Muusikoiden.net
03.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarasuosituksia..
1 2
guitarmigi
09.11.2014 12:51:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etsin sellaista metallikielistä kitaraa, jossa on aika pehmeä soundi ja sillä pystyy soittamaan mukavasti fingerstyle tyyppisiä juttuja ja soolojen soittaminen soundaa todella hyvältä ja on helppo soittoinen.
Mitä suosittelette? Hintahaarukka 700-1500 euroa.
Mulla on sellainen käsintehty pikku koppainen akkari, joss on hyvä soundi, mutta aika bassoton soundi.

RJU
09.11.2014 14:37:49

Dreadnough tai jumbo -mallinen voisi olla sopiva tarkoituksiisi. Kuusikansi ja mahonkipohja sekä sivut tuovat kirkkaammat soundit kuin hieman bassovoittoisemmat ruusupuusivut ja -pohjat kuusikannella. Käy testailemassa eri liikkeissä. Hintahaitarissasi kannattaa miettiä käytetynkin ostoa (esim. Martin D-18 tai D-28 voi löytyä). Uusia tuohon hintahaarukkaan voi etsiä esim. Eastman, Recording King, Furch, Blueridge merkeistä. Kaikista löytyy erinomaisia soittimia. Yksilö kuitenkin ratkaisee ja tietenkin se, että kitara on kokopuinen. Valmiiksi mikitetyt suosittelen jättämään väliin. Mikrofoniasian voi hoitaa myöhemmin erikseen käytön mukaan.

pappasfin
09.11.2014 17:04:22 (muokattu 09.11.2014 17:09:34)

guitarmigi: Etsin sellaista metallikielistä kitaraa, jossa on aika pehmeä soundi ja sillä pystyy soittamaan mukavasti fingerstyle tyyppisiä juttuja ja soolojen soittaminen soundaa todella hyvältä ja on helppo soittoinen.
Mulla on sellainen käsintehty pikku koppainen akkari, joss on hyvä soundi, mutta aika bassoton soundi.

http://www.dlxmusic.fi/Product/product.aspx?id=361897 (Gibson J-35 Antigue Natural) alla Youtuben videoata tuosta.
http://www.youtube.com/watch?v=SdRnjWpgypU

http://www.dlxmusic.fi/Product/product.aspx?id=411459 (Martin)
http://www.youtube.com/watch?v=eStLtM3j-fQ

http://www.dlxmusic.fi/Product/product.aspx?id=354907 (Taylor 526).
http://www.youtube.com/watch?v=hxHDyFEdFM8

Olisin laitellu vielä tuosta Tangelwoodista esimerkkiä mutta Musamaailman sivut vissiin just alhaalla, josta olisin kattonu sopvian hintaluokan tuon sun budjetin mukaan mutta zekkaa siis Tanglewoodista joku jumbo / isokoppainen kitara.

Tuossa vaan muutama, Seagull, Breedlove ym. merkkejä löytyy josta valita.
Kiirettä ei kannata pitää koska vaihtoehtoja on todella hyvin mistä valita ja parempaan tulokseen pääsee kun ei hätäile.

Tuosta basso puolen tuhtiudesta jne. niin ei välttämättä ole kiinni kopan koosta tai ainakaan pelkästään siitä vaikka yleensä nuo just isommat Jumbo ja dreadnought koppaiset antaa tuhdimpaa bassopuolta, mutta materiaalikin ratkaisee ja puun yksilölliset ominaisuudet mitkä myös vaihtelee jopa saman mallin osalta hieman.

Myös kielet vaikuttaa sekä soittajan tapa soittaa ja tatsi sekä vaikkapa pleku esim. paksumpi mattapintanen pleku jossa ei ole ihan terävät reunat antaa tuhdimpaa tunnetta, toksi miten soittaa myös siis ratkaisee.

Ite käytän Phosphor Bronze kieliä kun ne on "lämpimämmät" kuin pelkät Bronzet, käytän (ite olen käyttänyt ja käytän vain pinnoitettuja kieliä esim. Elixir Cleartone, Martin, Addario pinnoitettuja kieliä.

Onnea skitan löytämiseen ja kysyä saa lisää jos tarve vaatii.

PappaSFin
guitarmigi
09.11.2014 20:37:16

Kiitoksia jo tähän astisista oikein asiarikkaista kommenteista. Sain asiaan paljon lisää tietoa.

Rambling Man
09.11.2014 21:49:51 (muokattu 09.11.2014 22:01:10)

guitarmigi: Etsin sellaista metallikielistä kitaraa, jossa on aika pehmeä soundi ja sillä pystyy soittamaan mukavasti fingerstyle tyyppisiä juttuja ja soolojen soittaminen soundaa todella hyvältä ja on helppo soittoinen.

Suosittelen Martin DRS1 (dreadnought) tai hieman pienempikoppainen 000RS1. Yleensäkin nämä Martinin mahonkikoppaiset vastaavat kuvaustasi hyvin.

Miksei Taylorin mahonkikoppaisetkin, mutta niistä ei ole omaa kokemusta.

Tanglewoodillta löytyy myös hyviä vaihtoehtoja kuten esim. Tanglewood TW45 AN, joka on soololovellinen. Tämäkin soitin vastaa kuvaustasi oman kokemuksen valossa.

Budjetin ylärajalla Gibson Hummingbird Pro. Paria olen testannut ja hemmetin hyviä ovat olleet, kun taas tuo Gibson J-35 ei meikäläistä sytyttänyt saundin eikä ulkomuotonsa perusteella

Käytettyjä Martineita, Tayloreita ja Gibsoneita kannattaisi ehkä myös katsastella.

pappasfin
10.11.2014 15:32:55

Vähän lisää

http://www.aurinkomusiikki.fi/akustiset.html (Tampereen musiikki) Gibsonin J-35 löytyy sieltä jos haluut kokeilla.

http://www.tammerpianojasoitin.fi/tuotteet.php?k=akustisetkitarat (tuolla oli jotain Tanglewoodejakin)

http://www.musacorner.fi/kitarat_ja_bassot/teraskieliset_akustiset tuolta löytyy ainakin alla olevan videon Martini sekä Takamine

http://www.youtube.com/watch?v=hdioeE9d37Q
http://www.youtube.com/watch?v=1TfGtlPhAOk

PappaSFin
discominister
11.11.2014 09:47:54

Budjetin ylärajalla Gibson Hummingbird Pro. Paria olen testannut ja hemmetin hyviä ovat olleet, kun taas tuo Gibson J-35 ei meikäläistä sytyttänyt saundin eikä ulkomuotonsa perusteella

Käytettyjä Martineita, Tayloreita ja Gibsoneita kannattaisi ehkä myös katsastella.

Omaan makuun taas tuo J-35 näyttää todella hyvältä. Jäi kuitenkin ostamatta, koska bassopuoli oli aika vaisu. Ei oikein rämpyttelyyn ollut paras mahdollinen.

Missähän noita Hummingbird pro kitaroita voisi testata pääkaupunkiseudun alueella? Kiinnostaisi kovasti.

pappasfin
11.11.2014 11:39:40

discominister: Omaan makuun taas tuo J-35 näyttää todella hyvältä. Jäi kuitenkin ostamatta, koska bassopuoli oli aika vaisu. Ei oikein rämpyttelyyn ollut paras mahdollinen.

Missähän noita Hummingbird pro kitaroita voisi testata pääkaupunkiseudun alueella? Kiinnostaisi kovasti.

http://www.dlxmusic.fi/Product/product.aspx?id=147039

Ainakin DLX:stä pitäisi löytyä yksi Hummingbird

PappaSFin
guitarmigi
11.11.2014 13:11:20

Vaikuttaa aikasta mukavalta kitaralta myös tuo Takaminen P3NY "New Yorker". Vaikka onkin parlor tyyppinen skeba.

Tanglewoodit eivät ole jostain syystä ole mun makuuni, kokeillut kyllä olen.

pappasfin
11.11.2014 13:51:08

guitarmigi: Vaikuttaa aikasta mukavalta kitaralta myös tuo Takaminen P3NY "New Yorker". Vaikka onkin parlor tyyppinen skeba.

Tanglewoodit eivät ole jostain syystä ole mun makuuni, kokeillut kyllä olen.

Oli pakko katella Youtubesta minkälainen, ihan hyvältä ainakin kuullosti, tosin itehän nuo pitää sitten vielä zekata mutta mukavan oloiselta tuo P3NY New Yorker vaikutti.

PappaSFin
discominister
11.11.2014 15:56:27

pappasfin: http://www.dlxmusic.fi/Product/product.aspx?id=147039

Ainakin DLX:stä pitäisi löytyä yksi Hummingbird

Kyselin siis Gibson Hummingbird Pro mallin perään, joka on noin tonnin halvempi kuin alkuperäinen Hummingbird.

pappasfin
11.11.2014 16:00:14 (muokattu 11.11.2014 16:05:53)

discominister: Kyselin siis Gibson Hummingbird Pro mallin perään, joka on noin tonnin halvempi kuin alkuperäinen Hummingbird.

Sorry, ymmärsin tuon Pro sanan väärin.
Haulla ei ainakaan äkkiseltään PK seudulta löytynyt hakemaasi.

PappaSFin
Chemo
12.11.2014 09:00:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rambling Man: Suosittelen Martin DRS1 (dreadnought) tai hieman pienempikoppainen 000RS1. Yleensäkin nämä Martinin mahonkikoppaiset vastaavat kuvaustasi hyvin.

RS-sarjalaiset eivät ole mahonkia vaan sapelea. Joka toki muistuttaa mahonkia.

Tuon tyyppisissä kitaroissa Martinin 15-sarjalaiset ovat aitoa mahonkia, USA:ssa tehty, ja todella hyviä soittimia. Kun hintahaarukkakin sallii, niin ilman muuta suoraan noihin. Alempia taajuuksia kaipaavalle 000-15SM voisi olla passeli valinta noista. 12-nauhaisena siinä on hieman pidempi koppa kuin 14-nauhaisissa, mikä tuo oman lisänsä sointiin.

Itse tosin tykkäsin 000-15M:n balanssista vielä enemmän, ja päädyin viime vuoden kesällä ostamaan sellaisen. Tykkään ihan hulluna, 30 kitaransoittovuoden aikana en ole innostunut yhdestäkään aikaisemmasta kitarastani samalla tavalla. Tyylinä lähinnä travis picking/thumb picking/alternate bass picking, mutta kaikenlaista muutakin fingerstyleä tulee soitettua.

Ulkomaisilla foorumeilla puhuvat fingerstyle-kitaroiden yhteydessä todella usein satulan leveydestä. Itse en ole tämän asian suhteen kovin nuuka, ja soittotuntumaan vaikuttaa toki muitakin mittoja kuin tuo. Mutta tämä kannattaa kitaroita kokeillessa kuitenkin huomioida, ja testata miltä vaikkapa Martinilla 1 3/4" tuntuu 1 11/16":n verrattuna.

Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
guitarmigi
12.11.2014 13:18:34

Mikä tuossa Martinin 000-15 on parasta? Onko se hyvä ihan yksi äänisenkin soolon soittamiseen? Ei ole ulkonäöltä mitenkään kovin kummoinen, mutta olen kaverilla nähnyt samanmoisen ja on soundillisesti kyllä hyvä kitara.
Täytyypi kokeilla tuotakin mallia ja kiitokset hyvästä vinkistä!

Chemo
12.11.2014 14:34:44

guitarmigi: Mikä tuossa Martinin 000-15 on parasta? Onko se hyvä ihan yksi äänisenkin soolon soittamiseen?

Tykkään 000-15M:n soundista: se on lämmin, puinen, keskiäänivoittoinen ja selkeä eli yksittäiset nuotit erottuvat hyvin. Siksi se sopii mielestäni todella hyvin fingerpicking-kitaraksi, ja toimiihan se yksittäisiä säveliäkin soittaessa. Vaikkei komppiharjaaminen olekaan näiden kitaroiden ensisijainen juttu, olen tehnyt omallani sitäkin sekä keikka- että levytysolosuhteissa.

Ulkonäköhän on erittäin pelkistetty, ja se on henkilökohtaisista mieltymyksistä riippuen joko hyvä tai huono asia. Koristelut ovat minimissä mutta se mikä kitarassa näkyy on aitoa. Martinilla on hyvät speksit netissä: https://www.martinguitar.com/model/item/138-000-15m.html

Oma kitarani pysyy vireessä mainiosti, ja toimii myös erikoisvireillä hyvin. Satulan leveys on 1 11/16", mikä tuntuu monien mielestä olevan vähän liian kapea näppäilysoittoon. 000-15SM-mallissa se on 1 3/4" joten se kannattaa katsoa vertailukohdaksi. Ja se soinnissahan on vähän enemmän alapäätä, jos sitä jää 000-15M:ssä kaipaamaan.

Kipponi
12.11.2014 19:31:47 (muokattu 12.11.2014 19:34:45)

Chemo:Oma kitarani pysyy vireessä mainiosti, ja toimii myös erikoisvireillä hyvin. Satulan leveys on 1 11/16", mikä tuntuu monien mielestä olevan vähän liian kapea näppäilysoittoon. 000-15SM-mallissa se on 1 3/4" joten se kannattaa katsoa vertailukohdaksi. Ja se soinnissahan on vähän enemmän alapäätä, jos sitä jää 000-15M:ssä kaipaamaan.
Ja tietysti leveämpi kaula leveämpi soundi :).
Sen verran haluan kommentoida tuosta Martinin modified low oval kaulasta, että ainakin mulle se on täysi susi soitella.
Aikoinaan jouduin luopumaan kitarasta, kun tuli jännetuppitulehdus.
Osta mielummin joku performin artist serie malli esim. DCPA5.
Tuolla kaulalla jaksaa soittaa vaikka 2h. Tuolla modified low oval jaksoin 2min.
Ei todellakaan riitä, että kitara soi kauniisti jos se on omaan käteen soittokelvoton.

Niin itellä on Sigman 000M-1ST äsken ostettu jossa on ainakin soittoergonomia täysi kymppi. Tietysti Martinin soundille vähän jää, mutta eipä maksanut kuin 200€.
Martin jonka omistin maksoi 2000€.
Yhtään ei ota päähän soittaa 200€ Sigmalla.

Lisätään nyt vielä, että Kitarapajakaan ei tuosta Martinista soittokelpoista mulle saanut.
Eivät kyllä suositelleet kaulan ohentamistakaan.

Tässä maailmassa (universumissa) on lopulta vain yksi laki: Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman.
Azolith
12.11.2014 20:58:18

Tuosta mahongin "aitoidesta" on montaa mielipidettä.
Jotkut pitävät vain Honduras/karibianmahonkia (suojeltu nykyisin) eli Swietenia-mahonkeja ns aitoina.
Vaikkapa Afrikkalainen Kaya (bassaminkayamahongit) on nykyisin paljon käytössä saatavuutensa takia.
Sapele on myös samaa sukua ja kyllä voidaan puhua sapelemahongista. Lisäksi paljon muita sukuisia löytyy.
Kaikilla on soundillisesti periaatteessa yhteistä tummuus ja erottelu.
Sama laulu ruusupuissa, Brasilian ruusupuut taitaa olla julistettu jo uhanalaisiksi, mutta muita vastaavia on runsaasti, vaikka Madagaskarin/Intian ruusupuut.
Taas paljon variantteja ja yhdistäviä tekiöitä soundillisesti paljon.
Myös vaikka olisi sama puulaji kyseessä, niin vaihtelua painossa jne on niin paljon yksilöissä kuten aina puissa soivuuteen, näitä asioita tutkii lähinnä laatukitaroiden tekiät.
Vaikkapa Kayamahongissa saattaa olla puolet eroa painossa yksilöiden kesken.
Perus kitarateollisuus on paljolti käyttänyt samoja peruspuita mukamas, mutta jos oikeasti tutkitaan mitä ne on, niin voi tulla yllätyksiä.
Mutta pääasia on että olisivat soivia.
Sapelen hyvä puoli on tietty tasaisuus.

.
Rambling Man
29.11.2014 20:17:44

Chemo: RS-sarjalaiset eivät ole mahonkia vaan sapelea. Joka toki muistuttaa mahonkia.

Taitaa olla, mutta hyvin soi sapele. Muinoin vertasin joitakin Martinin mahonkisia ja sapelepuisia akustisia, niin ainakin noissa yksilöissä sapelet soi paremmin.

Chemo
02.12.2014 09:10:29

Kipponi: Sen verran haluan kommentoida tuosta Martinin modified low oval kaulasta, että ainakin mulle se on täysi susi soitella.
Aikoinaan jouduin luopumaan kitarasta, kun tuli jännetuppitulehdus.
Osta mielummin joku performin artist serie malli esim. DCPA5.
Tuolla kaulalla jaksaa soittaa vaikka 2h. Tuolla modified low oval jaksoin 2min.

Joo, kannattaa toki sen verran testailla että tietää että kaula sopii omiin hyppysiin. Mä en oo kovinkaan nuuka kaulaprofiilien tai satulan leveyksien suhteen, mutta vertailun vuoksi: mä soitan modified low ovalilla helposti täyden studiopäivän ilman mitään ongelmia.

Rambling Man: Taitaa olla, mutta hyvin soi sapele. Muinoin vertasin joitakin Martinin mahonkisia ja sapelepuisia akustisia, niin ainakin noissa yksilöissä sapelet soi paremmin.

Ihan hyvä ja mielenkiintoinen puuhan se on, ei siinä mitään. Mun kokemukseni ovat päinvastaisia kuin sun, mutta kitaran sointiinhan vaikuttaa toki paljon muitakin asioita kuin noiden kahden puulajien pienehkö ero.

hiekkavalas
06.12.2014 09:51:57

Kun tällainen aihe kerran oli jo, niin:

Olen tuossa miettinyt akkarin hommausta. Jokin tummasaundinen teräskielinen melko budjettihinnoilla olisi se miellyttävin. 500€ olisi aikalailla ultimaattinen kipuraja.

Art & Lutherien folkkia olen tuijotellut ja diggailen äänestä, mutta olisiko muita varteenotettavia vaihtoehtoja?

Akustisen puolen musiikkimieltymykset menisivät suuntaan Neil Young ja Simon and Garfunkel, sekä tuollainen Tenhi- ja Valítyyppinen masennusfolk.
Tässä kanssa hyvä esimerkki mielenkiinnoista:
http://m.youtube.com/watch?v=VOhLtzVg4pI

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti