. Tämä ilmiö on onneksi yleensä kertaluontoinen.)
 
Itse en omista sellaisia soittimia, jotka vaatisivat kostuttuimien käyttöä, mutta kyllä sään vaihtelut näkyvät ja tuntuvat noissa "kovapäisemmissäkin" vehkeissä. :)
 
----------
 
Jatkanpa vielä sen verren, että kaivelin huvikseni kuvastoja:
Viulukotelo, jossa kosteusmittari. http://www.thomann.de/fi/rothjunius_rjvc_concert02_violin_case.htm
 
Kosteusmittareita, jotka voisivat mahtua kitaralaukkuun vaikkeivät varsinaisesti laukkumalleja olekaan:
http://www.thomann.de/fi/gewa_hygrometer_silver.htm
http://www.thomann.de/fi/dick_hygrometer.htm
 
peteihis
17.11.2015 20:23:07 (muokattu 18.11.2015 11:12:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-- Sori. Tuli duplikaatti. --
 
discominister
01.07.2016 11:14:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyypä todistaa kun omalle kohdalle sattui juuri tämä ilmiö. Taloon tuli uusi kitara ja sen myötä vanha Martin jäi ihan joksikin aikaa soittamatta. Kun otin Martinin uudestaan soittoon oli soundi jotenkin todella vaisu. Annoin sitten kitaralle 5 tuntia tonerite hoitoa (annettu aikoinaan paljonkin) ja soundi avautui taas entiselleen. Martin on jälleen entisensä :)
 
Epäilen että tähän on mahdollisesti vaikuttanut soittamattomuuden lisäksi kostean kesäsään vaihdos. Onhan nyt kuitenkin pitänyt kosteutta 70% talvisen 40% sijaan.
 
petteri m
25.07.2016 10:50:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

peteihis:
 
Kun kitaralla soitetaan, niin ilma pääsee vaihtumaan ja puu hieman kuivumaan. Kuivempi puu on kevyempää ja vaimentaa värähtelyjä vähemmän, eli siis soi kirkkaammin ja kauemmin. Luulisin tämän korostuvan erityiesti keskitalven kovilla pakkasilla, jolloin sisäilma on kuivempaa kuin muina vuoden aikoina. (Keskitalvella esim. uusien sähkökitaroiden kaulat saattavat yhtäkkiä venähtää pituutta, kun puu on kuivunut kuivemmaksi kuin koskaan ennen. Sivusuunnassa solurakenne kutistuu, mutta solurakenteen muodosta johtuen, osa tästä kompensoituu kasvaneena pituutena. Tämä ilmiö on onneksi yleensä kertaluontoine

 
Kaikki kuivumiseen liittyvät tapahtumat ovat aika hitaita joten rohkenen epäillä että kuvatut asiat noin vain ilmenisivät. Kostutusmato on parempi kuin ei mitään mutta oikea tapa säädellä akustisten ja sähköistenkin soitinten kosteutta ja sitä kautta hyvinvointia on säädellä niiden atmosfäärin kosteutta, siis vallitsevaa huonekosteutta. Kesällä se on mikä on eli vaihtelee jossain 50-70 % RH tienoilla eivätkä soittimet siittä tunnetusti itseensä ota.
 
Talvella on viisasta säädellä kosteutta kitarain säilytyshuoneessa ilmankostuttimella ja tarkkailla asiaa kosteusmittarilla eli hygrometrilla. Pakkasilla menevät kosteudet jopa sinne 20-30% RH ja sitä eivät aksutiset soittimet ehjänä kovin kauaa kestäne. Optimi lukema on jossain 43-50 % välimaastossa. Hygrometrit maksavat 5-10 euroa. Mitään kitarakohtaista kostutinta ei tarvita tällöin paitsi reissussa talvella.
 
JPHappo
25.07.2016 23:18:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitään kitarakohtaista kostutinta ei tarvita tällöin paitsi reissussa talvella.
 
Just näin ja pääsee paljon helpomnmalla, jos on useita soittimia. Mulla niitä on 15, ni en jaksaisi jatkuvaan matoja kastella. Noiden kostuttimien oikea lukema on muuten sitten oma juttunsa. Olen kalibroinut ns. suolatestillä ja tässä yksi näytti 10% liikaa, mut tasaantumisen jälkeen näytti 5% vähemmän kuin samalla oikeassa ollut mittari. Jos joku tietää jotain Todella luotettavaa tapaa kalibroida, niin olen kiitollinen. Ehkä nuo ei vaan oo takuuvarmoja, mut 10 % heitto talvella on liikaa. Digimittari eI oo ratkasu eikä niitä voi ees säätää ainakaan kaikkia.
 
Slack'n Rag Music
petteri m
27.07.2016 01:07:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHappo: Just näin ja pääsee paljon helpomnmalla, jos on useita soittimia. Mulla niitä on 15, ni en jaksaisi jatkuvaan matoja kastella. Noiden kostuttimien oikea lukema on muuten sitten oma juttunsa. Olen kalibroinut ns. suolatestillä ja tässä yksi näytti 10% liikaa, mut tasaantumisen jälkeen näytti 5% vähemmän kuin samalla oikeassa ollut mittari. Jos joku tietää jotain Todella luotettavaa tapaa kalibroida, niin olen kiitollinen. Ehkä nuo ei vaan oo takuuvarmoja, mut 10 % heitto talvella on liikaa. Digimittari eI oo ratkasu eikä niitä voi ees säätää ainakaan kaikkia.
 
Olen tehnyt niin että menin Biltemaan ja vertasin suurehkoa määrää hygrometrejä hyllyssä keskenään ja katsoin mitä ne näyttävät siellä. Sitten havaitsin että suurin osa näytti samaa ja eräät muut poikkesivat ylös tai alas. Ne raakkasin pois ja valitsin yhden niistä samaa näyttävistä. Taustateoriana oli se että valmistusprosessissa en oleta systemaattista virhettä vaan satunnaista ja näin ne samaa näyttävät näyttäisivä 'oikein'.
 
Sitten katsoin suolatestillä että mikä tilanne ja sen mukaan oli pienehkö virhe. Tämän virheen taas huomioin lukemaa tulkitessani eli muunnan mielessäni tulosta vähän. Muistelisin että se ei ollut kuin muutaman prosenttiyksikön verran se poikkeama. Olennaista on että valitsee sen mittarin jo kaupassa samaa näyttävien joukosta. Eräänlaista kalibroimistahan tämäkin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «